Vad räknas som en god sits?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad räknas som en god sits?

Du menar troligen att ryttarens längsaxel ska vara mitt över hästens längsaxel? Dvs att man ska sitta med sin ryggrad rakt över hästens ryggrad - och inte vid sidan av?

Om min ryggrad skulle vara parallell med hästens ryggrad, hade det ju inneburit att jag legat ner på hästen? ;)

Ja???

Så sitter jag alltsomoftast.. Annars får jag grenar i ansiktet och fartvinden i ögonen..

/ Lavinia ;)

HeJ!

Du skriver som vanligt underbara inlägg och jag kan bara hålla med!

Min egen häst hatar när man sitter tungt på hennes lilla fina rygg, nej, för att inverka korrekt på henne måste sittbenen upp ur sadeln, men detta lär ju knappast kallas "god sits" enligt de flesta domare (eller ridlärare heller för den delen- vilket jag fick erfara i måndags när jag fick mej en ofrivillig lektion i ridning när jag provade ut sadel). Jag sitter ju fortfarande i balans, och inverkar (med lite tur) mer korrekt på pållan, men inte 17 sitter jag "som man har lärt sej". Sätter jag mej tungt i sadeln slänger hon omgående upp huvudet och vill inte alls jobba- det blir för jobbigt för lilla ryggen än så länge..

Annars vet jag flera ridlärare som helt enkelt struntar i sitsen och tycker hästens form är det enda viktiga- sitsen är inte så viktig??? Hur ska då eleverna lära sig rida ordenligt???

/ lavinia, som börjar fatta hur fel hon suttit.. Och alltid har träningsvärk efter ridningen..

Jag kom på ytterligare en fördel. Man kan ju klamra sig fast med både armar och ben om man låter ryggraderna löpa parallellt! Kanske jag då har en ärlig chans att sluta studsa! :idea:

KL

Ang funktionell sits:

Jag hade för många många år sen en häst som inte hoppade om inte ryttaren RED. Var tvungen att lära mej en annan "hoppridning" än jag klarat mej på ditintills:angel: Jag var tvungen att försöka rida som min tränare, (som tävlade i landslaget bla,) kolla in hur h*n red hästen och försöka förstå vad som var skillnaden och det tog tid och möda, men det betydde väldigt mycket jag lärde mej att RIDA på hinder, och vara med hela vägen, ja, svårt att beskriva så att nån fattar, jag vet, men det här har jag tänkt en del på i relation till dressyren....Mera rida med känslan, verkligen.

Nu när jag inte hoppar så ofta (har ju tränat oregelbundet, men nu lite oftare igen) så kan jag ha svårt att hitta den där ridningen, det tar en stund nästan varje pass.....måste liksom hitta rätt.

Jag sitter i balans rätt bra, jag använder hand, vikt o skänkel rätt ok, jag rider på hindren, men jag RIDER inte i den meningen jag borde. Jag åker mera även jag inte alls "åker häst", men ändå....Nån som fattar?:angel: Det andra kommer sen efter en stund när jag kommer igång. "Hoppa oftare" säger tränaren när jag klagar ( som också ser det tydligt):cool: men jag är ju en gammal kärring nu, så det är lätt att säga.....

Det är samma sak som man borde uppnå i dressyrsadel, men där har jag aldrig haft det där nånsin:crazy:
Att sitta korrekt och göra rätt saker är en sak (gör ju inte ens det....:grin:.). Men att rida MED hästen och röra sej ihop med hästen, så att man svarar direkt utan fördröjning på varandras signaler, och är ETT liksom, det är något helt annat. Och det är det jag inte kan. Kommer aldrig att kunna.
DET är för mej en funktionell sits och den är också snygg oftast. Låter säkert enormt flummigt och upplagt för att missförstå:grin:.

Som jämförelse också om jag rider ute och galopperar och hoppar stockar o sånt, ibland rider fort, så är det samma sak, jag rider mycket mera MED hästen, använder kroppen automatiskt, direkt och automatisk kommunikation, ja det är något jag aldrig kommer i närheten av i en dressyrsadel även om jag nu skulle kunnat sitta aldrig så tjusigt - vilket jag inte helller kan:( Inte på hundra år skulle det gå, :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag hajar precis vad du menar

Det enda ord jag har för det är vad Mary Wanless kallar "plug in" - man får till det som att man sätter i en kontakt - och är ett med hästen

Jag kan få till det bitvis ( nu efter tio års gnetande) i ett bra Dressyrpass i en Dressyrsadel - men aldrig i en hoppsadel - jag kan inte ens rida i en allroundsadel :rofl:

Och flänga runt som du och fio gör, och över hinder :eek: = hjärtattack

Jag har inte hoppat på :confused:och bara höjder som du och fio skulle skratta åt men jag förstår känslan av att ha hästen framför sig i bra balans och styrbar och detta att man är som en enhet.

Men oj vad det har tagit många år att öva på att Plug in. och framförallt - kontakten stoppar man i och den sitter där, men i ridningen rycks det ju i sladden hela tiden :o - den hoppar så himla lätt ur

ungefär 75 ggr på ett dressyrpass

Senast ändrad:

Angående funktionell - så jag kan ibland blir besviken på att man inte mer tar till sig vad Sally Swift och denne Wanless kan tillföra ridnigen. Det de skriver om är ju hur människans kropp "beter sig" och hur man kan styra detta beteende så att sitsen blri funktionell

Jag käner mig grundlurad :devil: på alla år jag harvat runt utan denna kunskap.

och tyvärr tror många att Sally är beneath them - dvs att det är ett passerat stadium - men ack icke

Och Sallys klotsar och Wanless plug in är egentligen bara två sätt att beskriva hur man kommer till att kunna hantera sin egen kropp - så att des "hyss" inte stör inverkan

Hitta en vettig grundbalans (och här är många ilustrationer av den lordräta sitsen :eek: för det saknar helt denna grundbalans) så att man kan blir följsam och inverka med små hjälper - som går igenom. För de går igenom om man har "pluggat in" :crazy: Sedan att man ploppar ut igen är en annan sak :angel:
........

Och ofta ofta så kliar kliar kliar det i fingrarna - för det är så små justeringar/ förändringar som kan "få i kontakten"....

har man en gång upplevt kontakten så är man frälst

jag bekänner mig till den store kontaktguden och vill frälsa värden :rofl:

Nu skall jag lugna ned mig och ta en kopp kaffe

tack snälla Lavinia :love:

Senast ändrad:

Vi banhoppar bara nu from i år så det blir inga mer förfärliga hinder.

Fördelen man lär sig när man hoppar är att man får en helt annan balans i sadeln, man blir mer oberoende av handen MEN det gäller ju bara om man har lärt sig att sitta ner och ha bålstabilitet, jag menar hoppryttarna kan verkligen inte sitta ner på ett snyggt sätt just för att dom inte har någon direkt bålstabilitet eller magmuskler heller för den delen. :rofl:

Jaså, är du lössläppt:angel: Välkommen åter:D

Susan: jag kan säga att jag skrattar åt de höjder jag hoppar :rofl: Jag är en gammal tant, faktiskt...
Nej, inte för att jag kan hoppa, menade inte så, men ja, gjorde bara en jämförelse ang känsla i ridningen.

Plug in lät bra faktiskt, det beskriver nog bra vad jag menar. Ja vissa stunder kanske i dressyrsadeln, men jag kan banne mej inte styra det till att ha kvar som i hoppsadeln. Som B-T så vänligt påpekade saknas det bålstabilitet, fortfarande :devil:
Faktum är att det har varit enormt bra med en hopptränare som är "sitsinriktad", det har fått mej att koppla ihop saker som jag tagit med till dressyren. Det är inte bara hoppa hinder utan det är kluriga vägar, och svängar och öht övningar som handlar om att verkligen ha kontroll även över sej själv hela vägen, oerhört nyttigt:bow:

Vill lägga till ang sits också att eftersom jag inte förr var så superintresserad av dressyr:o kan jag inte påstå, så har jag heller aldrig förr riktigt fattat hur viktigt det är med den korrekta sitsen - att det verkligen är en ändamålsenlig sits, inte för att den ska se snygg ut.

Fördelen man lär sig när man hoppar är att man får en helt annan balans i sadeln, man blir mer oberoende av handen MEN det gäller ju bara om man har lärt sig att sitta ner och ha bålstabilitet, jag menar hoppryttarna kan verkligen inte sitta ner på ett snyggt sätt just för att dom inte har någon direkt bålstabilitet eller magmuskler heller för den delen. :rofl:

Ja, jag har väl fattat så småningom att det är därför, jag menar att det är den som saknas:cool:

I mitt fall måste jag faktiskt svara tvärtom, det är tack vare dressyren som jag har en bra hoppsits med stabil skänkel och bål samt rida bättre vägar med hjälperna.

Fast de kompletterar väl varann bra de två grenarna, varierat är alltid bäst ;)

Nej det är inte tvärtom:D, jag tror du har en bra poäng där, jag menar inte alls att hoppningen eller ridningen i hoppsadel mest, har gjort min sits bättre tvärtom, tycker jag, så som B-T skrev. Min jämförelse var mest ang känslan, av den här ihopkopplingen, men sen har den här hopptränaren just, ett bra upplägg som gynnar dressyren också, :bow:

För hästen kompletterar det varandra bra, däremot, att man öht jobbar varierat,det är ju väldigt nyttigt tror jag. För både hästens kropp o själ!
OCh min med :angel:

Imorse var jag ute i solen och bla arbetade i sanden o på gärden samt i skogen också i galopp i olika tempo, och det är verkligen så:love: Både hästen och jag behöver det. :banana: Det är då man vet varför man envisas med dessa fullblod, det finns inte mycket som slår att galoppera ett lydigt, mjukt och starkt fullblod så, det är verklgien som att köra sportbil, snacka om små hjälper och ihopkoppling:love: , bättre början på en arbetsdag kan man knappast ha fast man är gammal kärring:rofl:

Lite OT, ja, kanske

Senast ändrad av en moderator:

Utifrån det ytterst lilla jag hoppat och galoppat "rulla på"... så tycker jag det handlar om att hitta en rytm - känna in var man har hästen - följa med och sedan ta komandot därifrån

I en Dressyren handlar det om samma sak - men många lägger så stor vikt vid att inverka så de glömmer hitta rytmen på samma följsamma sätt - det blir aldrig en stadig rytm av de vevande bakbenen över ryggen

När ni rider terräng och hoppar på högre nivå - så om det skall bli bra så måste ni känna in hästen och placera er ovanpå så ATT hästen kan "rulla på", och ryttaren kan vara i egen balans

Det är samma rytm stående och sittande - men stående kan man fjädra i knäna sittande måste man fjädra i ryggen - totalt olika tekniker... Och svårare att balansera utifrån rumpan än benen och hålla sig mitt på hästen

Lite gratis har man i de andra disciplinerna då hästen mera själv "tar tag" i uppgiften - motorn är igång. Och hästen kan hålla igång motorn mycket lättare i och med att ingen sitter på ryggen och misslyckas "plugga in" och därmed tar ofrivilliga tag i tygeln...

Visst är det en styrke grej att man måste orka "sitta kvar" så att man blir helt oberoende av handen - men mycket mer hadlar det om att hitta VAR grundbalansen är i bäckenet - hållningen - och att lära sig känna av - var skall jag vara?

Får man inte rätt stöd av sadeln så är det helt omöjligt: Och man måste hitta neutralläget - lika viktigt som att hitta "dragläget" på en bil

Misslyckas man med detta ihoppningen - att placera sig ovanpå och hitta en gemensam rytm så river man - misslyckas man med dett i Dressyr blir inte gensvaret så omedelbart - det blir bara inte "framme".
det finns ingen omedelbar "sporre" att hitta känsla - och tyvärr för dålig guidning dit - för få har gjort denna resa på et medvetet plan - många tränare kan -. men kan inte förklara hur - de bara gör - hur förklarar man hur man cyklar :crazy:

Senast ändrad:

Får man inte rätt stöd av sadeln så är det helt omöjligt: Och man måste hitta neutralläget - lika viktigt som att hitta "dragläget" på en bil

Jamen eller hur! Innan jag köpte min Jensen sadel så satt jag konstant i stolsits eftersom jag tydligen alltid hållit mig till såna typer av sadel...:cool: Och nu har jag ju äntligen börjat få till det rejält i dressyren med en sits som inverkar även om den inte är snyggast i världen. Rätt sadel som passar både häst o ryttare är A och O!:o

det finns ingen omedelbar "sporre" att hitta känsla - och tyvärr för dålig guidning dit - för få har gjort denna resa på et medvetet plan - många tränare kan -. men kan inte förklara hur - de bara gör - hur förklarar man hur man cyklar :crazy:

Nej, det är sant att inte många kan förklara hur man ska göra, framförallt inte hur man får till en fjädrande sits utan att spänna sig i låren. Men axels bollsätes tråd fick iaf mig att förstå teoretiskt och sen efter mycket pulande en dag få ett Hallelujamoment när 10-öringen ramlade på plats...:idea: Så vad jag menar är att en kombination av att läsa så mycket man kan om HUR man ska göra och även få tips av sin tränare är nog enda vägen att nå dit.

Apropå Bollsätet har jag använt det mkt i dagarna i att reglera takten- öka o minska den- få den kvickare i benen. Härlig känsla när det funkar- o det gör det allt-som-oftast.
Det är ju inget som du kan fixa till med benen. De betyder bara framåt, form på bålen eller annat.....:angel:

Det här påminner mig nu om den enda cowboysarna som jag kollat på- en stilig herre:o. Han menade att den energi du vill ha i hästen ska du förmedla.

Tänker nu på spänningstråden.
Klart som korvspad att nervösa ryttare får mer än de önskar av Kusen:devil: o en annan får spänna till lite:D

Tänker nu på spänningstråden.
Klart som korvspad att nervösa ryttare får mer än de önskar av Kusen:devil: o en annan får spänna till lite:D

Menar du mej:devil: så är jag inte särskilt nervös:rofl: MEN jag kan bli lite irriterad om det är mycket tittande och sprättande. Samma effekt, tyvärr. Även om jag försöker att inte tappa humöret så märker hästen. :mad:

Men nu är det inte ett bekymmer sen underlaget i skogen blev bättre, mera utejobb,Vi är oftast överens, jag är nöjd och då blir hästen glad:bump:

Hm, var det inte din madam som sprätte en del här i våras:devil:

Ang ämnet sits så kämpar jag på, har fått en hel del hjälp och jobbat mkt med det på träningar, har faktiskt sista tiden hittat det där läget i dressyrsadeln allt mera, men inte varaktigt, kanske, men ändå.
Allt jobb i vintras har gett resultat i hästen vad gäller rätt styrka, traven har blivit starkare, nu jobbas intensivt med sitsen, skänkelläget, har äntligen fått bra hjälp där efter alla år......Man slutar aldrig lära sej nytt:banana:

I mitt fall måste jag faktiskt svara tvärtom, det är tack vare dressyren som jag har en bra hoppsits med stabil skänkel och bål samt rida bättre vägar med hjälperna.

Fast de kompletterar väl varann bra de två grenarna, varierat är alltid bäst ;)

Jag såg terrängen från Badminton i går, Jag säger bara William Fox-Pitt :love: här kan vi snacka balans på riktigt! Över mastodonthinder i väldigt hög fart upp och ner hit och dit och aldrig ett uns efter i balansen eller rytmen eller eftergiften, superkontrollerat!!

(ja jag vet att det inte är samma sak men jag var tvungen) :D

Men jag håller med absolut - jag har väldigt liten koll - men det namnet har jag lagt på minnet

Lång och smal och hög hatt som matchar?

Senast ändrad:

Håller med! ser alltför ofta ryttare som får höga poäng och går och vinner en LC på att ponnyn(är framförallt ponnyryttare jag tänker på, ser inte lika mycket tävlingar på storhäst) är stabil.
I en LC ska väl fokus egentligen ligga på ryttaren, men så är inte fallet. Det är ju intressant när det står i varannat kommentarsfält att hästen är lite över tygeln eller hur formen är, men knappast något om hur själva momentet utfördes..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka