Vad räknas som en god sits?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad räknas som en god sits?

Fast jag har nog lite svårt att hänga med i den här disskusionen, tycker helt ärligt inte att den är förankrad i verkligheten, det är en sak att sitta och prata om hur det ska eller borde vara och en sak hur det faktiskt fungerar i verkligheten

Så sant som det är sagt!:bow:

Fast jag har nog lite svårt att hänga med i den här disskusionen, tycker helt ärligt inte att den är förankrad i verkligheten, det är en sak att sitta och prata om hur det ska eller borde vara och en sak hur det faktiskt fungerar i verkligheten,

Javisst, så är det ju! Man kan sitta här tryggt anonymt och låta som om man rider GP, även om man knappt skulle godkännas i blåbärsdressyr irl. Det är nog fullt möjligt.

KL

Men samtidigt så vet jag inte om ni andra är så perfekta att ni inte behöver ägna en tanke åt sitsen:o gratulerar i så fall:bow: Även de allra bästa tar hjälp i sin ridning. Det kan alltid bli bättre. Målen flyttas framåt.

Jag tror inte att någon här rider fulländat, oavsett hur det låter i inläggen, men om man tycker att man "kan" och inte behöver utvecklas mer, då har man långt kvar. Om man lägger alla brister på hästen eller sadeln eller vad det nu är. Nog kan man få lite input av diskussioner, även om jag är lite mätt på sånt för närvarande, förstås.:cool:

Som vanligt så dras "verkligheten" in. Det kanske är så att vi upplever "vekligheten" olika helt enkelt för att vi har olika erfarenheter.

Har man haft sin uppenbarelse/Hallelulja moment i sitsens mysterier är det kanske svårt att låta bli att försöka frälsa världen :crazy:

enerverande jag vet
Det behövs många hallelujamoments utmed vägen- jag lovar:grin:

KL tycker det är trist att det alltid skall bli en massa tjuvnyp och surt sa räven om Rönnbären

Fast jag har nog lite svårt att hänga med i den här disskusionen, tycker helt ärligt inte att den är förankrad i verkligheten, det är en sak att sitta och prata om hur det ska eller borde vara och en sak hur det faktiskt fungerar i verkligheten

Men VAD är det som inte är förankrat i verkligheten, och i vems verklighet

Menar du på allvar att det inte går att rida Dressyr med bibehållna kvaliteter i utbildningskalan?

KL Ta nu inte åt er någon av er personligen

För det jag skriver handlar ju just om sambandet mellan ryttarens sits och dessa kvaliteter främst losgelassenheit.

Om man höjjer blicken utanförs Sverige så är det en självklarthet det jag skriver- men Verkligheten kanske slutar utanför Sverige:confused:

jag hänvisar till clinicen med Whitages/ Schmidt - men de kanske inte heller finns i verkligheten

Och dess ständiga beige påhopp om min egna ridning, jag skiter i om ni behöver förminska mig.

Men ;)

Om man inte kan se om en häst rör sig i balans rätt över ryggen - har man förmodligen aldrig känt det.... :grin:

Nu tänker jag kliva ur sandlådan

Jag håller med om allt det du skriver

WORD

Jag vet inte om det är mig du menar som låter som jag rider GP - jag yttrar mig inte om min egen ridning öht. Jag yttrar mig om biomekaniska mekanismer - som stör hästen - som jag har stor egen erfarenhet av :rofl:

Något annat har jag inte påstått - någonsinn...
Sedan kan jag inte ta ansvar för vad andra läser in i det jag skriver och sedan tillskriver mig allt möjligt. refererar till mitt svar till Jacko tidigare

KL

Min verklighet är den - vad som händer när man kommer till rätta med kroppen - och får bättre kropskontroll och koordination.
Hur mycket bättre det blir när man kan hjälpa istället för stjälpa.

Det är lätt att få intrycket här att vissa bara klev upp på en häst och kunde glassa runt och få hästarna att dansa ( nej inte ett dugg självförhärligande:angel: ...att skriva så ....om sin egen ridning - jag skulle aldrig göra det )
Sådana naturbegåvningar finns - asbolut - men de borde inte bli så provocerade ...

Jag skulle inte beteckna mig som ens en god ryttare. Men en medveten. Pga min problem som jag rehabiliterat mig ifrån så har jag kommit till en del nyttiga insikter. Men jag har inte uppfunnit hjulet - allt finns egentligen att läsa i utländs litteratur
och ja då kommer den - gratis.. serverad på fat
Utan denna litteratur - hade jag aldrig tagit mig ur, fortsatt vara den där blåbärsryttaren som itne ens får godkänt i Lätt C

Men själva grunden för att förstå det man läser är att kunna referera till en egen erfarnhet. Kunskap måste ju appliceras:idea:
Och grunden för att kunna beskriva mekanismer är ju att kunna sätta ord på en ridkänsla /upplevelse

Det är ju en växelverkan mellan teroetisk förståelse och praktik som gör att man utvecklas som ryttare. Det går inte utan båda två

Jag gratulerar er som anser er vara framme och som anser att vidare utforskande av sitsen är onödig.

En tanke som slår mig - i fios favorit tråd - så la jag in en film på Heikke Kemmer där hon kan visa sin häst helt losgelassen i kroppen - full rörlighet i ryggen - samma egenskap som fälttävlandshästarna har trots att hästen är tittig
Där är verkligen Kentaurkänslan i Dressyrsammanhang

och Heikke har tagit massor av hjälp av Eckhart Meyners - en ännu värre sits nörd än jag. I träningspassen för honom så klivs det av hästen och mobiliseras för mer rörlighet (swing)

Men de kanske inte finns i verkligheten heller :grin: Heikke Och Eckhart

Världsledande forskaren i biomekaniksen Hillary M Clayton finns förmodligen inte heller i verkligheten

För mig är verkligheten större än min privata erfarnhet - det finns oändligt mycket mer att upptäcka

men det är frivilligt

Senast ändrad:

Jag håller med om allt det du skriver

WORD

Jag vet inte om det är mig du menar som låter som jag rider GP - jag yttrar mig inte om min egen ridning öht. Jag yttrar mig om biomekaniska mekanismer - som stör hästen - som jag har stor egen erfarenhet av :rofl:

Något annat har jag inte påstått - någonsinn...
Sedan kan jag inte ta ansvar för vad andra läser in i det jag skriver och sedan tillskriver mig allt möjligt. refererar till mitt svar till Jacko tidigare

KL

Min verklighet är den - vad som händer när man kommer till rätta med kroppen - och får bättre kropskontroll och koordination.
Hur mycket bättre det blir när man kan hjälpa istället för stjälpa.

Det är lätt att få intrycket här att vissa bara klev upp på en häst och kunde glassa runt och få hästarna att dansa ( nej inte ett dugg självförhärligande:angel: ...att skriva så ....om sin egen ridning - jag skulle aldrig göra det )
Sådana naturbegåvningar finns - asbolut - men de borde inte bli så provocerade ...

Jag skulle inte beteckna mig som ens en god ryttare. Men en medveten. Pga min problem som jag rehabiliterat mig ifrån så har jag kommit till en del nyttiga insikter. Men jag har inte uppfunnit hjulet - allt finns egentligen att läsa i utländs litteratur
och ja då kommer den - gratis.. serverad på fat
Utan denna litteratur - hade jag aldrig tagit mig ur, fortsatt vara den där blåbärsryttaren som itne ens får godkänt i Lätt C

Men själva grunden för att förstå det man läser är att kunna referera till en egen erfarnhet. Kunskap måste ju appliceras:idea:
Och grunden för att kunna beskriva mekanismer är ju att kunna sätta ord på en ridkänsla /upplevelse

Det är ju en växelverkan mellan teroetisk förståelse och praktik som gör att man utvecklas som ryttare. Det går inte utan båda två

Jag gratulerar er som anser er vara framme och som anser att vidare utforskande av sitsen är onödig.

En tanke som slår mig - i fios favorit tråd - så la jag in en film på Heikke Kemmer där hon kan visa sin häst helt losgelassen i kroppen - full rörlighet i ryggen - samma egenskap som fälttävlandshästarna har trots att hästen är tittig
Där är verkligen Kentaurkänslan i Dressyrsammanhang

och Heikke har tagit massor av hjälp av Eckhart Meyners - en ännu värre sits nörd än jag. I träningspassen för honom så klivs det av hästen och mobiliseras för mer rörlighet (swing)

Men de kanske inte finns i verkligheten heller :grin: Heikke Och Eckhart

Världsledande forskaren i biomekaniksen Hillary M Clayton finns förmodligen inte heller i verkligheten

För mig är verkligheten större än min privata erfarnhet - det finns oändligt mycket mer att upptäcka

men det är frivilligt
HAR du fått godkänt i LC?

Ser du inte hur du skriver:confused:

Du insinuerar att du är jämnställd med biomekanikproffsen att alla andra struntar i det teoretiska.

Ja de flesta har inte så svåra problem o kan få hjälp på plats- lär sig via känslan o kanske inte alltid kan sätta ord på vad de gör- ridkänsla.

Synd att du upplever att nästan alla inte vet hur man sitter o sen därifrån- rider

HAHAHA

1. mild dyslexi
2. sitter med laptop med engelskt tangentbord på knapparna men svenskt i operativsystemet
3 snubblande fingrar

gissa vilken av de ovanstående tre som är rätt.
:angel:

HAR du fått godkänt i LC?
Beige fråga eftersom jag liksom du inte tävlar. Och bara ett fånigt personpåhopp
Du insinuerar att du är jämnställd med biomekanikproffsen att alla andra struntar i det teoretiska.Det gör jag inte alls - det är du som "läser in" det.

Ja de flesta har inte så svåra problem o kan få hjälp på plats- lär sig via känslan o kanske inte alltid kan sätta ord på vad de gör- ridkänsla.

Ja en del har ridkänsla och är naturbarn och nej de kan sällan formulera vad de gör och det är det som är problemet. Det blir som Stenmark - "de e bar å åk" Men vill du insinuera att du eller ngn anna här - på buke är att jämföra med Stenmark. Vore ni det så skulle ni inte blli så provocerade....

Synd att du upplever att nästan alla inte vet hur man sitter o sen därifrån- rider
Jag kanske bara är förankrad i verkligheten :o. Kunskapen om sits och hur den påverkar hästen är inte stor oh framförallt inte enhetlig

;) http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=485&infogrp_id=38

Senast ändrad:

Översatt betyder det samma sak. Finns ingen anledning att svänga med utrikiska. Det ger fel intryck.

det borde betyda samma sak

´Hur definierar du lösgjordhet - och vad är kvittot på det?

Dvs hur ser man om en häst är lösgjord?

svarar du ens i närheten lovar jag att sluta :laugh:

det borde betyda samma sak

´Hur definierar du lösgjordhet - och vad är kvittot på det?

Dvs hur ser man om en häst är lösgjord?

svarar du ens i närheten lovar jag att sluta :laugh:

Jag pratar inte om definitionen utan om översättningen av ordet. Jag vågar nästan garantera att definitionen skiljer från land till land, filosofi till filosofi.

Men, ditt svar gav mig kvitto på vad jag sa tidigare om "fel intryck".

Senast ändrad:

Jag förstår att det inte gillas, men problemet är ju just det att innbörden i losgelassenheit är ganska långt ifrån innebörden i lösgjordhet - också det baserat på "studier" i vad tränare lägger för innebörd i olika termer och där finns lika lite samstämmighet som vad som kännetecknar en god sits

Tvåspråkikga tyskar säger att det är svåröversatt - även till engelska... Därför blir förklaringarna så långrandig till vad det betyder

Då blir den svenska termen väldigt missvisande - för losgjordhet kan betyda precis vad som helst - beroende på vem du frågar...
Använder jag den tyska termen så fattar i alla fall de som orkat sätta sig in i den - exakt vad jag menar

Senast ändrad:

Jag vågar nästan garantera att definitionen skiljer från land till land, filosofi till filosofi.

Hur funkar det att tävla internationellt då?

Alla länder som säger sig rida efter utbildningsskalan - borde väl lägga samma innebörd i termerna???

Hur funkar det att tävla internationellt då?

Alla länder som säger sig rida efter utbildningsskalan - borde väl lägga samma innebörd i termerna???

Tittar man internationellt så är det stor skillnad i lösgjordhet överlag. Min åsikt är att de flesta spända hästarna som inte är bra lösgjorda, finner man i dagsläget bland tyska ekipage. Tycker man hittar de bäst lösgjorda och avslappnade hästarna hos Amerikanarna och Holländarna numera. Så det kanske är dags att börja använda ordet Supple istället.

Axel nu finns det mätbart det jag skriver och som du inte gillar

inte ens på GP nivå rider alla lika;)

Problemet är ju att en del av er ser kunskap som linjär dvs att det går i steg 123 osv.
När "att kunna rida" är så komplext så att vissa i 3 är jättebra på en del medan andra är bra på en annan. Man behöver breeed kunskap

Jag förstår inte denna "tävlan" här på forumet. Vi kan alla _olika saker_ De flesta kan en djävla massa som inte jag kan på detta forum, det är inget problem för mig - jag ser det som en tillgång - för då kan jag lära mera:laugh:

Sitsens olika problem är jag rätt haj på eftersom jag haft så många problem själv - varför är det så provocerande?

Sitsen är en del av ridningen sedan ovanpå det så kommer timing och erfarenhet mm

från en studie ang interaktion/ samspel mellanhäst och ryttare
Vilka resultat har ni funnit?
Det var mycket intressant att studera hur hästarna rörde sig i piaff och passage. Genom en videoskärm placerad framför rullmattan kunde ryttarna tydligt se hur deras sitsar påverkade hästens sätt att röra sig i dessa svåra rörelser..Det ser också ut att vara tydliga skillnader i rörelsemönster när hästarna arbetade med respektive utan ryttare och det är de resultaten som vi ska ta fram i våra mätdata. Det fanns också tydliga skillnader i rörelsemönstren när hästarna arbetade i låg respektive hög huvud- och halsposition.

Markörerna avslöjade att vissa ryttare arbetade ”med” hästen medan andra arbetade ”mot” hästen. Vilka konsekvenserna blir för hästarna är något som vi behöver titta närmare på.

Jag tolkar det så att de som hade mindre bra sits förmodligen hade andra kvaliteter eftersom de ändå tagit sig till GP

Det är inte jag som är svart - vit. Däremot tror jag att de hästar som har ryttare som jobbar med dem - har det roligare på jobbet:idea:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka