Jag har börjat få tillbaka läslusten! Hade en tuff period med typ noll sömn i tio nätter häromveckan och det tog tid att komma tillbaks därifrån, alltså - jag lyckades liksom nätt och jämnt koncentrera mig på jobbet men annars var det nästan kört.
Men - nu vill jag läsa allt möjligt och hela tiden!
Läste alla Viveca Lärns böcker om Tekla i helgen som gick då de kommit som både e- och ljudböcker på Storytel. Nå,
Dadlar och dromedarer hoppade jag förresten över, för den läste jag så nyss. De är underbara!
Så läste jag
Till min allra bästa vän av Maria Hamberg, med lite skilda känslor. Handlar om en ung tjej från en bondgård i Ångermanland som flyttar till London för att jobba som au pair i en fin familj i början på 1970-talet. Den hoppar väldigt mycket i tid och jag blir lite snurrig, men det är en ganska fin berättelse ändå.
En av månadens bokcirkelböcker är
Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl. Vackra miljöer och intressant porträtt men jag vet inte, det är något som skaver. Kanske var jag i fel sinnesstämning under läsningen, det känns som om jag inte riktigt kommer ihåg stora bitar av den trots att jag läste den under en mycket stillsam lördagseftermiddag. Nåväl, jag får väl fräscha upp minnet innan träffen!
Andras vänner av Liane Moriarty var inte den bästa av henne jag läst, men jag gillar hennes böcker! Det är något med det där "lättsamt mörka" som tilltalar mig just nu, det är spännande och lite klurigt, men ändå vackra miljöer och sånt. Men
Stora små lögner var mycket bättre, tycker jag.
To all the boys I've loved before av Jenny Han är en sådan där bok som dyker upp lite överallt med jämna mellanrum - nu tror jag att den ska komma på svenska inom kort. Rar, typisk amerikansk YA, lagom underhållande och ja, gullig sådär. Fint med ett perspektiv på hur det är att vara halvasiatisk i det typiska medelklassamhället också. Första boken i en trilogi, om jag inte minns fel, jag lär fortsätta.
Madeleine: our daughter's disappearance and the continuing search for her av Kate McCann - tja, det är ju fruktansvärt och ganska långrandigt, men intressant ändå, får jag säga. Dock förstår jag verkligen inte varför min litteraturnörd till kompis har gett den en femma på Goodreads
måste fråga ut honom om saken nästa gång vi ses, det känns helt okaraktäristiskt
Jag bodde ju i England när Madeleine försvann och var alltså mitt uppe i mediakarusellen, det var intressant att läsa från andra sidan, så att säga. Men den är väldigt lång.
Nina is not OK av Shappi Khorsandi golvade mig fullständigt. Khorsandi är komiker och jag har väl mest sett henne i diverse panelshower, men här har hon skrivit en helt otrolig roman om en trasig tonårstjej, på gränsen till vuxenlivet, om missbruk, självmedicinering, samtycke... ja, allt möjligt viktigt. Jag lyssnade på den och var helt förtrollad och förtvivlad. Fantastiskt bra, alltså. Finns som engelsk ljudbok på Storytel.
Har jag pratat om
Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò här, tro? Fantastisk, annars!
Nu läser jag
Spådomen av Agneta Pleijel,
Everything I never told you av Celeste Ng, lyssnar på
The Haunting of Hill House av Shirley Jackson och så ska jag börja ordentligt på
Sidonie & Nathalie: från Limhamn till Lofoten av Sigrid Combüchen här i dagarna också, tänkte jag. Somnade ifrån den häromkvällen och kom inte ihåg ett smack på morgonen, men den kom som ljudbok idag så det kanske kan funka lite bättre
Och så är jag otroligt sugen på
Ragga som du shoppar av Lin Jansson, som beskrivs som "Girls i Frölunda". Inte mig emot!