Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, det låter som min sorts bok! Tack för tips! Har du nån annan favorit av samma författare?Jag har också läst en deckare: Rotvälta av Tove Alsterdal. Jag gillar hennes böcker skarpt, för de är inte några blodiga historier om seriemördare, utan betonar mer det psykologiska. Ofta får hon med historiska händelser också. Denna boken ska tydligen vara den första i en serie som utspelar sig i Ådalen, men händelserna där nämns bara helt kort.
Boken börjar med att Olof svänger av från E4:an på en impuls, för att åka förbi sitt barndomshem som han inte sett på över tjugo år. När han var fjorton år erkände han mordet på en försvunnen tonårsflicka och har sen inte haft kontakt. med familjen. När han går in i huset hittar han sin far mördad. Polisen Eira Sjödin, som var nio år när flickan försvann, har återvänt till barndomstrakterna och får jobba som utredare. Sakta rullas en otrolig historia upp som berör hennes eget liv.
Välskriven och spännande, en riktig bladvändare!
Har gillat alla hennes böcker jättemycket, kanske liiite mindre den förra. Rekommenderar I tystnaden begravd, Låt mig ta din hand och Kvinnorna på stranden i den ordningen, tror jag. Den förra boken hette Blindtunnel och tilltalade mig mindre av någon anledning. Inte dålig alls, men...Åh, det låter som min sorts bok! Tack för tips! Har du nån annan favorit av samma författare?
Tana French är fantastisk! Min favorit är nog Broken Harbour. Jag läser just nu hennes senaste bok Det svarta trädet. Tror inte att poliserna kommer vara med i denna, det är synd.Även jag har kommit igång lite mer med läsandet efter en svacka och läser just nu The Likeness av Tana French. Jag älskade storyn från sida 1 och vill bara läsa mer!
Tack!Har gillat alla hennes böcker jättemycket, kanske liiite mindre den förra. Rekommenderar I tystnaden begravd, Låt mig ta din hand och Kvinnorna på stranden i den ordningen, tror jag. Den förra boken hette Blindtunnel och tilltalade mig mindre av någon anledning. Inte dålig alls, men...
Visst är hon! Jag har läst hennes böcker lite på måfå sådär, började med A Secret Place vilken var fantastisk och sen läste jag The Trespasser efter det och den var nästan lika bra den. Känns lovande att det finns fler bra att beta av! Men jag har ju läst dem i helt fel ordning inser jag nu, fattade inte förrän nu att de var del av samma serie allihop... Tyckte väl att namnet Frank Mackey klingade lite bekantTana French är fantastisk! Min favorit är nog Broken Harbour. Jag läser just nu hennes senaste bok Det svarta trädet. Tror inte att poliserna kommer vara med i denna, det är synd.
Åhh, Frank!Tack!
Visst är hon! Jag har läst hennes böcker lite på måfå sådär, började med A Secret Place vilken var fantastisk och sen läste jag The Trespasser efter det och den var nästan lika bra den. Känns lovande att det finns fler bra att beta av! Men jag har ju läst dem i helt fel ordning inser jag nu, fattade inte förrän nu att de var del av samma serie allihop... Tyckte väl att namnet Frank Mackey klingade lite bekant
Ja, verkligen! Det ger mig dessutom ännu en ursäkt till varför jag inte insett att det är samma serie förrän nuÅhh, Frank!
Jag gillar att det är olika poliser som har huvudrollen i de olika böckerna.
Ja, verkligen! Det ger mig dessutom ännu en ursäkt till varför jag inte insett att det är samma serie förrän nu
Jag älskar dem, men kan väl inte säga att jag känner igen mig särskilt i småstadsmentaliteten som beskrivs, dock har jag själv helt annan bakgrund.Har ni läst Björnstad och Vi mot er av Fredrik Backman? Jag har läst båda och det känns som att jag är den enda som inte tyckte särskilt mycket om den. Jag förstår det som att han försöker skildra en fiktiv verklighet men jag köper inte riktigt hans bild. För det första att ungdomar i ett vanligt svenskt samhälle utan sociala problem eller kriminalitet har den här synen på hur man beter sig mot varandra liksom. Så hårt språk, så mycket våld och slagsmål och föräldrar och samhälle som inte vill se problemen och själva blir indragna i konflikterna på ett rätt omoget sätt. Sen den extrema rivaliteten mellan de två hockeylagen och vi och dom-känslan generellt.
Jag är inte heller så förtjust i hans sätt att skriva. Det känns som att han skriver en på näsan om dels hur de olika personerna tänker och dels hur man ska uppfatta dem. Han lämnar alltså inte så mycket utrymme att skapa sig en egen uppfattning.
Jag är en av de som älskade de där böckerna, men jag vet både en och två vänner som inte riktigt såg charmen i dem. Han har ju som sagt ett väldigt speciellt sätt att skriva på, men för mig är det fantastiskt i all sin enkelhet och jag gillar hans humor (fnissade till exempel pinsamt mycket åt kommentaren att någons tatuering såg ut som om tatueraren suttit på en torktumlare när hen gjorde den).Har ni läst Björnstad och Vi mot er av Fredrik Backman? Jag har läst båda och det känns som att jag är den enda som inte tyckte särskilt mycket om den. Jag förstår det som att han försöker skildra en fiktiv verklighet men jag köper inte riktigt hans bild. För det första att ungdomar i ett vanligt svenskt samhälle utan sociala problem eller kriminalitet har den här synen på hur man beter sig mot varandra liksom. Så hårt språk, så mycket våld och slagsmål och föräldrar och samhälle som inte vill se problemen och själva blir indragna i konflikterna på ett rätt omoget sätt. Sen den extrema rivaliteten mellan de två hockeylagen och vi och dom-känslan generellt.
Jag är inte heller så förtjust i hans sätt att skriva. Det känns som att han skriver en på näsan om dels hur de olika personerna tänker och dels hur man ska uppfatta dem. Han lämnar alltså inte så mycket utrymme att skapa sig en egen uppfattning.