Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gillar hon för typ av böcker? Jag försöker komma på vad dottern läser, hon går i nian nu. Hon älskar John Greens böcker, men hon läser mycket och ofta. Hon läser mycket fantasy också. Hon läser en hel del som man nog skulle kunna kalla "sämre litteratur" men samtidigt tycker jag att det är viktigare att hon läser än vad hon läser. Mycket på engelska vilket jag också uppmuntrar. :D
Ruby Red Trilogin sträckläste hon, Narnia serien är en klar favorit, och Harry Potter, även The cursed child och Fantastiska odjur och var man hittar dem. :D
Det är det vi försöker komma på. Hon läser inte så mycket just nu, men har uttryckt en önskan om att vilja läsa mer. Så det gäller ju att hitta dom där böckerna som får henne att fastna. :D

@Klara är det en läsvan tolvåring? Jag undrar om inte Lyra i Philip Pullmans Den mörka materien-trilogi är just 12. Men det är mastig läsning.
Nej, det kan jag inte påstå att hon är. Men just den kan nog vara hennes typ av historia. Bra tanke där, den har vi dessutom redan hemma i bokhyllan.

Hon läser inte så mycket, men har själv sagt att hon vill börja läsa mer (bästa vännen är bokmal). Försöker hitta något som kan få henne att fastna. Jag vill ju så gärna också att hon ska älska att läsa. :love:

Cherry Ames... :love: Jag och min kusin hade nästan hela serien från våra mammor och var helt fascinerade av den. Tyvärr har böckerna försvunnit... :(
Jag tror att jag har alla faktiskt! Måste kolla :D Historiskt sett är den ju riktigt intressant, men den kan ju inte anklagas för att vara modern ;)

Nej, det kan jag inte påstå att hon är. Men just den kan nog vara hennes typ av historia. Bra tanke där, den har vi dessutom redan hemma i bokhyllan.

Hon läser inte så mycket, men har själv sagt att hon vill börja läsa mer (bästa vännen är bokmal). Försöker hitta något som kan få henne att fastna. Jag vill ju så gärna också att hon ska älska att läsa. :love:

Jag har för inte så länge sedan i en blogg eller liknande läst om en svensk ganska nyutkommen fantasybok där skribenten berättade att ett närstående barn sagt att det var det bästa hen någonsin läst, mycket bättre än Harry Potter. Men jag kan inte för mitt liv komma på vilken bok det var!

Jag har för inte så länge sedan i en blogg eller liknande läst om en svensk ganska nyutkommen fantasybok där skribenten berättade att ett närstående barn sagt att det var det bästa hen någonsin läst, mycket bättre än Harry Potter. Men jag kan inte för mitt liv komma på vilken bok det var!
Det var inte Visheten vaknar av Elin Säfström? :)
För den har verkligen fått extremt mycket positiv kritik.

Det är det vi försöker komma på. Hon läser inte så mycket just nu, men har uttryckt en önskan om att vilja läsa mer. Så det gäller ju att hitta dom där böckerna som får henne att fastna. :D
Känner igen problemet, jag har sonen som jag inte får att läsa, men han har inte så mycket driv själv heller. Bellman historier fungerar för honom, och okej, så länge han läser. :rofl: Men jag försöker locka in honom på mer böcker också. :D

Känner igen problemet, jag har sonen som jag inte får att läsa, men han har inte så mycket driv själv heller. Bellman historier fungerar för honom, och okej, så länge han läser. :rofl: Men jag försöker locka in honom på mer böcker också. :D

Jag har till och med köpt en Ninjago-bok till min son. :o Han tycker visserligen om böcker och är bra på att lyssna (han är bara 6 år) men har inte haft det där riktiga intresset att lära sig läsa själv. Men han får samla fotbollskort (då måste man ju läsa var de ska klistras in) och jag kan ha lovat att han ska få en ny Ninjagotidning när han alldeles själv har läst ut den första...

Jag tror att jag har alla faktiskt! Måste kolla :D Historiskt sett är den ju riktigt intressant, men den kan ju inte anklagas för att vara modern ;)

Fast ändå, Cherry är ju ganska tuff i alla fall. Och hon inser att den där snubben som hon datade inte var något giftasämne eftersom han var för dålig på hushållssysslor (var det inte så)?

Du får återkomma när minnet vaknar. :D

Jag har beställt hem första delen i Lunar-krönikan, får se vad hon säger om den.

Han kanske skulle kunna gilla typ Ninja Timmy, Warriors och Pax? Dom verkar väldigt populära :)

Nästan färdig med Där gryningen dröjer av Anna Lihammer. Har gillat alla tre böckerna jättemycket. Men jag stör mig enormt på att de bytt inläsare till sista boken, hon är inte alls lika bra.

Pax gick inte hem, de andra två ska jag kolla på. Jag funderar lite på om jag kan få tag på någon av Olov Svedelids böcker, han säger att han vill läsa historia som inte är helt påhittad.
Ah då är väl kanske både Warriors och Ninja Timmy inte heller helt i linje med vad han vill läsa.

Hur är det med tex Martin Widmarks deckare? Eller Camilla och Viveca Stens böcker om Havsfolket? :)

Vi ska kika på dem också! Nu gick han och på sig på sängen med Harry potter så det finns hopp.:up:

Du har ju alltid Terry Pratchett, han skrev ju också en serie för ungdomar, Diggers (vet inte vad de heter på svenska) som är lika underbara som allt han skrev. Om man vill läsa om Harry Potter men mycket bättre har du ju Diana Wynne Jones, riktigt bra fantasy för ungdomar. Neil Gainman är ju lite speciell. Men gillar han grafiska noveller (alltså serier med bra story och karaktärer) finns ju alltid Sandman också av Gainman. Nyligen avlidna Ursula Le Guin serie om Övärlden. :love: Harry Potter, 50 år innan Harry Potter och så oändligt bättre skrivna.

En riktig klassiker vad gäller historia är ju Rosemary Sutcliffe, ja hon är gammal men håller fortfarande :love: Rune Jonsson är sjukt rolig enligt mig. Han är ju mest känd för Vicke Viking som jag aldrig gillat, däremot Göran i Riddarskolan, de två böckerna om fotbollslaget Rödvitt från en liten ort som främst odlar potatis och andra. Korta, rakt skrivna med mycket humor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama