Jag håller med om allt det du skriver
WORD
Jag vet inte om det är mig du menar som låter som jag rider GP - jag yttrar mig inte om min egen ridning öht. Jag yttrar mig om biomekaniska mekanismer - som stör hästen - som jag har stor egen erfarenhet av
Något annat har jag inte påstått - någonsinn...
Sedan kan jag inte ta ansvar för vad andra läser in i det jag skriver och sedan tillskriver mig allt möjligt. refererar till mitt svar till Jacko tidigare
KL
Min verklighet är den - vad som händer när man kommer till rätta med kroppen - och får bättre kropskontroll och koordination.
Hur mycket bättre det blir när man kan hjälpa istället för stjälpa.
Det är lätt att få intrycket här att vissa bara klev upp på en häst och kunde glassa runt och få hästarna att dansa ( nej inte ett dugg självförhärligande
...att skriva så ....om sin egen ridning - jag skulle aldrig göra det )
Sådana naturbegåvningar finns - asbolut - men de borde inte bli så provocerade ...
Jag skulle inte beteckna mig som ens en god ryttare. Men en medveten. Pga min problem som jag rehabiliterat mig ifrån så har jag kommit till en del nyttiga insikter. Men jag har inte uppfunnit hjulet - allt finns egentligen att läsa i utländs litteratur
och ja då kommer den - gratis.. serverad på fat
Utan denna litteratur - hade jag aldrig tagit mig ur, fortsatt vara den där
blåbärsryttaren som itne ens får godkänt i Lätt C
Men själva grunden för att förstå det man läser är att kunna referera till en egen erfarnhet. Kunskap måste ju appliceras
Och grunden för att kunna beskriva mekanismer är ju att kunna sätta ord på en ridkänsla /upplevelse
Det är ju en växelverkan mellan teroetisk förståelse och praktik som gör att man utvecklas som ryttare. Det går inte utan båda två
Jag gratulerar er som anser er vara framme och som anser att vidare utforskande av sitsen är onödig.
En tanke som slår mig - i fios favorit tråd - så la jag in en film på Heikke Kemmer där hon kan visa sin häst helt losgelassen i kroppen - full rörlighet i ryggen - samma egenskap som fälttävlandshästarna har trots att hästen är tittig
Där är verkligen Kentaurkänslan i Dressyrsammanhang
och Heikke har tagit massor av hjälp av Eckhart Meyners -
en ännu värre sits nörd än jag. I träningspassen för honom så klivs det av hästen och mobiliseras för mer rörlighet (swing)
Men de kanske inte finns i verkligheten heller Heikke Och Eckhart
Världsledande forskaren i biomekaniksen Hillary M Clayton finns förmodligen inte heller i verkligheten
För mig är verkligheten större än min privata erfarnhet - det finns oändligt mycket mer att upptäcka
men det är frivilligt