Jag har läst
Enigma: Fågeln av Isabelle Törnqvist. Minns inte om det var
@Killaloe som nämnde den i tråden tidigare? Men får hur som helst hålla med om att den var fantastiskt fin!
En egentligen väldigt allvarlig historia som behandlar väldigt stora frågor och ämnen, men sett igenom ett barns ögon. Jag gillar verkligen kulturen författarinnan kokat ihop, och roar mig med att dra paralleller till verkliga händelser, kulturer och folkslag. Mot slutet blev det kanske lite väl många upprepningar av vissa saker, men jag tror det delvis berodde på att huvudkaraktären bara är tolv år, och att det var ett stilistiskt val.
Ser verkligen fram emot nästa del,
9.5/10
Och så har jag läst ut
1793 av Niklas Natt och Dag. Jag tyckte den kändes stel, pretentiös och självbelåten, med tråkiga karaktärer och nattsvart misär i en på ytan snygg förpackning. Lite som en bajskorv i omslag av cellofan. Jag fick känslan av att författaren nästintill tävlar med sig själv för att introducera den ena perversiteten efter den andra, som om han satt och brainstormade om de vidrigaste saker han kunde komma på och sedan skrev in dem i samma bok. Historieaspekten och den höga tekniska förmågan i skrivandet är i denna liknelse cellofanomslaget.
6.5/10
På jobbet lyssnade jag även på uppföljaren,
1794, som på många sätt bara var en upprepning av förra boken. Här tog författaren dock sig an både missbruk och mental sjukdom på ett för mig inte särskilt övertygande eller lyckosamt sätt. Och så naturligtvis bjöds det på en del nya perversiteter, lite som litteraturvärdens svar på "A Serbian Film". Det fanns för mig ingen räddning för denna bok, utan den var bara otroligt tråkig.
4/10
Jag gjorde ett försök att lyssna på Mark Lawrence's
Prince of Thorns, men författaren var så övertydlig med vissa saker att jag liksom inte orkade hålla intresset uppe, och 8 timmar in i boken förstod jag fortfarande inte riktigt vad det var som hände eller varför, och då gav jag upp. Skall kanske försöka igen någon gång, då jag inte gillar att lämna något halvfärdigt.
Nu lyssnar jag på Roxane Gay läsa sin
Hunger När den är slut funderar jag på om jag skall ta Mats Söderlund's "Kampen" (del 2 i "Ättlingarna") först, eller om jag skall våga testa Siri Petterson's "Korpringarna".