vad skulle få er att säga upp en inackordering?

charmant

Trådstartare
Som överskriften lyder:vad skulle få er att säga upp/sparka ut en av era inackorderade?

Jag har lite bekymmer med en av mina men vet inte om jag har grunder nog att be henne ta sitt pick och pack och flytta eller om jag ska gå på min mag känsla nu...

Sv: vad skulle få er att säga upp en inackordering?

jag tror du ska lita på din magkänsla faktiskt..svårt o säga om det finns en tillräckligt stadig grund, man kan ju tycka en massa men om det håller för en uppsägning är svårt o veta, egentligen är det nog bara du som stallansvarig som kan avgöra det tror jag...inte lätt såntdär:(

Om dom inte betalar hyran eller följer reglerna..
varför vill du bli av med h*n?

Som stallägare tycker jag att bara "obehag" räcker. Man har ett eget stall av en andledning. Där ska man trivas och vilja vara. Man ska inte behöva reta sig bara man kommer ut där, eller veta/undra vad eller om det uppkommit något nytt problem som man vet att man själv inte tycker om, eller som retar en.

Du behöver aldrig något "giltigt förfall" för att sparka någon. Det tycker inte jag iallafall.

Om du tycker att det känns futtigt att säga någon andledning som du inte vet om den är tillräcklig för flytt, tycker jag helt enkelt att du ska avhålla dig från att säga något alls. Du kanske ska skaffa dig själv en ny häst, eller ta hand om en häst åt en bekant, och behöver platsen själv... el liknande.
Det kan finnas tusen andledningar att komma på, personen ifråga kanske förstår att det inte är hela sanningen, men då kanske hon/han oxå förstår VARFÖR, och kan bättra sig på nästa ställe.

Man ska inte skämmas för att vilja trivas i sitt eget stall, är det någon som inte kan anpassa sig till sitt hyrstall, får den personen oxå finna sig i att bli "utsparkad"...
Synd bara om alla dessa hästar som får flytta runt ideligen pga sina trista ägare....

Sätt upp tydliga, skriftliga regler i ditt stall om vad som gäller. Det gjorde jag när vi köpte gård och hyrde ut stallplatser, ingen konflikt på de tre år som vi hade gården. En månads uppsägning hade vi och dom, men om fara för att hästarna skulle må dåligt så gällde uppsägning med omedelbar verkan, ingen återbetalning av stallhyra. Har man inte regler nedskrivet så glömmer folk snabbt. Lycka till.

Åh,tack för era svar.

detta är en tjeej som inte tar till sig mina enkla"regler"i stallet,slänger saker överallt,inte tar hand om sin häst ordentligt(enlig mig) slår andras hästar,pratar om allt och inget ta me f-n hela tiden.

När hon kommer in i stallet så sänks stämmningen direkt.Vi är en gäng som trivs bra ihop annars men det känns som om hon är en felande länk liksom då hon inte tänker eller ser på hästar på samma sätt som oss andra.
Desutom är hennes skötare ett hår av hin,klampar in i stallet tror sig veta allt och börjar brka med min 2:a gången hon var där...detta pga att min unghäst hade varit lite dum i hagen(2 årigt sto)

jag vet att jag borde kasta ut henne med huvudet före men jag är så feg i detta läge känner jag,känns liksom som om jag inte orkar med mer tjasf.Sen kommer hon alla gånger att dra utan att batala uppsägningstidens hyra osv:(

Nu behöver jag lite pepp för att ta tag i saken både för min,hästarnas och de andra i stallets skull.

och usch...hennes häst är jätte trevlig och det smärtar mig att han måsta flytta runt så mkt som han gör.

Sätt upp tydliga, skriftliga regler i ditt stall om vad som gäller. Det gjorde jag när vi köpte gård och hyrde ut stallplatser, ingen konflikt på de tre år som vi hade gården. En månads uppsägning hade vi och dom, men om fara för att hästarna skulle må dåligt så gällde uppsägning med omedelbar verkan, ingen återbetalning av stallhyra. Har man inte regler nedskrivet så glömmer folk snabbt. Lycka till.

Regler finns uppskrivna och det är enkla regler som man med sunt förnufft fattar själv men tyvärr verklar ju inte alla ha hjärnan påkopplad alltid.

En av dessa räcker!

Inte betalar
Skapar dålig stämning för de andra
Vägrar att följa reglerna
Missköter sin häst

usch ja en riktig stämningsdödare är hon:( allting bara dör av blotta åsynen av hennes bil på vägen :crazy:

Senast ändrad:

Springer ut i bilen för att hämta kontraktet och skriva på uppsägningen....

Åh,tack för era svar.

detta är en tjeej som inte tar till sig mina enkla"regler"i stallet,slänger saker överallt,inte tar hand om sin häst ordentligt(enlig mig) slår andras hästar,pratar om allt och inget ta me f-n hela tiden.

När hon kommer in i stallet så sänks stämmningen direkt.Vi är en gäng som trivs bra ihop annars men det känns som om hon är en felande länk liksom då hon inte tänker eller ser på hästar på samma sätt som oss andra.
Desutom är hennes skötare ett hår av hin,klampar in i stallet tror sig veta allt och börjar brka med min 2:a gången hon var där...detta pga att min unghäst hade varit lite dum i hagen(2 årigt sto)

jag vet att jag borde kasta ut henne med huvudet före men jag är så feg i detta läge känner jag,känns liksom som om jag inte orkar med mer tjasf.Sen kommer hon alla gånger att dra utan att batala uppsägningstidens hyra osv:(

Nu behöver jag lite pepp för att ta tag i saken både för min,hästarnas och de andra i stallets skull.

och usch...hennes häst är jätte trevlig och det smärtar mig att han måsta flytta runt så mkt som han gör.

Ja det där är väl skäl nog att sparka ut henne! Att inte hålla sig till dina regler och en skötare som spelar Allan mot dig som stallägare så ut med eländet!

Folk som "äter en innifrån" ska man snabbt göra sig av med.

Kicki :)

Sitter här med kontraktet framför mig...frågan är bara om jag ska ringa henne och tala om att jag säger upp henne eller om jag ska sätta fast uppsägningen på hennes box typ...hon är ju aldrig i stallet än inna typ 23 på nätterna så det är ju inte så att man stöter på henne så ofta..

Ring hellre upp henne och berätta att hon är uppsagd. Det kan bli en dålig stämpel på dig om du bara hänger uppsägningen på hennes boxdörr så att alla kan se det. Visa hellre att du föregår med gott exempel och gör det vuxet utan att hänga ut henne inför alla. Visar hon ingen respekt för de skrivna reglerna så tycker jag att hon kan flytta omgående. Säg att hon ej passar in i stallet och att hon istället söker sig till ett stall som passar henne och hennes sena ridtider. Hur som haver så skall man som hyresgäst kunna känna sig trygg i ett stall och denna fröken verkar vända upp och ner på det. Tänk på dina ordentliga hyresgäster och säg upp denna tjej. Poängtera att det blir såhär om man inte följer reglerna och att övriga hyresgäster ej är trygga.

Ja,absolut sätter jag bara inte upp uppsägningen synligt.

Vore hennes sena rutiner ändå ridrutiner så vore det i alla fall lite bättre...hon rider inteens hästen.han står bara:(

Den som jag sa upp från mitt stall trodde att man kunde komma och rida mitt i nätterna. Jag skrev ut och plastade in alla dagliga rutiner med klocksalag för fodringar och satte upp på anslagstavlan. Det stod då att hästarna nattades kl. 19 om ingen kom innan dess så fick man rida på morgonen eller under dagen i så fall och det funkade kanon. Hästarna hade fasta rutiner utan en massa spring i stallet i tid och otid. Jag sa till tjejen att de andra hyresgästena var otrygga och bad henne helt vänligt att se sig om efter ett annat stall där hon kunde komma de tider som passade henne, så hon tog en lösdrift istället.

ring o säg att det sitter en uppsägning på hennes boxdörr haha:)

jag var lite "ironisk" eller vad man ska säga, SJÄLVKLART ska personen inte "hängas ut" eller bara få pappret slängt i ansiktet eller sådär utan prata med henne o säg som det är, är det enda rätta tror jag...lycka till:)
ps. ursäkta formuleringen...hoppas du förstår poängen...:crazy:

Senast ändrad:

Lösdrift skulle nog passa denna människa bra också då hon verkligen inte tar sig tid att bry sig om hästen...Nu menar jag självklart inte att alla som har hästarna på lösdrift är slappa men denna tjej är det garanterat

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka