Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu läser jag Farliga vidder av Nora Roberts (fast på tyska) och Ett nytt land utanför mitt fönster av Theodor Kallifatides.

Får se hur det blir med den första, jag gillar inte mord och sånt för tillfället.

Har läst Utan dina andetag av Karin Aspengren som är en relationsroman om Erik och Evelyn, två trettioplusare från Stockholms innerstad som åker på drömresan till Indien och Himalaya i två månader innan de gifter sig och skaffar barn. Det blir dock inte så underbart som de tänkt sig.

Ingen av karaktärerna särskilt sympatiska men historien är väldigt intressant.

Blev klar med Slutet på sommaren av Anders de la Motte idag och den var sååååå bra! Ok, själva storyn var kanske inte så wow, men han lyckades ge rysningar längs ryggraden mer än en gång, och jag hade flera olika teorier på hur det skulle sluta men blev ändå totalt överraskad! :bow:

hittade @Anna s recension av Utan dina andetag när jag googlade recensioner och Anna, jag håller med dig, jag blir inte heller det minsta sugen på att backpacka i Indien!

Förresten, du verkar ha det så jäkla mysigt på kulturfronten. Läsning, bokcirklar, poddar, mässor.

hittade @Anna s recension av Utan dina andetag när jag googlade recensioner och Anna, jag håller med dig, jag blir inte heller det minsta sugen på att backpacka i Indien!

Förresten, du verkar ha det så jäkla mysigt på kulturfronten. Läsning, bokcirklar, poddar, mässor.

Åh, vad skoj att du ramlade över den! :D

Ja, kulturfronten har varit i högform senaste året eller så, det får jag säga! Förra året på bokmässan träffade jag för första gången hon som nu är min absolut närmsta vän (vi har typ femtio gemensamma vänner men har av någon anledning inte träffats förrän förra året då - hon flyttade till Göteborg först för 1½ år sedan ungefär) och vi hittar på väldigt mycket skoj - alltifrån finkultur till gå på fotboll. Så visst är det härligt. Det finns ett gigantiskt utbud i Göteborg faktiskt om man spanar lite - Stadsbiblioteket, diverse muséer osv. har massa olika program, oftast gratis, som man kan underhålla sig med på vardagskvällar. Lite hjärnföda i en timme eller två, så kan man åka hem och äta choklad och kolla på Biggest Loser VIP med gott samvete sen... ;)

Åh, vad skoj att du ramlade över den! :D

Ja, kulturfronten har varit i högform senaste året eller så, det får jag säga! Förra året på bokmässan träffade jag för första gången hon som nu är min absolut närmsta vän (vi har typ femtio gemensamma vänner men har av någon anledning inte träffats förrän förra året då - hon flyttade till Göteborg först för 1½ år sedan ungefär) och vi hittar på väldigt mycket skoj - alltifrån finkultur till gå på fotboll. Så visst är det härligt. Det finns ett gigantiskt utbud i Göteborg faktiskt om man spanar lite - Stadsbiblioteket, diverse muséer osv. har massa olika program, oftast gratis, som man kan underhålla sig med på vardagskvällar. Lite hjärnföda i en timme eller två, så kan man åka hem och äta choklad och kolla på Biggest Loser VIP med gott samvete sen... ;)

Låter fantastiskt!

Låter fantastiskt!

Ja! Det är ju inte alltid så lätt att få nya nära vänner i högre ålder (om 35 nu räknas dit, men du förstår vad jag menar) - men vi fann varann direkt. Nu är vi kanske lite unika i vår gemensamma bekantskapskrets, där de flesta dels är lite äldre men även har partner och barn hemmavid, vilket förstås gör att man inte alltid kan "göra som man vill" flera dagar i veckan sådär. Men vi har ju även rest ihop i somras utan att slå ihjäl varandra trots umgänge 24 timmar om dygnet i tio dagar (bussresa med delade hotellrum, oftast även säng) och funkar väldigt bra tillsammans så det är verkligen en ynnest!

Ja! Det är ju inte alltid så lätt att få nya nära vänner i högre ålder (om 35 nu räknas dit, men du förstår vad jag menar) - men vi fann varann direkt. Nu är vi kanske lite unika i vår gemensamma bekantskapskrets, där de flesta dels är lite äldre men även har partner och barn hemmavid, vilket förstås gör att man inte alltid kan "göra som man vill" flera dagar i veckan sådär. Men vi har ju även rest ihop i somras utan att slå ihjäl varandra trots umgänge 24 timmar om dygnet i tio dagar (bussresa med delade hotellrum, oftast även säng) och funkar väldigt bra tillsammans så det är verkligen en ynnest!
Ja, det är toppen med nya vänner.

Klar med Transformationen och tidigare omdöme angående korrekturläsning står fast - ibland är det bra att inte ge ut sina alster bara för att en kan :o :angel: Hur som så var det stundtals väääääldigt nördigt om alkemi, vilket jag tyckte var intressant till en viss gräns. Men nä, jag trodde jag skulle älska boken och jag är ledsen för att jag faktiskt inte gjorde det.:down:

Har även läst Vända världen rätt och ja, boken är fenomenal på så många sätt! Jag gillar verkligen Nivens sätt att uttrycka sig och ta upp stora och svåra känslor/ämnen på ett sätt som gör att det blir lite begripligt ändå och att hon inte faller i alla fällor som så många andra författare gör när det skrivs om ex överviktiga personer.

@majola Åh, vad jag kunde läsa mig till är det den boken (Farliga vidder) som heter Montana Sky som film? I så fall gillar jag den, sett den flera gånger =)

För övrigt började jag läsa Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes, men tror inte jag kommer läsa klart den heller. Suck alltså.

Jag läser om Främlingen vid havet av Nora Roberts istället =)

//r

@majola Åh, vad jag kunde läsa mig till är det den boken (Farliga vidder) som heter Montana Sky som film? I så fall gillar jag den, sett den flera gånger =)

För övrigt började jag läsa Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes, men tror inte jag kommer läsa klart den heller. Suck alltså.

Jag läser om Främlingen vid havet av Nora Roberts istället =)

//r

Ja, det är Montana Sky. Har inte kommit så långt ännu, Kallifatides tog över...

Här kommer en ny skörd lästa böcker :)

Kära Barbro av Lena Ackebo. Uppföljaren till världens vackraste man. Tyckte mycket om den och är mycket spänd på uppföljaren!

Florence Stevens förlorade värld av Lena Ebervall. En fascinerande "sannsaga" om kvinnan på Huseby bruk. Intressant historia, men lite för mycket staplande av händelser på varandra för att få ett bra flyt tycker jag.

American gods av Neil Gaiman. Svårt med Gaiman tycker jag. Vissa av hand böcker är magiska, och andra rätt platta. Denna hörde för mig till de plattare böckerna, men den tog sig något på slutet.

The bell jar av Sylvia Plath. Helt ok, men inte så fantastisk som jag hört många andra tycka.

Kära Syster av Navid Modiri. En välskriven skildring av hand liv och "mellanförskapet" han upplever i Sverige. Rekommenderas!

Läser just nu Ett litet liv av Hanya Yanagihara.
Extremt bra personporträtt i boken, har svårt att lägga ifrån mig den och när jag väl gör det så fortsätter jag tänka kring karaktärerna i boken. Trodde inte den skulle vara såhär bra, men den överraskade mig.
Boken är så bra att jag till och med ser fram emot att sitta på tåget i tre timmar idag, för då får jag läsa vidare i boken.
Boken är till och med så bra att det inte gjorde något att jag vaknade halv fyra inatt och inte kunde somna om, för då fick jag ett par timmar tillsammans med boken istället.
Rekommenderar den till alla som inte läst den ännu! :D

Nyss läst ut En förlorad värld av Evelyn Waugh samt Fågeln som vrider upp världen av Haruki Marukami.
Den första boken var intressant och välskriven. Hade avvaktat rätt länge med att läsa den då jag sett någon serie som baseras på den boken som var sådär, men boken var annorlunda. Den hade ett djup som inte serien hade och gav mig mycket att reflektera kring.
Den sistnämnda författaren är en av mina favoritförfattare, dock önskar jag att jag var ännu mer insatt i den japanska kulturen då jag tror jag skulle förstå böckerna hans böcker bättre då.

På jobbet läser vi nu Glasblåsarens barn av Maria Gripe. Mamma läste den för mig som barn och jag älskade alla böcker av den författaren, men just denna bok skilde sig ifrån de andra av hennes böcker. Inser nu varför, den är sjukt obehaglig!
Men språket är som vanligt i hennes böcker trollbindande, och jag gillar den mycket.

Extremt bra personporträtt i boken, har svårt att lägga ifrån mig den och när jag väl gör det så fortsätter jag tänka kring karaktärerna i boken. Trodde inte den skulle vara såhär bra, men den överraskade mig.
Boken är så bra att jag till och med ser fram emot att sitta på tåget i tre timmar idag, för då får jag läsa vidare i boken.
Boken är till och med så bra att det inte gjorde något att jag vaknade halv fyra inatt och inte kunde somna om, för då fick jag ett par timmar tillsammans med boken istället.

Jag ägnade hela sommaren åt den. Och även om det finns sådant jag inte gillar i den så är helhetsintrycket ändå fantastiskt. Jude är en person jag kommer att bära med mig mycket länge. Och hans strategier för att hantera sitt lilla liv reste en del frågor om mina.

Jag funderar till och med på att läsa om den på svenska för att se om den håller då också.

Mitt i de andra böckerna fick jag Ro utan åror av Ulla-Carin Lindquist i fingrarna. Så sorglig och gripande. Välskriven på ett enkelt sätt, inte språkligt banal så som en del självbiografier, men rakt på sak utan krusiduller.

(Jag erkänner jag är toa-läsare: Ett nytt land utanför mitt fönster befinner sig nu i badrummet på övervåningen och Ro utan åror på bottenvåningen. Nora Roberts måste nog vänta på sin tur helt enkelt. T ex en kväll i badkaret eller så.)

Jag är mitt i. I våras började jag med den på engelska men det gick så långsamt att jag tappade fart och gav upp. Nu kan jag som du knappt lägga den ifrån mig. Jag vet inte när jag kände så här starkt för en bok senast.

Jag är mitt i. I våras började jag med den på engelska men det gick så långsamt att jag tappade fart och gav upp. Nu kan jag som du knappt lägga den ifrån mig. Jag vet inte när jag kände så här starkt för en bok senast.
För mig gick det också galet långsamt, just för att det var på engelska. Och normalt tappar jag intresset när en bok tar så lång tid, jag minns inte historien mellan läsningarna. Men i den här berättelsen var jag så närvarande att det inte var något problem att det tog lång tid.

Funderar på om några härifrån kan vara sugen på ett bokbingo? Jag, @Killaloe och @Anna är med i en Fb-grupp för detta, och jag tycker det var så kul!

Det går ut på att någon skapar en bingobricka med olika rutor tex "bok med spårvagnar i" eller "bok som utspelar sig i huvudsak på hösten" och så kryssar man i de böcker man läst under perioden som passar in. Kul sätt att läsa lite utanför sin confortzone emellanåt tycker jag.

Någon som är intresserad? Skapar en ny tråd för det här på buke isf :)

För mig gick det också galet långsamt, just för att det var på engelska. Och normalt tappar jag intresset när en bok tar så lång tid, jag minns inte historien mellan läsningarna. Men i den här berättelsen var jag så närvarande att det inte var något problem att det tog lång tid.

Hoppas att du läser den på svenska. Vore jättespännande att höra vad du tycker om översättningen.

Jag läste mycket på engelska förut. Donna Tartts två första bl a. och när jag läste dem på svenska sen försvann lite av magin. Men jag vet ju inte om det beror på att det vara andra gången.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama