Seminera sina egna ston

Måste man ha ul när man seminarier häst? Tänker på kor seminarar man ju utan ul. Nu ser de ju om jag förstått lite olika ut men det borde väl gå?
Kor har typ en dag brunst. Hästar kan visa brunst i veckor, utan att för den skull ha ägg.
Som hingsthållare blir man tokig de gånger det ringer folk och beställer (försöker beställa) skick till ston som inte är ultraljudade, utan de beställer på ren chansning.
 
Kor har typ en dag brunst. Hästar kan visa brunst i veckor, utan att för den skull ha ägg.
Som hingsthållare blir man tokig de gånger det ringer folk och beställer (försöker beställa) skick till ston som inte är ultraljudade, utan de beställer på ren chansning.

Okej då förstår jag :)
 
Känner en uppfödare som seminerar sina egna ston här i (mellan)Sverige, vet inte allt om hur hen gått till väga men skulle det vara av intresse kan jag fråga (hen kan vara lite svår att få svar från ibland dock, haha) :)

Hen har... ja, under 10 ston iallafall och föder upp dressyrhästar.
Ja, du får gärna fråga henne! Jag kan tycka att det är så mycket som försvårar en annars enkel grej. Detta måste ju upp för diskussion tycker jag! :) De tjatar ju om att vi måste producera bättre hästar som ska intressera internationellt och vi måste föda upp fler och hej och hå. Det Är stor skillnad på att vilja ha ca tio egna ston att seminera själv än att starta en hel station för att ta emot andras ju. Nu börjar jag flumma lite, men blir upprörd.

I Danmark får man också seminera sina egna ston, utan ultraljud och veterinär. Dock lite svårt kanske. Men i England får man göra allt själv efter en kurs. Vet inte hur det är i Tyskland, men där är det i vart fall väldigt mkt billigare med de veterinära kostnaderna.

Det är faktiskt inte rocket science att ultraljuda och seminera ston
 
Ja, du får gärna fråga henne! Jag kan tycka att det är så mycket som försvårar en annars enkel grej. Detta måste ju upp för diskussion tycker jag! :) De tjatar ju om att vi måste producera bättre hästar som ska intressera internationellt och vi måste föda upp fler och hej och hå. Det Är stor skillnad på att vilja ha ca tio egna ston att seminera själv än att starta en hel station för att ta emot andras ju. Nu börjar jag flumma lite, men blir upprörd.

I Danmark får man också seminera sina egna ston, utan ultraljud och veterinär. Dock lite svårt kanske. Men i England får man göra allt själv efter en kurs. Vet inte hur det är i Tyskland, men där är det i vart fall väldigt mkt billigare med de veterinära kostnaderna.

Det är faktiskt inte rocket science att ultraljuda och seminera ston
Men vad händer den dagen du spräcker en tarm?
På många utländska hingstar får man bara ETT skick per brunst. Inte lätt att som amatör avgöra när det skicket ska komma, och dessutom får du då heller inte spruta pregnyl.

Det finns massa anledningar att inte vem som helst får kludda och seminera själv, och mitt tips är att du startar egen station.
Förutom en del utrustning som mikroskop och utrymme för seminhantering, så skaffar du en veterinär som kommer och gör jobbet.
Min erfarenhet efter 30 år i branchen säger att du får en jäkla massa jobb, (annat förvärvsarbete är bara att glömma), och att det inte alls blir billigare än att lämna stona på station till de är klara.
 
Bara för att man ansöker om att ha seminstation hemma måste man inte ta emot andras ston. Jag vet flera ställen där det är så. Däremot måste de alltid ha en ansvarig veterinär knutna till sig, och en del utrustning osv.
 
Jag förringar inte någons kunskap eller erfarenhet, men blir lite uppgiven att inte kunna utöka till fler ston. Och jag tänker att det finns fler än jag som undrar angående detta? Det är väl bra med diskussion? :)

För mig gäller detta; har mark och stall för att kunna hålla upp till ca 10 ston i avel. Inga parkeringsmöjligheter för att driva station tyvärr :(
Ligger dessutom på fel sida så måste köra genom hela Göteborg i rusningstrafik, inte kul! Varit med om två bilolyckor som jag med nöd (läs hårda inbromsningar) kunnat undvika på väg dit.. Det hjälper ju inte hålla avstånd när folk slänger sig in framför
:(
Jag har börjat tycka det är otäckt och ovärt att åka med små föl.. hade hellre betalat mer och sluppit köra. Nu har det dessutom varit två olyckor med hästsläp där det varit dödligt för hästen, i gbgtrakten förra året :(

Stationen har varit jättebra, har kunnat lämna ett sto över natten om det blivit logistikproblem etc. så inget ont om dem.
Så behöver införskaffa en buss eller ett släp till för att utöka till fyra ston.
Tänker att vi ev får lämna ett-två ston på en station hela perioden om jag ska ha 4, för att slippa köra så mycket. Tar ca 40 min enkel väg så hinner inte hämta och lämna heller.

Är det ingen som har fler än fyra som inte seminerar själv :) Hur gör ni rent logistiskt? Lämnar ni 6-8 ston på station hela säsongen?

Det var intressant att höra att man inte behöver ta in andra ston om man ansöker för station. Men antar att man får kolla lite om det finns villig veterinär som åker ut för så lite :)

Det bästa hade ju varit om man bodde granne med seminstation ;)
 
Jag skulle nog tro att det är relativt få som har 6-8 ston i avel som inte har egen station alt har stona helårsuppstallade där de har det. Det är trots allt inte jättemånga?

Av mina kunder finns allt mellan de som aldrig lämnar sin häst till de som har den här maj-sept. De som har fler åker kanske mer i snitt, det blir dyrt annars, men det beror ju också på avstånd etc.
 
Jag förringar inte någons kunskap eller erfarenhet, men blir lite uppgiven att inte kunna utöka till fler ston. Och jag tänker att det finns fler än jag som undrar angående detta? Det är väl bra med diskussion? :)

För mig gäller detta; har mark och stall för att kunna hålla upp till ca 10 ston i avel. Inga parkeringsmöjligheter för att driva station tyvärr :(
Ligger dessutom på fel sida så måste köra genom hela Göteborg i rusningstrafik, inte kul! Varit med om två bilolyckor som jag med nöd (läs hårda inbromsningar) kunnat undvika på väg dit.. Det hjälper ju inte hålla avstånd när folk slänger sig in framför
:(
Jag har börjat tycka det är otäckt och ovärt att åka med små föl.. hade hellre betalat mer och sluppit köra. Nu har det dessutom varit två olyckor med hästsläp där det varit dödligt för hästen, i gbgtrakten förra året :(

Stationen har varit jättebra, har kunnat lämna ett sto över natten om det blivit logistikproblem etc. så inget ont om dem.
Så behöver införskaffa en buss eller ett släp till för att utöka till fyra ston.
Tänker att vi ev får lämna ett-två ston på en station hela perioden om jag ska ha 4, för att slippa köra så mycket. Tar ca 40 min enkel väg så hinner inte hämta och lämna heller.

Är det ingen som har fler än fyra som inte seminerar själv :) Hur gör ni rent logistiskt? Lämnar ni 6-8 ston på station hela säsongen?

Det var intressant att höra att man inte behöver ta in andra ston om man ansöker för station. Men antar att man får kolla lite om det finns villig veterinär som åker ut för så lite :)

Det bästa hade ju varit om man bodde granne med seminstation ;)
Men varför försöker du inte starta ett samarbete med en lokal seminveterinär som kommer hem till dig och ultraljudar, behandlar vid behov och seminerar?
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 682
Senast: _Taggis_
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 279
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 005
Senast: QueenLilith
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp