Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser just nu Jag ser dig av Clare Mackintosh. Har tidigare läst hennes Jag lät dig gå och var kul att hitta en till av henne! Jag har sträckläst halva, rekommenderar!

//r

Jag har lyssnat två timmar in i Ola Larsmos Swede Hollow. Som kulturskribent är han en av mina favoriter men jag har aldrig läst någon av hans romaner. Hittills är den inget lyckopiller direkt och att döma av vad jag läst om den så blir det ju inte muntrare precis.
I går läste jag dessutom det hittills hemskaste kapitlet i Ett litet liv.

En fördel är i alla fall att jag bättre står ut med min egen vardags små bekymmer. Jag menar, vad är en baklucka som man måste spänna fast med spännremmar jämfört med en brand på Ellis Island?

Jag läser Minns du den stad inför bokcirkel på bibblan på tisdag. Helt fenomenal, liksom de andra i serien förstås. Läste första för några år sedan och gillade men kom mig inte för att fortsätta, men nu har det lossnat.

Annars läser jag Mani Steinn av Sjón, Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood och A line made by walking av Sara Baume.

Minns inte när jag skrev senast, men recenserar nog helt enkelt det senaste jag lyssnade på bara, så blir det ingen upprepning ;)

"Allt eller inget" Av Simona Ahrnstedt. Alltså, jag är rätt besviken. Jag brukar verkligen gilla hennes böcker för vad de är. Härliga fantasifulla, sexspäckade romaner. Men denna var inget vidare tycker jag :( Den manliga huvudpersonen var, trots att författaren försökte få honom feministisk och fin, rätt mansgrisig. Särskilt i början. Och det blev både för mycket floskler och gnäll. Nej, denna boken var inte alls lika bra som de tidigare.. Synd!

Nu är jag helt uppslukad av "Norra Latin" av Sara Bergmark Elfgren och älskar den! Fantastiskt inläst av Nina Zanjani dessutom :love:

Jag läser Minns du den stad inför bokcirkel på bibblan på tisdag. Helt fenomenal, liksom de andra i serien förstås. Läste första för några år sedan och gillade men kom mig inte för att fortsätta, men nu har det lossnat.

Annars läser jag Mani Steinn av Sjón, Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood och A line made by walking av Sara Baume.

Jag läste ungefär halva den första boken i stad-serien i somras (har läst hela serien tidigare) men kom inte vidare pga jeesuz vilke eländes elände. Tröttnade lite där. Ja, jag fattar ju att det var så på riktigt, men det blev så trist.

Jag håller på med Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt och den är välskriven, fin, sorglig och ROLIG! Det är fler här som har läst den va? @Anna ?

Ja, jag gillade den massor! Hade inte särskilt höga förväntningar och då blir det ju alltid väldigt mycket bättre!

Jag läste ungefär halva den första boken i stad-serien i somras (har läst hela serien tidigare) men kom inte vidare pga jeesuz vilke eländes elände. Tröttnade lite där. Ja, jag fattar ju att det var så på riktigt, men det blev så trist.

Ja, det kände jag första gången jag började på dem. Allt var så smutsigt och mörkt och eländigt. Det är det väl fortfarande, men det börjar ju bli lite bättre. Jag ser verkligen fram emot sista boken och 60-talet... att få sätta allt i kontrast till varandra. I nästa bok är det väl dags för andra världskriget och det är ju mindre glättigt.

Den är otroligt intressant!
(Och för mig var den väldigt givande att läsa eftersom det gav mig något att prata om med min farmor som bodde i krokarna och har koll på såväl gården som skandalen :) )
Jag råkade finna ut att en gammal dam som bott här i jämtländska obygden i måånga år jobbat där i sin ungdom. Kul att prata med henne om det.

@Ceta vad tråkigt att du inte gillade Allt eller inget. Den har jag reserverat på bibblan. Har inte läst nån av hennes tidigare dock, ngn särskild du gillar?

//r
Jag har läst alla de andra, minns inte någon särskild som sticker ut, men har gillat dem. Har du inte för höga förväntningar så kan du säkert gilla den ;)

Jag läste Hata Gustavsberg av Agnes Lindström häromdagen. Helt okej, inget mästerverk men ganska rolig på sina ställen.

Hägern av Lise Tremblay lästes i min digitala bokcirkel till denna månad - det är antingen en liten novellsamling eller en kortroman, beroende på hur man läser. Jag lyssnade på henne på Stadsbiblioteket igår kväll, det var fint och det är en väldigt bra bok. Har börjat på hennes senaste på franska nu, lite hybrisartat men det går faktiskt rätt bra.

Jag har inte råd: Sorrow n:o 5 av Marcus Stenberg. En blogg om köpstopp som blivit bok. Jag känner Marcus lite grann vilket förstås färgar upplevelsen, jag kunde ju liksom höra honom berätta - men jag tyckte att den var väldigt bra. Modigt att berätta om ekonomiska trubbel och psykisk ohälsa på ett så öppet vis tycker jag.

Karta för förälskade och andra vilsna av Johanna Lindbäck var riktigt fin. Hon skriver så himla fina ungdomar och föräldrar.

Rum: en roadtrip genom psyket av Alex Schulman och Sigge Eklund var en värdig uppföljare till Tid - och så vacker! Ljudboken är säkert bra, men kartorna i den tryckta versionen är så himla vackra.

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera av Sara Granér var helt okej. Ganska rolig och på pricken på sina ställen, men även lite... svårläst.

Ge mig arsenik av Klara Krantz var OK - inget som fastnade. Hennes senaste, Under odjurspälsen, ska dock vara riktigt bra och den väntar hemma.

Wursten och veganen av Åsa Asptjärn... nja. Jag älskar hennes böcker om Emanuel Kent, men denna är för yngre ungdomar och jag tyckte att det blev lite tjatigt och tramsigt. Men så är jag väl i alla fall 20, om inte 25, år äldre än målgruppen.

Och Norra Latin ja, den var helt underbar!

Blivit kund hos Storytel igen.
Just nu lyssnar jag på Ull av Hugh Howey, den är lång, nästan 18 timmar, men jag gillar den väldigt mycket! Kommit halvvägs och jag vill bara fortsätta lyssna (jag lyssnar på jobbet, när jag städar matsalar och omklädningsrum som är tomma, så det blir runt 3-4 timmar om dagen på jobbet), så jag till och med slår av radion för att lyssna i bilen, även hemma har jag den på.

Har hunnit med dessa den senaste månaden, sedan den 10/10 (inte så utförliga betyg av mig men men :p ):
Skördad (Anna Jakobsson Lund), inget att hänga i julgranen alls. Uppläsaren var jobbig och historien rätt lam. Som tur var det en kort novell typ, på en timme.

Maze Runne- Dr ödlig kod (James Dashner). Bra! Intressant med en prequel, men jag känner att jag hade behövt lyssna om resten nu efteråt.

Dolt i mörker (Elly Griffiths) - Bra, men det kändes som ett "avslut" på nått sätt. Hoppas inte, jag gillar ändå historierna om Ruth och Angela Kovács är ju en av dom bästa uppläsarna enligt mig.

Leona - Tärningen är kastad/Alla medel tillåtna/Utan mänskligt värde (Jenny Rogneby). Intressanta, men samtidigt kändes dom overkliga. Men helt klart värda att lyssna på. Dock har dom bytt uppläsare, Mirja Turestedt läser första och de andra två läser Angela Kovács. Jag hatar när dom byter uppläsare i en serie :banghead:

De sammetslena (Håkan Karlsson). Bra och spännande. Men jag erkänner att den inte är så minnesvärd.

Gänget (Katarina Wennstam). Bra! Gillar Katarinas böcker. Men gillar inte uppläsaren, Alexandra Rapaport :down:

Vi mot er (Fredrik Backman). Kanonbra. MEN, Björnstad var mycket bättre!

@Ceta : *viskar försiktigt* Hur går det med bingot?

Jag har precis läst Die Zarentochter av Petra Durst-Benning. En historisk roman som handlar om Olga Nikolajevna, Tsar Nikolajs dotter som gifter sig med Prins Karl av Württemberg och flyttar till Stuttgart. Jag gillar Durst-Bennings böcker, bland annat för att hon bor bara några mil härifrån och det är kul när man känner igen miljöer tycker jag. Och för att jag gillar historiska romaner. Har lånat fortsättningen, Die russische Herzogin på biblioteket.

Häromdagen var jag dock på en läsning med henne. Vårt lokala bibliotek hade ordnat den och då måste man ju stötta (det drivs helt ideellt!). Tyvärr klickade det inte riktigt, nästan så att jag önskar att jag inte hade gått. Hon var helt annorlunda som person än som författare och läste sin bok helt annorlunda än jag gjorde. Dialogerna blev helt fel. :crazy:

Jag gillar verkligen Fogelströms böcker och Min stad-serien har etsat sig fast i mig. Men jag tror att de tre böckerna som den serien är en fortsättning på har format mig mest (alltså Vävarnas barn, Krigens barn och Vita bergens barn). De tre böckerna gjorde att jag började intressera mig mer för historiska romaner och framför allt släktberättelser.
Men den bok jag gillade mest när jag läste den var Café Utposten, älskar stämningen i boken. Är en mycket trevlig bok att läsa i sena tonåren eller som ung vuxen, tror man får ut mest av den då. :)

Just nu läser jag om Gå vilse. En fälthandbok av Rebecca Solnit. Den är min ständiga bok att återkomma till när livet är kaos eller mitt konstnärliga arbete känns förvirrande och ute på hal is. Läst den många gånger, men behöver ofta påminna mig om hur viktigt det är att våga vara vilse, och veta hur man går vilse.

Rekommenderar alla som inte läst boken att göra det!

Vi hade en så fin diskussion om Fogelström på bibblan idag! Det var jag och min kompis (isländska men har bott i Sverige sedan 1989) som har varit med varje gång, en äldre svensk kvinna som också varit med från början, en annan äldre svensk kvinna som var med för första gången, en kinesisk kvinna som hade kämpat sig igenom boken och hade massor att prata om, en iransk kvinna som varit med förut och hennes väninna, också från Iran. Tidigare gånger har det varit med en syrisk kvinna och en italienska också. Detta är första gången de kör samma cirkel för de som läst lättlästa varianter och ”vanliga” och det är så givande och trevligt! Dessutom kan man dra paralleller och annat mellan olika länder och vår olika men ändå lika historia, det är ljuvligt och inkluderande :love: Bibliotekarien som leder samtalen är himla skicklig på att få med alla också. Jag och min kompis är båda storläsare och bokbloggare, det är lätt att få fart i snabba samtal om kanske svåra bitar men denna bibliotekarien bejakar alla lika mycket och alla är tålmodiga och lyssnar och så. Så fint alltså!

Är det någon som har läst Bödelsflickan av Pavel Kohout? Jag läste den flera gånger som ungdom (det var alltså ganska länge sedan...) och var djupt fascinerad av den minns jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 665
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama