Vad räknas som en god sits?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad räknas som en god sits?

Vi har olika åsikter, jag tycker mer att det handlar om individ och tillfälle.

Men alla länder skall ju lägga samma innebörd i de begrepp man rättar sig efter. Men där hamnar ju holländarna utanför då Sjef tydligt deklarerat att han anser att Utbildningskalan är fel/förlegad

Kanske rider amerikaner Supple - för att de haft en tränare som är haj på innebörden: de tyskar jag hört har inte tyckt att den översättningen funkar hela vägen heller

För det intressanta är ju innebörden

Men VAD är det som inte är förankrat i verkligheten, och i vems verklighet

Menar du på allvar att det inte går att rida Dressyr med bibehållna kvaliteter i utbildningskalan?

Det enda jag menar är att all fakta står sig lite platt när man vet att den som svänger sig med den förmodligen inte kan använda sig av den i annat än teorin...

Och varför du slänger in utb.skalan helt plötsligt det begriper inte jag iallafall.

Senast ändrad:

Vi har olika åsikter, jag tycker mer att det handlar om individ och tillfälle.

Men alla länder skall ju lägga samma innebörd i de begrepp man rättar sig efter. Men där hamnar ju holländarna utanför då Sjef tydligt deklarerat att han anser att Utbildningskalan är fel/förlegad

Kanske rider amerikaner Supple - för att de haft en tränare som är haj på innebörden: de tyskar jag hört har inte tyckt att den översättningen funkar hela vägen heller

För det intressanta är ju innebörden

Vilket ju är precis vad jag sa. Det varierar från land till land, filosofi till filosofi. Och ingen av dem har mer fel eller rätt än den andre. Alla blir saliga på sin tro.

Själv föredrar jag att man på ett svenskt forum använder sig av svenska termer. Att svänga med utländska ger, som jag tidigare sagt, fel intryck.

Och med det sagt skall jag nu ut och träna på att förbättra min sits. För det var ju sitsen tråden egentligen handlade om, eller?

Jag vet inte om det är mig du menar som låter som jag rider GP

Jag menade precis det jag skrev, att det är fullt möjligt, på ett forum att låta så. Det gäller alla. Mer än en gång har man sett folk som är vältaliga låta så otroligt kunniga om det ena eller andra men snart kommer det fram att dom har erfarenhet av i bästa fall typ en egen häst - och utifrån denna häst sker alla resonemang det generaliseras och blir allmängiltigt...
Och för att inte tala om alla som påstår sig ha "elever" om man skulle tro på det vore buke rena tränarforumet:rofl: Nej på ett forum tar man alla med en nypa salt. Att man är tävlingsryttare säger heller inte ett skit, av vad jag ser i min omgivning får man starta i stort sett vilken klass man har lust och anser sej klar för, :angel: Det jag skrev var riktat generellt, alltså. Man kan utge sej för mycket på ett internetforum.
(Och man kan självklart lära mycket av folk med olika slags kunskap också)

(Och själv är jag f ö totalt obegåvad som dressyrryttare och säkert bara grinig pga det:angel:)

Men ok, du har då å andra sidan en förmåga att låta som om det är tre ryttare i världen som öht kan rida - typ- :cool: Emellanåt kan det faktiskt framstå som att du är en av dem, det händer, även om du aldrig sagt det själv.

Det är ju det här som även jag brukar reagera på som du vet:angel: Du tar på dej en expertroll/attityd som du kanske inte märker själv, men som jag tror många reagerar på.

Det motverkar det goda syftet vilket är tråkigt eftersom jag är helt med på att sitsen/inverkan är något som alla behöver ägna sej åt, oavsett nivå. Alla ryttare med lite självkritik vet det, tror jag. Men du kan få det att låta som om alla andra är ointresserade/okunniga. :(

Jag kan nog förstå vad du är ute efter många gånger, men det är sättet du säger det på som kan bli provocerande. Om jag ska sammanfatta.

Så har jag försökt svara på det du frågade kanske:D

Senast ändrad av en moderator:

Vilket ju är precis vad jag sa. Det varierar från land till land, filosofi till filosofi. Och ingen av dem har mer fel eller rätt än den andre. Alla blir saliga på sin tro.

Vilket varierar? Nu hänger jag inte med. Menar du att man lägger in olika betydelser i den klassiska utbildningsskalan i olika länder? Det tror inte jag.

Däremot finns ju andra alternativa varianter som Bents tex, men det är ju en annan sak.
Men jag kanske missuppfattade dej?

Vilket varierar? Nu hänger jag inte med. Menar du att man lägger in olika betydelser i den klassiska utbildningsskalan i olika länder? Det tror inte jag.

Däremot finns ju andra alternativa varianter som Bents tex, men det är ju en annan sak.
Men jag kanske missuppfattade dej?

Nej, inte utbildningsskalan utan lösgjordhet.

Jag menade precis det jag skrev, att det är fullt möjligt, på ett forum att låta så. Det gäller alla.

Men Flashlight. Har du inte förstått att vi är alla världens bästa ryttare när vi sitter på läktaren eller vid datorn. En stor portion självinsikt och ödmjukhet är något vi alla skulle behöva äta till frukost.
:p

Men allvarligt talat. Det finns många som kan "se" bättre än de "kan utöva" och det är inget fel med det. Utan dessa människor hade inte vi inte haft ridlärare på ridskolor.

Jag har sett en video där en OS domare rider en f.d. OS ryttares häst. Det var inte vackert. Mitt lekmanna öga vågar hävda att den f.d. OS ryttaren red den hästen betydligt bättre. Domarens egna sits var mer i framstupasidoläge. Under all kritik. Hästen gick spänt och stelt med väldigt dålig framåtbjudning. Mycket tack vare domarens sits. Men jag ifrågasätter inte domarens kompetens som domare.

Jo läktaren är en bra plats att rida på:D

Men jag håller faktiskt med dej helt ,man måste inte vara GP-ryttare för att se saker, så visst är det som du säger. En duktig teoretiker är inte alltid en duktig praktiker och tvärtom. Men ödmjuka behöver båda vara:bow:

Susan:
Jag vet att min ton inte heller alltid är den trevligaste på forumen, kanske jag ska lägga till. Och ödmjuk är jag inte alltid heller, det kan man nog inte påstå.

*bäst att passa på när jag ändå är på det klädsamt självkritiska humöret* :D

*delvis KL*

Varför måste man alltid krångla till det så? Räcker det inte med att en korrekt, bra sitts är en lodrätt sitts som inverkar utan att motverka? Det är faktiskt inte krångligare än så...

Det som jag tror många gör fel är att man tror att man är mjuk när man är passiv, vilket ju är fel. Mjuk och korrekt är man när när man inverkar tillsammans med hästen.

Nu kanske min synpunkt på den korrekta sittsen inte var tillräckligt djupanalyserad, men jag anser att det inte är krångligare än så!

Att hitta en den "korrekta" (vilket for ovrigt ar ett ord jag inte riktigt gillar i hastsammanhang av nagon anledning:grin:) sitsen ar for de allra flesta ratt sa krangligt. Att forsta den "korrekta" sitsen ar ocksa krangligt. Det kravs en himla massa kunskap och erfarenhet att kunna skilja en bra sits fran en mindre bra, atminstone att se vad som ar bra och vad som ar mindre bra. Om det inte var sa forbaskat krangligt sa hade jag inte behovt spendera 7 ar pa bara grunderna i min sits, jag hade kunnat skippa allt stretchande och vridande och paminnande om att halla en kroppsdel har och en kroppsdel dar... Da hade ridning varit latt som en platt:o

Jag hör vad du säger och jag ser att jag retar en del, men bukefalos har 30 000 användare

och rent psykologikst - om du elelr någon annan retar sig på mig - så säger det precis lika mycket om er som om mig

Okey - jag skall inte tro att jag är nåt :)

Det är jag - men inte mer än någon annan :idea:

Jag är ändå tacksam att jag slipper Godag Yxskaft biten med dig :bow:

Även om du anser att du har tolkningsföreträde och tillskriver mig en massa egenskaper ;)

Buke har 30 000 använadare. Its bound to happen att man retar några... attraherar några om man sticker ut hakan så som jag gör.

Nej, inte utbildningsskalan utan lösgjordhet.

KL

och där har vi pudelns kärna

En stor del - eller nja huvuddelen i den tyska betydelsen av den andar kvaliteten i utbildningsksalan - handlar om att hästen skall återfå sitt naturliga rörelsemönster i ryggen

Dvs röra ryggen i alla tre plan. Det kan den inte om inte ryttaren har en väldigt funktionell sits. Funktionell i meningen stilla tyngdpunkt

Om den egenskapen skall ingå - så blir detaljer i sitsen viktiga :devil: Vilket har framgått för den som orkat öppna mina länkar

För axel som notoriskt har sagt du har fel i varje inlägg angående sitsen till mig :laugh:
- och för er som tror Lette har rätt i sitt uttalande
jag rekomenderar verkligen denna bok av Susanne von Dietze som nu finns översatt hos den stora hästtidningen

Det är helt okey om ni inte vill ha mig som "expert" men läs den och bilda er en egen uppfattning

jag har inget behov av att vara expert - jag kan förmedla den kunskap jag har - så kan andra förmedla sin. Hur mycket de bjuder på sig själva är helt upp till dem

Haha jag gillar dig mer och mer :laugh:

Det går inte att vara ödmjuk i den meningen du menar i detta klimatet på buke. Inte om man sticker ut hakans så mycket som jag gör Skriver jag att "jag inte kan rida" så blir det en löpsedel och dagens sanning. Liksom en del annat som hängt med sedan 05 :o :rofl:

Jag vet inte vad det heter men inom datavärden så finns det små program som dammsuger internetplatser efter e - mailadresser och sedan kommer det en massa spam till en

Här på buke finns det en och annan användare som damsuger allt som kan vändas och vridas mot dig och som sedan kommer det en hel del "över en"

Jag hör till dom som tar väldigt illa vid mig. Jag har tom slutat här i perioder för att det blir för jobbigt- Exakt vad som hänt tänker jag inte säga av ren rädsla att det skall börja om...

(öppet familje/terapisamtal medllan flash och sus :rofl:)

KL

jag är rätt trött på svartmålningen av min ridning och min person. Man är rätt desperat om man skjuter "the messenger" så jag säger skjut von Dietze i stället :D

Om det ZanZan menar att hon i sitt allseende sinne aner sig veta om min ridning, att jag inte kan placera mig på tyngdpunkten - sitta kvar där i alla lägen och destum ta kommandot över hästen

Så har hon alldeles rätt :bow: För kunde jag det så vore jag en ryttare i världsklass och det vare sig är jag kommer jag aldrig bli :rofl:

All I'm trying to do; Is better my self on the subject. För att det skall se något sånär anständigt ut

Skriver jag exakt vilken nivå jag är på - matar jag bara damsugaren....

Senast ändrad:

KL

Jag har suttit och läst Klimkes bok om unghästars utbildning just för mina problem med skänkelvikningar etc då dessa beskrivs i hjälpgivningen. I alla fall. Lösgjordhet beskrivs att man kommer fram till via att låta hästen värma upp lös på ridbanan (med eller utan inspänning) eller uppsuttet i skogen i samtliga tre gångarter. Hästens skall lösgöras på något av dessa vis innan man börjar jobba med några övningar så som framdelsvändning, skänkelvikning, ryggningar, o.s.v.

För mig låter det som om han pratar om grunduppvärmning mer än lösgörande. Men eftersom du tänker i den tyska läran vad gäller lösgjordhet så är det väl det du menar.

För mig är en lösgjord häst en som kan jobba avslappnat i en ändamålsenlig form. Hur man uppnår detta är individeullat beroende på hästen. Endel klarar sig med några minuter skritt, andra behöver jobbas i en halvtimme innan de slapnar av.

Men nu handlade inte denna diskussion om vare sig lösgörande arbete eller utbildningsskalan utan om vad en bra sits är.

Senast ändrad:

Jag är med dig! Det jag menar är att man måste försöka hitta den korrekta sittsen utan att krångla till det. Inte med det menat att det inte för en del är ett jäkla slit, att jobba med sittsen är jätteviktigt för alla, det är inte det jag menar. Men att gå ner på biomekanisk molekylnivå är inte rätt väg - anser jag! Det gör det hela för svårt att förstå för gemeneman...

Här har vi en typisk insinuation.
Axel
HAR du fått godkänt i LC?
Susans svar
Beige fråga eftersom jag liksom du inte tävlar. Och bara ett fånigt personpåhopp

Det är lite skillnad på en som har utbildat 6 st. hästar t o m Msv o tävlat dem-egna o andras, än en som aldrig tävlat alls o mest ridit brukshästar. Men du tycker kanske att erfarenheten kan likställas:confused:

Man tappar inte allt bara för att man inte tävlar på några år.

Jag har nog inte ändrat på min sits så mkt på alla år som jag har ridit, förutom hur mkt bålstabilitet avgör när man börjar rida istället för att bara vara följsam.
Men visst finns det saker att jobba med- absolut.

Till viss del håller jag med dig. Till viss del inte. Jag vet folk som inte tävlar alls men som gärna trimmar och tränar så högt upp de kan. Det innebär inte att de har sämre sitsar eller kunskap om sitsar än de som tävlar med godkända resultat i LC.

Och vad är det som är godkänt? Totalsumman eller poängen på sits? De gånger jag har tävlat eller ridit dressyr clear-round så har jag fått 7or och någon 8 på sits. Ibland har totalsumman varit godkänd ibland inte, trots poängen på sitsen. De gånger någon i familjen hängt med på en tävling får jag höra att jag sitter snyggt på tävling men som en kratta hemma. Jag vet vad de menar för på tävling skärper jag till mig.

Det högsta betyg jag någosnin fått var när jag fick rida med hippologerna på Strömsholm som hade några månader kvar innan avslutning och efteråt skrittar tillbaka till stallet pratandes med en av tjejerna och hon säger "vi hade allihop koll på dig och du kan vara nöjd för du hade inga problem att hänga med oss". Den kommentaren betydde och betyder mer för mig än en 8 på en LC/LB. Ändå hade tränaren möblerat om mig ordentligt under den lektionen så jag satt mycket annorlunda mot min hemma sits.

Jag har tränat på rörelser ur msv och mer. Jag har inte tävlat högre än LB. Gör det mig till en sämre ryttare vad gäller min sits?

Men samtidigt förstår jag din tankegång. Ibland känns det som jag själv borde hålla käft vad gäller mina åsikter för jag har ju inte tävlat högre än LB. ;)

(Jag säger varje höst "nästa år ska jag starta en LA". När jag väl gör det lär jag öppna skumpaflaskan.)

Visst finns det folk med skaplig sits som ej har tävlat, men som regel blir de bättre "uppstyrda" med hårda falkögon- domare o även publik som dömer på bänken. Som du själv skrev- måste skärpa till sig.
Det finns alltför många tränare som säger att allt är bra. Om det sen beror på att de vill behålla eleverna- inkomsten kan jag inte svara på eller att eleverna är nöjda som det är.:angel: Sen finns det de som rider med egna glasögon.
DE, blir ruskigt besvikna när de tävlar o menar att det helt klart är domaren som är inkompetent. Som inte kan se god ridning eller en god sits för den delen.

Sen är det ganska stora kliv för varje klass- ökade krav på både ryttarens o hästens kunskaper. Så även om du får en 8 i LC kan du få en 4 i Msv B.

De 30000 övriga bukefalisterna kanske tror som jag gjorde i början- att nicket var Lussan:o o ger en trovärdighet som inte är helt sann:grin:

Om det ZanZan menar att hon i sitt allseende sinne aner sig veta om min ridning, att jag inte kan placera mig på tyngdpunkten - sitta kvar där i alla lägen och destum ta kommandot över hästen

Så har hon alldeles rätt :bow: För kunde jag det så vore jag en ryttare i världsklass och det vare sig är jag kommer jag aldrig bli :rofl:

All I'm trying to do; Is better my self on the subject. För att det skall se något sånär anständigt ut

Skriver jag exakt vilken nivå jag är på - matar jag bara damsugaren....

Fast det har jag aldrig sagt eller ens insinuerat och nu blir diskusssionen väldigt tråkig eftersom du tror att alla är ute efter att såga dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka