Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på om några härifrån kan vara sugen på ett bokbingo? Jag, @Killaloe och @Anna är med i en Fb-grupp för detta, och jag tycker det var så kul!

Det går ut på att någon skapar en bingobricka med olika rutor tex "bok med spårvagnar i" eller "bok som utspelar sig i huvudsak på hösten" och så kryssar man i de böcker man läst under perioden som passar in. Kul sätt att läsa lite utanför sin confortzone emellanåt tycker jag.

Någon som är intresserad? Skapar en ny tråd för det här på buke isf :)

Jag hänger gärna på! Har läst så lite senaste åren att jag har blivit bekväm i mina bokval. Låter som en lagom knuff i riktning mot att bredda mig lite. :)

Funderar på om några härifrån kan vara sugen på ett bokbingo? Jag, @Killaloe och @Anna är med i en Fb-grupp för detta, och jag tycker det var så kul!

Det går ut på att någon skapar en bingobricka med olika rutor tex "bok med spårvagnar i" eller "bok som utspelar sig i huvudsak på hösten" och så kryssar man i de böcker man läst under perioden som passar in. Kul sätt att läsa lite utanför sin confortzone emellanåt tycker jag.

Jag är gärna med!

För mig gick det också galet långsamt, just för att det var på engelska. Och normalt tappar jag intresset när en bok tar så lång tid, jag minns inte historien mellan läsningarna. Men i den här berättelsen var jag så närvarande att det inte var något problem att det tog lång tid.
Jag har funderat på att läsa den men blev så opepp eftersom den handlar om män. Är den bra trots det alltså? Författaren är kvinna va?

Jag har funderat på att läsa den men blev så opepp eftersom den handlar om män. Är den bra trots det alltså? Författaren är kvinna va?

Ja och ja. Den är helt otrolig och författaren är kvinna, här är en intervju med henne som (mycket intressant, enligt mig) kuriosa: https://www.theguardian.com/books/2...-up-a-little-too-high-interview-a-little-life

Det tog mig nästan fyra månader att ta mig igenom den och då är jag känd för att läsa snabbt. Den tog otroligt mycket energi och känsla att ta sig igenom. Men det är, otvivelaktigt, en av de bästa romaner jag någonsin läst. Och det är rätt många.

Jag både önskar och inte att den kommit ut innan eller under tiden jag pluggade. Jag hade kunnat skriva min avhandling om den men samtidigt är jag lite glad att jag inte gjorde det.

@Anna Wow. Något man ska läsa alltså!

Ska köpa den snarast till min kindle och börja lite smått med den på semestern :).

@Anna Wow. Något man ska läsa alltså!

Ska köpa den snarast till min kindle och börja lite smått med den på semestern :).

Ja, faktiskt. Jag ska absolut inte påstå att jag är någon expert på någonting alls, men jag skulle rekommendera alla att läsa Ett litet liv. Gärna lugnt och långsamt.

Nu har jag lyssnat färdigt på Yvonne Hirdmans Den röda grevinnan. Jag tyckte väldigt mycket om den. En fantastisk skildring av Europa och Sovjetunionen under och mellan de två världskrigen. Samtalet och alla frågor som författaren för med sin döda mamma. Vad tänkte du? Varför gjorde du så? Hur var det egentligen? Det är rörande och väldigt personligt utan att på något sätt kännas för privat.
Särskilt epilogen är något alldeles extra.

Nu vet jag inte vad jag ska lyssna på. Swede Hollow, tror jag. Men inte på en gång.

Jag har inte läst någon Sherlock Holmes så jag tror att det blir en En studie i rött först. Den är tre timmar vilket känns lagom efter Hirdmans 17.

Tittar in och konstaterar att jag hetsläste Låt det som varit vila av Marianne Cedervall och Hjärtslag i Rosengädda av Emma Hamberg, två trevliga och lättlästa böcker. Jag behövde det helt enkelt!
Sen har jag även roat mig med att försöka ta mig igenom Odyssén :cautious: och läst Medea, Antigone, Lysistrate och ska ge mig på Den gudomliga komedin, Rolandssången och Beowulf i helgen. Medea är kanske den som sätter sig mest hittills, fruktansvärd historia men bra skrivet för att vara så gammal. Jag har även letat efter Gilgamesh - eposet men det verkar var helt omöjligt att få tag på. Inget bibliotek i närheten hade den och den finns inte att få tag på på adlibris och liknande. Men läraren skulle tänka på det inför tentan... :cautious:

Hoppas att du läser den på svenska. Vore jättespännande att höra vad du tycker om översättningen.

Jag läste mycket på engelska förut. Donna Tartts två första bl a. och när jag läste dem på svenska sen försvann lite av magin. Men jag vet ju inte om det beror på att det vara andra gången.
Det som gjorde att jag köpte den på engelska var att adlibris hade 2 eng pocket för 129. Hade jag sett att den var 700 sidor hade jag nog avstått. Men läsningen var inte svår, det var rätt basic engelska.

Den andra jag köpte var The Girls av Emma Cline. Där är engelskan svårare, det är irriterande många ord jag inte kan. Men inte värre än att jag läser vidare för den är väldigt bra.

Min första tanke när jag började på den: "varför skriver hon inte om fyra kvinnor istället?"

Min tanke en bra bit in i boken: "den här kommer nog niffe att såga".

:D

Det skulle kunna vara kul. Om ljudböcker är ok. Jag hinner aldrig läsa annars.

Jag är också gärna med :)

Jag har även letat efter Gilgamesh - eposet men det verkar var helt omöjligt att få tag på. Inget bibliotek i närheten hade den och den finns inte att få tag på på adlibris och liknande. Men läraren skulle tänka på det inför tentan... :cautious:

Finns på Bokbörsen, kanske du sett. Inte billigt, för att vara en gammal pocket. Men om du måste/vill. :) Fast bättre vore väl om läraren fixade nödvändigt utdrag (förstår att du läser det i en kurs/utbildning).

Finns på Bokbörsen, kanske du sett. Inte billigt, för att vara en gammal pocket. Men om du måste/vill. :) Fast bättre vore väl om läraren fixade nödvändigt utdrag (förstår att du läser det i en kurs/utbildning).
Fanns den? Jag tyckte att jag sökte på en massa varianter men fick bara upp anatologier där det är urdrag. Jag får leta från datorn i morgon så får jag är om jag hittar den. Mm det är litteratur historia, spännande läsning men för lite tid. Det blir hetsläsning av allt.

Fanns den? Jag tyckte att jag sökte på en massa varianter men fick bara upp anatologier där det är urdrag. Jag får leta från datorn i morgon så får jag är om jag hittar den. Mm det är litteratur historia, spännande läsning men för lite tid. Det blir hetsläsning av allt.

Joo, jag tror det :o alltså att det är hela boken. Det är då ingen antologi och samma bok som jag hade och använde när jag läste litt.vet. ("Lennart Warrings och Taina Kantolas översättning bygger på den senaste rekonstruktionen av eposets grundtext", pocket av Natur & Kultur 2003). Men, nu är det bara en kvar på Bokbörsen, hoppas det är du som kunnat lägga vantarna på ena exet.

Jag har även letat efter Gilgamesh - eposet men det verkar var helt omöjligt att få tag på. Inget bibliotek i närheten hade den och den finns inte att få tag på på adlibris och liknande. Men läraren skulle tänka på det inför tentan... :cautious:

Det brukar finnas möjlighet att fjärrlåna böcker, både på högskolebibliotek och på vanliga bibliotek. Det behöver faktiskt inte ta särskilt lång tid alls att få ett fjärrlån så det kanske kan vara värt ett försök? Just Gilgamesheposet tyckte jag var riktigt roligt att läsa och diskutera under min litteraturhistoriekurs. Många teman som finns i eposet återkommer genom litteraturhistorien, och det finns även spännande kopplingar till bibeln.

Edit: Gilgamesheposet verkar även finnas fritt tillgängligt digitalt på engelska, om man googlar på "gilgamesh pdf".

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama