Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst ut En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon-McKenna och jag gillade den! =) Håller nu på med Bröllopsfixaren av samma författare och tycker den är t om snäppet bättre =)

Och idag var jag på bibblan och fick med mig dessa hem: =D

24098923_10155169873950678_684675384_n.jpg

//r

Har du läst Vickis vintagebutik @strawberrysylt Tror det är en bok för dig.

Sen älskade jag Karamellskorna, men den är något mindre glättig om än så himla bra. Tänker att du kanske kan gilla den också (och chokolat med för den delen, karamellskorna är en fortsättning men går fint att läsa fristående)

@Killaloe Tack för tipset! Den har jag läst och gillar, så det var ett passande tips! Har även läst hennes andra... vad den nu heter... något med porträtt...? Vet du om hon skrivit fler? =)

Tack för de andra tipsen också, dem ska jag komma ihåg, har inte läst dem!

//r

@Killaloe Tack för tipset! Den har jag läst och gillar, så det var ett passande tips! Har även läst hennes andra... vad den nu heter... något med porträtt...? Vet du om hon skrivit fler? =)
Om du menar författaren till Vickis, alltså Isabel Wollf, så har hon skrivit massor av böcker men oklart hur många som är översatta :)

Lyssnat på Hundar, hus och hjärtats längtan - Lucy Dillon och Allt jag önskade, också Lucy Dillon. Lagom småmysigt.
Försökte sedan lyssna på Det är något som inte stämmer, av och med Martina Haag. Men det tar emot och jag vet inte varför :confused: Den får nog ligga kvar i bokhyllan ett tag. Jag tror jag i stället ska byta till något inom kategorin personlig utveckling - ska försöka hitta något om hjärnans plasticitet, hur glädje smittar eller något annat lagom peppigt och uppmuntrande :up:

Jag har, tack vare bokbingo, lyssnat på Modianos Nätternas gräs. (pga att det skulle vara något relaterat till Nobelpris). Ska jag vara helt ärlig fattade jag typ ingenting. Eller ja, det kanske inte är så mycket att förstå (?) utan mer att ta in osv men nä. Inte alls min grej alltså (tror jag sagt det förut men jag hatar böcker som får mig att känna mig korkad :angel: :D)

Har även läst Grace av Doerr. Gillade ju verkligen Ljuset vi inte ser men den här boken var verkligen ingen höjdare. Miljöerna var förvisso fint beskrivna och kärleken till snö var vacker, men huvudkaraktären var så vansinnigt irriterande. Liksom på nivån att jag bara ville veta hur det skulle gå för omkringkaraktärerna men gladeligen hade suddat ut huvudpersonen :meh:

Lyssnar även på Avd. för grubblerier som jag tycker är en trevlig bok och lagom att lyssna på. :)

Nu var det hemskt länge sen jag uppdaterade känner jag :o Får bli en sammanställning :D

För mycket Lycka av Alice Munroe. Är inte så mycket för novell-formatet, men när jag väl kommit in i det gillade jag de flesta av novellerna väldigt mycket.

The Handmaids Tale. Tyckte mycket om den! Ska bli spännande att diskutera den i min bokcirkel om två veckor :)

Begynnelse av Dan Brown, femte delen om Robert Langdon. Underhållande böcker tycker jag, ungefär som en Hollywood action/drama. Inte mycket substans, men trevligt att variera med. Denna var nog strået vassare dessutom än de senaste jag läst av honom!

Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren. Underbar YA bok om två tjejer som börjar på teaterlinjen på gymnasiet. Det verkar bli en uppföljare och jag hoppas verkligen det!

Raskrigaren: Seriemördaren Peter Magns av Mattias Gardell. Började med att jag lyssnade på P3 dokumentären om Peter Magns, som nämnde denna boken, och blev tvungen att lyssna även på boken. Den går verkligen på djupet i Mangs syften och ideologier, tycker den var riktigt intressant!

Papperssjälar av Emma Johansson. Väldigt fin ungdomsbok om en flicka som blir vän med brodern till en klasskompis som tragiskt dött. Gillade den jättemycket!

Tre önskningar av Liane Moriarty. Hennes debutroman. Gillar alla de böcker jag läst av henne, men denna kan nog vara en favorit. Man får följa tre trillingsystrar i 30-års åldern och deras liv med olika utmaningar.

Har totalstopp för att både lyssna på ljudbok eller försöka läsa en bok. Känns i dagsläget bara stressande istället för avkopplande. Sista boken jag lyssnade på var vansinne av Dean R Koontz och han gör mig inte besviken men nu får allt vad böcker heter vila ett tag.

Korvstoppning i hjärnan

Begynnelse av Dan Brown, femte delen om Robert Langdon. Underhållande böcker tycker jag, ungefär som en Hollywood action/drama. Inte mycket substans, men trevligt att variera med. Denna var nog strået vassare dessutom än de senaste jag läst av honom
Åh jag tyckte han blev så himla tröttsam tillslut :o
alltså besvikelsen som uppstod när han inte alls dog - jag blev seriöst arg :o :angel: :D

@Killaloe Okej, tack! Ska kollas upp!

Förresten hörrni en sak i böcker som utspelar sig på Irland tycker jag är lite svårt, nämligen uttal av namn. Hur uttalas tjejnamnet Clodagh egentligen?? Ser ju jättekonstigt ut! Och ortsnamnet Ranelagh?
Kommer säkert fler...

//r

Jag har just läst ut Madame Bovary, inte av eget val och blir lite full skratt när den ansågs så erotiskt laddad. :D Den fungerar ändå hyfsat än i dag och miljöskildringarna är fantastiska!

Åh jag tyckte han blev så himla tröttsam tillslut :o
alltså besvikelsen som uppstod när han inte alls dog - jag blev seriöst arg :o :angel: :D
Haha, hade aldrig velat läsa dem flera i rad, men en vartannat år funkar ok ;)
Och ja, jag är inte ett du förvånad att du känner så över spoilern ;) :D Kan ha känt liknande, men förväntade mig det nog ändå..

Haha, hade aldrig velat läsa dem flera i rad, men en vartannat år funkar ok ;)
Och ja, jag är inte ett du förvånad att du känner så över spoilern ;) :D Kan ha känt liknande, men förväntade mig det nog ändå..
Nä det var ju inte förvånade, egentligen, men ändå! :D

@Killaloe Okej, tack! Ska kollas upp!

Förresten hörrni en sak i böcker som utspelar sig på Irland tycker jag är lite svårt, nämligen uttal av namn. Hur uttalas tjejnamnet Clodagh egentligen?? Ser ju jättekonstigt ut! Och ortsnamnet Ranelagh?
Kommer säkert fler...

//r

Cloda och Ren-la :) (Sorry, @Diskurs hann före men jag såg det inte innan jag skrev!)

Siobhan är svårare tycker jag, för att inte tala om Caoimhe och Tadgh och Saoirse och Aisling och Niamh :D Alla mycket vackra men ologiska för min hjärna...

Siobhan är svårare tycker jag, för att inte tala om Caoimhe och Tadgh och Saoirse och Aisling och Niamh :D Alla mycket vackra men ologiska för min hjärna.
Framförallt Siobhan och Aisling tycker jag varierar väldigt hur det uttalad, beroende på dialekten :)

Jag är tillsammans med ett gäng ”kulturpersonligheter” med i en bokklubb. Det är alltså inte genren chiclit vi snackar om. Jag fick med nöd och näppe igenom att vi läste ”Fallna kvinnor” :laugh: Enda fördelen är att rödvinet flödar under våra träffar så diskussionerna kan lätt mynna ut i existensiella flum-diskussioner och man då klarar sig igenom med att ”skumma” vissa partier :angel:

Just nu är jag mest inne på att läsa Madicken iofs :angel: När man läser dessa böcker (främst andra boken) som vuxen hittar man massa intressanta främst samhällsrelaterade inslag och nyanser i tex de vuxnas relationer som man inte förstod som barn.

@Diskurs @Anna @Killaloe Haha, nej vad kul! Visste inte att det fanns språkkurser gällande irländska namn ^^ Wohoo! Ja, alla de där andra ni nämner har jag också stött på! Jag brukar hitta på nåt som jag tycker låter bra även om jag fattar att det inte är så det ska uttalas och sen får personen heta så XD
Liksom Aoife, hur i hela friden får de det till Iifa (Ee-fa)??

Jises!

//r

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 143
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama