vad skulle få er att säga upp en inackordering?

Sv: vad skulle få er att säga upp en inackordering?

Vilken tur att jag inte står i ett stall där man måste ha ridit innan kl 19:p
Hur gör dom som slutar jobba klockan 5?

skitsnack, slarv med hästarna som drabbar deras vård, någon elak eller som drar ner stämningen, slarvig med betalningar, ljuger mm

Det låter absolut som att du har anledningar nog att kasta ut den här människan!
Speciellt allvarligt tycker jag det låter att hon slagit andras hästar?:crazy:
Det skulle verkligen göra mig fly förbannad!

Fast innan kl 19?! På sommaren hinner man knappast rida innan jobbet på morgonen, på dagen är det för varmt så ridning sent är ju nästan ett måste

Som stallägare tycker jag att bara "obehag" räcker. Man har ett eget stall av en andledning. Där ska man trivas och vilja vara. Man ska inte behöva reta sig bara man kommer ut där, eller veta/undra vad eller om det uppkommit något nytt problem som man vet att man själv inte tycker om, eller som retar en.

Du behöver aldrig något "giltigt förfall" för att sparka någon. Det tycker inte jag iallafall.

Om du tycker att det känns futtigt att säga någon andledning som du inte vet om den är tillräcklig för flytt, tycker jag helt enkelt att du ska avhålla dig från att säga något alls. Du kanske ska skaffa dig själv en ny häst, eller ta hand om en häst åt en bekant, och behöver platsen själv... el liknande.
Det kan finnas tusen andledningar att komma på, personen ifråga kanske förstår att det inte är hela sanningen, men då kanske hon/han oxå förstår VARFÖR, och kan bättra sig på nästa ställe.

Man ska inte skämmas för att vilja trivas i sitt eget stall, är det någon som inte kan anpassa sig till sitt hyrstall, får den personen oxå finna sig i att bli "utsparkad"...
Synd bara om alla dessa hästar som får flytta runt ideligen pga sina trista ägare....

tack för att du satte ord på mina tankar... så slapp jag skriva det själv;)

Nu är pappret påskrivet...nu ska jag bara ringa och säga till henne.jag säger upp henne med omedelbar verkan.

Det låter absolut som att du har anledningar nog att kasta ut den här människan!
Speciellt allvarligt tycker jag det låter att hon slagit andras hästar?:crazy:
Det skulle verkligen göra mig fly förbannad!

Desutom slog honom hästen med en hink i huvudet :( hon fodrade sin häst i gahen när de andra hästen också var där,,,klart som f-n att den andra också ville ha mat...

Fast innan kl 19?! På sommaren hinner man knappast rida innan jobbet på morgonen, på dagen är det för varmt så ridning sent är ju nästan ett måste

ja jag håller med, rider aldrig fören 20.00 oftast vid 21 - 22 tiden nu när det är så varmt... skulle aldrig hinna med om allt skulle vara gjort före 19.00...

Ska kanske tillägag att denna människa är förtidspensioner eller nåt,har typ 4 km till stallet och orkar ändå inte åka ut.Hästen har inte varit inne från värmen och flugorna en enda dag nu på rätt länge...han pressar vid grinden och vill in:( tycker synd om honom.

Desutom slog honom hästen med en hink i huvudet :( hon fodrade sin häst i gahen när de andra hästen också var där,,,klart som f-n att den andra också ville ha mat...

:cry::cry::cry::cry:
människan verkar sakna hästvett överhuvudtaget låter det som:(

Ska kanske tillägag att denna människa är förtidspensioner eller nåt,har typ 4 km till stallet och orkar ändå inte åka ut.Hästen har inte varit inne från värmen och flugorna en enda dag nu på rätt länge...han pressar vid grinden och vill in:( tycker synd om honom.

Varför tar du inte in hästen en stund då?

Det hade jag om jag hade haft en inackorderad häst i mitt stall som ville in en stund från värmen och bromsarna.

Jag har också haft inhyrda hästar i mitt stall, här har vi hjälpts åt och allt har lyckligtvis funkat mycket bra.

skulle slängt ut den där människan med huvudet före! :mad:
men somsagt är det ju synd om hästen att inte tas hand ordentligt, flyttar hela tiden, osv..

att stallet stänger kl 19 är kanske lite väl tidigt, i och med en del arbetstider, men jag tycker att man inte ska rida efter 21, med tanke på att de andra hästarna ska ha lugn och ro. skillnad med lösdrift.

men hon hade åkt ut ur mitt stall!

Senast ändrad:

Varför tar du inte in hästen en stund då?

Det hade jag om jag hade haft en inackorderad häst i mitt stall som ville in en stund från värmen och bromsarna.

Jag har också haft inhyrda hästar i mitt stall, här har vi hjälpts åt och allt har lyckligtvis funkat mycket bra.

Vi gjorde det ett tag men det slutadem ed att hon sket i att åka ut då.Så tillslut så åkte hon inte alls då hon tog för givet att vi skulle ta honom åt henne.
Vi andra hjälps åt massor och det fungerar strålande...

Det hänger lite på vilka inackorderingsfolk man har. Den som slutade sitt jobb sist och det var ett par gg/v slutade kl 17 och åkte direkt ut till stallet och vi hade en utmärkt kommunikation med varandra så att hästarna flexade mellan 18-19 beroende på väder samt att dessa tider är halvårsvis, dvs under vintern. Vi hade även ridhus som var direkt anslutning till stallet så man red oftast ej mer än en timme. De flesta andra red på morgonen pga att de slutade vid 20-22 tiden på kvällen. Alla hästar var vana med dessa rutiner och stortrivdes, även ägarna tyckte att det var skönt. Tjejen som jag sa upp tyckte att det var okej att komma och rida vid 23-24-tiden på natten och det tyckte ej vi i stallet eftersom hästarna gick ut 06.00. Alla har vi olika syn på hästhållning och vår fungerade toppen:idea:

Hej!

Fast om man har ett jobb hela dagarna är ju inte 20 eller för den delen 21 nåt särskilt sent. Jag jobbade 10-20.15 i 2 år, inte tal om att hinna till stallet före jobbet, då måste man ju gå upp före 5 (och jag är inte så kul på morgonen), och bara rida helgerna är ju inte så skoj heller..

Fast till ämnet: förstör hon er bra stämning så skicka ut henne. Det är ditt stall och du bestämmer och ska trivas. Ibland önskar jag att min stallägare kunde göra samma sak med en tjej i mitt stall..

/ Lavinia, som trivs super i stallet, så länge en viss person inte är där.. Är hon där blir det snabb-borst på pålle..

man får ju kolla vilka regler som gäller i stallet innan man flyttar dit sin häst, vill man rida sent på kvällen får man ju välja ett stall där hästarna får kvällsmaten senare.
har man ett stall vill man ju inte gå och reta sej på andra när man e där så jag tycker det är självklart att säga upp den här tjejen !
lycka till !

Den som jag sa upp från mitt stall trodde att man kunde komma och rida mitt i nätterna. Jag skrev ut och plastade in alla dagliga rutiner med klocksalag för fodringar och satte upp på anslagstavlan. Det stod då att hästarna nattades kl. 19 om ingen kom innan dess så fick man rida på morgonen eller under dagen i så fall och det funkade kanon. Hästarna hade fasta rutiner utan en massa spring i stallet i tid och otid. Jag sa till tjejen att de andra hyresgästena var otrygga och bad henne helt vänligt att se sig om efter ett annat stall där hon kunde komma de tider som passade henne, så hon tog en lösdrift istället.

Tycker att kl. 19.00 är väldigt tidig, hur många hinner då som har ett jobb och kanske även familj!? Om man jobbar 9-18 t.ex. så är det ju stört omöjligt. För att hinna innan jobbet så måste man ju vara i stallet kl. 5 eller tidigare för att hinna åka fram och tillbaks fixa iordning sig själv och åka till jobbet efter det. Bara att jobba till 17.00 är ju en kamp mot tiden.

Har själv satt en tid att efter 22.00 så ska det vara lugnt i stallet om det inte är så att man kommer från en långväga tävling eller en sent lagd träning någon gång emellanåt. Man måste ju även som stallägare ha rimliga regler.

Kicki :)

Stöld, mobbingfasoner, att inte betala för sig i rätt tid, är väl sådant jag skulle säga upp en inackordering med mycket kort varsel inom lagens råmärken. Att inte följa regler och strunta i dem, att vara dum mot hästarna.

Senast ändrad:

Det fungerade utmärkt i vårt stall och vi hade en gemensam överenskommelse om tider för hästarna. Som sagt vill man rida mitt i nätterna eller halvvägs dit så finns det stall för det också eller lösdrift. Vi satte alltid hästarna främst och tog emot inackorderingar som turligt nog hade samma syn på hästhållning. Klart att om man jobbar till 19-20 på kvällen så söker man ju givetvis sig till stall som är öppna länge som på tex ridskolor. Vi var bara måna om att våra pållar skulle ha lugn och ro eftersom detta koncept passade alla i stallet och egentligen hon som flyttade med. Men hon hade andra intressen som hon satte före hästen samt att vi följde Jordbruksverkets rekomendationer för hästhållning och vi låg mycket centralt från stan. Nu är jag själv hyresgäst och i det stallet tar man in samma tider och det är helt okej för mig, annars hade jag valt ett annat stall:smirk:

Snälla kan ni inte starta en egen tråd om vilka tider som det är bra eller mindre bra att rida.

Nu har jag i alla fall sagt upp henne med tjafs som följd...vad hade jag förväntat mig.Dock återkom hon till stalle tefter några timmar och var snäll som sldrig för...då kom mitt dåliga samvete:crazy:jag är för snäll helt enkelt....men jag ska stå på mig...uppsagd är uppsagt...hur snälla dom än blir.har det varit tjafsigt flera gånger kring samma människa så lär det väl återkomma....

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka