Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller en fin koppartråd inflätad i pannlugg och man, kan även vira runt i grimman, jag tycker inte det är elakt,stöten blir bara lite kraftigare... det vore värre om han blev påkörd....Hoppas det ordna sig...:smirk:plumpen skrev:Detta låter grymt men vet av egen erfarenhet att det hjälper. sätt en länk/kedja som hänger lite i grimman. Han kommer få en rejäl stöt när han kommer fram till el tråden. låt den sitta på nga dagar för när han fätt nga stötar så kommer han inte att vilja gå på tråden igen.
En häst får absolut inte några biverkningar av en liten elstöt, isåfall skulle det vara förbjudet hellre en stöt för mycket än en överkörd hästMasse skrev:Ett jag är inte knäpp.... eller som du skriver knäppt
Tvärt om jag är laglydig och djurvänlig. Till skillnad från den som vill utsätta sitt djur för starkare ström än vad som är godkänt. Med risker för biverkningar.
Har man ordentliga staket som är anpassade till djuren så blir inga ston som inte ska bli det betäckta, inga hästar överkörda och fram för allt inga hästar som får otrevliga stötar i nacken och kroppen av elen. Titta på en av Sveriges största och äldsta hingsthållare, Flyinge. Jag har aldrig sett att dom har haft en hingst i närheten av stona i en hage med bara eltråd. Nä det är rejäla avstånd mellan ston och hingstar och riktiga hingststaket i trä runt hingstarna.
Visst vill du göra olagliga saker och sådant som i lagens mening är djurmisshandel och straffbart med risk att bli förbjuden att hålla djur och betala böter, så gör det då. Men kalla inte förnuftiga personer för knäppt.
Det tycker jag du gjorde bra, man vill ju inte att något tråkigt ska hända, när de rymmer..... Det behövs ju bara en stöt för det mesta, för att de ska få respekt för tråden....Tänk på de som har taggtråd... såg en hingst som sprang igenom taggtråd för ett par år sedan, blev så illa tilltygad så att tarmarna hängde ut.....där kan man snacka om djurplågeriPanikie skrev:Håller med ovan, jag hade en shettis kille som var mer som en stor björn, han klampade fram över allt och gick inte att ha inlåst, i hagen rymde han hur man en gjorde, till slut var vi så trött apå honom att vi satte på honom en grimma, lindade in nosremen med eltråd samt i lugen o manen fick han så toffsar med el tråd, en dag gick han imot, han fick en smäll, men aldrig att han ens gick i närheten, hästar ska ha respekt för trådar/stängsel. lycka till
Move_Over skrev:Hm...min 2åriga arabhingst har börjat få sig en riktigt otrevlig ovana...han har sprungit genom staketet 2ggr nu på kort tid... Jag vet inte varför han har börjat med detta, det finns el i staketet, han har en hagkompis och han får mat... Jag börjar tycka det är väldigt otrevligt nu eftersom det är ett väldigt hästtätt område, så att han inte går in till något sto. Visst kan jag kastrera honom, men jag tycker det är synd eftersom jag ville ge honom sommaren att växa till sig ordentligt. Och även fast jag kastrerar honom så är det ju inte säkert att han slutar rymma för det.... Är det någon som har nån idé på vad jag kan göra??
Det är ju det som jag skriverDet är förbjudet!!!!!!rocki skrev:En häst får absolut inte några biverkningar av en liten elstöt, isåfall skulle det vara förbjudet hellre en stöt för mycket än en överkörd häst
Idasagare skrev:Blilr lite konfunderad när jag läser alla svar. Många tror sej veta att det är fel på staketet.
Vi har precis lämnat tillbaks ett d-ponnysto som var helt omöjlig att stänga inne. Hon hoppade över, anföll och sprang igenom, gick emellan eller kröp under eltråd. Om det var vajer, rep eller band spelar ingen roll. Köpte nytt aggregat, fixade ordentlig jordning osv. Högt staket, många trådar.. Spelade ingen roll.
Vi har också trästaket på några hagar. Samma visa. Hon kröp emellan och knäckte brädor. Hon skulle ut.
Hon gick i stora hagar alltså inga små fyrkanter. Sprang aldrig någonstans utan gick ofta in i en tom hage. Hon stack inte varje dag utan det kunde gå veckor utan problem. Sen rätt som det var så kunde hon sticka. Men vissheten om att hon kunde springa ut på vägen var jobbig.
Vi hade inte henne som föl och vet inte vad som ligger bakom (dåliga staket kanske?).
Den nya familen som har henne nu fick veta allt. De är nu förtvivlade för de trodde nog som så många andra att det var dåliga staket som var orsaken när det lånade henne.
Fast nu har de henne bakom fårstaket i kombination med trästaket och hon har stannat inne. Än så länge. Kan ju vara otäckt om hon fastnar i fårnätet när hon ska igenom men ...
Det hade inget samband med brunsten...
Masse skrev:Tror inte att dt har blivit något förbud mot det ännu. Utan det står bara i djurskyddslagstiftningen att det är olämpligt till häst.
Masse skrev:Det ju delvis det jag har skrivit om. Att om en häst lär sig att det går att rymma så är mycket svårt att stänga in en sådan häst. Om man har ordentliga staket från början så risken att hästen ska lära sig den ovana mycket liten. Men bara eltråd är inte ett ordentligt staket i en rasthage och speciellt inte till en hingst.
Masse skrev:Det är ju det som jag skriverDet är förbjudet!!!!!!
Ska det vara så svårt att begripa! DETÄR FÖRBJUDET! Bästa skriva det igen så ni förstår. Det är bara tillåtet med godkända staket och inte med diverse anrodningar på djuret.
Sedan är det upp till var och en att med sitt eget samvete misshandla sin häst och riskera att bli dömd för djurmisshandel med allt vad det innebär i framtiden eller bygga ordentliga staket.