Vad ska jag göra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dandone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 671
D

Dandone

Jag har ett sto som är seminerat och som nu har gått över 17-dagars gränsen. Då det inte finns någon seminstation speciellt nära eller någon veterinär som kan göra ultraljud här, får jag vänta tills 50:e dygnet med att göra ett blodprov på henne, så att de genom det kan se om hon är dräktig.

Nackdelen med att vänta till 50:e dygnet är att jag förlorar de 10.000 kr som kalaset har kostat, om hon inte skulle vara dräktig.

Hon är nog förmodligen dock dräktig, eftersom att hon inte brunstat sedan hon kom hem.

Vad säger ni? Jag räknar med en och annan örfil. :rofl:

Sv: Vad ska jag göra?

Hur långt har du till närmsta seminstation eller ultraljudande vet?
Jag skulle nog ändå försökt ge mig iväg och fått henne kollad.

Man kanske ändå inte ska vara säker på att hon är dräktig allt kan hända. Har själv en bekantvars häst gått över tiden, är över året nu och nu ska vet komma ut på Måndag och känna om där är något. Ägaren har inte sett någon brunst på henne överhuvudtaget sedan hästen blev betäckt.

Jag hade åkt dit jag kan få henne UL:ad så fort som möjligt.
Jag vill inte förlora 10.000:-

På UL ser de oftast även om det är tvillingar, jag vet inte hur många procent som missas, men jag hade velat göra ett UL för att se att allt är som det ska även om hon nu är dräktig.
För två år sedan var min dräktig med tvillingar på 17:e dygnet, den ena klämdes bort med gott resultat och i april året efter fick jag ett föl. Det är inte kul om de kastar tvillingar en bra bit in i dräktigheten, vilket är vanligt vid tvillingdräktighet.

Alltså, jag förstår inte riktigt? :confused:
Om du bor i Småland, som det står i din profil, så finns det ju massor med Seminstationer inom rimliga avstånd. VARFÖR kan du inte ta dig dit och kolla henne? Det är väl värt besväret att ta sig iväg några mil för att få klarhet??
Var i Småland finns du?

Vad är det för 17-dagarsgräns du skriver om? Har du språngavgift på 17 dygn?

hon menar nog att om hon väntar med att kolla hästen till 50e dygnet så går hon miste om ytterligare chanser att betäcka detta år om stoet inte skulle ha tagit sig. Då torskar man ju 10000 kr i språngavgift och får heller inget föl för de pengarna.

Jag skulle definitivt åkt och kollat stoet tidigare.

Nu ska jag inte säga för mycket, men jag tror det är en gammal användare som kommer tillbaka.. och tillbaka.. och tillbaka..

Och är det hon finns hon en liten bit från Växjö.

I vilket fall finns det ju gott om både veterinärer och seminstationer, så jag förstår inte problemet...

Hoppsan - jag vet vem du menar...

Hur som helst begriper jag inte vad hon funderar över.

Men du har väl seminerat henne någonstans? Det brukar ju ingå ultraljud i avgiften.

Och vill du inte åka så vill du inte, då förstår jag inte meningen med tråden? Då är det ju bara att vänta och hoppas.

Jag vet inte vilken användare ni snackar om, men jag är helt färsk här.

Jag har seminerat mitt sto och det var långt till seminstationen. Det var seminstationen som hingsten stod på.

Det finns inga BRA seminstationer här. :(

Men ultraljudet brukar ju ingå i semin- och stationsavgiften, så jag förstår fortfarande inte problemet.

Är hon inte dräktig på blodprovet får du ju ändå åka tillbaka för ny seminering. Bättre att ultraljuda vid 17 dygn, då kan man ibland lämna kvar dem samtidigt för nytt försök.

Jo, det hade ingått men de hade inte plats för att han henne kvar.

Ta ut en distriktare och gör ett UL, var är problemet?

Men det måste ju ingå ändå, även om du åker hem emellan.

Hur länge sen är det hon seminerades sista gången då?

Du skriver att hon inte har brunstat sen hon kom hem, men det är ju inte så konstigt om hon just passerat 17 dygn. De har ju längre tid än så mellan brunsterna.

Åker man och kollar runt 17-20 dygn brukar de vara på väg in i ny brunst om de inte är dräktiga, då kan du ju lämna kvar henne för ny seminering.

Eller ska du bara ge upp om hon inte är dräktig?

Ingen idé att ni upprör er och försöker förklara. Det är en användare som absolut inte vill ha någon hjälp ändå... En som är van att få örfiler minst sagt!

Du har säkert rätt, men jag tycker det vore tragiskt om det blev en komplicerad tvillingfödsel:cry:

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 493
Senast: em-pirre
·
Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse... 2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Jonaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka