Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mandalaki Om du menar vad citatet hänvisar till, alltså händelsen, var det väl när en av killarna i boken glömde nyckeln till dörren när de gick upp på taket på huset. Då hoppade Jude och Willem ned för att ta sig in genom fönstret.

Okej alla: jag villhöver läsa men jag fixar inte våld. Alls. Vad ska jag läsa då? Gärna med lite höjd.

Mvh vill ha min terapi eftersom Ett Litet Liv låter fantastisk men...

@mandalaki Om du menar vad citatet hänvisar till, alltså händelsen, var det väl när en av killarna i boken glömde nyckeln till dörren när de gick upp på taket på huset. Då hoppade Jude och Willem ned för att ta sig in genom fönstret.
Ja, en sådan scen fanns ju tidigare. Uppfattade den dock inte som signifikant på något vis så jag undrar varför den dök upp igen. Men tack för att du redde ut det.

Gick in på pocketshop igår och bläddrade lite i den svenska översättningen. Vilket flow det verkade vara i språket! Jag blir helt klart sugen på att läsa den också men får nog vänta lite.

Okej alla: jag villhöver läsa men jag fixar inte våld. Alls. Vad ska jag läsa då? Gärna med lite höjd.

Mvh vill ha min terapi eftersom Ett Litet Liv låter fantastisk men...

Är det bara våld som inte funkar eller vill du helst slippa allmänt elände och misär?

Om du även vill slippa elände skulle jag rekommendera

Världens vackraste man och Kära Barbro av Lena Ackebo
Aftonland av Therese Bohman
Hustrun av Meg Wollitzer

Om du kan tänka dig även lite misär så kan jag rekommendera lite bredare.

Läser just nu Vegetarianen av Han Kang. Inte hunnit så långt ännu, men hört mycket gott om det tidigare. Den är verkligen fångande. :)

Skulle just säga att den är verkligen fängslande, fast då kändes det som en upprepning av vad du sagt, men jag kommer inte på något annat. :laugh: Som att läsa en saga som man inte vet om den är ruskig eller vacker. Är kanske båda.

@bumpo Jag hatar feelgood med hela mitt hjärta men läste häromdagen om något som gränsar till det och som jag blev väldigt nyfiken på:

I fredags morse köpte jag denna på Landvetter: "Problemen med får och getter" av Joanna Cannon. Sedan har jag läst på flyg till och från Helsingfors och Kronoby, och här hemma i eftermiddag och jag är HELT SÅLD! Den är fantastisk! Välskriven kombo av feelgood, deckare, tidsskildring och livsåskådningsroman! Länge sedan jag läste något så bra!

(Från fb-grupp)

Så, sen sist har jag läst
Hälsning från havets botten - det var absolut en fin bok men efter att ha älskat Jack av damma författare så hade jag kanske lite för höga förväntningar så boken var liksom bra men inte så mycket mer än så.

Tog mig igenom Stolthet och fördom och nä, det fungerar bara inte för mig :o Jag vet att typ alla uppskattar Austen men jag hade mycket svårt att gilla den.

Och trots att jag hade sagt att jag skulle sluta med tunnel-serien efter tredje boken, så fick jag ett infall och läste den fjärde (Nära). Klart bättre än den tredje boken faktiskt, det hände mycket mer och vissa vändningar var rätt oväntade. Men jag känner mig nog ändå rätt färdig med serien.

Har även lyssnat på Den lilla bokhandeln på hörnet och den känns som rätt mycket av en upprepning av det lilla bageriet - bara i en annan miljö. Men ja, mest gäsp och förutsägbart.

Idag har jag sträckläst halva första boken om Poppy Pym - väldigt gullig bok hittills, även om lite väl mycket är inspirerat av/kopierat från Harry Potter när handlingen utspelar sig på Poppys skola. Men annars gillar jag den, Poppy är cool! :D

Lyssnar även på Katter & döttrar och den är HEMSK! Lyssnar på den pga letade efter en bok som handlar om katter på något sätt/innehåller katter pga bokbingot. (jag skyller på @Anna som fick mig intresserad av bokbingot, hade det inte varit pga det så hade jag aaaaaaaldrig lyssnat på boken).
så är författaren så jäkla självupptagen! Visst, hennes liv verkar ha varit rätt tufft det förnekar jag inte. Men när hennes dotter väljer att åka till Sri Lanka och följa sina drömmar (mamman får ett cancerbesked i samma veva och det är ju tufft men det kan ju inte dottern bota genom att vara hemma) då säger alltså mamman ”du älskar inte mig”. Really?! :meh:

@bumpo Jag hatar feelgood med hela mitt hjärta men läste häromdagen om något som gränsar till det och som jag blev väldigt nyfiken på:

I fredags morse köpte jag denna på Landvetter: "Problemen med får och getter" av Joanna Cannon. Sedan har jag läst på flyg till och från Helsingfors och Kronoby, och här hemma i eftermiddag och jag är HELT SÅLD! Den är fantastisk! Välskriven kombo av feelgood, deckare, tidsskildring och livsåskådningsroman! Länge sedan jag läste något så bra!

(Från fb-grupp)

Ja, den var fin tycker jag. Feelgood, tja, kanske. Mer varm småspännande anglofil småstadsskildring. Vi läste den i en av mina bokcirklar förra månaden, det var ganska skilda bud men alla var överens om att Cannon skriver väldigt bra vilket en ju inte kan säga om allt i dylik genre ;)

Jag läser Fårdagboken av Axel Lindén, jag älskar den! Korta och längre dagboksanteckningar som är blandat smyghumoristiska och livsfilosofiska, skrivna av en man som med sin familj bosätter sig lantligt och blir med får.

Jag läser Fårdagboken av Axel Lindén, jag älskar den! Korta och längre dagboksanteckningar som är blandat smyghumoristiska och livsfilosofiska, skrivna av en man som med sin familj bosätter sig lantligt och blir med får.
Åh! Hamnar genast på listan. Tack!!! :)

Funderar på om några härifrån kan vara sugen på ett bokbingo? Jag, @Killaloe och @Anna är med i en Fb-grupp för detta, och jag tycker det var så kul!

Det går ut på att någon skapar en bingobricka med olika rutor tex "bok med spårvagnar i" eller "bok som utspelar sig i huvudsak på hösten" och så kryssar man i de böcker man läst under perioden som passar in. Kul sätt att läsa lite utanför sin confortzone emellanåt tycker jag.

Någon som är intresserad? Skapar en ny tråd för det här på buke isf :)
Jag är intresserad. Det kanske kan ge lite pepp till något nytt läsande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama