Sv: Vad räknas som en god sits?
Det döms väldigt annorlunda, i fälttävlan är det viktigare att hästen är avspänd och lydig än har bra flashig gång. Är hästen minsta spänd så blir det avdrag direkt
KL
Men om man tänker
så borde detta vara viktigare i en vanlig Dressyrtävling också
Tom Bo Tibblin undrar om det är ridning eller utställning. Och Tom. Eric Lette säger att Dressyren kommit på avdrift i denna fråga.
jag tror.... att eftersom flashighet premieras över avspänd och lydig (korrekt på hjälperna så som det ser ut i acceptans av bettet osv.) - vilket faktiskt är de 3 första kvaliteterna i utbildningsskalan - så har denna "vridning" av vad som är korrekt uppstått
Man känner inte längre igen en korrekt utbildad häst - och det är ju det som Dressyrtävlingen skall bedömma - det står ju tom nedskrivet
En korekt utbildad häst ses som tråkig av gemene man
Man ser inte det enorma jobbet som tex Hubbe gör - för det flaxar ju inte
Dressyr skall dömas utifrån närvaro av alla egenskaper enligt TR och allehanda riktlinjer
Jag har mycket mer respekt för vad Fälttävlansryttarna gör på denna framridning - än vad Holländarna gör på sin numera omtalade framridning... som iaf fio sett... Och många har förfasat sig över
Om jag förstått saken rätt så går Dressyren första dagen och hoppningen sista i Fälttävlan???
Och jag tycker att det är glasklart - om inte Fälttävlansryttare behöver "tukta" sina formel 1 bilar , varför måste då vissa Dressyr ryttare...
Och varför måste inte dessa hårt arbetande fälttävlanshästar "stretchas"?
Eller snarare varför upplever vissa ryttare behovet
Jo - för de saknar den komponenten i sitsen som en ryttare som lyssnar in hästen automatiskt har
Glasklart - No doubt about it
Håna mig med rullande huvuden gå till personangerepp whatever - det ändrar inte faktum....
PK - nej - men sant