Vad ska jag tänka på inför provridning?

P

persika

Ska under de närmsta dagarna provrida några hopphästar :) har ni några tips på vad jag bör tänka på? eller hur det generellt brukar gå till liksom i själva provandet av hoppandet så att säga? berätta gärna hur/vad ni gjorde när ni provrid era hopphästar!

Sv: Vad ska jag tänka på inför provridning?

jag vill alltid ha en kombination. då ser man lätt hästens teknik & kap..
sen så så är de ju alltid bra att känna igenom hästen lite så man hittar 'dålda fel' ;)
filma alltid, lättare att sitta hemma i lugn&ro & analysera än att göra det direkt på plats!
om man inte är så rutinerad själv kan det vell vara bra att ta med någon kunnig person!

lycka till :)

Eftersom jag inte provridit någon häst på säkert 10 år så har inte jag någon erfarenhet själv av själva ridningen. Men när jag följt med mina vänner som är inbitna hoppryttare och testar nya hästar så brukar dom hoppa olika hinder, höjder och gärna när någon annan hoppar dom också. Vet en kompis som löshoppar hästen hon är intresserad av för att se teknik osv. från marken. Dom hoppar banor, gör olika svårigheter mm. Hoppas det var en liten hjälp :)

Fråga om du får hoppa en massa "läskiga" hinder som tex vaten matta infångare mm. Fråga om du får rida den i vatten (de kanske just har regnat eller de kanske har en sjöi närheten) De är ju inte alltid "fint" väder när man tävlar. Se om hästen kan gå igenom vattenpölar och sånt. :bump:

ja, de andra har kommit med bra tips!

jag tycker löshoppning är bra! jag fick se två hästar löshoppa som jag provred, och det var ganska så bra att ha på film (som allt annat) när man satt hemma och tittade.

rid under olika omständigheter, var uppmärksam på precis allting och FRÅGA MYCKET!

jag brukar kolla in ganska noga hur ryttaren rider hästen, hur den reagerar på olika saker, och sen är det ju känslan som avgör när man själv rider.

men som sagt, FILMA, det är sååå himla mycket nya intryck när man rider en ny häst, det är svårt att bara bestämma sig på stört!

LYCKA TILL!

hej!
Ta alltid med dig en eller flera rutinerade, duktiga och opartiska vänner eller tränare som vet både hur du rider och vad för häst du letar efter och vad för slags häst som passar dig.
Börja med att se hästen bli riden av ryttare som är van att rida hästen (så att den går bra) först på marken i alla gångarter och sedan över hinder.
lite lägre framhoppning och sedan lite högre enkelhinder och kombination, avsluta med en liten bana. se till att det finns flera olika typer av hinder representerade (räcke, oxer, plank, lådor, vattenmattor etc). Vill du se mer av hästens teknik, be om att få se ett språng högre.

det du ska titta efter är väl:
tilltalas jag av denna hästen?
ser den lagom ut i temperament, storlek (ålder)?
har den tillräckligt bra teknik för mina ambitioner?
ser den harmonisk ut? ser det enkelt ut?
om den river/vägrar, var det hästens eller ryttarens fel och hur rättade den sig nästa gång?

känns alla ovanstående punkter ok kan du provrida.
känn på hästen på marken ordentligt. det är på marken du kommer at rida hästen till 99 %!
hoppa lägre och högre, hoppa kombination och relaterade avstånd och gärna bana.
filma allt!

inga förhastade beslut, det ska kännas bra i magen och det ska "gå bra" på provridningen.

lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 478
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 918
Senast: Blyger
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?