Vad skall jag göra

Sv: Vad skall jag göra

*lånar knapp*

Jag sitter just nu i en tvist ang hästförsäljning där jag hävt köpet och inte tänker sälja hästen till hon som ville köpa den...
Nu ligger det visserligen EN MASSA saker som inverkar på att detta har blivit tvist (och i höst rättegång) MEN under den muntliga förberedelsen så sa "domaren" att det är klart man har rätt från BÅDA håll att häva ett köp UTAN ANLEDNING...

Sen kan det ju bli "tvist" om hävningen (som i mitt fall) men i detta fall till vilken nytta ?

Sälj inte hästen!!!! Tala om för kunden att du har ångrat dig och vill ha kvar hästen, skulle han fortsätta bråka så ta dom problemen när dom kommer! Tänk på hur du skulle må och känna om du säljer hästen till en person som du är så osäker på!

Visst gäller ett muntligt avtal, men i det avtalet finns fortfarande utrymme för att ändra sig åt bägge håll då förståss. Om ni däremot hade avtalat att, om någon av parterna frångår avtalet skall en penningdel utbetalas i storleksordning xxx antal kronor. Då hade den part som hoppat av avtalet varit tvungen att betala för att köpa sig ur, har jag förstått så har något sådant inte gjorts.

Nu är ju kruxet det att du faktiskt skrivit till köparen via mail att denne får köpa hästen, detta måste ses som ett skrifligt avtal från din sida. Jag tror att man fortfarande får häva köpet utan anledning, som säljare kan man ju ändra sig. Skriv till säljaren att du har ändrat dig pga dessa stridigheter, att du kände dig tvingad att ge löftet för köp pga köparen blev så arg. I övringt behöver du inte avge någon mer förklaring, sen kan du nog aldrig hindra fd köpare att sprida rykten men det tror jag är allt han kan göra också.

Jo, normalt är ju BÅDA parter bundna av ett avtal, vilket innebär avtalsbrott oavsett vem som inte vill fullfölja sina åtaganden. Men oftast, när det gäller hästköp, så innebär avtalet "jag köper hästen om den går igenom veterinärbesiktningen".

Sedan är det ju som Boj säger att har man inte kommit överens om några påföljder om någon av parterna skulle bryta avtalet, så är det ju ändå lite tandlöst... Varför det alltså kan löna sig för trådskaparen att behålla hästen och inte ta emot några pengar :-)

Kan finnas en liten komplikation i det här fallet. Det är gränsöverskridandehandel som jag fattat det och då finns även dansklag med att ta i beaktning. Vad som står i den har jag ingen aning om men det är inte helt säkert att svensklag gäller i det fallet.
Av den anledningen så ska man alltid när man skriver avtal också skriva in vilken lagstiftning som ska gälla. Nu har det inte skrivits något mer än mailet och jag antar att det inte tar upp vilken lag som gäller. Så innan man kan säga om det går att häva eller inte så måste man ta reda på vad dansklag säger i ett sådant här fall. Hästen är ju också utannonserad i Danmark vilket kan tala till fördel för den danska lagstiftningen.

Hej vet besiktningen gjordes i dag. Jag gav upp köpet fullgjordes. Men däremot skall jag åka ner och kolla läget. Vh Virre

(Har inte läst hela tråden, svarar ändå)

Om du accepterat hans anbud under hot är det inte giltigt. Detta enligt lag; Avtalslagen 28 §. "28 § Rättshandling, den någon blivit rättsstridigt tvungen att företaga, vare, där tvånget utövats genom våld å person eller genom hot, som innebär trängande fara, icke gällande mot den tvungne. "

Ja man får bara hoppas att du hade fel och att hästen har det bra då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar