serien om Cherry Ames av Julie Tatham och Hellen Wells. Serien utspelar sig under andra världskriget och framåt.
Cherry Ames...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
serien om Cherry Ames av Julie Tatham och Hellen Wells. Serien utspelar sig under andra världskriget och framåt.
Det är det vi försöker komma på. Hon läser inte så mycket just nu, men har uttryckt en önskan om att vilja läsa mer. Så det gäller ju att hitta dom där böckerna som får henne att fastna.Vad gillar hon för typ av böcker? Jag försöker komma på vad dottern läser, hon går i nian nu. Hon älskar John Greens böcker, men hon läser mycket och ofta. Hon läser mycket fantasy också. Hon läser en hel del som man nog skulle kunna kalla "sämre litteratur" men samtidigt tycker jag att det är viktigare att hon läser än vad hon läser. Mycket på engelska vilket jag också uppmuntrar.
Ruby Red Trilogin sträckläste hon, Narnia serien är en klar favorit, och Harry Potter, även The cursed child och Fantastiska odjur och var man hittar dem.![]()
Nej, det kan jag inte påstå att hon är. Men just den kan nog vara hennes typ av historia. Bra tanke där, den har vi dessutom redan hemma i bokhyllan.@Klara är det en läsvan tolvåring? Jag undrar om inte Lyra i Philip Pullmans Den mörka materien-trilogi är just 12. Men det är mastig läsning.
Jag tror att jag har alla faktiskt! Måste kollaCherry Ames...Jag och min kusin hade nästan hela serien från våra mammor och var helt fascinerade av den. Tyvärr har böckerna försvunnit...
![]()
Nej, det kan jag inte påstå att hon är. Men just den kan nog vara hennes typ av historia. Bra tanke där, den har vi dessutom redan hemma i bokhyllan.
Hon läser inte så mycket, men har själv sagt att hon vill börja läsa mer (bästa vännen är bokmal). Försöker hitta något som kan få henne att fastna. Jag vill ju så gärna också att hon ska älska att läsa.![]()
Det var inte Visheten vaknar av Elin Säfström?Jag har för inte så länge sedan i en blogg eller liknande läst om en svensk ganska nyutkommen fantasybok där skribenten berättade att ett närstående barn sagt att det var det bästa hen någonsin läst, mycket bättre än Harry Potter. Men jag kan inte för mitt liv komma på vilken bok det var!
Känner igen problemet, jag har sonen som jag inte får att läsa, men han har inte så mycket driv själv heller. Bellman historier fungerar för honom, och okej, så länge han läser.Det är det vi försöker komma på. Hon läser inte så mycket just nu, men har uttryckt en önskan om att vilja läsa mer. Så det gäller ju att hitta dom där böckerna som får henne att fastna.![]()
Känner igen problemet, jag har sonen som jag inte får att läsa, men han har inte så mycket driv själv heller. Bellman historier fungerar för honom, och okej, så länge han läser.Men jag försöker locka in honom på mer böcker också.
![]()
Jag tror att jag har alla faktiskt! Måste kollaHistoriskt sett är den ju riktigt intressant, men den kan ju inte anklagas för att vara modern
![]()
Du får återkomma när minnet vaknar.Jag har för inte så länge sedan i en blogg eller liknande läst om en svensk ganska nyutkommen fantasybok där skribenten berättade att ett närstående barn sagt att det var det bästa hen någonsin läst, mycket bättre än Harry Potter. Men jag kan inte för mitt liv komma på vilken bok det var!
Dem har jag själv tänkt på, har själv lyssnat på dem. Och det tror jag kan funka, när hon läst lite mer.@Klara
Funderar på om inte Cashores trilogi med bland annat monstrets dotter kan vara ett alternativ om något år![]()
Ja hon är ju verkligen en tuff tjej för sin tid! Och feminist!Fast ändå, Cherry är ju ganska tuff i alla fall. Och hon inser att den där snubben som hon datade inte var något giftasämne eftersom han var för dålig på hushållssysslor (var det inte så)?
Han kanske skulle kunna gilla typ Ninja Timmy, Warriors och Pax? Dom verkar väldigt populäraKänner igen problemet, jag har sonen som jag inte får att läsa, men han har inte så mycket driv själv heller. Bellman historier fungerar för honom, och okej, så länge han läser.Men jag försöker locka in honom på mer böcker också.
![]()
Pax gick inte hem, de andra två ska jag kolla på. Jag funderar lite på om jag kan få tag på någon av Olov Svedelids böcker, han säger att han vill läsa historia som inte är helt påhittad.Han kanske skulle kunna gilla typ Ninja Timmy, Warriors och Pax? Dom verkar väldigt populära![]()
Ah då är väl kanske både Warriors och Ninja Timmy inte heller helt i linje med vad han vill läsa.Pax gick inte hem, de andra två ska jag kolla på. Jag funderar lite på om jag kan få tag på någon av Olov Svedelids böcker, han säger att han vill läsa historia som inte är helt påhittad.
Vi ska kika på dem också! Nu gick han och på sig på sängen med Harry potter så det finns hopp.Ah då är väl kanske både Warriors och Ninja Timmy inte heller helt i linje med vad han vill läsa.
Hur är det med tex Martin Widmarks deckare? Eller Camilla och Viveca Stens böcker om Havsfolket?![]()
Vi ska kika på dem också! Nu gick han och på sig på sängen med Harry potter så det finns hopp.![]()
Jo kanske!Det var inte Visheten vaknar av Elin Säfström?
För den har verkligen fått extremt mycket positiv kritik.