Vad ska jag göra??...min häst rymmer!!

Sv: Vad ska jag göra??...min häst rymmer!!

Ett jag är inte knäpp.... eller som du skriver knäppt
Tvärt om jag är laglydig och djurvänlig. Till skillnad från den som vill utsätta sitt djur för starkare ström än vad som är godkänt. Med risker för biverkningar.
Har man ordentliga staket som är anpassade till djuren så blir inga ston som inte ska bli det betäckta, inga hästar överkörda och fram för allt inga hästar som får otrevliga stötar i nacken och kroppen av elen. Titta på en av Sveriges största och äldsta hingsthållare, Flyinge. Jag har aldrig sett att dom har haft en hingst i närheten av stona i en hage med bara eltråd. Nä det är rejäla avstånd mellan ston och hingstar och riktiga hingststaket i trä runt hingstarna.

Visst vill du göra olagliga saker och sådant som i lagens mening är djurmisshandel och straffbart med risk att bli förbjuden att hålla djur och betala böter, så gör det då. Men kalla inte förnuftiga personer för knäppt.

Det är viss skillnad. Kon eller tjuren har det för att det är en grimma och att man ska kunna ta tag i djuret. Inte för att det ska få en extra strömstöt i nacken av staketet.
Dessutom är det förbjudet att ha kedjegrimmor på hästar sedan väldigt lång tid tillbaka och inte heller idag så populärt på kor heller. Det har kommit bättre saker som och bättre former av djurhållning.

Nja kravallstaket är kanske lite för låga för en häst, om det inte står en massa poliser på andra sidan.
Titta på t ex Flyinges hingsthagar istället så kanske det klarna med vad som ska anses som bra och djurvänligt staket.

plumpen skrev:
Detta låter grymt men vet av egen erfarenhet att det hjälper. sätt en länk/kedja som hänger lite i grimman. Han kommer få en rejäl stöt när han kommer fram till el tråden. låt den sitta på nga dagar för när han fätt nga stötar så kommer han inte att vilja gå på tråden igen.
Eller en fin koppartråd inflätad i pannlugg och man, kan även vira runt i grimman, jag tycker inte det är elakt,stöten blir bara lite kraftigare... det vore värre om han blev påkörd....Hoppas det ordna sig...:smirk:

Masse skrev:
Ett jag är inte knäpp.... eller som du skriver knäppt
Tvärt om jag är laglydig och djurvänlig. Till skillnad från den som vill utsätta sitt djur för starkare ström än vad som är godkänt. Med risker för biverkningar.
Har man ordentliga staket som är anpassade till djuren så blir inga ston som inte ska bli det betäckta, inga hästar överkörda och fram för allt inga hästar som får otrevliga stötar i nacken och kroppen av elen. Titta på en av Sveriges största och äldsta hingsthållare, Flyinge. Jag har aldrig sett att dom har haft en hingst i närheten av stona i en hage med bara eltråd. Nä det är rejäla avstånd mellan ston och hingstar och riktiga hingststaket i trä runt hingstarna.

Visst vill du göra olagliga saker och sådant som i lagens mening är djurmisshandel och straffbart med risk att bli förbjuden att hålla djur och betala böter, så gör det då. Men kalla inte förnuftiga personer för knäppt.
En häst får absolut inte några biverkningar av en liten elstöt, isåfall skulle det vara förbjudet:rofl: :rofl: :rofl: hellre en stöt för mycket än en överkörd häst;)

Panikie skrev:
Håller med ovan, jag hade en shettis kille som var mer som en stor björn, han klampade fram över allt och gick inte att ha inlåst, i hagen rymde han hur man en gjorde, till slut var vi så trött apå honom att vi satte på honom en grimma, lindade in nosremen med eltråd samt i lugen o manen fick han så toffsar med el tråd, en dag gick han imot, han fick en smäll, men aldrig att han ens gick i närheten, hästar ska ha respekt för trådar/stängsel. :) lycka till
Det tycker jag du gjorde bra, man vill ju inte att något tråkigt ska hända, när de rymmer..... Det behövs ju bara en stöt för det mesta, för att de ska få respekt för tråden....Tänk på de som har taggtråd... såg en hingst som sprang igenom taggtråd för ett par år sedan, blev så illa tilltygad så att tarmarna hängde ut.....där kan man snacka om djurplågeri;)

Move_Over skrev:
Hm...min 2åriga arabhingst har börjat få sig en riktigt otrevlig ovana...han har sprungit genom staketet 2ggr nu på kort tid... Jag vet inte varför han har börjat med detta, det finns el i staketet, han har en hagkompis och han får mat... Jag börjar tycka det är väldigt otrevligt nu eftersom det är ett väldigt hästtätt område, så att han inte går in till något sto. Visst kan jag kastrera honom, men jag tycker det är synd eftersom jag ville ge honom sommaren att växa till sig ordentligt. Och även fast jag kastrerar honom så är det ju inte säkert att han slutar rymma för det.... Är det någon som har nån idé på vad jag kan göra??

:( :(

För det första hoppas jag att du vet, hur pass ersättnings skyldig du blir om han som hingst, springer ut och ställer till det för sig.
Och går han då på ett sto, vill inte jag vara i dina kläder.
Det kan bli väldigt dyrt för dig, och för att kunna hålla hingst kräver även en del försäkringsbolag, ordentliga staket.
För det andra växer han mer som valack.

rocki skrev:
En häst får absolut inte några biverkningar av en liten elstöt, isåfall skulle det vara förbjudet:rofl: :rofl: :rofl: hellre en stöt för mycket än en överkörd häst;)
Det är ju det som jag skriverDet är förbjudet!!!!!!
Ska det vara så svårt att begripa! DETÄR FÖRBJUDET! Bästa skriva det igen så ni förstår. Det är bara tillåtet med godkända staket och inte med diverse anrodningar på djuret.

Sedan är det upp till var och en att med sitt eget samvete misshandla sin häst och riskera att bli dömd för djurmisshandel med allt vad det innebär i framtiden eller bygga ordentliga staket.

Hästar som ej har skor har inte samma respekt för tråden.
Jag skulle ta in min unghingst från hagen för många år sedan (13).
Hade satt hingstkedja under hakan och han såg ej att jag ej hade öppnat grinden. Kedjan kom då i kontakt med tråden och han fick sig då en rejäl stöt. Han hade innan det alltid gått o pejlat läget med mulen. Efter denna incident har han aldrig provat mer. Jag behöver inte ens ha strömmen på(sen han blev val.).

Att sätta riktig ståltråd i staketet är livsfarligt då den inte går av utan skär som en pianotråd. Jmf med kor. De verkar inte vara lika känsliga plus att de inte är lika utpräglade flyktdjur.

Blilr lite konfunderad när jag läser alla svar. Många tror sej veta att det är fel på staketet. :angel:

Vi har precis lämnat tillbaks ett d-ponnysto som var helt omöjlig att stänga inne. Hon hoppade över, anföll och sprang igenom, gick emellan eller kröp under eltråd. Om det var vajer, rep eller band spelar ingen roll. Köpte nytt aggregat, fixade ordentlig jordning osv. Högt staket, många trådar.. Spelade ingen roll.
Vi har också trästaket på några hagar. Samma visa. Hon kröp emellan och knäckte brädor. Hon skulle ut.
Hon gick i stora hagar alltså inga små fyrkanter. Sprang aldrig någonstans utan gick ofta in i en tom hage. Hon stack inte varje dag utan det kunde gå veckor utan problem. Sen rätt som det var så kunde hon sticka. :o Men vissheten om att hon kunde springa ut på vägen var jobbig.:cry:

Vi hade inte henne som föl och vet inte vad som ligger bakom (dåliga staket kanske?).
Den nya familen som har henne nu fick veta allt. De är nu förtvivlade för de trodde nog som så många andra att det var dåliga staket som var orsaken när det lånade henne. :o
Fast nu har de henne bakom fårstaket i kombination med trästaket och hon har stannat inne. Än så länge. Kan ju vara otäckt om hon fastnar i fårnätet när hon ska igenom men ...
Det hade inget samband med brunsten...

Idasagare skrev:
Blilr lite konfunderad när jag läser alla svar. Många tror sej veta att det är fel på staketet. :angel:

Vi har precis lämnat tillbaks ett d-ponnysto som var helt omöjlig att stänga inne. Hon hoppade över, anföll och sprang igenom, gick emellan eller kröp under eltråd. Om det var vajer, rep eller band spelar ingen roll. Köpte nytt aggregat, fixade ordentlig jordning osv. Högt staket, många trådar.. Spelade ingen roll.
Vi har också trästaket på några hagar. Samma visa. Hon kröp emellan och knäckte brädor. Hon skulle ut.
Hon gick i stora hagar alltså inga små fyrkanter. Sprang aldrig någonstans utan gick ofta in i en tom hage. Hon stack inte varje dag utan det kunde gå veckor utan problem. Sen rätt som det var så kunde hon sticka. :o Men vissheten om att hon kunde springa ut på vägen var jobbig.:cry:

Vi hade inte henne som föl och vet inte vad som ligger bakom (dåliga staket kanske?).
Den nya familen som har henne nu fick veta allt. De är nu förtvivlade för de trodde nog som så många andra att det var dåliga staket som var orsaken när det lånade henne. :o
Fast nu har de henne bakom fårstaket i kombination med trästaket och hon har stannat inne. Än så länge. Kan ju vara otäckt om hon fastnar i fårnätet när hon ska igenom men ...
Det hade inget samband med brunsten...

Vad jag vet så får inte taggtråd eller fårstängsel användas åt häst.

Det ju delvis det jag har skrivit om. Att om en häst lär sig att det går att rymma så är mycket svårt att stänga in en sådan häst. Om man har ordentliga staket från början så risken att hästen ska lära sig den ovana mycket liten. Men bara eltråd är inte ett ordentligt staket i en rasthage och speciellt inte till en hingst.

Tror inte att dt har blivit något förbud mot det ännu. Utan det står bara i djurskyddslagstiftningen att det är olämpligt till häst.

Masse skrev:
Tror inte att dt har blivit något förbud mot det ännu. Utan det står bara i djurskyddslagstiftningen att det är olämpligt till häst.

Jag tror att förs.bolagen betackar sig för skador som man kunnat förhindra genom att inte använda dessa "stängsel".

Masse skrev:
Det ju delvis det jag har skrivit om. Att om en häst lär sig att det går att rymma så är mycket svårt att stänga in en sådan häst. Om man har ordentliga staket från början så risken att hästen ska lära sig den ovana mycket liten. Men bara eltråd är inte ett ordentligt staket i en rasthage och speciellt inte till en hingst.

Vi i familjen har 4 hingstar i en hage och dom har då eltråd och dom stannar inne i hagen. Lika har avelshingsten.

Masse skrev:
Det är ju det som jag skriverDet är förbjudet!!!!!!
Ska det vara så svårt att begripa! DETÄR FÖRBJUDET! Bästa skriva det igen så ni förstår. Det är bara tillåtet med godkända staket och inte med diverse anrodningar på djuret.

Sedan är det upp till var och en att med sitt eget samvete misshandla sin häst och riskera att bli dömd för djurmisshandel med allt vad det innebär i framtiden eller bygga ordentliga staket.

:o Det är väl inte förbjudet med elstängsel..vi har väl det för att vi vill att hästarna ska stanna kvar i hagen,att det inte ska hända dem något...hoppas vi är överens där...;) eller så vet jag inte vad du bråka om.:confused: ... en del hästar har så tjock man så att de inte känner elen, och för att förstå att det är el i tråden , så är det inte djurplågeri att ta koppartråd i mannen så att de få en liten stöt en gång, och förhoppningsvis räcker det.... har du själv fått en stöt någon gång?
det kittla ju bara lite är inte ngt jätte krut i mitt, Och föresten har jag inte mitt på så ofta,de tro nog elen är på hela tiden:) ha ha,,,,Jag har fått det många gånger och jag har varken fått några biverkningar eller några andra men;) Sluta bråka det tjäna inget till, men jag respektera att du har en annan syn, men det är inte djurplågeri enligt mig.....långt ifrån....:smirk:
Djurplågeri för mig är::devil:
När inte hästen får den vård, förståelse och skötsel som den har rätt till, kärlek mkt gos,och tålamod
När de inte få den motion/Sysselsättning som just den individen behöver.
När den inte får vara ute hela dagarna.
När de inte få tillräckligt med mat
När man slå dem och skriker åt dem.:devil:
Taggtråd,ståltråd eller dåligt staket dem kan skadas sig på. (Eltråden går av om de springer rätt i genom, skadas ej)

mvh Therese

När man läser denne tråd så blir man lessen i öget.Att folk int är mer redde om sine häster. Man måst läre hästen att stanne kvar i hagen.Att riskere att något händer med den det kan jag int förstå.. Jag har vare med i månge år och sett både häster och kor komme till skade när dom vill rymme. Men då på den tia så hede vi ju taggetråd. Nu har jag bare el i Kottes hage.. Om jag har förstått dette rätt så får din häst int gå med skor eller gå i hagen när det regner ifall han kommer åt eltråden.?För då blir ju elen krafigare. Det begriper varje människa. Det tyck jag är jurplågeri. Att ha hästen inne när det regner eller för att den har skor.

Nu börja jag bli riktigt trött på er!
LAGEN SÄGER ATT DET ÄR FÖRBJUDET!
Om ni sedan tycker hit och dit om vad som är det ena och det andra det är ju upp till er. Men det som ni uppmanar till är lagbrott och även det är förbjudet att göra. I vissa fall är även det straffbart, efter som det finns fängelse i straffskalan för brott mot djurskyddslagarna.

Denna frågan har varit uppe så många gånger här och det finns alltid folk som inte kan acceptera att alla hästar inte kan gå på bara eltråd. Eller att det är förbjudet att göra sådana här annordningar på djuret.

Vart i lagen står detta?

Kan du vara vänlig och lägga utt texten?

Har inet tänkt testa själv för min apållar går så snällt så, i hagen.
Kan däremot vara bra att veta vad som gäller om man springer på något..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 290
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar