Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Trott Dolt i mörker sprang jag på av en slump på nyligen återlämnat-vagnen på min bibbla häromdan och fastnade för baksidestexten... har inte läst något av henne tidigare, det borde jag kanske göra låter det som? =)

--------------

Jag tog mig igenom Ramona Franssons Dyrbar kärlek eftersom jag inte hade något annat att läsa i lägenheten... men... näe, den kan jag INTE rekommendera. Så jobbigt språk och inte gillade jag handlingen heller... diss^^

//r

@Trott Dolt i mörker sprang jag på av en slump på nyligen återlämnat-vagnen på min bibbla häromdan och fastnade för baksidestexten... har inte läst något av henne tidigare, det borde jag kanske göra låter det som? =)

--------------

Jag tog mig igenom Ramona Franssons Dyrbar kärlek eftersom jag inte hade något annat att läsa i lägenheten... men... näe, den kan jag INTE rekommendera. Så jobbigt språk och inte gillade jag handlingen heller... diss^^

//r
Ja jag hade nog rekommenderat att läsa dom tidigare först :) Annars kan det nog kännas lite förvirrande, för personerna i böckerna återkommer :)

Jag har lite för mycket på gång nu känner jag, vilket är ett resultat av att vara stressad, dödstrött och rastlös på en och samma gång ;)

Men jag lyssnade åtminstone på Bäst of Glenn igår på väg in till stan och imorse på jobbet. 50 minuter eller så. Lagom ;)

Nä, men jag läser och gillar Anna Janssons senaste om Angelika på Gotland, Kärleksdans i obalans. Det är förstås lättsmält och allt, men hon skriver väldigt bra och i denna boken tas psykisk ohälsa upp på ett vettigt sätt.

Så håller jag på med Máni Steinn av Sjón - den är kort, men väldigt tät så det tar sin lilla tid. Tjänarinnans berättelse har jag läst sådär tjugo sidor i, gillar men är för trött på kvällarna för att verkligen ta mig an den. Detsamma gäller för A line made by walking av Sara Baume.

Chemin St-Paul får ta den tid den tar, det går inte fort att läsa på sitt tredjespråk!

Och för att ställa till det extra mycket började jag lyssna på The Talented Mr Ripley på väg till jobbet imorse, för alla behöver väl ha fem böcker som slalomläsning?

Ikväll har jag inga särskilda planer, så förhoppningsvis får jag lite lästid då och kanske kan avsluta något.

Håller på med To my Love av Karin Aspenström. Huvudpersonen är ungefär lika gammal som jag och jag kommer ihåg den där galna London-vurmen i slutet av 90-talet. Alla skulle till London och brittisk musik var såå hett. Det är lite jobbigt att läsa om det också för jag känner igen mig mycket i huvudpersonerna och tidsandan och det känns lite obehagligt på nåt sätt. Jag hade inte så kul egentligen. Eller jag vet inte.

Men, boken är väldigt bra och välskriven!

Bäst i år för min del är Midvintermörker och Midsommargryning av Lars Wilderäng. Fiction med en hel del jobbigt verklighetsnära kopplingar, framför allt ifråga om krisberedskap hos både myndigheter och enskilda.
Jag gillade också, föga förvånande, trilogin Stjärnklart / Stjärnfall / Stjärndamm av samma författare.

Bäst i år för min del är Midvintermörker och Midsommargryning av Lars Wilderäng. Fiction med en hel del jobbigt verklighetsnära kopplingar, framför allt ifråga om krisberedskap hos både myndigheter och enskilda.
Jag gillade också, föga förvånande, trilogin Stjärnklart / Stjärnfall / Stjärndamm av samma författare.
Jag gillade Stjärnklart och delar av Stjärnfall innan den spårade ur rött rejält :o Men första boken är riktigt riktigt intressant!

Är midvintermörker och midsommarnätter liknande? (Och mindre urspårade?)

Jag gillade Stjärnklart och delar av Stjärnfall innan den spårade ur rött rejält :o Men första boken är riktigt riktigt intressant!

Är midvintermörker och midsommarnätter liknande? (Och mindre urspårade?)
Jag håller med dig om Stjärnfall och framåt, det blir litet yvigt... :grin:
Midvintermörker och Midsommargryning tycker jag är klart mer jordnära och nutidsanknutna. Det som stör mig här och var är litet långdragna skildringar av rent militära taktiska händelseförlopp som inte alltid för handlingen framåt särskilt effektivt. Men inte värre än att det går att skumma de sekvenserna. ;)

De ska jag läsa de låter som något för mig :)

Jag lyssnar på Flickorna (alltså titeln är så mycket bättre på engelska) och den är ju helt fenomenal! Borde väl kanske läsa den dock, men ändå, jag gillar den verkligen.

Påbörjade Vi mot er förut idag och hade svårt att släppa den! Så himla viktig bok på sitt sätt och Backmans språk är verkligen hans eget :love:

Har även läst Inte vem som helst och tja, den tog sig efter halva men jag gillade inte riktigt någon av huvudpersonerna.

Är också i slutet av Skrik tyst så inte grannarna hör och den känns som en variant av Thorfinns ”innan floden tar oss”. Så den är bra men det känns som jag hört det mesta förut :)

Någon som läst boken med årets bästa titel; Dit kan jag gå och sakna dig - Kerstin Lundgren? Nyfiken på om boken är lika bra som titeln.

Vad spännande, gott hopp om dom böckerna då. Jag ÄLSKADE alla tre stjärnböckena, med urflipp och allt.

Lyssnar nu på X: Den sista platsen, sista delen i John Aijvide Lindquists trillogi, dom andra två är Rörelsen och Himmelstrand.
Bland de bättre böcker jag hört/läst. Jag älskar udda och eller urflippade böcker och dessa tre (rörelsen den sämre av de tre enligt mig) hamnar på min topplista.
Känns väldigt tråkigt att det snart är slut.

Jag läste ut En yxa åt Alice an Inger Frimansson igår kväll. Med en unken bismak, jag tror banne mig varenda karaktär var så osympatisk att jag hade svårt att bli ledsen för deras skull. Mer som, jaha, blev han mördad nu, ojdå blev hon en mördare nu. Hm, en tolvåring som börjar knarka. Kände inte ens med tjejen som skulle dö i cancer. :cry: Jag vill inte läsa böcker som får mig att rycka på axlarna åt att ett barn har cancer - det är ju egentligen min värsta mardröm.

Ni som lyssnar på böcker, när gör ni det? Jag har möjlighet att testa Amazons Audible gratis i tre månader, men vet inte riktigt när jag ska lyssna på böcker. När jag joggar kanske? Eller stryker? Jag har ingen pendeltid att nyttja. Lönar det sig?

Jag läste ut En yxa åt Alice an Inger Frimansson igår kväll. Med en unken bismak, jag tror banne mig varenda karaktär var så osympatisk att jag hade svårt att bli ledsen för deras skull. Mer som, jaha, blev han mördad nu, ojdå blev hon en mördare nu. Hm, en tolvåring som börjar knarka. Kände inte ens med tjejen som skulle dö i cancer. :cry: Jag vill inte läsa böcker som får mig att rycka på axlarna åt att ett barn har cancer - det är ju egentligen min värsta mardröm.

Ni som lyssnar på böcker, när gör ni det? Jag har möjlighet att testa Amazons Audible gratis i tre månader, men vet inte riktigt när jag ska lyssna på böcker. När jag joggar kanske? Eller stryker? Jag har ingen pendeltid att nyttja. Lönar det sig?
Jag lyssnar istället för tv på kvällen, eller när jag städar, när jag äter lunch, när som helst :up:

Jag lyssnar istället för tv på kvällen, eller när jag städar, när jag äter lunch, när som helst :up:

Jag har oftast barnen eller maken omkring mig, känns lite asocialt med lurar i öronen. Men kanske någon halvtimme om dagen skulle funka.

Fråga två på samma tema: jag är extremt ljudkänslig, lyssnar bara på musik om jag är ute och joggar ensam t ex., nästan aldrig annars. Kan jag bli knäpp av ljudböcker? (visst, egentligen är det ju bara att testa, eftersom det är ett gratis prov...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10