Vad ska jag göra??...min häst rymmer!!

Sv: Vad ska jag göra??...min häst rymmer!!

Jag ska se om jag kan hitta det, men jag har lite svårare att hitta nu när lagtexten är flyttat från Jordbruksverket till Djurskyddsmyndighet.

Det står i SFS 1988:539 och föreskrifterna till den förordningen.

Masse skrev:
Nu börja jag bli riktigt trött på er!
LAGEN SÄGER ATT DET ÄR FÖRBJUDET!
Om ni sedan tycker hit och dit om vad som är det ena och det andra det är ju upp till er. Men det som ni uppmanar till är lagbrott och även det är förbjudet att göra. I vissa fall är även det straffbart, efter som det finns fängelse i straffskalan för brott mot djurskyddslagarna.

Denna frågan har varit uppe så många gånger här och det finns alltid folk som inte kan acceptera att alla hästar inte kan gå på bara eltråd. Eller att det är förbjudet att göra sådana här annordningar på djuret.

Det här är din presentation:Hobbyer:
Lantbruk på 30 ha med 18 kor 60 får, 4 gäss, 1 katt 4 liderödsgrisar, 3 hundar, 2 åsnor och 13 hästar.
Jag hoppas verkligen att du hinner att sköta och ta hand om alla dina djur på ett bra sett...
Jag vill oxå fråga dig om vad någonstans i lagen det står att man inte få använda eltråd...
var vänlig och lägg ut text eventuellt telefonnr:Till någon som vet, har själv ringt djurskyddslmyndigheten, det fanns ingen sådan lag...:D

§ Inredning i djurstallar och i andra förvaringsutrymmen för djur samt utrustning i hägn skall vara utformad så, att den inte tillfogar djuren skador eller medför risk för djurens hälsa. Inredning och övrig utrustning får inte hindra djuren att bete sig naturligt, otillbörligt inskränka deras rörelsefrihet eller annars verka störande på dem. Förordning (2002:723).

var det detta du menade?

I så fall kan jag inte se att det är förbjdet någonstans att ha en kogrimma eller förstärka stöten med te ståltråd på en vanlig grimma..

Därmed inte sagt att det är lämpöigt att göra det..

Vad jag vet så har jag aldrig skrivit något om att man inte får använda eltråd. Så du ska kanske läsa vad det står istället. Det jag har skrivit att för vissa djur så räcker det inte med bara eltråd och det har väl alla varit överens om.
Som jag skrev innan så står det i SFS 1988:539 och föreskrifterna till den förordningen. Det gäller också sådant som t ex elhalsband till hund.

Ett lantbruk i den storleken som jag har kan man inte livnära sig idag, det är därför som jag kallar det hobby. Det krävs inkomster från annat håll för hålla djur på ett bra sätt.

Ok jag ser nu att jag hade lite bråttom när jag skrev vilket lagrum det står i, men som jag skrev innan jag har svårt att hitta i det numera.. Det ska vara att det står i föreskrifterna till förordningen, som tyvärr jag inte hittar på nätet.
Men ni kan ju ringa djurskyddsinpektören i era kommuner.

Masse skrev:
Vad jag vet så har jag aldrig skrivit något om att man inte får använda eltråd. Så du ska kanske läsa vad det står istället. Det jag har skrivit att för vissa djur så räcker det inte med bara eltråd och det har väl alla varit överens om.
Som jag skrev innan så står det i SFS 1988:539 och föreskrifterna till den förordningen. Det gäller också sådant som t ex elhalsband till hund.

Ett lantbruk i den storleken som jag har kan man inte livnära sig idag, det är därför som jag kallar det hobby. Det krävs inkomster från annat håll för hålla djur på ett bra sätt.
Vem tar hand om alla desa djur när du jobbar?Mat och vatten osv....:confused:

axel skrev:
Jag tror att förs.bolagen betackar sig för skador som man kunnat förhindra genom att inte använda dessa "stängsel".
Fast Agria svarade på direkt fråga om just denna häst att de föredrog fårstängsel framför att hästen sprang lös. :o

Det finns inga förbud ang fårnät.
Det finns inga förbud för taggtråd heller...ännu. Men det kommer!

du kan inte använda järnstaket då?
det går ju inte att springa igenom och har du tillräckligt högt borde han inte kunna hoppa över det heller

Hm, det va väll inte riktigt en sån här diskussion jag ville starta..jag ville ju bara ha råd till vad jag ska göra med hästen. För att svara lite fort på diverse frågor jag fått... Anledningen till att jag har kvar honom som hingst är att jag vill ha honom lite mer hingstmusklad (och snälla börja inte ifrågasätt varför!!!), som jag skrev innan så ska jag renovera stora delar av hagarna i sommar, men nu när det är vinter och kallt så kan jag inte göra så mycket..varken höja staket, eller någe sådant...snön på backen gör det även svårt att kontrollera elen ordentligt! Jag vet att man som hingstägare måste uppfylla vissa krav, och jag försöker verkligen, han ska föresten kastreras till hösten. Stoet står i en hage ca. 40meter bort, om han ska till henne måste han gå igenom 2staket och än så länge så har ahn inte visat några tendenser till att vara intresserad av henne, jag har sett hur en hingst beter sig när han är intresserad. ´Senast i höstas stod det en 4årig hingst i stallet, han stod i samma hage som monorado och stoet stod på samma ställe...han rymde inte genom tråden även fast det BARA var en eltråd.. Nu är han dock kastrerad eftersom han blev för vild vad gäller ridning. Jag fick en annan fråga om vad jag hade för tråd och stolp, jag har vanliga trästolp med knorr och eltråd, ensån där tråd med en tunn ståltråd inlindand, sen har han en extra hög tråd längst upp så jag kan tippa på att staketet är ca. 150cm högt. Det negativa med en vanlig tjock ståltråd om man skulle sätta in en sådan är att den brister väldigt lätt när den blir kall, har märkt detta i våran hönsgård där ståltråden ligger som stöd för taket..
Jaja jag hoppas ni förstår allt jag har skrivit! Är lite trött och snurrig efter att jag läst denna tråd:o
Men han har nu hållt sig inne, utan något av alla metoder jag fått (vilka jag är väldigt tacksamma över:bow: )
Hälsningar Malin

Hade samma problem med vår islandshingst (unghäst), han kröp under tråden :smirk:
Den tjocka vinterpälsen isolerar mot strömmen samtidigt som snön gör att jordningen försvagas (=mindre ström i staketet).
Tillslut ledsnade vi & bytte till ett starkare elaggregat så strömmen blir kraftigare & NU rymmer minsann "herren" inte nåt ;) , nu har vi dessutom 3 andra hingstar i hagen & alla stannar de på rätt sida av staketet :)

Mitt tips alltså: Se till att strömmen är nog stark, annars byt till ett starkare aggregat iaf vintertid - sommartid kan det räcka med ett svagare.

Senast ändrad:

shampiz skrev:
Ibland måste man göra saker den lite "hårdare" vägen. har man en häst som inte har det minsta respekt för elstängslet så tror jag inte an dör utav att man förstärker effekten med att ta till lite hårdare metoder.
Eller tycker du att det är bättre att man daltar med hästen för att den inte ska riskera att skada sig och istället rymmer gång på gång och orsakar kanske ännu större skada på andras hästar och t o m lyckas orsaka trafikolycka?

Måste få tillägga, den kan ju skada sig själv mycket värrre när den rymmer oxå än när den får en redig kyss i en sekund.

Vet en ridskoleponny (kastreraddårå...) som är rymmarkonung. Han får alltid ha ståltrådsgrimma i hagen, annars drar han på en gång trots högt staket å bra strömföring.

Lutta skrev:
Om det beror på att han är hormonstinn så finns det medel (kommer ej ihåg namnet) som "lugnar" ner hormonerna.
Lycka till

jag lånar dennna tråden lite,
Jag har en hingst installad i mitt stall han har börjat bränna raktigenom staketet när grannen rider förbi på sitt sto.
kan nu inte sätta nytt staket förän kälen har gått ur marken men tänkte att här kanske finns ett alternativ.

Vad heter detta medel? Skriver veterinär ut det? eller var kan man köpa det? Hur fungerar det?

hoppas nån kan svara! PL?

När man har en hingst så måste man se till att man har en hage som är dimensionerad för just en hingst . I ditt fall verkar det som om du behöver anpassa hagen till verkligheten, svårare än så är det ju inte!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 290
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II