Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var det du som hade läst Florence Stephens? Jag lyssnade på den förra veckan och visst, det blev lite väl invecklat ibland (trots förenkling, hur var det då på riktigt? :eek:) och mycket historia, men väldigt intressant att få inblick i en så stor rättslig skandal!
Jag har löst den med :) Har dock ingen koll på den verkliga historien :p

Nu har jag läst min första semesterbok! Sträckläste den på flyget från Stockholm :D.

I alla fall, läste Lights between oceans och den var ingen större läsupplevelse tyckte jag. Jag förstod liksom inte deras kärlek, den kändes inte nära eller äkta utan bara stereotypisk trist Tyst och God Man gift med pladdrig yngre tjej som i princip beskrivs som ett barn jämfört med sin partner? Hon kändes inte som en person, jag förstod inte riktigt henne, och han kändes som sagt som en stereotyp bara. Det i kombination med pratet om hennes petita händer etc etc gjorde att jag ärligt trodde att det var en snubbe som skrivit boken.

Sen gillade jag inte riktigt språket, det kändes flimsy liksom på nåt vis?

Ännu en bok som alla gillar och som jag inte alls tycker berör och som får mig att känna mig som en tråkig jävla grå sten som inte fattar storheten i saker som andra fattar :(.

Nu har jag läst min första semesterbok! Sträckläste den på flyget från Stockholm :D.

I alla fall, läste Lights between oceans och den var ingen större läsupplevelse tyckte jag. Jag förstod liksom inte deras kärlek, den kändes inte nära eller äkta utan bara stereotypisk trist Tyst och God Man gift med pladdrig yngre tjej som i princip beskrivs som ett barn jämfört med sin partner? Hon kändes inte som en person, jag förstod inte riktigt henne, och han kändes som sagt som en stereotyp bara. Det i kombination med pratet om hennes petita händer etc etc gjorde att jag ärligt trodde att det var en snubbe som skrivit boken.

Sen gillade jag inte riktigt språket, det kändes flimsy liksom på nåt vis?

Ännu en bok som alla gillar och som jag inte alls tycker berör och som får mig att känna mig som en tråkig jävla grå sten som inte fattar storheten i saker som andra fattar :(.
Jag har inte läst boken, men kan kanske trösta dig med att jag kände lite likadant efter att ha sett filmen. Fick inte alls någon bra känsla av den, jag tyckte också att det kändes väldigt stereotypt och olustigt på något vis.

Jag har ju helt glömt att uppdatera här, men det blev faktiskt inte riktigt så mycket läsning under semestern som jag hade hoppats. Mest för att jag hade en massa intressanta podcasts som jag försjönk i istället. :)

A Hundred Pieces of Me var i alla fall en bra början, lite lagom okomplicerad sådär och jag gillade konceptet den handlade om. Dock blev den för ostig och överdriven; jag hade hellre sett att den fick sluta ett par kapitel tidigare.

The Fire Child var så obehaglig att jag inte vågade lägga den ifrån mig mot slutet, den var på gränsen till för läskig för en mespropp som mig. Men ja, sträckläsning blev det ju i alla fall! :angel:

Och så Exit West. Wow. Älskar, älskar, älskar. Jag är så tacksam för att ni övertygade mig om att den behövde läsas! Jag insåg efter en stund att jag nog egentligen inte alls borde tycka om hans sätt att skriva (räknade ut att en mening sträckte sig över 2 sidor en gång), men då var jag redan halvvägs och helt förlorad. SÅ många personer ska få den boken i julklapp av mig i år! :D

Och så Exit West. Wow. Älskar, älskar, älskar. Jag är så tacksam för att ni övertygade mig om att den behövde läsas! Jag insåg efter en stund att jag nog egentligen inte alls borde tycka om hans sätt att skriva (räknade ut att en mening sträckte sig över 2 sidor en gång), men då var jag redan halvvägs och helt förlorad. SÅ många personer ska få den boken i julklapp av mig i år! :D
Åh vad glad jag blir!! Jag älskade också den!

Skönt att jag inte var den enda som inte fastnade för Lights between oceans :).

Den här funderar jag på. Någon som läst?
https://www.adlibris.com/se/bok/chavs-foraktet-for-arbetsklassen-9789170378584

Annars myser jag på kvällarna med Die unendliche Geschichte (jag älskar alla Michael Endes böcker). Lite utblandat med Elisabeth, Kejsarinnan av Österrike av Maurice Pateologue.

Jag har så mkt arbetslitt att läsa hela tiden att det behövs lite planering för att få in önskeläsning.

Men som tips: jag upptäckte Maj-Gull Axelsson ganska nyss och betade av Aprilhäxan på kort tid, en bok som jag varmt kan rekommendera! Jag har även använt delar av hennes bok Ditt liv och mitt i undervisningen då den är så talande, och blev helt tagen av Jag heter inte Miriam av samma författare. Funderar på Rosario är död som nästa Axelsson-läsning.

Men som tips: jag upptäckte Maj-Gull Axelsson ganska nyss och betade av Aprilhäxan på kort tid, en bok som jag varmt kan rekommendera! Jag har även använt delar av hennes bok Ditt liv och mitt i undervisningen då den är så talande, och blev helt tagen av Jag heter inte Miriam av samma författare. Funderar på Rosario är död som nästa Axelsson-läsning.
Åh, jag har länge funderat på att läsa en av hennes andra böcker; läste Jag heter inte Miriam för nått år sedan och blev väldigt berörd. Det får kanske bli Aprilhäxan härnäst!

Annars myser jag på kvällarna med Die unendliche Geschichte (jag älskar alla Michael Endes böcker). Lite utblandat med Elisabeth, Kejsarinnan av Österrike av Maurice Pateologue.

Jag har så mkt arbetslitt att läsa hela tiden att det behövs lite planering för att få in önskeläsning.

Jag läste Rosario är död någon gång i början av 90-talet. Boken är absolut vidrig (typ i positiv bemärkelse) och berörde mig så pass mycket att jag fortfarande tänker på den ungefär någon gång i månaden. Skulle aldrig läsa om den nu när jag har egna barn...

Lyssnar på Våran hud, vårat, blod, våra ben av John Aijvide definitivt hörvärd tycker jag.

Snart klar och ska fortsätta med med Himmelstrand av samma författare.

Rosario är ju en reportagebok, men det kanske du vet. Jobbig och drabbande.

Som jag minns Aprilhäxan var den bättre än Miriam. Men min smak kan ha ändrats under åren som gick mellan dem.

Jag har just lyssnat färdigt på Augustus av John Williams och jag måste nog konstatera att den i mina ögon inte är något annat än ett storverk. Den hamnar högt, högt på listan över mina absoluta favoriter.
Romanen berättar om kejsar Augustus som regerade i Rom mellan 27 f.kr. och 14 e.kr. Med hjälp av brev, dagboksanteckningar, militära rapporter m.m. skildras Augustus och människorna runt omkring honom ur olika perspektiv.
Den är djupt mänsklig och fullproppad med frågor som rör vår existens men den är också fruktansvärt rolig:

"En hel del vin konsumerades så att flera av gästerna mot slutet av banketten var på överdrivet gott humör."

eller

"Du kan skriva vad du vill eftersom min fars grekiska är av ett sådant slag att han lätt kan ta en förolämpning för en komplimang."

Jag ska läsläsa den också. Att lyssna räcker inte.

Jag lyssnar förresten på Artemis Fowl-serien av Eoin Colfer efter att ha sett någon (vem?) tipsa om den här i tråden. Tack för tipset! :bow: Det är alldeles lagom ansträngning för en förkyld hjärna och de är faktiskt riktigt underhållande. Har tipsat min 9-åriga systerson om dem, de kan passa honom perfekt. Och så får syrran en paus från Hicke :D

Jag lyssnar förresten på Artemis Fowl-serien av Eoin Colfer efter att ha sett någon (vem?) tipsa om den här i tråden. Tack för tipset!
Åh kul att du gillar Artemis! :9 Jag tycker han är störtskön, fast bäst är Holly tycker jag. Och Butler. :D Men ja, lagom avancerade böcker och lite udda - framförallt när första boken kom :)

Själv har jag läst bok två om Poppy Pym vilket var en trevligare bok än ettan. Lite mindre "influenser" från ex Harry Potter och karaktärerna har utvecklats en del :)

Är dessutom klar med Katter och döttrar (ÄNTLIGEN) och tror att boken bara getts ut för att författaren ska kunna skriva ner allt hon inte tycker om i bokform :grin: Ska ALDRIG mer läsa något där hennes namn nämns :D
Lyssnar även på Som stjärnor faller och tycker den är himla fin. Det blir ju lite märkligt att säga att den är lite banal eftersom det är en ungdomsbok och jag kanske inte riktigt tillhör målgruppen :angel: Men hade jag varit i rätt målgrupp hade jag älskat den. Jättefin om vänskap (och hästar). :)

Åh kul att du gillar Artemis! :9 Jag tycker han är störtskön, fast bäst är Holly tycker jag. Och Butler. :D Men ja, lagom avancerade böcker och lite udda - framförallt när första boken kom :)
Jag kan tänka mig att de är ännu bättre på engelska, många underfundigheter försvinner nog i översättningen.
Foaley är ju störtskön! :D A får nog vänta ett par år med att läsa dem tror jag, det är för mycket som hon inte kan hänga med i än.

Jag kan tänka mig att de är ännu bättre på engelska, många underfundigheter försvinner nog i översättningen.
Foaley är ju störtskön! :D A får nog vänta ett par år med att läsa dem tror jag, det är för mycket som hon inte kan hänga med i än.
Haha ja Foaley är fenomenal också! Jag tycker hela persongalleriet är väldigt bra faktiskt - Mulch och Juliet är liksom även dom fenomenala karaktärer.
Det går rykten om att det ska komma en film om Artemis 2019, det kan bli bra :)

Och jag tror f.ö att din dotter skulle gilla Poppy, förutsatt att du fixar allt som är kopierat från HP ;)

Haha ja Foaley är fenomenal också! Jag tycker hela persongalleriet är väldigt bra faktiskt - Mulch och Juliet är liksom även dom fenomenala karaktärer.
Det går rykten om att det ska komma en film om Artemis 2019, det kan bli bra :)

Och jag tror f.ö att din dotter skulle gilla Poppy, förutsatt att du fixar allt som är kopierat från HP ;)
Yay, film! Då hinner vi lagom läsa böckerna innan :D

Tyvärr hittar jag inte Poppy på Storytel, får be mormor kolla på bibblan!

Tyvärr hittar jag inte Poppy på Storytel, får be mormor kolla på bibblan!
Jag tror den gör sig bäst som vanlig bok, det är lite fina bilder i den :) Så bibblan är bra!

Tror även att Ivy Pocket skulle kunna vara en kul bok för din tjej :) (jag älskade den! Fina bilder och Ivy är heltokig på ett roligt sätt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama