Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu är det Harry Potter och Halvblodsprinsen som surrar i mina öron. Har annars inte lyssnat på mycket värt att nämna det sista. Förutom serien De utvalda av Kristin Cashore som jag gillade väldigt mycket.

Lyssnat klart på Norra latin, och älskade den :love: Ska bli spännande att se hur serien fortsätter :D

Nu lyssnar jag på Raskrigaren - seriemördaren Peter Mangs av Mattias Gardell. Fick tipset ur en P3dokumentär om Peter Mangs. Riktigt intressant och djupdykande!

Igår läste jag Under odjurspälsen av Klara Krantz. Bra!

Annars är det Återstoden av dagen som gäller. Ja och så läste jag ut Tjänarinnans berättelse av Atwood igår, helt tagen.

Det brukar finnas möjlighet att fjärrlåna böcker, både på högskolebibliotek och på vanliga bibliotek. Det behöver faktiskt inte ta särskilt lång tid alls att få ett fjärrlån så det kanske kan vara värt ett försök? Just Gilgamesheposet tyckte jag var riktigt roligt att läsa och diskutera under min litteraturhistoriekurs. Många teman som finns i eposet återkommer genom litteraturhistorien, och det finns även spännande kopplingar till bibeln.

Edit: Gilgamesheposet verkar även finnas fritt tillgängligt digitalt på engelska, om man googlar på "gilgamesh pdf".
Har visst missat det här helt och hållet, undrar om jag ska tipsa min lärare om att den finns på nätet, hon sörjde helt klart att den var svår att få tag på och att hon var tvungen att utesluta den från provet. Men ja den var rätt rolig att läsa, jag fick tag på den via bokbörsen, trots att det inte var ett måste. Jag vill tro att jag kommer att ha nytta av att ha den i mitt kommande arbetsliv. ;) Beowulf var intressant också och många liknande drag!

I övrigt så har jag läst hysteriskt mycket men tycker inte att det är någon större idé att ta upp det här, allt har blivit läst forcerat och till viss del sönder dissekerat. Men det som slår mig är att det är mycket dåliga böcker som anses som litteratur man bör ha läst, Voltaires Candide som exempel, herregud vilken tramsig huvudperson O_o Visa lite tåga och inte bara följ med livet, okej det händer personen rätt mycket men det mesta känns som om andra fixar åt honom. :meh:

Jo jag läste en bok som inte hör till kursen :bump::D Ingen hög klass på den heller men vill man ha lite lagom mysroman som inte kräver tankeverksamhet så kan jag rekommendera Vägen till Suger Maple Inn av Louise Miller.

Jag lyssnar på Elena Ferrantes Meine geniale Freundin (Min fantastiska väninna). Vet inte om det är riktigt min grej med hörböcker - det går ju så långsamt fram. Och man kan inte hoppa över sämre partier. Men man kan "läsa" och hänga tvätt samtidigt. Klar fördel. Dock passar inte mina lurar från iPoden i telefonen. Klar nackdel.

Dessutom visade det sig att Amazon Audible var en kass deal för mig, visserligen 3 månader "gratis" men bara en bok per månad. Därefter 10€ i månaden och fortfarande bara en bok inklusive, resten måste man köpa till. Ska säga upp det hela efter provperioden, men tills dess ska jag lyssna på mina tre böcker och se det som karaktärsdanande. Om jag får smak för det lånar jag hellre cd-böcker på bibliteket (kostnad 2€ per år, dvs ca 1,6% av priset på Amazon. Inte samma utbud och komfort, men det får jag väl leva med.)

Började på någon skurril grej av Björn Larsson Döda poeter skriver inte kriminalromaner men lägger ner den, inte värd min tid. Har en låda med romaner på svenska stående här (jag fixar lite med ett light-bibliotek på svenska skolan) som ska märkas upp och katalogiseras så jag får se om jag hittar något annat i den. Vill läsa något på svenska nu.

Vad ska jag lyssna på nu då? :D
För rättvisans skulle tycker jag nog att du måste lyssna på lite klassiker, Don Quijoete kanske? :D
Annars har jag Nordkorea: 9 års på flykt från helvetet av Eunsum Kim, jag har inte riktigt fastnat än men det tror jag beror på att jag är lite splittrad i tanken när jag håller på.

För rättvisans skulle tycker jag nog att du måste lyssna på lite klassiker, Don Quijoete kanske? :D
Annars har jag Nordkorea: 9 års på flykt från helvetet av Eunsum Kim, jag har inte riktigt fastnat än men det tror jag beror på att jag är lite splittrad i tanken när jag håller på.
Jag fortsätter med feelgood :D Här och nu av Eva Ludvigsson rullar nu :up:

Jag läser Återstoden av dagen fortfarande, den är inte lång men tät, så det tar sin lilla tid. Men jag hoppas bli klar ikväll när jag ändå har tvättstugan och bara ska vara hemma.

Lyssnar på Krokas av Elin Olofsson, gillar mycket hittills!

Ja och så jobbar jag på den där franska romanen också men den får helt enkelt ta sin tid.

Blev klar med Återstoden av dagen igår på lunchen och ja, den är lysande.

Annars läser jag Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie till månadens digitala bokcirkel, och började på How not to be a boy av Robert Webb på bussen imorse. Kom visserligen bara tretton sidor, men det är ju en början ;) Mycket lovande hittills, det är bra att fler män skriver om att inte känna sig hemma i den fastställda mansrollen - kanske särskilt kändisar och särskilt i UK... Webb växte upp på militärbaser, gick i pojkskola osv. och ja, jag kan tänka mig.

På baksidan står det:

"RULES FOR BEING A MAN

Don't cry
Love sport
Play rough
Drink beer
Don't talk about feelings

But Robert Webb has been wondering for some time now: are those rules actually any use? To anyone?"

Påminner ju lite om Hampus Nessvolds helt fantastiska Ta det som en man, men skriven av någon som är mer än dubbelt så gammal. Påminner mig även lite grann om Nigel Slaters självbiografiska böcker.

Blev klar med Återstoden av dagen igår på lunchen och ja, den är lysande.

Annars läser jag Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie till månadens digitala bokcirkel, och började på How not to be a boy av Robert Webb på bussen imorse. Kom visserligen bara tretton sidor, men det är ju en början ;) Mycket lovande hittills, det är bra att fler män skriver om att inte känna sig hemma i den fastställda mansrollen - kanske särskilt kändisar och särskilt i UK... Webb växte upp på militärbaser, gick i pojkskola osv. och ja, jag kan tänka mig.

På baksidan står det:

"RULES FOR BEING A MAN

Don't cry
Love sport
Play rough
Drink beer
Don't talk about feelings

But Robert Webb has been wondering for some time now: are those rules actually any use? To anyone?"

Påminner ju lite om Hampus Nessvolds helt fantastiska Ta det som en man, men skriven av någon som är mer än dubbelt så gammal. Påminner mig även lite grann om Nigel Slaters självbiografiska böcker.
Åh, du får jättegärna berätta vad du tyckte om How Not To Be a Boy när du är klar! Det låter helt klart som en intressant julklappskandidat...

Jag har läst ut Allt jag önskade och tyckte om slutet =).
Har även läst Familjehemligheter av Sheila O'flanagan parallellt och tja, det var väl en okej bok =).

Har nu börjat på Flickan under jorden av Elly Griffiths. Har inte hunnit så långt än, men den verkar okej =).

//r

@Anna jag gillar också verkligen Återstoden av dagen, och Mordet på orientexpressen är en av Christies bästa, av de jag läst i alla fall.

Själv håller jag på med Stolthet och fördom, tänker att det hör till allmänbildningen.

@Anna jag gillar också verkligen Återstoden av dagen, och Mordet på orientexpressen är en av Christies bästa, av de jag läst i alla fall.

Själv håller jag på med Stolthet och fördom, tänker att det hör till allmänbildningen.

Ja den ja. Jag lyssnade faktiskt på den i lättläst variant för ett par år sedan, för jag ville ha läst den innan jag gav mig på Sittenfelds omskrivning som bidrag till The Austen Project, Eligible (som fick något töntigt namn på svenska, Sanning och/eller skvaller tror jag). Jag är ingen Austen-fantast helt enkelt, men jag gillade Northanger Abbey som vi läste på universitetet. Föredömligt kort, rätt rolig och lagom spännande.

Ja den ja. Jag lyssnade faktiskt på den i lättläst variant för ett par år sedan, för jag ville ha läst den innan jag gav mig på Sittenfelds omskrivning som bidrag till The Austen Project, Eligible (som fick något töntigt namn på svenska, Sanning och/eller skvaller tror jag). Jag är ingen Austen-fantast helt enkelt, men jag gillade Northanger Abbey som vi läste på universitetet. Föredömligt kort, rätt rolig och lagom spännande.

Jag läser den av samma anledning, har lånat hem Sittenfeldts och ska läsa den efter Austen. Nä den är väl ingen bladvändare, men jag kämpar på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama