The Haunting Of Hill House av Shirley Jackson är nu utläst. En klassiker och mycket fint skriven men står ut som lite udda om man läser en del mer moderna ghost stories. Den är subtil och får en att undra kring vad som är vad, vad är på riktigt och vad är inbillat. Det gillar jag!
Trots att jag stör mig på genren så har jag läst merparten av "Red Queen" av Victoria Aveyard. Jag skall erkänna att trots att historien känns oorigienll och osannolik så hade jag inte väntat mig twisten på slutet. Men jag är rätt trött på alla YA med unga sarkastiska kvinnor som är "average" och saknar talang tills de får lite smink och en fin klänning på sig, då helt plötsligt är de i något triangeldrama med två unga män och beskrivs både i tid och otid som vackra, gärna i översvallande och helt orelevant detalj
Stoppar här då säkert ingen är intresserad av att höra mig såga boken vid knäna
Nu väntar Erich Maria Remarque's "All Quiet on the Western Front" och jag bara sitter och myser för jag vet hur många starka och minnesvärda citat denna bok innehåller! En gammal favorit:
"I am young, I am twenty years old; yet I know nothing of life but despair, death, fear, and fatuous superficiality cast over an abyss of sorrow. I see how peoples are set against one another, and in silence, unknowingly, foolishly, obediently, innocently slay one another."
Och:
" We are not youth any longer. We don’t want to take the world by storm. We are fleeing. We fly from ourselves. From our life. We were eighteen and had begun to love life and the world; and we had to shoot it to pieces."
Jag älskar böcker som återhållsamt och tystlåtet belyser hur besinningslöst grymt krig är.