Vad räknas som en god sits?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad räknas som en god sits?

Något OT men jag måste säga att EBs blogg har fått mig att ganska radikalt ändra min uppfattning om tränarens träningsmetoder.

Ännu mer OT då så blev jag förvånad eller kanske inte eftersom jag redan nästan visste.. att Anky rider bara i 2 lägen antingen rollkur - djup och rund eller i tävlingsform och inget däremellan.

Så det där skitsnacket om att Anky bara rider i rollkur i 2 minuter åt gången som dom flesta hävdar tog ju EB död på rätt snabbt nu då :D

Jag tycker att man ser flest virvelkittlare på GP nivå.

Det händer något på vägen.. iallafall med hästarna! Ryttarna kan jag förstå att dom virvlar ibland då allt sker så oerhört snabbt och om hästen inte är riktigt framme kan reaktionen komma ett steg efter och då är det försent så att ryttarna är väldigt tydliga i sin hjälpgivning har nog med att dom tar det säkra före det osäkra att göra och kanske rider alldeles "för mycket" helt i onödan.
Men jag förstår dom, jag själv skulle inte hinna med hälften av rörelserna i programmet och gudarna vet vart på banan man skulle hamna om man ens försökte :D

Men till hästarna så tycker jag man ser helt fantastiska hästar i just St George /MsvA- Intermediere för att några år senare så ser dom rätt trista ut.
Jag undrar vad som händer? Kan man inte behålla lydigheten och glädjen samtidigt? Eller vad är det som sker?

Jag var på Hogsta för massa år sedan på en uppvisning. Såg ut så här :eek: när jag såg hästarna efter uppvisningen. De kunde inte skritta normalt. Stela raka bakben med vaggande gång, ungefär som en 3-års unge som gjort i blöjan.

OBS! Ej landslagshästar eller tillhörande landslagsryttare (med tanke på vem som har sitt säte där).

Det händer något på vägen.. iallafall med hästarna! Ryttarna kan jag förstå att dom virvlar ibland då allt sker så oerhört snabbt och om hästen inte är riktigt framme kan reaktionen komma ett steg efter och då är det försent så att ryttarna är väldigt tydliga i sin hjälpgivning har nog med att dom tar det säkra före det osäkra att göra och kanske rider alldeles "för mycket" helt i onödan.
Men jag förstår dom, jag själv skulle inte hinna med hälften av rörelserna i programmet och gudarna vet vart på banan man skulle hamna om man ens försökte :D

Jag såg en Schönemanträning när jag var 12. 30+ år senare hör jag fortfarande "ÖKA! MINSKA! BYT!" och kan fortfarande inte förstå hur i helsingland man hinner göra det på en diagonal, oavsett hur långt ridhuset är.
:D

Jag såg en Schönemanträning när jag var 12. 30+ år senare hör jag fortfarande "ÖKA! MINSKA! BYT!" och kan fortfarande inte förstå hur i helsingland man hinner göra det på en diagonal, oavsett hur långt ridhuset är.

Jag har kommit så långt att jag kan göra serier på diagonalen och 5 byten i var 3:e och 5 i vartannat men på utebanan som är 100 meter :angel: på en 60 bana hinner jag med 3 :banana:

vartannat är det enklaste och det svåraste är i var fjärde har jag upptäckt. Eller naturligtvis är det i varje men dit kommer jag nog aldrig så det finns inte :angel:

Skrytmaja!:p

Tillbaka till ämnet.

Vi kan sitta här och klaga på GP ryttarna och deras hjälpgivning hur mycket vi vill. Men handen på hjärtat: Hur många här rider på GP nivå?

B-T är inne på ett spår. Man ska HINNA ge hjälperna också.

Men handen på hjärtat: Hur många här rider på GP nivå?

Jojo minsann det gör jag vid ett flertal tillfällen.

1. Hemma, när ingen annan ser.

2. På alla dressyrtävlingar där jag är publik.

3. Hemma framför Tv´n när jag tittar på OS och VM och sådant trams.

På övriga hopp och fälttävlanstävlingar finns det definitivt ingen anledning att rida på GP nivå i dressyr så då gör jag inte det :devil:

Jag gör nog tvärtom- samla- öak byt- för att få fjong.

båda mina byter i varje, men det är nog lite hej-o hå- ut:angel: på piloten
Skulle inte vara tävlingsbart. däremot raka serier i vartannat- plättlätt.:p

håller med fio om fyrorna. Min val. har förkommit mig både där o i 3-orna.
Kan själv!:banana:

Men att gå ner på biomekanisk molekylnivå är inte rätt väg - anser jag! Det gör det hela för svårt att förstå för gemeneman...

:rofl: Molekylarniva! Dar sa du det! Jag forstar vad du menar. Alla lar sig olika. Det ar darfor vissa ar roade och intresserade av att studera kvantkemi och andra inte :angel: Jag ar som person sadan att jag vill forsta det mesta i detalj och fran grunden, men det ar nog inte nodvandigt -om man har bra tranare, vagledare och mentorer som lagger upp ovningar sa att man hittar balans och koordination i sitsen. Men nog behover man veta och forsta bra mycket mer an att sitta rak i ryggen och trampa ner halen som jag fick lara mig pa ridskola en gang i tiden for en herrans massa ar sen. Atminstone om man vill ha en hallbar och skolad hast.

Visst finns det folk med skaplig sits som ej har tävlat, men som regel blir de bättre "uppstyrda" med hårda falkögon- domare o även publik som dömer på bänken. Som du själv skrev- måste skärpa till sig.

Jag haller inte alls med dig axel. Det finns skogsmulleryttare som har bra mycket battre sitsar an msv-ryttare. Om man tittar pa skadenivan pa dressyrhastar som gar msv sa sager det ocksa en hel del om msv-ryttarnas kunnande. Jag jamfor inte med skogsmullar nu, det finns skador dar med. Men generellt sa tycker jag att det ar bedrovligt mycket skador bland dressyrhastar. Med tanke pa att dressyren borde vara gymnastiserande, starkade och uppbyggande. Och det ar nastan alltid grunder som fattas. Och ryttarens sits ar ju den som mest paverkar hasten och alltsa den allra viktigaste grunden. Det handlar mer om att vara medveten an om att skarpa sig. Och en msv ryttare behover inte alls vara mer medveten an en skogsmulleryttare. Bara mer tavlingsinriktad vilket jag till och med tror kan hamma en bra sits da man vill ha bra resultat snabbt och darfor missar vissa grunder. Det ar inte svart att lara en hast bade piff och puff och byten och piruetter (ok slutor och byten i msv da). Det svara ar att lara hasten piff och puff och byten och piruetter (slutor och byten i msv da) med bibehallen gladje, losgjordhet och darmed fa den att halla for ridning pa den nivan tills den ar 25.

Vad jag tycker är svårt om man skall läsa i en bok är att personen som skriver boken som oftast är en bra ryttare utgår naturligtvis ifrån sina egna lösgjorda och raka hästar när dom beskriver rörelser och hjälpgivning och hur det skall gå till. Det är en omöjlighet egentligen för oss vanliga dödliga eller iallafall väldigt svårt att ta del av rätt av eftersom boken inte talar om för oss vad VI gör för fel när det inte funkar.

Precis! Aven manga tranare. Det ar synd att de stora forebilderna inom ridsporten inte lar ut mer grunder. Samtidigt forstaeligt att de vill jobba pa hogre niva.

E.Lette sa en gång att han inte korrigerar ryttarens sitts så mkt utan konc. sig på hästen, en häst som går korrekt sätter sin ryttare rätt, det ligger mkt i det. Man måste bara vara lyhörd för sin häst och att anpassa sig därefter!

Har funderat over det och far inte riktigt till det. Hur sjutton far man hasten att ga "korrekt" utan att sjalv ha en "korrekt" sits? Det ar ju med sitsen man rider hasten? Jag ar med pa det sista, att "bara" vara lyhord for sin hast och anpassa sig darefter.

B-T är inne på ett spår. Man ska HINNA ge hjälperna också.

Ja då är vi tillbaka på vad det handlade om från början i denna tråd:idea:
Sits och inverkan.

Egentligen är väl de sitsproblem de flesta har just på skalan att vara balanserad, följsam, OCH inverka effektivt och vältajmat utan att tappa följsamheten och balansen och istället börja motverka hästen. Var och en på sin nivå, givetvis. För som sagt, hur många klarar att rida godkänt i GP? För att man klarar det OK i LA-MSV så går det inte på automatik i GP, då hade vi många GP-ekipage i landet:angel:.

Och till damerna som diskuterar sina bytesproblem så tänker jag som inte alls har koll på sånt, (men aldrig drar mej för att yttra mej ändå :angel:) att problemen med vart fjärde tex är kanske rytmen, det blir svårare att själv få in en bra rytm, vartannat borde vara betydligt lättare, ridning handlar ju mycket om rytm, takt, att "dansa" med hästen som nån skrev.

Bara en gissning:confused:

Kl
Angående tävlandet och sits så tycker jag att det är skillnad ju högre upp i klasserna ryttaren är.
Skillnaden på ryttaren som tävlar MSVB och MSVA är STOOR!! Det har jag själv bevittnat när jag har suttit och tittat på tävlingar.

Så absolut har tävlandet betydelse för hur väl du utvecklar din sits och dess inverkan på hästen.
Man klarar sig nog upp till MSVB med en halvrisig sits men sedan är det kört skulle jag nog våga påstå.
Det är fracken som gör att det ser så mkt bättre ut:D

KL

Jag har suttit och läst Klimkes bok om unghästars utbildning just för mina problem med skänkelvikningar etc då dessa beskrivs i hjälpgivningen. I alla fall. Lösgjordhet beskrivs att man kommer fram till via att låta hästen värma upp lös på ridbanan

För mig låter det som om han pratar om grunduppvärmning mer än lösgörande. Men eftersom du tänker i den tyska läran vad gäller lösgjordhet så är det väl det du menar.

jag har både hans böcker och hans filmer - filmerna är jättebra att se hur lösgjordhet ser ut. och ja de har en ovalbana där hästen rids i alla tre gångarter på lååååååång tygel jämfört med vad man är van att se - tilsl den släpper ned halsen och sträcker näsan in tygeln. Jag köpte dessa filmer när min gammelhäst var unghäst :D

Man hör ordet supple 3 hundrafemitoelva ggr på filmen :D precis det här talade HUbertus Schmidt om på clinicen med Witages som avhandlade utbildningskalan - han sade att under uppvärmningen så hittar man de första 3 egenskaperna, och om mabn tappar avspänningen under passets gång så gårt man tillbaka till detta framåt nedåt

Alltså tanken är att att det ska ske under uppvärmningen och det görs på stora linjer - Man kan det om man kan inverka med sitsen på det Tyska sättet....

Sedan är hästar individer och det finns speciella tillfällen när hästen har svårare att komma till avspänningon - men den har HIMLA mycket lättare med en ryttare som kan avända sin sits och inverka med sin posititon

Promise....

Jag är med dig! Det jag menar är att man måste försöka hitta den korrekta sittsen utan att krångla till det. Inte med det menat att det inte för en del är ett jäkla slit, att jobba med sittsen är jätteviktigt för alla, det är inte det jag menar. Men att gå ner på biomekanisk molekylnivå är inte rätt väg - anser jag! Det gör det hela för svårt att förstå för gemeneman...

I det tyska systemet är sitsen dynamisk, dvs det ändras mycket - man sitter alltid i samma position som hästen går så vid varje hörnpassering skola övergång så skall man göra oliak förändringar i kroppens position och ändra tonus i olika muskler

mIn tyskutbildade tränare är också fitnesstrainer och kan väldigt bra förklara hur man skall hitta olika sätt att inverka med sätet

Så det handlar inte bara om det som kallas mittpossition, för den gäller bara rakt fram och om man inte vill förändra något

Även i gymnastiken så måste du få instruktioner hur du skall göra en kulelrbytta - skall du sedan utveckla denna kullerbytta till en stående frivolt så behövs det - inte på molekylärnivå - men rätt sönderhackat och skall du utveckla det vidare till en linje i fristående då kan vi snacka krångel. Då räcker det inte med att säga; gör en volt en flickflack och tjolahopp , och en tjolahej.

Vi snackar finlir med sitsen

OM ditt mål är att ha hästen på sätet så måste du lära dig att reglera hästen med sätet - dvs de tyska halvhalterna och för att lära dem så lär man sig start och stopp med bara sätet. Kanske är jag obegåvad - men jag fick traggla med bara det ett pr månader.
Har man det ( självklart har inte jag det 100 ALLTID- givetvis) så har man den främre och den bakre ramen i sitsen

det brukar muttras av somliga att det är BS att det går att sakta av med sätet- nej det är det inte, men det är svårt att lära och för att få till det så måste man lära in det som krävs innan....

och har man då en bra instruktör som själv kan utföra det så har den nytta av sin molekylkunskap för då kan den på en gång tala om vad personen för för fel - i kroppen...

Senast ändrad:

Här har vi en typisk insinuation.
Axel
Susans svar

Det är lite skillnad på en som har utbildat 6 st. hästar t o m Msv o tävlat dem-egna o andras, än en som aldrig tävlat alls o mest ridit brukshästar. Men du tycker kanske att erfarenheten kan likställas:confused:

Man tappar inte allt bara för att man inte tävlar på några år.

Jag har nog inte ändrat på min sits så mkt på alla år som jag har ridit, förutom hur mkt bålstabilitet avgör när man börjar rida istället för att bara vara följsam.
Men visst finns det saker att jobba med- absolut.

Insinuationen står ju du för - att jag inte ens - har godkänt i LC. Jag kom på att jag på 80 talet tog ett ridborgar märke :D - det är visserligen under Lätt C, men förhoppningsvis har jag inte stått stilla sedan dess, men man vet ju aldrig :rofl:

Här skriver du ju rent ut att du är förmer för att du tävlat MSV.

Och ?:grin:

Här på buke får man utgå från vad folk skriver, och eftersom du notoriskt rantat efter mig och sagt att jag har haft fel i allt jag skrivit och sedan skriver det själv några månader/år senare så vet jag inte vad jag skall tro:confused:

Som jag sagt tidigare så ser jag inte kunskap som linjär. Vissa kan mer om visa saker när de går i 3:an än vad andar gör i 8:an

Absolut kan du en massa som inte jag kan - no doubt about it

men jag ser inte kunskap som linjär utan som att hitta olika pusselbitar för att så småningom skönja en bild. Om mästare inte anser att de har hela bilden så tror jag inte det räcker med att rida medelsvår...

Utifrån vad och hur du skriver verkar det finnas luckor även i ditt pussel

eller ÄR du fullkomlig;)

Angående erfarenheter så ger min rehab av mig och hästarna en hel del erfarenheter som man inte får om man är en naturbegåvning och glider fram på en rädkmacka.

det är av problem man lär sig. Eller snarare av att LÖSA problem

Jag jämställer inte våra erfarnheter - de är olika

Vi _skulle_ kunna vara till gagn för varandra

Senast ändrad:

De 30000 övriga bukefalisterna kanske tror som jag gjorde i början- att nicket var Lussan:o o ger en trovärdighet som inte är helt sann:grin:

Jasså var det därför du var så fjäskig i pm i början :D
trodde du det var bäst att hålla sig väl med Lussan:laugh:

Men sedan har du ju rättat till det och upplyst stackarna hur illa jag rider:devil:

retas bara med dig kära Axel

WORD :bow: Till dig vad du skrev om Klimke. Man kan alltid lita på dig
Men inte alltid på ditt alter ego :p
Vad jag tycker är svårt om man skall läsa i en bok är att personen som skriver boken som oftast är en bra ryttare utgår naturligtvis ifrån sina egna lösgjorda och raka hästar när dom beskriver rörelser och hjälpgivning och hur det skall gå till. Det är en omöjlighet egentligen för oss vanliga dödliga eller iallafall väldigt svårt att ta del av rätt av eftersom boken inte talar om för oss vad VI gör för fel när det inte funkar.

MEN PRÄCIS

Gissa hur sur jag blev när jag träffade min första tränare i Klassisk Dressyr i meningen rida med positionen Ridläran är ju skriven för en häst som itne finns

och där har man fjantat runt och harvat på samma fläck - något över ridborgarmärke i hundra år

SEN började det hända grejjer :devil:
von Blixxen Finecke har med en viss mängd felorsaker men inget om ryttaren

jag tror att de som har den här sitsgrunden inte ens kan föreställa sig att man ger sig på att rida utan att ha den grunden

Jag har faktiskt sagt till Kottas att du.... vi har inte den utbildningen som du förväntar dig att de skall ha kolla på sittben o axlar osv - han bara tittar på mig som om jag är ett UFO.( vilket förvisso är sant :rofl:)

Han kan inte få det in i sitt huvud
De har det i ryssland säger han - men inte i England och Sverige.

Jag tror inte den boken är skriven än - för vem kan förstå att det finns ett behov av att skriva en bok om hur man cyklar/ sitter

Jag hade deffinitift behövt en :o:eek:

- Hebermans Dressage formula hittade jag efteråt. den är jättebra angående hjälpgivning och ultrapedagogisk
Annars har jag fått en pusselbit från en bok och en från en annan, och vissa från tränare - men ingen tränare hade kunnat ge mig allt, särskilt inte i den situation jag var i. Både att komam till rätt med min kropp - och få det att funka med en framtung jordbrukshäst som blir hysterisk bara man tänker använda skänkeln

jag säger bredd bredd bredd...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka