Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har visst missat det här helt och hållet, undrar om jag ska tipsa min lärare om att den finns på nätet, hon sörjde helt klart att den var svår att få tag på och att hon var tvungen att utesluta den från provet. Men ja den var rätt rolig att läsa, jag fick tag på den via bokbörsen, trots att det inte var ett måste. Jag vill tro att jag kommer att ha nytta av att ha den i mitt kommande arbetsliv. Beowulf var intressant också och många liknande drag!Det brukar finnas möjlighet att fjärrlåna böcker, både på högskolebibliotek och på vanliga bibliotek. Det behöver faktiskt inte ta särskilt lång tid alls att få ett fjärrlån så det kanske kan vara värt ett försök? Just Gilgamesheposet tyckte jag var riktigt roligt att läsa och diskutera under min litteraturhistoriekurs. Många teman som finns i eposet återkommer genom litteraturhistorien, och det finns även spännande kopplingar till bibeln.
Edit: Gilgamesheposet verkar även finnas fritt tillgängligt digitalt på engelska, om man googlar på "gilgamesh pdf".
Ibland undrar jag om vi är samma person, vi verkar åtminstone ha samma boksmak!Jag har precis lyssnat på Vägen till Sugar Maple Inn av Louise Miller. En debutbok av en bagare, om en bagare Riktigt trevlig feelgood i Vermonts skogar. Jag vill åka dit!
Vad ska jag lyssna på nu då?Ibland undrar jag om vi är samma person, vi verkar åtminstone ha samma boksmak!
För rättvisans skulle tycker jag nog att du måste lyssna på lite klassiker, Don Quijoete kanske?Vad ska jag lyssna på nu då?
Jag fortsätter med feelgood Här och nu av Eva Ludvigsson rullar nuFör rättvisans skulle tycker jag nog att du måste lyssna på lite klassiker, Don Quijoete kanske?
Annars har jag Nordkorea: 9 års på flykt från helvetet av Eunsum Kim, jag har inte riktigt fastnat än men det tror jag beror på att jag är lite splittrad i tanken när jag håller på.
Åh, du får jättegärna berätta vad du tyckte om How Not To Be a Boy när du är klar! Det låter helt klart som en intressant julklappskandidat...Blev klar med Återstoden av dagen igår på lunchen och ja, den är lysande.
Annars läser jag Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie till månadens digitala bokcirkel, och började på How not to be a boy av Robert Webb på bussen imorse. Kom visserligen bara tretton sidor, men det är ju en början Mycket lovande hittills, det är bra att fler män skriver om att inte känna sig hemma i den fastställda mansrollen - kanske särskilt kändisar och särskilt i UK... Webb växte upp på militärbaser, gick i pojkskola osv. och ja, jag kan tänka mig.
På baksidan står det:
"RULES FOR BEING A MAN
Don't cry
Love sport
Play rough
Drink beer
Don't talk about feelings
But Robert Webb has been wondering for some time now: are those rules actually any use? To anyone?"
Påminner ju lite om Hampus Nessvolds helt fantastiska Ta det som en man, men skriven av någon som är mer än dubbelt så gammal. Påminner mig även lite grann om Nigel Slaters självbiografiska böcker.
@Anna jag gillar också verkligen Återstoden av dagen, och Mordet på orientexpressen är en av Christies bästa, av de jag läst i alla fall.
Själv håller jag på med Stolthet och fördom, tänker att det hör till allmänbildningen.
Ja den ja. Jag lyssnade faktiskt på den i lättläst variant för ett par år sedan, för jag ville ha läst den innan jag gav mig på Sittenfelds omskrivning som bidrag till The Austen Project, Eligible (som fick något töntigt namn på svenska, Sanning och/eller skvaller tror jag). Jag är ingen Austen-fantast helt enkelt, men jag gillade Northanger Abbey som vi läste på universitetet. Föredömligt kort, rätt rolig och lagom spännande.