Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, alla här har så väldigt mycket mer kulturell boksmak än mig :o. Jag är hopplöst fast i Y/A, fantasy, tantsnusk och romantik :D. Eftersom jag enbart lyssnar på böcker numera, då jag kan multitaska och alltid ha en bok i örat blir det enbart på engelska för jag klarar i n t e av svenska upplösare.

Jaja, hursomhelst vill jag verkligen tipsa om Shadowshaper av Daniel José Older. En mycket modern Y/A-fantasy som utspelas i nutida Brooklyn och är så unik som att huvudpersonerna är svarta. Insåg faktiskt inte förrän jag började lyssna på denna hur extremt ovanligt det är! Den lyckas även kombinera tonårsperspektivet med alla de svårigheterna och beskriver problematiken med att vara färgad (det känns så iaf, men vad vet jag egentligen) i USA idag plus att det är en otroligt härlig stark och fantastisk kvinnlig huvudkaraktär. Finns även en uppföljare Shadowhouse Fall som håller stilen. Gissar att det blir ännu fler böcker i samma serie.

Nu håller jag på med The Gentlemans Guide To Vice and Virtue av Mackenzie Lee. Vette sjutton hur jag trillade in på den faktiskt, men med en timme kvar älskar jag den! Misstänker att slutat dock kommer att definiera sen om jag verkligen fortsätter gör det eller inte haha.

Att det inte är någon ände på Judes elände. Det tar aldrig slut.

Nej jag håller med om det, och så här med lite perspektiv så stör detta mig faktiskt mer än när jag precis läst klart boken. Då hade jag liksom fullt upp att hantera den i närtid. Men numera känner jag att jag är lite anti det där reservationslöst överväldigade kring boken. Inte lika såld på den som många andra vittnar om, utan för mig blandat med viss irritation. Även om jag fortfarande tycker att det var en stark läsupplevelse.

Sedan var förvisso intressant att få vinklingen åt Jesushållet, som möjligen skulle kunna förklara en del av allt bråddjupt svart. Den tolkningen har jag inte läst om förut. Men, jag vet ändå inte. Det räcker inte för att få över mig på "helsåld".

Åh, alla här har så väldigt mycket mer kulturell boksmak än mig :o. Jag är hopplöst fast i Y/A, fantasy, tantsnusk och romantik :D. Eft
Äsch då, vi är flera som har väldigt blandad smak och lyssnar på/läser set mesta. Jag älskar barn- och ungdomslitteratur som drar åt sagor :D

Sen upplever iaf jag att i princip ingen blir dömd utifrån sin boksmak i den här tråden även om vi inte alltid tycker samma :)

Nej jag håller med om det, och så här med lite perspektiv så stör detta mig faktiskt mer än när jag precis läst klart boken. Då hade jag liksom fullt upp att hantera den i närtid. Men numera känner jag att jag är lite anti det där reservationslöst överväldigade kring boken. Inte lika såld på den som många andra vittnar om, utan för mig blandat med viss irritation. Även om jag fortfarande tycker att det var en stark läsupplevelse.

Sedan var förvisso intressant att få vinklingen åt Jesushållet, som möjligen skulle kunna förklara en del av allt bråddjupt svart. Den tolkningen har jag inte läst om förut. Men, jag vet ändå inte. Det räcker inte för att få över mig på "helsåld".
Jag fattar hur du tänker, helt klart. Och även om jag är väldigt såld så tänkte jag rätt snart under läsningens gång: Är det som håller mig kvar bara det att jag måste veta vad som faktiskt hänt Jude? Det är ju ett rätt billigt berättarknep egentligen.

Och jag undrar fortfarande om det är just ELÄNDET som gjort att den grep mig så. I en bokgrupp på fb ser jag ibland folk som läst 43 olika berättelser om kvinnor som blev sålda som sexslavar i barndomen och vill ha tips på fler liknande böcker. Jag undrar alltid vad det är som är så lockande med hemska övergrepp. Och med Ett litet liv undrar jag lite om det är den effekten den har på mig också.

Och jag undrar fortfarande om det är just ELÄNDET som gjort att den grep mig så. I en bokgrupp på fb ser jag ibland folk som läst 43 olika berättelser om kvinnor som blev sålda som sexslavar i barndomen och vill ha tips på fler liknande böcker. Jag undrar alltid vad det är som är så lockande med hemska övergrepp. Och med Ett litet liv undrar jag lite om det är den effekten den har på mig också.

Jag är ju verkligen ingen som läser böcker av typen Pojken som kallades Det eller Jag såldes som sexslav till en saudisk prins, och inte du heller väl? Jag tyckte nog faktiskt inte heller att den var SÅ tung att läsa, Vända Hem som jag läste i början av sommaren var några resor värre. Den ångrar jag nästan att jag läste trots att den var så bra.

Det jag gillade med Ett litet liv tror jag var
- att språket är så bra
- att jag verkligen gillade personerna i kompisgänget (utom kanske han konstnären vars namn jag glömt) samt personskildringarna i övrigt
- att de skildrade relationer och vänskap och hur de förändras och utvecklas väldigt fint
- den mystiska touchen - frånvaron av tidsmarkeringar, att Judes utseende inte beskrivs samt att Judes historia är så osannolik
Hur kan man helt obemärkt tillbringa sin uppväxt i ett kloster bland helt evil munkar?!?
- den intellektuella New York-miljön - JA, jag är en sucker för den.

Är det förresten någon som läst Yanagiharas debut The people in the trees? Jag började på den för något år sedan men kom inte vidare, skyller det mer på min motivation för tillfället än på boken.

Är det förresten någon som läst Yanagiharas debut The people in the trees? Jag började på den för något år sedan men kom inte vidare, skyller det mer på min motivation för tillfället än på boken.
Jag funderar på att läsa den! Tydligen bygger den på Carleton Gajduseks historia, såg en dokumentär om den för några år sedan och blev helt fascinerad.

Tyckte du verkligen inte att Judes liv var elände? Jag tyckte nog det, det kunde liksom inte bli värre och ändå blev det det, hela tiden. Men jag är tacksam för att hon inte skildrade övergreppen detaljerat, då hade det gått över spekulationsgränsen.

Jag funderar på att läsa den! Tydligen bygger den på Carleton Gajduseks historia, såg en dokumentär om den för några år sedan och blev helt fascinerad.

Tyckte du verkligen inte att Judes liv var elände? Jag tyckte nog det, det kunde liksom inte bli värre och ändå blev det det, hela tiden. Men jag är tacksam för att hon inte skildrade övergreppen detaljerat, då hade det gått över spekulationsgränsen.

Jo, visst var det elände, men det var inte så tungt att läsa om, det är skillnad tycker jag. Att jag inte tyckte det var så tungt kanske var för att andra, ljusare delar vägde upp.

Jag blev FÖRTVIVLAD över att Jude aldrig släppte in någon! Han lät ingen hjälpa honom. Visst, han berättade för Willem till slut men det var ju inte för att han själv skulle kunna få stöd, utan för att han kände sig skyldig att berätta.

Jo, visst var det elände, men det var inte så tungt att läsa om, det är skillnad tycker jag. Att jag inte tyckte det var så tungt kanske var för att andra, ljusare delar vägde upp.

Jag har botaniserat i mina hyllor bland olästa böcker som jag köpte för att jag ville läsa...
Så igår läste jag "The importance of being Earnest" av Oscar Wilde. Jag är inte van att läsa pjäser, men den här var en lagom lättsam förväxlingskomedi.
Som avbrott till Solsjenitsyns "Augusti 14" som är en bra men väldigt lång bok.
Sitter med skildring av första världskriget.
välskrivet, realistiskt utan att frossa i detaljer och elände men målar upp en bild så jag sitter lite med en klump i halsen.
De var inte så tokiga, de där ryska författarna. Det finns ett skäl till Nobelpris, ja.

Ett litet liv - jag tappade helt på sista sidan och orkade inte gå tillbaka för att fatta. Vad hände i det allra sista stycket?

Det börjar But back then, back on Lispenard Street, I didn't know so much of this.
Det är alltså Harold som pratar med Jude? Och säger You jumped off that roof? och Jude säger It's a good story, I'll tell you. And then he did.
När inträffar detta och vad handlar det om? mvh trög.

I en bokgrupp på fb ser jag ibland folk som läst 43 olika berättelser om kvinnor som blev sålda som sexslavar i barndomen och vill ha tips på fler liknande böcker. Jag undrar alltid vad det är som är så lockande med hemska övergrepp. Och med Ett litet liv undrar jag lite om det är den effekten den har på mig också.

Jag känner att jag har de senaste åren fått svårare och svårare för att läsa om sådant eller se sådana filmer där allt ska vara mer och mer elände och mer och mer grafiskt och brutalt och utdraget och seriemördare och övergrepp och tortyr i en spiral som bara ska bli värre och värre.

Kepler-böckerna till exempel har jag aldrig ens orkat närma mig efter att ha fått dem beskrivna. Bron funkar av någon anledning dock. Män som hatar kvinnor gillade jag första gången jag läste den men nu vete fasen.

Och det är antagligen den reaktionen som gör att Ett litet liv för mig också blir too much, ur en aspekt. Även om det nog kan lyftas fram andra poänger med följderna av elände i just det fallet, och kanske mindre elände för eländets egen skull.

Antingen börjar jag bli gammal, eller så har jag fått en överdos av misär och allmän ondska av världen i övrigt. Eller båda delarna. Samtidigt gillar jag ännu både litteratur och film med tyngd och någon form av mörker i, men inte (längre) på det där in your face-sättet.

@Lillgrådis jag har också enormt mycket svårare för det där grafiska numera. Kepler läste jag första, men den var snudd på splatter. Urdålig ur många aspekter. Bron klarar jag för att den är så otrolig, tror jag.

Men Ett litet liv var i alla fall inte grafisk när det gällde våldet, mer när det gällde konsekvenserna. Så det uppskattade jag. Men jag fattar ändå inte varför hon tvunget skulle gå SÅ jävla långt med stackars Jude.

Åh, alla här har så väldigt mycket mer kulturell boksmak än mig :o. Jag är hopplöst fast i Y/A, fantasy, tantsnusk och romantik :D

När jag valde en bok till bokklubben senast, så tog jag (ganska okritiskt) en pocket som hette "Vägen till Sugar Maple Inn". Den handlade om en frispråkig kvinna som färgade håret i olika onaturliga nyanser, var en jävel på att baka kakor och - givetvis! - mötte kärleken i form av en stark och lite tystlåten man i närheten av Sugar Maple Inn. Givetvis efter vissa förvecklingar (det är ingen spoiler eftersom det var så obvious)

Kulturellt? Not so much. :D Jag tyckte iofs inte att den var särskilt bra och det tyckte inte övriga bokklubben heller. Behållningen är - kanske - ett äppelpajrecept i slutet som jag avser att testbaka inom kort. :d Och nivån på våld och elände var ytterst låg.

Jag gillar att den här tråden får mig att gå tillbaka och reflektera över vad jag lyssnat på :up:
Lyssnar just nu på Kajsa Ingemarsson Den magiska gnistan Bitvis mycket flum och bitvis värd att reflektera över.
Har nyligen lyssnat på Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie - ursprungligen ett TED-talk, så inte så långt. Gillade att det använts/används i skolor som diskussionsunderlag.
Har också lyssnat på Rosieeffekten - Graeme Simsion, då en nära vän med autismspektrumdiagnos (ber om ursäkt om jag skriver diagnosen på fel sätt) läst den och ville prata om den. Jag blev arg av att lyssna på den :mad: Om den första boken kändes stereotyp så var den här ännu värre.

Har laddat hem Ett litet liv men efter att ha läst här i tråden tror jag att jag avvaktar den och väljer något lättsammare.

Ett litet liv - jag tappade helt på sista sidan och orkade inte gå tillbaka för att fatta. Vad hände i det allra sista stycket?

Det börjar But back then, back on Lispenard Street, I didn't know so much of this.
Det är alltså Harold som pratar med Jude? Och säger You jumped off that roof? och Jude säger It's a good story, I'll tell you. And then he did.
Ingen aning, kommer inte alls ihåg tyvärr.

Superläsaren @Anna, kan du hjälpa mig här?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 661
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama