Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Diskurs @Anna @Killaloe Haha, nej vad kul! Visste inte att det fanns språkkurser gällande irländska namn ^^ Wohoo! Ja, alla de där andra ni nämner har jag också stött på! Jag brukar hitta på nåt som jag tycker låter bra även om jag fattar att det inte är så det ska uttalas och sen får personen heta så XD
Liksom Aoife, hur i hela friden får de det till Iifa (Ee-fa)??

Jises!

//r

Just Aoife hade jag och min ex-sambo ett litet internt skämt kring då det enda logiska sättet för mig att uttala det var typ "Ojf". Han höll på att skratta ihjäl sig och ja, på den vägen var det väl. Inte så roligt för utomstående kanske men jag skrattar fortfarande.

Cloda och Ren-la :) (Sorry, @Diskurs hann före men jag såg det inte innan jag skrev!)

Siobhan är svårare tycker jag, för att inte tala om Caoimhe och Tadgh och Saoirse och Aisling och Niamh :D Alla mycket vackra men ologiska för min hjärna...
Siobhan = Schivan (betonat som Yvonne), Tadgh = Tajg
Aishling = Äschling

Just Aoife hade jag och min ex-sambo ett litet internt skämt kring då det enda logiska sättet för mig att uttala det var typ "Ojf". Han höll på att skratta ihjäl sig och ja, på den vägen var det väl. Inte så roligt för utomstående kanske men jag skrattar fortfarande.

I "sommaren utan regn" av Maggie O'Farrell heter en av personerna Aoife och hon skriver att det uttalas som en blandning mellan Eve och Ava.

Har läst The Color Purple, tung bok med eländes elände, men Alice Walker hanterar det ändå på ett imponerade sätt så att en som läsare orkar ta sig igenom boken. Men slipper helst läsa om den.
Dock långa utsvävningar om religiösa grubblerier i slutet av boken som känns väldigt ditplacerade på författarens behov snarare än karaktärernas, som drar ner betyget en del för mig.

Så lustigt, vi som precis diskuterade gaeliska namn på lunchen häromdagen! Min kollega är irländska och fick ta emot rätt många "men vad i hela helv...?!"-kommentarer från oss andra när hon började gå igenom diverse namn med, hrm, intressanta stavningar. Kollegans bästa kompis blir ofta kallad Granny utanför Irland - hennes namn är Grainne och det uttalas typ "gronija" :laugh:

Jag fick i alla fall lära mig att "bh" på gaeliska blir "v", vilket gav mig lite mer förståelse för namnet Siobhan i alla fall... Men hur kan det uttalas annorlunda, menar ni? Jag kan bara minnas att jag hört Shivåån eller möjligtvis Shovåån.

Jag vill för övrigt döpa min eventuella framtida dotter till Eilidh då jag tycker det är så vackert, men inser att det kanske är lite taskigt med tanke på hur besvärligt hon lär få det så fort hon åker utomlands...

Jag är tillsammans med ett gäng ”kulturpersonligheter” med i en bokklubb. Det är alltså inte genren chiclit vi snackar om. Jag fick med nöd och näppe igenom att vi läste ”Fallna kvinnor” :laugh: Enda fördelen är att rödvinet flödar under våra träffar så diskussionerna kan lätt mynna ut i existensiella flum-diskussioner och man då klarar sig igenom med att ”skumma” vissa partier :angel:

Just nu är jag mest inne på att läsa Madicken iofs :angel: När man läser dessa böcker (främst andra boken) som vuxen hittar man massa intressanta främst samhällsrelaterade inslag och nyanser i tex de vuxnas relationer som man inte förstod som barn.
Madame Bovary tycker jag att du ska föreslå här näst! :D Då låter du litterär! :D Det är ju lite inne på samma tema som Fallna kvinnor! :D

Ashleen har jag fått lära mig för Aisling, men det kanske är olika på olika platser :)

Siobhán har jag mest hört som Shivåån - eller Shi-vaughn, kanske, snarare. Men som @Killaloe skriver så skiljer det sig säkert på olika platser!

Jag trodde att du inte alls visste hur namnen uttalades? Fick det intrycket av ditt inlägg.

Ashleen har jag fått lära mig för Aisling, men det kanske är olika på olika platser :)

Siobhán har jag mest hört som Shivåån - eller Shi-vaughn, kanske, snarare.
Precis så skulle jag också uttala den namnen :).

Jag har läst Vargarnas historia av Emily Fridlund. En kuslig och tät inledning men jag tycker inte att den höll hela vägen.

I lurarna har jag haft Jonathan Swifts Mödrarnas söndag och om den har jag bara en sak att säga. Läs!!! Det känns som en bok som jag vill läsläsa också.

Nu läser jag Doris Lessings Det femte barnet och i morgon ser jag fram emot Westös Den svavelgula himlen på ljudbok.

Tillägg: Såklart att jag skrev Jonathan i stället för Graham. Jag gissar att den sistnämnde är rätt van.

Senast ändrad:
Jag har, tack vare bokbingo, lyssnat på Modianos Nätternas gräs. (pga att det skulle vara något relaterat till Nobelpris). Ska jag vara helt ärlig fattade jag typ ingenting. Eller ja, det kanske inte är så mycket att förstå (?) utan mer att ta in osv men nä. Inte alls min grej alltså (tror jag sagt det förut men jag hatar böcker som får mig att känna mig korkad :angel: :D)

Har även läst Grace av Doerr. Gillade ju verkligen Ljuset vi inte ser men den här boken var verkligen ingen höjdare. Miljöerna var förvisso fint beskrivna och kärleken till snö var vacker, men huvudkaraktären var så vansinnigt irriterande. Liksom på nivån att jag bara ville veta hur det skulle gå för omkringkaraktärerna men gladeligen hade suddat ut huvudpersonen :meh:

Lyssnar även på Avd. för grubblerier som jag tycker är en trevlig bok och lagom att lyssna på. :)

Jag är nyfiken på Ljuset vi inte ser men tvekar pga av tegelsten.

Modiano (eller hans böcker i alla fall) har jag stått och hållt i många gånger på bibblan men har hittills inte kommit mig för. Nån gång ska det bli av. Parismiljöerna och ockupationstiden lockar mig. Och det mindre formatet.

Jag är nyfiken på Ljuset vi inte ser men tvekar pga av tegelsten.
Jag lyssnade på den - vilket jag upplevde var ett väldigt trevligt format för boken. Den är säkert ännu bättre att läsa (språket är fint!) men samtidigt så var det en behaglig inläsning, ett lagom tempo i själva berättelsen och liksom en väldigt fin upplevelser av en ljudbok. Det är kanske inte den mest fantastiska boken som helhet, men absolut en av de bästa lyssningsupplevelserna jag har haft :)

Jag trodde att du inte alls visste hur namnen uttalades? Fick det intrycket av ditt inlägg.

Då var jsg otydlig! De första gångerna jag kom i kontakt med dem var jsg helt lost, sedan forskade jag reda på hur det skulle vara :) Men jag tycker ju fortfarande att de är ”svåra” namn.

I lurarna har jag haft Jonathan Swifts Mödrarnas söndag och om den har jag bara en sak att säga. Läs!!! Det känns som en bok som jag vill läsläsa också.

(...)

Tillägg: Såklart att jag skrev Jonathan i stället för Graham. Jag gissar att den sistnämnde är rätt van.

Det gjorde jag genomgående när jag läste och skrev och pratade om den :D och jag. Instämmer. Läs! Så himla bra.

Har hunnit med en del lyssning det senaste. Har hamnat lite i feelgood-facket gör närvarande och tar gärna emot tips på bra böcker där. Det fungerar bra för min hjärna just nu.

Började med Vägen till Sugar Maple In. Den gillade jag rätt mycket, även om den var lite förutsägbar.

Strandcafeet av Lucy Diamond, den minns jag faktiskt knappt någonting av, så den var det nog inget speciellt med. :D

Snöfall, mirakel och frusna hjärtan av Claire Sandy. Rätt Ok, men inget mästerverk.

Och så har jag lyssnat om på några Lucy Dillon som jag läst innan (Ensamma hjärtan och hemlösa hundar, Tango för vilsna själar (Den hade jag inte läst innan) samt Och så levde de lyckliga)

Har även lyssnat på Andras vänner av Liane Moriarty. Har lyssnat på ett par andra av henne och tycker att dom är rätt ok.

Detta blandar jag upp med lite nostalgi och lyssnar mig igenom serien om Britta och Silver. :D

Imorgon släpps sista Harry Potter på Storytel så den ligger härnäst på listan.

Jag har även lyssnat klart på Legenden om ljusets rike, så nu har jag på lite drygt ett år tagit mig igenom alla 82 böckerna om Isfolket, Häxmästaren och Ljusets rike.

Efter en period av enbart ljudbokslyssnande (Harry Potter, inne på fjärde boken nu) har jag kommit igång med lite vanlig läsning igen! Började med The Widow av Fiona Barton i förrgår och tycker bra om den än så länge :)

Näst på tur står Thirteen Reasons Why av Jay Asher. Den verkar tung och kontroversiell, men också viktig och intressant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 143
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama