Vad ska jag göra??...min häst rymmer!!

Sv: Vad ska jag göra??...min häst rymmer!!

Matilda_o_Bonita skrev:
Så du tycker alltså att det är bättre att hästen springer ut på en väg och blir överkörd av en lastbil?:smirk:

Något som är mycket effektivt på dom ulliga fåren på Island är att man helt enkelt tar fåret och kör deras näsor i ellinorna så att dom får en ordentlig smäll, eftersom deras pälsar är så tjocka att dom inte känner strömmen på övriga kroppen och sätter man linan i mulen på dom istället, så lär dom sig att inta springa igenom ellinorna, och jag kan lova att det är effektivt!

Om du tycker att det är tortyr att lära hästen att respektera ellinan genom en kättinggrimma, blöta ned hästen etc, så skulle det vara minst lika mycket tortyr att rida med bett, sporrar och att SPIKA fast skor i hästarnas hovar. Tänk om man skulle sätta en stålstång i munnen på en människa, sätta sporrarna i magen och smälla till personen om den vägrar framför ett hinder, klart att det skulle klassas som en form av tortyr om personen inte gett sitt godännande till detta:smirk:

Hästar är inga glasstatyer överklädda med bladguld!!!!! Dom tål mycket mer än folk tror.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Hur man än vrider och vänder på det så är det förbjudet i djurskydds lagstiftningen att på något sätt förhöja djurets obehag av ett elstaket. D v s att göra så att strömmen blir starkare på djuret än vad som är normalt om man stöter i det. Det är sådant som kedjor, blöta hästar eller blöta täcken och antenner på grimma m m.
Så alla som oberopar djurskydds skäl här uppe är något fel ut. Det blir istället tvärt om djurmisshandel.
Det är istället ägaren som skall se till att staketet är av sådan beskaffenhet att djuret under normala förhållanden inte kan ta sig ut.
Att hålla en hingst i närheten av ston med bara eltråd är inget bra staket. Det finns nog inte många etablerade hingstägare som överhuvudtaget skulle släppa ut sin hingst i en sådan hage med ston i närheten.

finns det ingen möjlighet att bygga en trähage med högt staket då? Det är ju inte så lätt att braka igenom :smirk:

Jag tycker också att du ska prova att tex sätta eltråd på grimman, i manen eller "antenn". Men en anledning till att han rymmer tror jag beror på att snön isolerar. Strömen blir alltså mycket svagare och troligen känner han inte alls av strömen. Så de råd jag kan ge är väl att sätta på honom skor, om han inte redan har det vill säga. "Klä" in honom i eltrå:devil: ,eller bygga trästaket.

Hoppas i alla fall att det löser sig på nå´t sätt, för det blir ju inte så kul för dig som hästägare om han tjuvbetäcker något sto. Sen finns det många andra olyckor som han kan råka ut för om han kommer lös, som troligen är mycket allvarligare än att få en "rejäl" stöt från staketet.

Varför envisas med att hänvisa till olagligheter?
Det är förbjudet att göra så med hästarna. Finns hur många trådrar som helst om det här på Buke.

Jag trodde i min enfald att det var seriösa hästmänniskor med hästens bästa för ögonen som fanns här. Men det verkar som merparten är enligt djurskyddslagstifningens mening djurplågare.

Hon säger ju att dom ska renovera staketet till sommaren, men dom måste ju ha någon typ av nödlösning fram till dess och helt ärlig, hur mycket skada tar hästen av det? Seriöst nu asså, det handlar inte om att linda in hästen i staketttråden och sen slå på strömmen, för det hade man kunnat klassa som djurplågeri eftersom hästen inte kan fly från tråden om den är helt inlindad. Men om man låter hästen gå lös i hagen, vilket är det normala:smirk: så kan hästen alltid fly från tråden om den skulle få en stöt. Den får ju bara en smäll om den går emot tråden, inte om den står och äter eller ligger och sover.

Jag är helt säker på att nästan alla hästmänniskor någon gång själva varit i tråden minst ett par gånger, och visst är det inte trevligt, men man kan ju inte påstå att det gör direkt ONT, det är mer OBEHAGLIGT. Sen beror det ju lite på hur stark ström man har. Har man jättestart ström så är det klart att det gör ont också, men uppenbarligen är strömmen mycket svag i hennes staket eftersom hästen kan luta sig mot tråden tills den går av och den har tydligen inte fått lära sig vad ett elstaket är. Dessutom kan jag knappast tänka mig att man skulle förstärka strömeffekten speciellt mycket genom att blöta hästen, ja, det blir en förstärkning, men med tanke på hur låg ström det var från början så lär det knappast bli speciellt starkt med vatten häller.

Masse skrev:
Det är förbjudet att göra så med hästarna. Finns hur många trådrar som helst om det här på Buke.

Jag trodde i min enfald att det var seriösa hästmänniskor med hästens bästa för ögonen som fanns här. Men det verkar som merparten är enligt djurskyddslagstifningens mening djurplågare.

En liten fråga till dig:

ÄR Det lika synd om korna med??

Säger bara en sak sluta jolla med era hästar så kanske dom stannar kvar ihagen. Det är inte så jävla kul att sätta nytt stängsel på vintern när det är djup käle i marken.

Man måste visa hästen att det gör ont att gå på tråden.

TACK!
Alltså inte bara jag som tycker att det är vidrigt att "lära hästen att respektera tråden" med hjälp av diverse arrangemang med vatten o dylikt.... Tydligen är det ju OLAGLIGT också. Tro mig, jag tvekar inte en sekund att anmäla om någon i min omgivning nyttjar dessa metoder framför mina ögon....

Och ni som tycker att jag DALTAR... Jag daltar nog mindre med min häst än vad de flesta här gör.... Däremot försöker jag vara en rättvis och schysst hästägare...

Shakira84 skrev:
TACK!
Alltså inte bara jag som tycker att det är vidrigt att "lära hästen att respektera tråden" med hjälp av diverse arrangemang med vatten o dylikt.... Tydligen är det ju OLAGLIGT också. Tro mig, jag tvekar inte en sekund att anmäla om någon i min omgivning nyttjar dessa metoder framför mina ögon....

Och ni som tycker att jag DALTAR... Jag daltar nog mindre med min häst än vad de flesta här gör.... Däremot försöker jag vara en rättvis och schysst hästägare...

Istället för att säga hur dumma alla som gör detta är, så berätta istället vad DU skulle göra om du var i samma situation?

Mitt sto hemma gjorde samma sak när hon var i den åldern!
Hon tryckte sig mot översta tråden så den gick av och sen gick eller hoppade hon över den undre!
Vi hade staket runt om utom i öppningen!
Så vi satte för två brädor, men smartot tryckte sig ut så brädorna gick av!!!
Och vi hade ström men vi tog ett ko agregat med starkare ström och tänkte att det här hjälper nog!
Men ha...hon fortsatte!
Men sen slutade hon bara!
Ett tag tuggade hon sönder tråden och gick!
Och då även när strömmen var på!
Fråga mig inte vad det är för häst jag har!
Men idag har jag ingen ström i hagen och hon har hållt sig inne dem senaste åren!!!

Missförstå mig inte med att klä in hästen i eltråd. Jag menar naturligvis inte att hästen ska kläs in i eltråd för att sen sätta på ström. Om hästen inte kan ta sig därifrån håller jag med om att det är djurplågeri. Jag var för det första ironisk när jag skrev det. Det jag menar är att ex sätt bitar av elband i manen eller på grimman el. dyligt. När hästen går emot elstaketet får den då en stöt. Inte annars. Jag tycker naturligtvis inte att hästen ska plågas på något vis, men som jag skrev så isolerar snön, så troligen känner hästen knappt av strömen i staketet. Om hästen har en avklippt bit elband ex på grimman, så får den en stöt om den går emot elbandet som är staketet, men stöten blir inte värre än vad den skulle ha varit normalt om det inte varit snö. Hoppas att ni förstår vad jag menar, det är lätt att saker blir misstolkade.

Senast ändrad av en moderator:

Som hingstägare har man ett extra stort ansvar som också kräver stora kunskaper. Ska du behålla honom som hingst bör du se till att stängsla in honom ordentligt - tillräckligt många eltrådar med bra ström (ska mätas) eller helst ett högt trästaket i kombination med ström (för att slippa att det blir uppätet).

Har du tittat på jordningen? Förmodligen har du dålig ström i ditt staket eftersom han går igenom.

Vad då synd om korna?:confused:
Inte sjutton går dom omkring med antenner, våta täcken och metall skor för att dom ska känna strömmen.

Jag har kor (highland med lång päls), stor tjur, får (med mycket ull på vintern), ston och unghästar (vilket medför att det även finns hingstar). Inga av mina djur har något extra för att respektera eltråden. Det gäller helt enkelt att se till att det är rätt stängt till rätt djurslag och rätt årstid. Ha koll på att man har rätt typ av agregat, att jordningen är bra och att det är rätt sorts tråd om man nu ska bara eltråd. Det är något som måste anpassas efter årstiderna.
Läser man sedan rekommendationerna från de flesta tillverkare av elstängselmaterial. Så är det inte att rekommendera vanliga elstängsel som vinterhagar. Dom ska användas till beteshagar där faktisk gräset hjälper till att hålla djuren inne. På vintern räknar man med anna typ av stängsling, ska det vara ska det vara typ polrbandet.

Tyvärr är det så att om ett djur lär sig att det bara är att springa igenom ett stängsel så är det svårt att hålla dom i sådana hagar. Vissa djur lär sig lättare än andra. Om det händer får man helt enkelt ta skeden i vacker hand och anpassa stängslingen efter djuret. Och göra det innan djuret lär sig ännu mer olater och tappar respekten även för andra typer av staket. Hästar och nötkreatur är ju så stora och starka djur att dom kan ta sig igenom nästan alla typer av staket om don vill.

Tror att hon menar att hon tror att kor går med kogrimma dygnet runt, vilket dom inte gör:smirk:

Jaha!!!
Alla kan ju inte så mycket om djurhållning, så jag borde ha förstått.

Matilda_o_Bonita skrev:
Tror att hon menar att hon tror att kor går med kogrimma dygnet runt, vilket dom inte gör:smirk:

Om du menar mig så öh nä det tror jag inte. Jag har hållit på med kor sen jag var 16 år så jag vet att kor inte går med grimma dygnet runt. Men det finns bönder som har grimma på sin ko / kviga eller tjur i hagen om dom måste av olika andledningar gå själv.

Så det jag menar är att är det inte lika synd om den då som har grimma på sig i hagen och kommer åt tråden och får en räjäl stöt än om att en häst har en ko grimma på sig och får en stöt?

En vänlig fråga till trådskaparen: Hur går det med din häst??

Okej, då var det jag som missförstod.

Masse skrev:

Du är riktigt knäppt!

Här har vi en person som tycker det är okej att hästen rymer, betäcker anndra ston samt ligger halft på körd längst ena vägen, roligt du! usch :crazy:

Tja. Då är det bara kravall staket som gäller nu då.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 290
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II