Vad säger lagen? Lös häst som blir påkörd?

Sv: Vad säger lagen? Lös häst som blir påkörd?

En häst i stallet smet ur sin hage och blev påkörd (klarade sig dock). Bilisten fick stå för alla veterinärkostnade etc trots att hästens ägare visste att hästen smitit tidigare men inte ordnat med en ordentlig grind till hagen. Hästen var dessutom oförsäkrad... :crazy:

Stackars bilist. Och stackars hästen.

Förstår inte hur folk kan hålla sina hästar oförsäkrade dock. Det är ju enorma summor man pratar om om det verkligen händer något allvarligt, som tex att hästen blir påkörd.

F.ö har jag svårt att förstå hur man kan se på medans sin häst rymmer utan att fixa till hagen så den blir säkrare.

Tölva skrev:
Ni måste väl ändå skämta?
Lika lite som man kan ha kor lösa utan stängsel eller klövhinder, kan man väl ha hästar???
Har sett en hemsk trafikolycka mellan en lösspringande nordsvensk och en bil.
Mitt tips, ring polisen och fråga om råd och vad lagen säger!
Man måste faktiskt ta ansvar som hästägare att ingen trafikolycka sker i onödan.
Hästar är STORA djur. Inte en katt eller hund! :mad:

Man kan ha kor lösa utan stängsel och klövhinder......... men det beror på var man bor (om man har rätt till det alltså).

om de händer något så e de bilföraren som e skyldig! Även om någon är ute mitt i vägen o rider o blir påkörd är de bilförraren. MEN hästen måste vara försäkrad för att de ska bli bilföraren e hästen inte försäkrad e de ryttaren! O om en häst blir påkörd så blir de en utredning på hur ryttaren eller ägaren har uppfört sig i läget!Men oftast e de bilföraren som åker på de.

Vi had en häst som smet och bliv på körd, oförsäkrad till och med. Det är fortfarande bilestens fel. spela igen roll. MEN vi tyckte att det var lite dumt, vi betalde bilestens självrisk och syde up hästen. Vi nu (jag har flyttat) har våran djur på fäbo och grannan har två hästar med. Alltså alla djur är lös. Hästarna stanna på fäbo, sälan går därifrån men det har hänt. Och vi har kollat lagen ordentligt. Detta är tyvär alltid bilestens fel om det inte gäller t ex en hund, då är det ägarens.

Magdalena skrev:
Är hästarna lössläppta med flit är det oaktsamhet från ägarens sida, dvs du blir inte skyldig till något.

Helt rätt. För ett antal år sedan blev en av mina hästar påkörd eftersom någon öppnat grinden till hagen. Jag var "oskyldig" och slapp betala. Fast bilägaren ville att jag skulle betala hans självrisk.

Lite taskigt att han fick stå för det själv. :o

Oj vad många svar tack så mycket! :bow:

Ja det är så att människan släpper ut sina hästar som ett alternativ till hage. Vad jag förstått det som är det för att maten inte räcker till för alla hästarna men jag kan ha fattat fel.

Givetvis kör jag lugnt förbi men det finns ju risken att hästen dyker upp ur mörkret eller blir skärmd av något som gör att man kanske upptäcker den försent :(

Olyckor kan hända även om man som bilist kör lungt , tro mig jag gör mitt bästa för att det inte skall kunna hända något men jag bara undrade vad lagen säger om det skulle hända något :(

Om ägarna släppa ut dem ofta du kan alltid ber att dem sätter upp en skylt...för andra bilar som kör förbi.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Svar
30
· Visningar
3 263
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar