Vad ska jag göra!!?

F

Fellow04

Okej det här inlägget hamnar väl fel men jag visste inte vart jag skulle lägga det. i alla fall jag har lite problem med min 2 åring. vi har precit byggt en lösdriftsbox till min D-ponny och hans shettiskompis. Nu är det så att min ponny gillar inte att stå i box, så vi har tänkt att ha dörren öppen så dom får gå in och ut som dom vill, men jag kände att jag gärna vill ha dörr så man kan stänga om dom ifall det skulle vara oväder eller så. Vi gjorde liksom en halvdörr, så det är öppet upptill. Och dörren är ca 2 meter bred och 1 1/2 m hög. Idag så testade vi att ha dom i boxen, med stängd dörr en stund. Efter ca 10 minuter så stod min ponny vid grinden i hagen och vi undrade hu han kommit ut, så vi gick och tittade och shettisen var kvar i boxen och dörren var stängd. Han hade alltså hoppat ut....han är 140 cm i mkh och dörren är 150 cm hög...han klarade sig utan en skråma som tur är, men jag vet inte vad jag ska göra. hur har ni gjort som har lösdrift??

funderar på om jag ska ta bort dörren eller om jag ska höja den bara...
 
Sv: Vad ska jag göra!!?

Ta bort/ha alltid dörren öppen, han har tydligt visat att han inte vill står inlåst, varför då höja dörren och tvinga hästen?

Även om det är blir oväder så väljer de själv om de vill gå in eller inte.

Har aldrig haft dörren stängd vid lösdriftgående.
 
Sv: Vad ska jag göra!!?

ja det är sant, jag vill verkligen inte tvinga honom att stå inne. Jag tar bort dörrarna, för vill han inte stå inne så är dom bara onödiga...han älskar ändå att vara ute så då får det bli så :)
 
Sv: Vad ska jag göra!!?

Ett tips är att spara dörrarna så du kan haka på dem vid behov, och även göra en 'överdörr' i galler eller liknande.

Så det bara är att häkta på den dag han ev behöver boxvila eller liknande.

I övrigt håller jag med, ställ upp dörren och låt honom välja själv.
 
Sv: Vad ska jag göra!!?

nu har vi tagit bort dörrarna, men ändå sparat dom i fall det skulle behövas. ska tänka på det du skrev om att sätta galler eller något ifall det skulle va så att han behöver vila. eller så...jättebra idé med galler! då ser han ändå ut :) men nu har lallt lösts till det bästa för tillfället!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 574
Senast: Trott
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp