Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är ju just detta man går i från mer och mer idag. Man ska inte kontrollera varje steg. Man kan se en tydlig skillnad idag mot för bara två år sedan i vad t.ex. domarna är ute efter, de som vann för två år sen gör det inte idag (iallafall inte med samma ridning). Just för att trenden att kontrollera hästarna på ett ganska extremtvis är på väg bort, in kommer i stället mjuka, lösgjorda hästar där ekipaget visar en tydlig harmoni - det tycker jag är jättekul.
E.Lette sa en gång att han inte korrigerar ryttarens sitts så mkt utan konc. sig på hästen, en häst som går korrekt sätter sin ryttare rätt, det ligger mkt i det. Man måste bara vara lyhörd för sin häst och att anpassa sig därefter!
Ja, för en tid sedan var ju trenden "I med handbromsen och gasa så mkt du kan". Det är det man vill bort i från nu - äntligen!!
Ja, för en tid sedan var ju trenden "I med handbromsen och gasa så mkt du kan". Det är det man vill bort i från nu - äntligen!!
Som flash skrev; när man stiger i svårighetsgrad så tappar man ju detta som du skriver - men det beror mera på att ryttaren tappar sin koordination
Varför nervärderar du då rörliga hästars ryttare?Jag förstår egentligen inte varför du svarar emot mig - då vi är överens
ja svårare - ju rörligare hästen är
och ja det krävs en hel del för att inte förminska gången
Jaså menade du så, men det har inget att göra med vad jag menar med kontroll i varje steg.
Jag vet inte hur du riktigt drar slutsatsen du gjorde utifrån ordet kontroll - för filmen jag la in - är ju så långt fråna "Crank an Spank" man kan komma - efttersom kontrollen över hästen går via den egna kroppen. Med egen kroppskontroll får man hästen med sig på köpet
Alltså tvärtom vad Lette säger
Varför nervärderar du då rörliga hästars ryttare?
Que Jag har aldrig nedvärderat någon öht.
Det enda jag har gjort är att beskriva vad som sker i ett ögonblick och varför utifrån orsak verkan - i sitsen. det är ju samma mekanik oavsett om hästen har en 6 eller en 9:a på gången. Om det är trav på en Grand Prix eller en lätt C Kriterierna är desamma för själva gångarten. Rörliga hästar ställer högre krav på ryttarens både rölighet och kroppkontroll. Vad som ställer ännu högre krav är att rida fram den rörlighet som finns dvs utveckla gångarter
Varför premieras mediokra rörelser- här?
För det första premieras inte ngn här. Sedan så den slutsats som du drar är inte alltid samma sak som det jag skriver Det blir ofta Goddag Yxskaft mellan dig och mig - vi borde kanske gå i samtalsterapi lära oss kommunicera bättre
Att man kan förstöra superfina unghästars gång är inget nytt.
Märker du inget med din unghäst- positivt eller negativt?
Givetvis - det är en djävla skillnad possitivt. Borta är struttanden - mera rygg - mera losgelassenheit och ja - benen är kvar
Det handlar på högre nivå mest av hur ryttarens hand har inverkat på hästen o även rytmisk talang.
Här förstår jag inte hur du menar. hand bokstavligt? Eller att ryttaren formar hästen. Givetvis. Men här har vi olika slutmål. Hur vi vill att den färdiga produkten skall se ut. Och där är jag mer böjd att checka av mina tankar med andra auktoriteter än bukeexpertisen
Glöm inte att Lettes elever hade ett visst mått av talang o inga fysiska hinder. De hindrade inte hästen, utan fick hjälp att vidareutveckla hästen.
Om ngt ändå blev fel är jag 99 på att han sa till.
Som vanligt så dras "verkligheten" in. Det kanske är så att vi upplever "vekligheten" olika helt enkelt för att vi har olika erfarenheter.
Apropå Bollsätet har jag använt det mkt i dagarna i att reglera takten- öka o minska den- få den kvickare i benen. Härlig känsla när det funkar- o det gör det allt-som-oftast.
Det är ju inget som du kan fixa till med benen. De betyder bara framåt, form på bålen eller annat.....
Det här påminner mig nu om den enda cowboysarna som jag kollat på- en stilig herre. Han menade att den energi du vill ha i hästen ska du förmedla.
Tänker nu på spänningstråden.
Klart som korvspad att nervösa ryttare får mer än de önskar av Kusen o en annan får spänna till lite
Men visst är det så
Och dansliknelsen är bra - eftersom det är två som skall dansa så måste två kunna stegen
De som är bra på att dansa _med_ hästen och inte mot den - Visar ju upp en häst som är förnöjd
Går hästen och gapar - knarrar med munnen - stryker öronen bakåt eller visar annat obehag - då dansar inte ryttaren _med_ utan mot
det var väldigt lite sånt på den länk jag la in
Sedan kan man ju som räven tycka att rönnbär är surt - men det är en annan sak.