Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Masse skrev:Nu börja jag bli riktigt trött på er!
LAGEN SÄGER ATT DET ÄR FÖRBJUDET!
Om ni sedan tycker hit och dit om vad som är det ena och det andra det är ju upp till er. Men det som ni uppmanar till är lagbrott och även det är förbjudet att göra. I vissa fall är även det straffbart, efter som det finns fängelse i straffskalan för brott mot djurskyddslagarna.
Denna frågan har varit uppe så många gånger här och det finns alltid folk som inte kan acceptera att alla hästar inte kan gå på bara eltråd. Eller att det är förbjudet att göra sådana här annordningar på djuret.
Vem tar hand om alla desa djur när du jobbar?Mat och vatten osv....Masse skrev:Vad jag vet så har jag aldrig skrivit något om att man inte får använda eltråd. Så du ska kanske läsa vad det står istället. Det jag har skrivit att för vissa djur så räcker det inte med bara eltråd och det har väl alla varit överens om.
Som jag skrev innan så står det i SFS 1988:539 och föreskrifterna till den förordningen. Det gäller också sådant som t ex elhalsband till hund.
Ett lantbruk i den storleken som jag har kan man inte livnära sig idag, det är därför som jag kallar det hobby. Det krävs inkomster från annat håll för hålla djur på ett bra sätt.
Fast Agria svarade på direkt fråga om just denna häst att de föredrog fårstängsel framför att hästen sprang lös.axel skrev:Jag tror att förs.bolagen betackar sig för skador som man kunnat förhindra genom att inte använda dessa "stängsel".
shampiz skrev:Ibland måste man göra saker den lite "hårdare" vägen. har man en häst som inte har det minsta respekt för elstängslet så tror jag inte an dör utav att man förstärker effekten med att ta till lite hårdare metoder.
Eller tycker du att det är bättre att man daltar med hästen för att den inte ska riskera att skada sig och istället rymmer gång på gång och orsakar kanske ännu större skada på andras hästar och t o m lyckas orsaka trafikolycka?
Lutta skrev:Om det beror på att han är hormonstinn så finns det medel (kommer ej ihåg namnet) som "lugnar" ner hormonerna.
Lycka till