Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hägring 38 var bra! :)
Inte läst den andra du skrev om ännu, men Hägring 38 gjorde att jag fick upp ögonen för Westös böcker. En intressant läsupplevelse, så kan rekommendera den.

Hägring 38 var helt grym tycker jag. Superintressant att läsa om Finlands historia.

Håller med om Sittenfelds bok. Jag stod inte ut med språket och mer kan jag inte säga för jag läste max 30 sidor. Hennes tre första romaner tyckte jag mycket om.
Åh vad synd! Jag tycker också mycket om Sittenfeld annars och funderade på att önska mig den här senaste i julklapp. Det blir nog bibliotekslån istället, för säkerhets skull!

Jag behöver boktips! Jag har börjat på Janusstenen, Elly Griffiths andra bok om Ruth Galloway, men asså nja, lite traggligt är det tycker jag. Tror nog jag vill ha något annat...

Jag gillar deckare o romantik/drama typ, feelgood... :)
Tana French, Nora Roberts...

//r
En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon-Mckenna tror jag du skulle gilla, och likaså The Friday Night Knitting Club av Kate Jacobs.

Har du läst något av Liane Moriarty?

Precis som förra året är jag i år ute efter boktips till min farmor, 90+, som älskar att läsa men tycker det är besvärligt när det händer för mycket på en gång. Det ska alltså vara så okomplicerat som möjligt (dvs inte för invecklade historier, inget hoppande mellan olika tidsperioder och helst inte flera olika karaktärer som berättar), men ändå välskrivet. Hon är intresserad av konst, resor och historia. Både romaner och självbiografier går bra. Några tips?

Sen undrar jag vilken ni tycker är den bästa Tana French-boken? Jag vill önska mig en i julklapp och har hittills bara läst En hemlig plats som jag tyckte mycket om.

Precis som förra året är jag i år ute efter boktips till min farmor, 90+, som älskar att läsa men tycker det är besvärligt när det händer för mycket på en gång. Det ska alltså vara så okomplicerat som möjligt (dvs inte för invecklade historier, inget hoppande mellan olika tidsperioder och helst inte flera olika karaktärer som berättar), men ändå välskrivet. Hon är intresserad av konst, resor och historia. Både romaner och självbiografier går bra. Några tips?

Sen undrar jag vilken ni tycker är den bästa Tana French-boken? Jag vill önska mig en i julklapp och har hittills bara läst En hemlig plats som jag tyckte mycket om.
Kanske mythobiografin om Helga Henschen som Birgitta Holm har skrivit. Inte läst den än, men Henschens konst är intressant. Hörde ett program på P1 om boken och bille själv läsa den, så gillar hon konst så kan den vara ett alternativ.
Som av fåglar genomflugen heter den.

Jag har Till skogs stående hemma som jag mer än gärna skickar :)

Och hade din mormor läst om Haijby eller Stephens i Ebervalls böcker? Annars tipsar jag om dom i år igen :D

Kanske mythobiografin om Helga Henschen som Birgitta Holm har skrivit. Inte läst den än, men Henschens konst är intressant. Hörde ett program på P1 om boken och bille själv läsa den, så gillar hon konst så kan den vara ett alternativ.
Som av fåglar genomflugen heter den.
Intressant, det här ska jag kolla upp! Tack! :)

Jag har Till skogs stående hemma som jag mer än gärna skickar :)

Och hade din mormor läst om Haijby eller Stephens i Ebervalls böcker? Annars tipsar jag om dom i år igen :D
Åh vad gulligt av dig! :love: Du kanske kunde få skicka ner den till mina föräldrar så kan jag ha den som julläsning när jag kommer dit...:idea: Återkommer på PM i så fall!

Jag glömde att du ju gav en massa bra tips förra året, och @mandalaki också för den delen vill jag minnas. Kanske skulle ha gått tillbaka till den tråden istället för att ha er att skriva om allt en gång till :angel:

Ja, haft diagnosen i typ halva mitt liv, men just börjat inse vidden av diagnosen tack vare boken. Tänkt att medicin och att skärpa till mig skulle fungera, men boken har fått mig att inse att det inte är mitt fel att mina ansträngningar aldrig verkar räcka. :)
Min son har adhd så jag vet att man behöver kämpa extra mycket med en massa saker om man har adhd och det handlar INTE om att skärpa sig.

Jag ska absolut läsa boken.

Intressant, det här ska jag kolla upp! Tack! :)

Åh vad gulligt av dig! :love: Du kanske kunde få skicka ner den till mina föräldrar så kan jag ha den som julläsning när jag kommer dit...:idea: Återkommer på PM i så fall!

Jag glömde att du ju gav en massa bra tips förra året, och @mandalaki också för den delen vill jag minnas. Kanske skulle ha gått tillbaka till den tråden istället för att ha er att skriva om allt en gång till :angel:
Ja men bara hojta till, den samlar ändå mest damm :D

Och hade aldrig kunnat återupprepa alla tips, det var mest att jag hade just dessa i huvudet :)

@Diskurs Åh, det låter toppen! Tana French läste jag på rekommendation här av @Anna och @Mineur och jag föll verkligen för dem, jag gillar särskilt Okänt offer, men jag såg nu att det finns fler än de tre jag läst! Fick för mig att det bara fanns tre! Nu har jag tre till böcker jag måste läsa!<3

Tack för de andra tipsen också Mineur, det låter precis som min typ av böcker! Ska skriva upp dem så jag kommer ihåg!
Liane Moriarty har jag läst några av (Tre önskningar, Stora små lögner, Öppnas i händelse av min död)... jag tycker de är lite... konstiga ibland, men bra! Kan kolla upp hennes andra! Tack =) Hittade två till nu när jag googlade iaf; En annan Alice och Andras vänner... dem kan jag komma ihåg!

@Killaloe vad gulligt du är =) (boken till Mineur)

//r

Vad har hon läst och uppskattat tidigare?

Jag har läst Anna Janssons Pojke försvunnen. Jag kommer ju från Örebro, och tycker att det är lite kul med en lokal författare och boken i sig är också ganska bra tycker jag. Men så tragisk...

Nu har jag lånat Små citroner gula från svenska biblioteket, men har inte börjat läsa den ännu.

Jag har lyssnat på Jonah. Die Lehrjahre av Rebecca Gablé. Det är första delen av roman Der König der purpurnen Stadt. En historisk roman i min smak (fast jag tycker bättre om kvinnliga huvudpersoner).

Dessutom har jag lyssnat på en skitläskig kortare historia. Unheard. the Story of Anna Winslow av Anthony del Col. Jag vågade inte lyssna på den på kvällen, och hade hjärtat i halsgropen mitt på förmiddagen... :nailbiting: Om man gillar skräck rekommenderar jag den verkligen. Slutet är creepy...

Hägring 38 var bra! :)
Inte läst den andra du skrev om ännu, men Hägring 38 gjorde att jag fick upp ögonen för Westös böcker. En intressant läsupplevelse, så kan rekommendera den.

Hägring 38 var helt grym tycker jag. Superintressant att läsa om Finlands historia.

Nu är jag färdig med Hägring 38 och jag är helt förstummad. Över slutet. Jag känner mig lite som när jag hade läst Shutter Island.

En väldigt bra bok, tycker jag. Jag är historielärare och min farmor var finlandsvensk född 1914 men jag kände inte till att de röda sattes i straffläger efter inbördeskriget. En fantastisk tidsskildring ur ett för mig helt nytt perspektiv.

Stina Ekblad läste. Så oerhört skicklig och jag kommer att sakna hennes röst i lurarna.

Jag skummade Mamma är bara lite trött av Sara Beischer igårkväll. Det var ganska stor igenkänning och lite jobbig att läsa. Jag håller absolut inte på att bli utbränd, men känner igen ekorrhjulet som pågår dygnet runt känns det som ibland.

Fortsätter med Vinterkriget av Philip Teir (som är finlandssvensk, @fejt ), den är snart utläst och jag gillar den mycket.

Finns det någon här som har läst Little Bee?

Jag ska nog gå och låna Agaat av Marlene van Niekerk. Den är tegelsten och kräver nog koncentration, men har velat läsa den i flera år.

Jag lyssnade på den som ljudbok och det är väl kanske inte riktigt att rekommendera - jag upplevde att jag aldrig blev riktigt engagerad i den trots att den ändå var bra. Så tror att läsa är att föredra eftersom det kändes väldigt trist att inte bli engagerad eftersom den ändå handlar om viktiga saker och har en hel del tänkvärda poänger.

Jag lyssnade på den som ljudbok och det är väl kanske inte riktigt att rekommendera - jag upplevde att jag aldrig blev riktigt engagerad i den trots att den ändå var bra. Så tror att läsa är att föredra eftersom det kändes väldigt trist att inte bli engagerad eftersom den ändå handlar om viktiga saker och har en hel del tänkvärda poänger.
Tack!

Jag skummade Mamma är bara lite trött av Sara Beischer igårkväll. Det var ganska stor igenkänning och lite jobbig att läsa. Jag håller absolut inte på att bli utbränd, men känner igen ekorrhjulet som pågår dygnet runt känns det som ibland.

Fortsätter med Vinterkriget av Philip Teir (som är finlandssvensk, @fejt ), den är snart utläst och jag gillar den mycket.

Jag googlade Teir efter att du nämnt honom tidigare men det jag läste om honom lockade mig inte riktigt.

Agaat har jag glömt av. Tack! Den vill jag gärna läsa.

Jag har bestämt mig för att lyssna på Graham Swifts Mödrarnas söndag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama