Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror dock inte att det går att lyssna på två böcker samtidigt på Storytel? Ha flera böcker på gång/nedladdade i bokhyllan går och att lyssna från olika telefoner/plattor men jag har aldrig fått det att fungera att jag lyssnar på en bok i min mobil samtidigt som min mamma lyssnar från sin telefon. :)

Tror dock inte att det går att lyssna på två böcker samtidigt på Storytel? Ha flera böcker på gång/nedladdade i bokhyllan går och att lyssna från olika telefoner/plattor men jag har aldrig fått det att fungera att jag lyssnar på en bok i min mobil samtidigt som min mamma lyssnar från sin telefon. :)

Jag läste någonstans att det funkar med barnböcker igång samtidigt som en vuxenbok är i gång. Men jag vet inte.

Det ska fungera om den ena är en barnbok. Förut kunde man lyssna på flera böcker samtidigt, men det här dom spärrat nu.

Haha ja, Otto och Prosten är bra! :D föredrar nog ändå Gusten Grodslukare om min smak inte ändrats radikalt från barndomen :angel: @Klara
@Ninnurur
Och Hotzenplotz och Nalle Lufs men dom finns ju såklart inte som ljudbok :down:
Får fortsätta med böckerna för tonåringar istället!
Jag gillar både Gusten och Gummitarzan. :laugh:

Har du några bra tips för min lillunge? 12 år och tycker mest om att spela Minecraft. Just nu läser hon Mazerunner, men jag vill ha lite annat att sticka till henne när den tar slut.

Har du några bra tips för min lillunge? 12 år och tycker mest om att spela Minecraft. Just nu läser hon Mazerunner, men jag vill ha lite annat att sticka till henne när den tar slut.

Elin Säfströms böcker om Tilda, En väktares bekännelser och Visheten vaknar är fantastiska.
Lunar-serien är också superbra om coola tjejer, cyborger och annat :)
Caraval var häftig också men där kanske hon är något år för ung (kanske)
Jag gillade Kryp väldigt mycket också om hon kan tycka att det är lite intressant?

Elin Säfströms böcker om Tilda, En väktares bekännelser och Visheten vaknar är fantastiska.
Lunar-serien är också superbra om coola tjejer, cyborger och annat :)
Caraval var häftig också men där kanske hon är något år för ung (kanske)
Jag gillade Kryp väldigt mycket också om hon kan tycka att det är lite intressant?
Jag ska kika på dina tips och se vad vi hittar på.

Tack! :heart

Mina sjuor har läst första delen i Lunar-serien och gillade den. Christina Wahldén och Magnus Nordin brukar också vara populära.

Har fyra böcker här i en hög, vilken tycker ni jag ska börja med?

Erik Löfvendahl Om jorden
Susanna Alakoski Svinalängorna
Kajsa Ingemarsson Inte enklare än så
Per Olov Enquist Livläkarens besök

Frysa Nilssons Ishavspirater ska vara jättebra. Men din dotter kanske är för stor?
Annars Lögnernas träd av Frances Hardinge.

Nu kom jag på vad jag själv läste i den åldern :D allt av Roald Dahl och Erik Linklater. Och den oändliga historien såklart! :love: när jag hade slut på böcker så tog jag till Kastrullresan :love:
Äldre "flickböcker" kan ju vara lite kul också, mycket för att det blir en historisk aspekt också. Där är mina favvisar som jag ärvt av mamma serien om Puck av Lisbeth Werner (några finns som e-bok på storytel) och serien om Cherry Ames av Julie Tatham och Hellen Wells. Serien utspelar sig under andra världskriget och framåt.

Nu kom jag på vad jag själv läste i den åldern :D allt av Roald Dahl och Erik Linklater. Och den oändliga historien såklart! :love: när jag hade slut på böcker så tog jag till Kastrullresan :love:
Äldre "flickböcker" kan ju vara lite kul också, mycket för att det blir en historisk aspekt också. Där är mina favvisar som jag ärvt av mamma serien om Puck av Lisbeth Werner (några finns som e-bok på storytel) och serien om Cherry Ames av Julie Tatham och Hellen Wells. Serien utspelar sig under andra världskriget och framåt.
Möjligen att Roald Dahl kan locka henne, men annars är det nog tyvärr inte hennes typ av böcker. Cherry Ames läste jag själv och älskade, men tror inte att de lockar henne alls.

Själv älskade jag mina hästböcker och jag har hundratals. Men ingen av mina tjejer vill läsa dem.

Möjligen att Roald Dahl kan locka henne, men annars är det nog tyvärr inte hennes typ av böcker. Cherry Ames läste jag själv och älskade, men tror inte att de lockar henne alls.

Själv älskade jag mina hästböcker och jag har hundratals. Men ingen av mina tjejer vill läsa dem.
Vad gillar hon för typ av böcker? Jag försöker komma på vad dottern läser, hon går i nian nu. Hon älskar John Greens böcker, men hon läser mycket och ofta. Hon läser mycket fantasy också. Hon läser en hel del som man nog skulle kunna kalla "sämre litteratur" men samtidigt tycker jag att det är viktigare att hon läser än vad hon läser. Mycket på engelska vilket jag också uppmuntrar. :D
Ruby Red Trilogin sträckläste hon, Narnia serien är en klar favorit, och Harry Potter, även The cursed child och Fantastiska odjur och var man hittar dem. :D

Jag har börjat få tillbaka läslusten! Hade en tuff period med typ noll sömn i tio nätter häromveckan och det tog tid att komma tillbaks därifrån, alltså - jag lyckades liksom nätt och jämnt koncentrera mig på jobbet men annars var det nästan kört.

Men - nu vill jag läsa allt möjligt och hela tiden!

Läste alla Viveca Lärns böcker om Tekla i helgen som gick då de kommit som både e- och ljudböcker på Storytel. Nå, Dadlar och dromedarer hoppade jag förresten över, för den läste jag så nyss. De är underbara!

Så läste jag Till min allra bästa vän av Maria Hamberg, med lite skilda känslor. Handlar om en ung tjej från en bondgård i Ångermanland som flyttar till London för att jobba som au pair i en fin familj i början på 1970-talet. Den hoppar väldigt mycket i tid och jag blir lite snurrig, men det är en ganska fin berättelse ändå.

En av månadens bokcirkelböcker är Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl. Vackra miljöer och intressant porträtt men jag vet inte, det är något som skaver. Kanske var jag i fel sinnesstämning under läsningen, det känns som om jag inte riktigt kommer ihåg stora bitar av den trots att jag läste den under en mycket stillsam lördagseftermiddag. Nåväl, jag får väl fräscha upp minnet innan träffen!

Andras vänner av Liane Moriarty var inte den bästa av henne jag läst, men jag gillar hennes böcker! Det är något med det där "lättsamt mörka" som tilltalar mig just nu, det är spännande och lite klurigt, men ändå vackra miljöer och sånt. Men Stora små lögner var mycket bättre, tycker jag.

To all the boys I've loved before av Jenny Han är en sådan där bok som dyker upp lite överallt med jämna mellanrum - nu tror jag att den ska komma på svenska inom kort. Rar, typisk amerikansk YA, lagom underhållande och ja, gullig sådär. Fint med ett perspektiv på hur det är att vara halvasiatisk i det typiska medelklassamhället också. Första boken i en trilogi, om jag inte minns fel, jag lär fortsätta.

Madeleine: our daughter's disappearance and the continuing search for her av Kate McCann - tja, det är ju fruktansvärt och ganska långrandigt, men intressant ändå, får jag säga. Dock förstår jag verkligen inte varför min litteraturnörd till kompis har gett den en femma på Goodreads ;) måste fråga ut honom om saken nästa gång vi ses, det känns helt okaraktäristiskt :D Jag bodde ju i England när Madeleine försvann och var alltså mitt uppe i mediakarusellen, det var intressant att läsa från andra sidan, så att säga. Men den är väldigt lång.

Nina is not OK av Shappi Khorsandi golvade mig fullständigt. Khorsandi är komiker och jag har väl mest sett henne i diverse panelshower, men här har hon skrivit en helt otrolig roman om en trasig tonårstjej, på gränsen till vuxenlivet, om missbruk, självmedicinering, samtycke... ja, allt möjligt viktigt. Jag lyssnade på den och var helt förtrollad och förtvivlad. Fantastiskt bra, alltså. Finns som engelsk ljudbok på Storytel.

Har jag pratat om Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò här, tro? Fantastisk, annars!

Nu läser jag Spådomen av Agneta Pleijel, Everything I never told you av Celeste Ng, lyssnar på The Haunting of Hill House av Shirley Jackson och så ska jag börja ordentligt på Sidonie & Nathalie: från Limhamn till Lofoten av Sigrid Combüchen här i dagarna också, tänkte jag. Somnade ifrån den häromkvällen och kom inte ihåg ett smack på morgonen, men den kom som ljudbok idag så det kanske kan funka lite bättre ;)

Och så är jag otroligt sugen på Ragga som du shoppar av Lin Jansson, som beskrivs som "Girls i Frölunda". Inte mig emot! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama