Jag har läst The Darkness That Comes Before av R. Scott Bakker, en väldigt välutvecklad, kulturrik mörk fantasy vars berättarstil och skriftspråk var så tilltalande att jag stundvis bara fortsatte att läsa för att det var så tilltalande. Det är den första delen i en trilogi, och liksom många sådana så går en stor del av boken ut på att placera ut brickorna på spelbrädet, vilket gjorde att man inte riktigt fick en karaktär att ankra sig vid utan det hoppade runt en del. Lägg till väldigt rika, invecklade kulturer, trosuppfattningar och filosofiska resonemang, samt en profetia, så var det mycket att ta in. Dock fick vi ett par bra karaktärer att hugga fast vid, varav en är en prostituerad kvinna, Esmenet. Hon är i ett pseudo-förhållande med en magiker, Achamian, vars liv inte tillhör honom själv då Mandate orden han tjänar kräver att de inte får binda sig vid någon. Emedan samhället inte behandlar prostituerade väl så tycker jag författaren speglar Esmenet's liv, personlighet, utmaningar och strävan på ett sympatiskt sätt, och jag tycker det är intressant att hon får ha en riktig roll i historien. Möjligtvis finns det en aning av "den glada horan" syndromet över hennes karaktär, i att hon inte alltid avskyr det hon gör för att överleva, men samtidigt visas det att hon hamnat här för att hon inte hade något val, och att hon vill bort från det. Jag vet inte, det är tudelat och framtiden får nog avgöra vad jag känner inför denna aspekt av historien.
Hur som helst, gillar man lite mörkare fantasy med militära och starka kulturella inslag så har TDTCB allt detta. Är man tveksam så läs bara prologen, för den lär antingen attrahera eller avskräcka.