Vad räknas som en god sits?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad räknas som en god sits?

Ja i de bästa stunderna när man kan rida med bara sätet o en superlätt hand- kan hästen verkligen röra sig på max- genom kroppen.

Formen på halsen hindrar mer än var näsan håller hus- för dagen.
För hög form- tappar ryggen.

Fast det är ju just detta man går i från mer och mer idag. Man ska inte kontrollera varje steg. Man kan se en tydlig skillnad idag mot för bara två år sedan i vad t.ex. domarna är ute efter, de som vann för två år sen gör det inte idag (iallafall inte med samma ridning). Just för att trenden att kontrollera hästarna på ett ganska extremtvis är på väg bort, in kommer i stället mjuka, lösgjorda hästar där ekipaget visar en tydlig harmoni - det tycker jag är jättekul.

Så tänker inte jag när jag tänker "kontrollera varje steg", så som du tolkar det. Jag ser för mig en ryttare som har så bra koll på sin egen och hästens kropp att den i stort sett kan bestämma - utan stora hjälper - var hästen ska sätta ner sin nästa hov. När ryttaren "för" sin häst i dansen, då upplever jag att harmonin kommer. När ryttaren INTE klarar av det, då blir det ryckigt, för stora hjälper, missnöje från hästen (vare sig det är piskande svansar, stelopererade munnar eller taktfel) och det ser "svårare" ut. (Både för häst och ryttare).

Nej jag som förde in det här i diskussionen menar inte extremkontroll, utan att ha kontroll hela vägen, det är olika saker, man är med hästen i varje steg, hästen är med ryttaren. Det var utifrån att enbart följsamhet är viktig,men sen kommer inverkan, som ställer mera krav, och att då inte tappa följsamheten.

En GP-ryttare måste ju kunna kontrollera stegen exakt, när det behövs, därmed inte sagt att man ska låsa och extremkontrollera, helt olika saker. Ryttaren måste var med hästen i varje steg och kunna påverka det, vid behov. Så som jag skulle uttrycka det.

Vad domare vill ha har jag iofs noll koll på, på "min tid" ville dom defintivt ha trista, superlydiga hästar, tycker jag :cool:

Jag förstår egentligen inte varför du svarar emot mig - då vi är överens :confused:

ja svårare - ju rörligare hästen är

och ja det krävs en hel del för att inte förminska gången

E.Lette sa en gång att han inte korrigerar ryttarens sitts så mkt utan konc. sig på hästen, en häst som går korrekt sätter sin ryttare rätt, det ligger mkt i det. Man måste bara vara lyhörd för sin häst och att anpassa sig därefter!

Eric Lette är värd all respekt som Dressyrdomare
men jag skulle inte ha honom som sitsguru, pga av ovan nämnda inställning

Ja, för en tid sedan var ju trenden "I med handbromsen och gasa så mkt du kan". Det är det man vill bort i från nu - äntligen!!

Men det är ju just det :angel: Med en funktionell sits så lägger inte ryttaren handbromsen vare sig framtill - eller i ryggen
Jag skulle nog dra gränsen snävare än de flesta när jag anser handbromsen är i....

och om man hittar den funktionella sitsen - behövs inte gasen särskilt mycket heller

En ryttare som har kontroll via sätet som Jacko skrev behöver båda så extremt mycket mindre

Jag vet inte hur du riktigt drar slutsatsen du gjorde utifrån ordet kontroll - för filmen jag la in - är ju så långt fråna "Crank an Spank" man kan komma - efttersom kontrollen över hästen går via den egna kroppen. Med egen kroppskontroll får man hästen med sig på köpet

Alltså tvärtom vad Lette säger

Senast ändrad:

Ja, för en tid sedan var ju trenden "I med handbromsen och gasa så mkt du kan". Det är det man vill bort i från nu - äntligen!!

Jaså menade du så, men det har inget att göra med vad jag menar med kontroll i varje steg.

Susan:

Som flash skrev; när man stiger i svårighetsgrad så tappar man ju detta som du skriver - men det beror mera på att ryttaren tappar sin koordination

ja, jag menar ju inte att det måste bli så men att när det ställs högre krav på ryttaren kan det vara svårt att behålla följsamheten, att inverka på ett sätt man inte är van kan leda till spänningar osv. I alla fall under en period.

Jag förstår egentligen inte varför du svarar emot mig - då vi är överens :confused:

ja svårare - ju rörligare hästen är

och ja det krävs en hel del för att inte förminska gången
Varför nervärderar du då rörliga hästars ryttare?

Varför premieras mediokra rörelser- här?

Att man kan förstöra superfina unghästars gång är inget nytt.
Märker du inget med din unghäst- positivt eller negativt?

Det handlar på högre nivå mest av hur ryttarens hand har inverkat på hästen o även rytmisk talang.

Glöm inte att Lettes elever hade ett visst mått av talang o inga fysiska hinder. De hindrade inte hästen, utan fick hjälp att vidareutveckla hästen.
Om ngt ändå blev fel är jag 99 på att han sa till.

Jaså menade du så, men det har inget att göra med vad jag menar med kontroll i varje steg.

Nej, det var inte i samma sammanhang som "kontroll i varje steg". Så det kan du bortse i från - iallafall i den disskusionen! Jag har inte läst vad ni andra sagt om att kontrollera hästen i varje steg, mitt svar var riktat bara till det "susan" skrev. Så jag har lite svårt att bemöta er där:)

Senast ändrad:

Jag vet inte hur du riktigt drar slutsatsen du gjorde utifrån ordet kontroll - för filmen jag la in - är ju så långt fråna "Crank an Spank" man kan komma - efttersom kontrollen över hästen går via den egna kroppen. Med egen kroppskontroll får man hästen med sig på köpet

Alltså tvärtom vad Lette säger

Jag har inte kollat på nån film du lagt in - den jag tittade på för länge sedan var det bara massa hästar som sprang på en vet.check?

Fast jag har nog lite svårt att hänga med i den här disskusionen, tycker helt ärligt inte att den är förankrad i verkligheten, det är en sak att sitta och prata om hur det ska eller borde vara och en sak hur det faktiskt fungerar i verkligheten, så jag tror jag lämnar er till er disskusioner;) (Observera
tror:p)

Mystiken tätnar - och frågetecknen blir fler och fler

Varför nervärderar du då rörliga hästars ryttare?
Que:confused: Jag har aldrig nedvärderat någon öht.
Det enda jag har gjort är att beskriva vad som sker i ett ögonblick och varför utifrån orsak verkan - i sitsen. det är ju samma mekanik oavsett om hästen har en 6 eller en 9:a på gången. Om det är trav på en Grand Prix eller en lätt C Kriterierna är desamma för själva gångarten. Rörliga hästar ställer högre krav på ryttarens både rölighet och kroppkontroll. Vad som ställer ännu högre krav är att rida fram den rörlighet som finns dvs utveckla gångarter

Varför premieras mediokra rörelser- här?

För det första premieras inte ngn här. :confused: Sedan så den slutsats som du drar är inte alltid samma sak som det jag skriver Det blir ofta Goddag Yxskaft mellan dig och mig - vi borde kanske gå i samtalsterapi ;) lära oss kommunicera bättre :p

Att man kan förstöra superfina unghästars gång är inget nytt.
Märker du inget med din unghäst- positivt eller negativt?

Givetvis - det är en djävla skillnad possitivt. Borta är struttanden - mera rygg - mera losgelassenheit och ja - benen är kvar

Det handlar på högre nivå mest av hur ryttarens hand har inverkat på hästen o även rytmisk talang.
Här förstår jag inte hur du menar. hand bokstavligt? Eller att ryttaren formar hästen. Givetvis. Men här har vi olika slutmål. Hur vi vill att den färdiga produkten skall se ut. Och där är jag mer böjd att checka av mina tankar med andra auktoriteter än bukeexpertisen

Glöm inte att Lettes elever hade ett visst mått av talang o inga fysiska hinder. De hindrade inte hästen, utan fick hjälp att vidareutveckla hästen.
Om ngt ändå blev fel är jag 99 på att han sa till.

Man har ju en massa gratis om man rider för en Dressyrdommare på världsnivå. Han kan ju givetvis se när det är rätt och inte - men det är inte säkert att han kan förklara hur och varför. Uppenbarligen inte om han uttalar sig så angående ryttarens sits

Senast ändrad:

Som vanligt så dras "verkligheten" in. Det kanske är så att vi upplever "vekligheten" olika helt enkelt för att vi har olika erfarenheter.

Har man haft sin uppenbarelse/Hallelulja moment i sitsens mysterier är det kanske svårt att låta bli att försöka frälsa världen :crazy:

enerverande jag vet

Senast ändrad:

Axel

Olika ryttare hanterar hästars rörlighet olika
Det finns inte ett sätt att rida...

Framför allt så lyckas man inte i alla sekunder att hantera det så bra som man vill.

Angående tyngdpunkter så kommer alla dödliga att hoppsan råka komma efter och hindra ryggen - rättar man till det så släpper man upp den igen.

På samma sätt som du tidigare skrev att hästhalsen position påverkar ryggen, så påverkar ryttarens possition

det brukar vara så mycket mer effektivt att rätta till ryttaren och göra denne medvten - än att be hästen

jag ser en enorm kvalitetskillnad på hur hästar beåller sin rörlighet med ryttare som behärskar detta och ryttare som inte gör det oavsett nivå

och detta är jag ingalunda ensam om

Som vanligt så dras "verkligheten" in. Det kanske är så att vi upplever "vekligheten" olika helt enkelt för att vi har olika erfarenheter.

Det vore väl väldigt konstigt om man inte var intresserad av hur verkligheten är? Att rida på läktaren vet ju alla att det är plättlätt;)

Man har ju en massa gratis om man rider för en Dressyrdommare på världsnivå. Han kan ju givetvis se när det är rätt och inte - men det är inte säkert att han kan förklara hur och varför. Uppenbarligen inte om han uttalar sig så angående ryttarens sits

Det är ju din sanning - för mig ligger det massor i hans uttalande = med en del av min sanning.

Apropå Bollsätet har jag använt det mkt i dagarna i att reglera takten- öka o minska den- få den kvickare i benen. Härlig känsla när det funkar- o det gör det allt-som-oftast.
Det är ju inget som du kan fixa till med benen. De betyder bara framåt, form på bålen eller annat.....:angel:

Det här påminner mig nu om den enda cowboysarna som jag kollat på- en stilig herre:o. Han menade att den energi du vill ha i hästen ska du förmedla.

Tänker nu på spänningstråden.
Klart som korvspad att nervösa ryttare får mer än de önskar av Kusen:devil: o en annan får spänna till lite:D

Den har jag haft otroligt mycket nytta av själv nu när hästen är starkare, nu rider jag övergångarna (en bra dat) helt med bollsätet.. att samla upp mellantraven med sätet funkar bäst tycker jag. Jobbigt, svårt ibland förutom när han är helt med för då är det mesta enkelt (på min nivå), han har lixom ingen chans att göra annat än att följa mitt "distinkta" säte. Det orkar jag inte heller långa stunder - men alla sit ups i vinter börjar ge resultat he, he, he...

Dock tränar vi "lååååååångsam trav - fast i takt" i lättridning för att hjälpa honom lite mer och att jag ska störa så lite som möjligt. Men pålle är duktig. :love:

Senast ändrad:

Men visst är det så

Och dansliknelsen är bra - eftersom det är två som skall dansa så måste två kunna stegen

De som är bra på att dansa _med_ hästen och inte mot den - Visar ju upp en häst som är förnöjd

Går hästen och gapar - knarrar med munnen - stryker öronen bakåt eller visar annat obehag - då dansar inte ryttaren _med_ utan mot

det var väldigt lite sånt på den länk jag la in

Sedan kan man ju som räven tycka att rönnbär är surt - men det är en annan sak.

Vill bara tillägga att det är rätt vanligt för en häst jag känner *nämner inga namn* att den går inte alls och gapar, den stryker inte öronen bakåt när den inte dansar - den stänger bara av och tror sig ha hela verkligheten klar för sig och släpper inte till det sista av förtroende som gör att han är som smööööör.

Jag vet att du också vet, men det finns en stor gråzon på att dansa med hästar.. från backen ser det bra ut vid första anblicken, men känner man pålle så vet man att han stänger av och kör sitt eget race.. frustrerande om något.

(behövde gnällla lite bara)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka