R
Raderad medlem 19815
My Bloody Valentine av Christine Détrez. Titeln till trots en fransk bok, om en semester på Korsika som blir en mardröm. Boken inleds med en tonårspojke är försvunnen. Sedan hoppar berättelsen tillbaka i tiden.
Paul lämnar sin fru för Délphine, som han träffat genom skolan - hon är hans dotters lärare. Skilsmässan är uppslitande. Trots det bestämmer sig Paul för att hyra samma hus som tidigare år, och med samma vänner, och tar med sig dottern, Délphine och hennes två tonårssöner. Délphine är inte bekväm med situationen; umgänget är stelt och onaturligt, och det blir inte bättre av den andra familjen har låtit sin ena sons flickvän följa med - den vackra och provocerande Valentine. Hon har alla tonårspojkarna i sitt ledband, och hormonerna sprakar. Pauls dotter är dessutom synnerligen fientligt inställd mot Délphine.
Boken är lättläst och välskriven; undan för undan byggs en allt otäckare stämning upp. Valentine har en viktig roll i händelseförloppet men det finns flera brickor i spelet. Jag tycker att författaren är skicklig på att skildra Délphines (det är hon som är huvudperson) känslor och tankar, hon får fram den otrevliga stämningen i huset och slutet är riktigt obehagligt.
Jag läste den här i förra veckan, efter att jag läst det här inlägget! Den var spännande, välskriven och lättläst, läste ut den på en kväll.
Jag tycker dock inte om öppna slut, hade gärna velat få ett klart svar. Tyckte att inledningen hintade om att vi skulle få ett svar också, men nej.