Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig allt mer vänligt inställd till Jane Austen efter att få höra att hon vände sig emot förromantikens överdrivna kärlekssvall, mest för att även jag tycker att det blir tramsigt, Goethes Den unga Werthers lidande läste vi ett utdrag ifrån idag och jag är glad att vi slapp läsa hela. Faust är inte så upplyftande den heller men åtminstone inte en massa tårar över ingenting. :p Ska det gråtas så är det över något rejält! :D
Rousseaus Bekännelser fick mig att helt tappa förtroende för hans idéer, "jo jag stal visserligen en hel del, men det var alla andra fel, och fanns det ingen att skylla på så hade jag helt enkelt för mycket känslor" :yuck: Okej jag kanske inte är helt rättvis mot honom, men det känns rätt sjukt att han har fått så stor påverkan inom barns uppfostran när han är så kvinnofientlig och sexistisk. Nog för att den tiden inte behandlade kvinnor väl men han går rätt långt måste jag säga. :cautious:

Jag har börjat läsa Silvia Avallones bok Marina Bellezza, äntligen fick jag börja på den!
Jag gillade hennes bok Stål mycket, så hoppas på att denna är lika bra. Har kommit hundra sidor in i boken och den verkar lovande. Gillar hennes miljöbeskrivningar mycket, att de blir en så stor del av läsupplevelsen är spännande.

Jag känner mig allt mer vänligt inställd till Jane Austen efter att få höra att hon vände sig emot förromantikens överdrivna kärlekssvall, mest för att även jag tycker att det blir tramsigt

Absolut! Det är ännu en bra sak med Northanger Abbey, hon driver verkligen med det romantiska och gotiska.

Jag känner mig allt mer vänligt inställd till Jane Austen efter att få höra att hon vände sig emot förromantikens överdrivna kärlekssvall, mest för att även jag tycker att det blir tramsigt, Goethes Den unga Werthers lidande läste vi ett utdrag ifrån idag och jag är glad att vi slapp läsa hela. Faust är inte så upplyftande den heller men åtminstone inte en massa tårar över ingenting. :p Ska det gråtas så är det över något rejält! :D
Rousseaus Bekännelser fick mig att helt tappa förtroende för hans idéer, "jo jag stal visserligen en hel del, men det var alla andra fel, och fanns det ingen att skylla på så hade jag helt enkelt för mycket känslor" :yuck: Okej jag kanske inte är helt rättvis mot honom, men det känns rätt sjukt att han har fått så stor påverkan inom barns uppfostran när han är så kvinnofientlig och sexistisk. Nog för att den tiden inte behandlade kvinnor väl men han går rätt långt måste jag säga. :cautious:
Unge Werthers lidanden läste jag medan jag satt på sjukvårdsjouren (eller vad det heter) en hel arbetsdag för att få penicillin mot halsfluss. Jag hade haft boken hemma ett tag utan att ha tagit mig för att läsa den, jag hade en vilja till att ha läst boken, men ingen lust till att läsa den.
Så jag tog med mig den dit som enda bok att läsa, vilket gjorde att jag trots allt tvingades läsa ut den under tiden jag väntade.
Otroligt långdragen och seg blev min uppfattning av den, men det kan såklart bero på att jag satt och väntade länge medan jag läste den.. Dock ett vackert språk! :D

Nu har jag lyssnat på Nässelvrede av Solveig Vidarsdotter, fristående fortsättning på Isvittring som jag lyssnade på tidigare. Gillar den här författaren skarpt! Och Marie Richardson som läser är härlig att lyssna på :)

Apropå Goethe

325654-944e716b087a408eb375ddd586167730.jpeg

Jag har läst Fårdagboken av Axel Lindén och jag tyckte mycket om den. Författaren beskriver sin relation till den fårflock som han äger tillsammans med det kollektiv han ingår i.
Vissa dagar skriver han mycket fåordigt om att han observerat en hälta medan andra anteckningar är mer utförliga. De senare handlar ofta om fårens beteende och hur han tänker kring deras relationer och inre liv.
Det är rymningar, lamningar och slakt. Det är den hisnande, skrämmande känslan av att konkret upptäcka hur nära det är mellan liv och död och det är en oerhört fin beskrivning av hur det är att leva sitt liv anpassat efter fårens behov av skötsel. Hur själva åtagandet är belöningen.
Stort tack för tipset @Lavine
@Ninnurur Jag läste på ett annat sätt än du, tror jag. Jag upplevde det som att skötseln av fåren, som från början var väldigt konkret, med tiden växte till något större. Att den dagliga omsorgen och lunken ledde till en slags känsla av samband mellan världen och fårflocken. Jag tyckte att han beskrev den utvecklingen på ett sparsamt och stilla sätt. Det är så spännande hur olika man läser :)

Nu läser jag Emily Fridlunds Vargarnas Historia och har snart lyssnat klart på Swede Hollow.

Jag har läst Fårdagboken av Axel Lindén och jag tyckte mycket om den. Författaren beskriver sin relation till den fårflock som han äger tillsammans med det kollektiv han ingår i.
Vissa dagar skriver han mycket fåordigt om att han observerat en hälta medan andra anteckningar är mer utförliga. De senare handlar ofta om fårens beteende och hur han tänker kring deras relationer och inre liv.
Det är rymningar, lamningar och slakt. Det är den hisnande, skrämmande känslan av att konkret upptäcka hur nära det är mellan liv och död och det är en oerhört fin beskrivning av hur det är att leva sitt liv anpassat efter fårens behov av skötsel. Hur själva åtagandet är belöningen.
Stort tack för tipset @Lavine
@Ninnurur Jag läste på ett annat sätt än du, tror jag. Jag upplevde det som att skötseln av fåren, som från början var väldigt konkret, med tiden växte till något större. Att den dagliga omsorgen och lunken ledde till en slags känsla av samband mellan världen och fårflocken. Jag tyckte att han beskrev den utvecklingen på ett sparsamt och stilla sätt. Det är så spännande hur olika man läser :)

Nu läser jag Emily Fridlunds Vargarnas Historia och har snart lyssnat klart på Swede Hollow.
Det kanske blev annorlunda att lyssna? Kanske ska testa att läsa den som pappersbok och se vad jag tycker :)

Jag har precis lyssnat klart på Min fantastiska väninna och ja, jag gillade den. Självklart är den våldsam och så, men inte på det där explicita, kriminalroman-sättet. Berättelsen är så packad med känslor, drömmar, besvikelser och längtan efter något annat att det nästan blev jobbigt att höra. Den måste vara väldigt belastande att läsa? Jag tenderar att få lite dåligt samvete av böcker där det är för eländigt...

Tror absolut att det är en helt annan upplevelse att lyssna på böcker än att läsa dem. Inte jämförbar, men kompletterande. Ska kolla närmare på Storytel tror jag.

Jag har läst ut Elly Griffiths Flickan under jorden och vet fortfarande inte vad jag egentligen tycker om boken ^^. På ett sätt tycker jag att den var för lite för detaljerad när det gällde arkeologin, som jag tyckte blev lite tråkigt. En lite tråkig bok ibland.

och
han var otrogen med henne kände jag lite jamen såklart lite otrohet som det måste va i alla böcker... det hade inte behövts...

Men hur som helst, jag läste ju ut den och jag har reserverat de två kommande böckerna i serien ;)...

//r

Stolthet och fördom utläst och den blev bättre och bättre. Måste säga att med tanke på att den är skriven i början av 1800-talet så var den förvånansvärt lätt att relatera till och etiken och förhållningssättet till andra människor och samhällsklasser var oväntat modernt. Den kunde lika väl vara skriven av en nutida författare. Från mitten ungefär blev jag väldigt engagerad i systrarna Bennets kärleksproblem!

Jag har precis lyssnat klart på Min fantastiska väninna och ja, jag gillade den. Självklart är den våldsam och så, men inte på det där explicita, kriminalroman-sättet. Berättelsen är så packad med känslor, drömmar, besvikelser och längtan efter något annat att det nästan blev jobbigt att höra. Den måste vara väldigt belastande att läsa? Jag tenderar att få lite dåligt samvete av böcker där det är för eländigt...

Tror absolut att det är en helt annan upplevelse att lyssna på böcker än att läsa dem. Inte jämförbar, men kompletterande. Ska kolla närmare på Storytel tror jag.
Jag älskar att lyssna. Om uppläsaren är riktigt bra kan det bli en nästan magisk upplevelse. Storytel är toppen, tycker jag. Fast jag har inte provat nåt annat förstås.

Kan tipsa om en bok som jag "tvingades" läsa till min engelska-kurs, The Vanishing Act of Esme Lennox av Maggie O'Farrell. Riktigt bra, trots att det saknades både rymdskepp och drakar vilket jag brukar föredra i min litteratur ;)

Jag gillar Jane Austen. Stolthet och fördom är nog min favorit.

Häromdagen lyssnade jag på Sanning och skvaller (Curtis Sittenfeld) som är en modern variant av samma bok. Och nej, den tilltalade mig inte för fem öre. Den blev bara tramsig.

Jag har precis börjat på Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan. Bara läst några sidor ännu, men gillade ju hennes böcker om bageriet så. =)

//r

Jag lyssnar nu på Och bergen svarade av Khaled Hosseini. Gillar den, precis som jag gillade Flyga drake och Tusen strålande solar. Tycker dock att det blir en helt annan upplevelse att lyssna än vad det var att läsa själv, funderar på om jag ska lyssna på de andra sen också.
Har också lyssnat på Mitt liv med Bob av James Boden, fortsättningen på Gatukatten Bob (som jag tror jag skrivit om tidigare). Tyckte om historien, även om språket ibland är lite "tunt".

Jag gillar Jane Austen. Stolthet och fördom är nog min favorit.

Häromdagen lyssnade jag på Sanning och skvaller (Curtis Sittenfeld) som är en modern variant av samma bok. Och nej, den tilltalade mig inte för fem öre. Den blev bara tramsig.

Håller med om Sittenfelds bok. Jag stod inte ut med språket och mer kan jag inte säga för jag läste max 30 sidor. Hennes tre första romaner tyckte jag mycket om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett