Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag läser de här nu och gillar båda!
Vad roligt att du gillar ”På andra sidan kärleken” . Uppföljaren “Tidvatten” finns som ljudbok/ebok och den tredje delen “Till Carl på 55-årsdagen” (en fristående spin-off som handlar om Carl och Martin) ligger hos förlaget för bearbetning. Kommer ut 2021 i alla format. /Linda
@strawberrysylt Jösses vad du läser!
Glömde säga att Översten också tar upp mycket om rasismen och de som kämpade mot den då. Och jag blir beklämd över att kampen måste fortsätta än i dag och att vi faktiskt inte kommit särskilt långt på 150 år.Dammar av tråden då jag kommit igång med läsandet igen.
Läste Övergivenheten av Elisabet Åsbrink. Väldigt gripande, avancerat uppbyggd "självbiografisk roman"om att vara jude. Berättelsen ligger i olika lager kan man kanske säga. Inte helt lättläst men intressant och, som sagt, gripande.
Nästa bok blev Översten av Ola Larsmo. Det är en slags romanbiografi det också. Larsmo är historiker och har grävt i arkiven och har hittat historien om Knut Oscar Brundin, senare Broady. Född i Uppsalas fattigkvarter på 1830-talet och uppväxt i Stockholm blir han en av de tidiga emigranterna till USA och hamnar på slagfältet i USA:s inbördeskrig. Fakta i boken är sanna, sedan har författaren gestaltat huvudpersonens karaktär och tankar. Larsmo skriver väldigt bra och skildrar tiden på ett väldigt detaljerat sätt och åtminstone första delen tyckte jag var väldigt spännande. Krigsskildringarna är väldigt skickliga och detaljerade, lite för detaljerade för min smak dock. Men på det stora hela en riktigt ba bok , en tegelsten på nästan 600 sidor.