Vad skall jag göra

H

hatid

Jag behöver hjälp satte ut en annons på min islandshäst i Danmark. Först var det lite trögt med intresse. Sedan ringde det en man och ville komma och titta. Allt väl han kom men ville absolut inte provrida för att han vart lite nervös ( alltså mannen. Sedan skulle han höra av sig efter ett par dagar. Men redan på kvällen ringde han och la ett bud. Budet var ok. Men redan dagen efter så fick jag känslan av att inte allt stod rätt till. Vilket jag skulle reagerat på när han inte ville provrida. Men det är ju inte alla som vågar rida en hingst. Så därför reagerade jag inte så¨värst. Men efter i dag till så ringde världens trevligaste tjej och ville absolut köpa min pålle och jag har fått referenser på damem så allt är verkligen ok med henne. Då ringde mannen på kvällen och han blev fullständigt galen för han hade minsann talat om för halva Danmark att han hade köpt en dyrbar hingst. Han skulle anmäla mig men det finns inget kontrakt skrivet. Och han bara gapade och skrek i telefonen. Vilket resulterade i att han fick mig att skriva ett mail till honom. Att jag accepterade hans bud. :( Vad skall jag göra villka rättigheter har jag och skyldigheter jag blir tokig jag vill inte sälja min häst till denna mannen. hjälp :cry:

Sv: Vad skall jag göra

Varför skrev du o lovade att han skulle få köpa hästen? :confused:
Du har väl rätt att sälja hästen till vem du vill? :confused:

Inget kontrakt är ju skrivet, så du har ju inte brutit mot några lagar eller så.
eftersom det är din häst är det ju upp till dig att även hitta lämplig ägare, och är den här tjejen bättre är det ju SJÄLVKLART hon som ska ha hästen!

Även om han fick dej att skriva ett mail om att du godtagit hans bud kan du skriva igen å säga att du INTE vill sälja till honom....

Bägge är lika bindande, och du HAR RÄTT att häva ett köp/försäljning. Du behöver egentligen inte ens ha ett skäl !

Därför att jag hatar konflikter och blev helt enkelt rädd för vad han ev kunde göra. För han var verkligen rosenrasande och höjde budet med 10000 men det spelar ingen roll med pengarna jag vill att min pålle skall ha det bra.

hatid skrev:
Därför att jag hatar konflikter och blev helt enkelt rädd för vad han ev kunde göra. För han var verkligen rosenrasande och höjde budet med 10000 men det spelar ingen roll med pengarna jag vill att min pålle skall ha det bra.
Vad skulle han kunna göra? :smirk:
Även om du är konflikt rädd, så får du försöka ta denna konflikten o se till att din häst hamnar där du vill ha den :D
Jag hejjar på dig!! :banana:

Nej jag vet faktiskt inte men han hotade att stämma mig. Och skämma ut mig i hela danmark. :o

hatid skrev:
Nej jag vet faktiskt inte men han hotade att stämma mig. Och skämma ut mig i hela danmark. :o
Tja, det låter ju mer som det är han som skämmer ut sig :angel:
Skriv ett vänligt mail och förklara att hästen inte kommer säljas till honom... Sen kan du ju hoppas att han antigen struntar i saken eller skriver ett "elakt" mail tillbaka och då har du ju trumf på handen att vifta med :angel:

Det låter som en bra ide. Men är du säker på att han inte kan komma åt mig. :crazy:

hatid skrev:
Det låter som en bra ide. Men är du säker på att han inte kan komma åt mig. :crazy:
Säker är jag inte, men det finns säkert andra här som kan tala om vad lagen säger..
Det låter ju konstigt att du inte skulle ha rätt att häva ett köp?

Även ett muntligt avtal är väl i juridisk mening bindade men svårt att bevisa, blir ord mot ord.
Antar att ett mail kan betraktas som bindande, men som sagt tror jag att säljaren har rätt att häva köpet också, vet dock inte om dom kan göra det "ur det blå" eller om man måste ha ett bra skäl..

Om du har haft hästen till försäljning, en köpare har lagt ett bud, och du har accepterat det budet så gäller det faktiskt som avtal. Detta oavsett om det är muntligt eller skriftligt. Muntliga avtal är ju dock svåra att bevisa, så dem kan man väl i princip alltid slingra sig ur, om inte motparten har vittnen.... Därför var det ju inte någon särskilt lysande idé att skriva det där mailet, om du nu inte vill sälja till den köparen.

Trots detta, hade jag i din situation förklarat för mannen att jag inte ville sälja till honom - skulle det bli rättssak av detta, har jag svårt att tänka mig att rätten går på mannens linje och tvingar dig att sälja till honom. Du har fortfarande hästen hos dig, och han har inte betalt något...

Att det skulle finnas någon generell rätt för säljaren att häva köpet, som flera här ovan verkar tro, det känner jag inte till och tror inte heller att det är så. Däremot har ju köpet inte trätt i kraft än, vilket talar till din fördel. Du kan ju dessutom hävda att han hotade och tvingade dig att skriva det där mailet....

Det som gäller för dig nu, tycker jag, är att hårdnackat vägra sälja till mannen. Visst, det innebär en konflikt, faktiskt en mycket värre konflikt än den du befann dig i när du bestämde dig för att skriva mailet.... Innan den konflikten är utredd, tycker jag du skall avvakta med försäljningen av hästen - det är onödigt att dra in fler personer i den här soppan!!!

Hej och tack för alla svar. Inte nog med att det är jobbigt med denna försäljningen. Sedan skall man hamna i en soppa. Jag ger mig han får nog köpa honom i alla fall även om jag absolut inte vill. Har pratat med advokat muntligt och mitt mail gäller kan inte göra något annat än att hoppas på att hästen inte går igenom vet besiktnig. ;)

Att det skulle finnas någon generell rätt för säljaren att häva köpet, som flera här ovan verkar tro, det känner jag inte till och tror inte heller att det är så. Däremot har ju köpet inte trätt i kraft än, vilket talar till din fördel. Du kan ju dessutom hävda att han hotade och tvingade dig att skriva det där mailet....
Men om hon ändrar sig o inte vill sälja hästen alls? Är det verkligen så att om man lovat sälja till en viss person, verkligen måste göra det oavsett? :crazy:

Ja, om man sagt till en person att han skall få köpa hästen till ett visst pris (=accepterat budet han lagt på hästen), så har man ett avtal och får i princip inte ändra sig.

Jag tycker faktiskt ändå att du skall stå på dig om du nu inte vill sälja hästen. Hävda bestämt att du skrev det där mailet för att du var rädd för köparen och kände dig hotad och inte vågade annat. Jag tycker att det bör funka - vad säger advokaten om det?

Hej jag är 33 år och bedriver avelsverksamhet.Jag brukar alltid hålla avtal osv , Men nåntig stämmer inte riktigt med denna man. Tilläggas skall väl att han är mäklare så han vet ju vad han håller på med. Vera :devil:

Roheryn skrev:
Ja, om man sagt till en person att han skall få köpa hästen till ett visst pris (=accepterat budet han lagt på hästen), så har man ett avtal och får i princip inte ändra sig.
Ok, det visste jag inte.
Jag trodde man hade möjlighet att ända sig eller häva ett köp utan direkt anledning. :smirk:
Vilka "anledningar" kan gälla för att få häva ett köp?
Borde då inte köparen oxå vara bunden att köpa hästen oavsett- Alltså även om den inte går igenom besikting osv?

*nyfiken*

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar