Vad räknas som en god sits?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad räknas som en god sits?

Sen vill jag säga att fy fan vilka bra och kuliga inlägg ni har skrivit :banana: :banana: :banana:

det mesta är sagt redan. Att säga vilken nivå man tävlat säger ingenting. Däremot om man tagit sig upp från lätt till medelsvår - vilket inte går med en alltför galen sits - eller om man tagit sig upp från medelsvår till svår - för det går inte helt lätt/alls om man fuskat fram på bogarna för länge

och sedan om man duger internationellt...

NU skall jag gör annat :angel:

Senast ändrad:

I det tyska systemet är sitsen dynamisk, dvs det ändras mycket - man sitter alltid i samma position som hästen går så vid varje hörnpassering skola övergång så skall man göra oliak förändringar i kroppens position och ändra tonus i olika muskler

mIn tyskutbildade tränare är också fitnesstrainer och kan väldigt bra förklara hur man skall hitta olika sätt att inverka med sätet

Så det handlar inte bara om det som kallas mittpossition, för den gäller bara rakt fram och om man inte vill förändra något

Även i gymnastiken så måste du få instruktioner hur du skall göra en kulelrbytta - skall du sedan utveckla denna kullerbytta till en stående frivolt så behövs det - inte på molekylärnivå - men rätt sönderhackat och skall du utveckla det vidare till en linje i fristående då kan vi snacka krångel. Då räcker det inte med att säga; gör en volt en flickflack och tjolahopp , och en tjolahej.

Vi snackar finlir med sitsen

OM ditt mål är att ha hästen på sätet så måste du lära dig att reglera hästen med sätet - dvs de tyska halvhalterna och för att lära dem så lär man sig start och stopp med bara sätet. Kanske är jag obegåvad - men jag fick traggla med bara det ett pr månader.
Har man det ( självklart har inte jag det 100 ALLTID- givetvis) så har man den främre och den bakre ramen i sitsen

det brukar muttras av somliga att det är BS att det går att sakta av med sätet- nej det är det inte, men det är svårt att lära och för att få till det så måste man lära in det som krävs innan....

och har man då en bra instruktör som själv kan utföra det så har den nytta av sin molekylkunskap för då kan den på en gång tala om vad personen för för fel - i kroppen...

Menar du du som i mig? Är det mig du menar i det fetstilta? Jag blir lite förvirrad för jag tror inte du har sett mig rida va? Eller vet vad mina mål är osv.?:confused:

Så som du skriver och spec. det i det sista stycket visar bara att vi är milsvid ifrån varandra och kan nog helt enkelt inte samsas om detta;)

Sorry - jag är apdålig på att plita ned ett knapplån :o
kryper under en sten och skäms

Jag menar givetvis inte du, skriver alltid allmänt och generellt och borde verkligen ha vett att skriva KL

och ja - vi är nog en bit ifrån varandra.

No problem

Helt lugnt, no hard feelings! Var bara tvungen att reda ut det innan jag började försvara mig;)

Helt enkelt agree to disagree!

Jasså var det därför du var så fjäskig i pm i början
trodde du det var bäst att hålla sig väl med Lussan
:rofl::rofl:Vem kontaktade vem- bara för att luska:mad: o ta reda på vem jag var IRL. det går ju när man är med i tävlingsdatabasen.
Såna människor betackar jag mig för.:eek: Är inte van vid såna som tur är.

det brukar muttras av somliga att det är BS att det går att sakta av med sätet- nej det är det inte, men det är svårt att lära och för att få till det så måste man lära in det som krävs innan....

Lider man av Alzheimer-Light är det rent pinsamt att bli påmind om saker man lärde sig av Majoren på ridskolan. Pratade med en granne som är hyffsat nyinflyttad. Hennes far var ridlärare på K1 och hon fick lära sig den hårda vägen. En dag diskuterade vi just halvhalter. Jag ville bara gräva en grop och skyffla sanden över mig.

Hur i hela fridens dar kan jag glömma lillfingret!

Här har man suttit och kramat i tygeln och spänt till i mage och rygg, och klämt om med HELA skänkeln, ända ner till hälen, och visst har det blivit halvhalter men inte några bra sådana. Mest ryckiga konstiga sådana då hästen velat stanna och jag då genast drivit på framåt. Dagen efter diskussionen tog jag åt mig lillfingret, spände magen och klämde till med låren och hoppsan, vilken fin halvhalt vi fick ihop.

I tråden om mina taskiga ryggningar har jag under den tiden den löpt, sutttit och analyserat vad jag gör. Inga bra halter. Hur ska jag då få till en bra ryggning om inte halten är bra? Hästen blir bara tung i handen, lång, rak och spjärnar emot i hals och nacke, för att inte tala om käke.

Så i lördags, när pusselbitarna började trilla på plats så tog jag halvhalten ett steg längre. Istället för lillfingret kramade jag nu tygeln, spände magen och klämde om med överskänkeln. Resultatet var en MYCKET bättre halt än tidigare och på en mycket snabbare reaktion från hästen.

Elementära saker man lär sig i grunden men som man lyckas glömma på vägen. Jag har ju ridit så här förr. Varför har jag bara glömt det?

Så nog fasen kan man bromsa en häst med sätet. Slutresultatet är ju att hästen till slut lyssnar på den och tygelhjälpen kan plockas bort. Skillnaden mellan halvhalt och halt är intensiteten i sätets hjälgivning.

*kl*
Eftersom susan och axel inte kan avhålla sig från sitt interna tjafsande så låser jag tråden. Ni är välkomna att diskutera här inne om ni höjer er diskussionsnivå en aning.

/b_a_l, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka