Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Senaste lästa böckerna i mitt liv
Just nu är jag här - inte riktigt en bok jag gillar alltså. Mycket beroende på att huvudpersonen var rätt så otrevlig och nä, jag hade svårt för karaktärens sätt att bete sig mot sina medmänniskor.

Ditt livs affär - kanske inte det bästa jag läst av Backman, men ibland tror jag nästan att hans noveller är det bästa han skrivit. Tycker det blir lite mer lagom och mer tilltalande när det är noveller, även om jag älskar hans andra alster också.

Den underjordiska järnvägen - SÅ BRA! Men helt genomhemsk (bra kanske att du inte läste den @niphredil ). Men ja, superintressant och välskriven bok som är en sådan där som iaf jag inte kommer att glömma bort utan den kommer finnas kvar i huvudet länge.

Rent-a-claus - mest tramsig faktiskt och jag hatade slutet. :down: Kommer inte läsa fler noveller av Ring tror jag, kändes inte alls som min typ.

Utöver det håller jag på att lyssna på Sanningens pris som är rätt medioker (med en hel del märkliga/funkofoba/rasistiska/idiotiska uttalanden från personerna i boken), men ändå rätt underhållande eftersom den utspelar sig längs västkusten och måååånga av miljöerna är väldigt välbekanta :D

Läser dessutom Karriär i ondska - hittills gillar jag den lika mycket som de andra två och den lever helt klart upp till förväntningarna (men visst hade ni lite åsikter om rollkaraktärernas utveckling ni som läst den? typ @Ceta och några fler?)

Och för att återkoppla lite till namndiskussionen och svårigheterna att uttala namn osv så dök den här just upp i mitt flöde på FB :D
Alltså, Harry Potter skriven med skotskt "översättning"
24294262_10154857918710706_725124647531179645_n.jpg

Cloda och Ren-la :) (Sorry, @Diskurs hann före men jag såg det inte innan jag skrev!)

Siobhan är svårare tycker jag, för att inte tala om Caoimhe och Tadgh och Saoirse och Aisling och Niamh :D Alla mycket vackra men ologiska för min hjärna...
saoirse är med i Havets sång en film vi såg på skolan.
Uttalas inte ens i närheten av vad man tror och barnen rättar mig hela tiden haha

Läser dessutom Karriär i ondska - hittills gillar jag den lika mycket som de andra två och den lever helt klart upp till förväntningarna (men visst hade ni lite åsikter om rollkaraktärernas utveckling ni som läst den? typ @Ceta och några fler?)
Jag gillar karaktärsutvecklingen i den! Hoppas bara det inte blir allt för sliskigt i fortsättningen, men det är å andra sidan inte författarens stil ;)

Senaste lästa böckerna i mitt liv
Just nu är jag här - inte riktigt en bok jag gillar alltså. Mycket beroende på att huvudpersonen var rätt så otrevlig och nä, jag hade svårt för karaktärens sätt att bete sig mot sina medmänniskor.

Ditt livs affär - kanske inte det bästa jag läst av Backman, men ibland tror jag nästan att hans noveller är det bästa han skrivit. Tycker det blir lite mer lagom och mer tilltalande när det är noveller, även om jag älskar hans andra alster också.

Den underjordiska järnvägen - SÅ BRA! Men helt genomhemsk (bra kanske att du inte läste den @niphredil ). Men ja, superintressant och välskriven bok som är en sådan där som iaf jag inte kommer att glömma bort utan den kommer finnas kvar i huvudet länge.

Rent-a-claus - mest tramsig faktiskt och jag hatade slutet. :down: Kommer inte läsa fler noveller av Ring tror jag, kändes inte alls som min typ.

Utöver det håller jag på att lyssna på Sanningens pris som är rätt medioker (med en hel del märkliga/funkofoba/rasistiska/idiotiska uttalanden från personerna i boken), men ändå rätt underhållande eftersom den utspelar sig längs västkusten och måååånga av miljöerna är väldigt välbekanta :D

Den underjordiska järnvägen vågar jag inte läsa. Även om jag väldigt gärna skulle vilja. Jag värjer mig för allt hemskt just nu. Ett litet liv blev inte utläst. Det går bara inte.

Senast ändrad:
Jag har läst ut Det femte barnet. Obehaglig och typiskt en sån bok som får mig att sakna en bokklubb. Så småningom vill jag gärna läsa mer av Lessing.
Nu ska jag läsa Monica Isakstuens Var snäll mot djuren.

Den underjordiska järnvägen vågar jag inte läsa. Även om jag väldigt gärna skulle vilja. Jag värjer mig för allt hemskt just nu. Ett litet liv blev inte utläst. Det går bara inte.
Det låter klokt - jag hade inte fattat hur hemsk den var, för då hade jag nog faktiskt inte ens gett mig på den. Men med det sagt, så var den ändå värd det i slutänden tror jag.

Vad flitiga ni är med läsningen!

Jag har lyssnat på en deckare av Eva Almstedt "Kalter Grund" och det var en helt ok historia, men inget speciellt direkt. Fick dock stort tummen ner när huvudpersonens kollega börjar tafsa på henne på hotellrummet en kväll och inte slutar fast hon säger nej, men egentligen ville hon ju så det gjorde inget. :turd:

Nu har jag laddat ner och börjat lyssna på andra delen i Neapel-Serien. Ser fram emot det - 18 timmar!

Ska leta reda på en bra språkkurs och försöka lära mig lite franska också. :D

Hur kommer man med i en bokklubb!? :D
Avundsjuk på er som har det, jag vill också diskutera böcker jag läser. Ni som är med i bokklubbar, hur startade ni dom? :)

Avundsjuk på er som har det, jag vill också diskutera böcker jag läser. Ni som är med i bokklubbar, hur startade ni dom? :)

Jag har gått med i existerande. Kolla Facebook-gruppen Hitta en bokcirkel, om du har Facebook - antingen kan du leta upp en nära dig eller så kan du "annonsera" efter en själv :)

Vill du vara med i en digital cirkel finns Kulturkollo läser på Facebook som är öppen för alla. En bok i månaden, diskuteras i diverse trådar som dels läggs upp av admin, dels kan medlemmar skapa egna. Vi väntar just nu på nästa bok :)

Jag och tre kompisar från universitetet startade vår lilla bokklubb för tio år sedan. Ambitionen och läsningen går upp och ner, men det är så kul att ses och prata böcker (och annat).

Det låter klokt - jag hade inte fattat hur hemsk den var, för då hade jag nog faktiskt inte ens gett mig på den. Men med det sagt, så var den ändå värd det i slutänden tror jag.
En låntagare hämtade ut sitt beställda ex på bibblo idag. Hon bävade lite men sa att hon hört att den är för bra för att låta bli.

Här är det senaste jag läst :)

Den gode lögnaren av Nicholas Searle. Den här boken ska ha fått pris för bästa översätta deckare, har dock glömt vilket år. Men det märktes, språket flöt och var på en helt annan nivå än de flesta andra deckare jag läst. Skickligt skriven, huvudpersonen var så dryg och med en kvinnosyn av inte denna världen att jag blev allt irriterad emellanåt. Intressant historia som sakta nystades upp och jag fastnade mer för boken under tiden, när det började klarna hur allt hängde ihop och varför personerna betedde sig som de gjorde.

Kopparhandsken av Holly Black & Cassandra Clare. Andra delen av en trilogi, helt okej. Bra fortsättning på föregående bok. Ska bli spännande att läsa sista delen. :)

Ensam på Mars av Andy Weir. Den här gillade jag! Har tänkt se filmen men ville läsa boken först så att jag inte skulle känna till historien i förväg för en trevligare läsupplevelse så att säga. Bra flyt i boken, är fascinerad av att man kan skriva en bok hur det skulle kunna vara att bli ensam på Mars och hur man klarar av de problem som kan uppstå. Inte för tekniskt invecklad för en person som jag som kan noll om sånt (och inte heller riktigt har intresse) och spännande ända till slutet. :)

Jag har upptäckt en svensk författare jag inte kände till - Anna Schulze. Har skummat hennes Vårt gemensamma liv, just skummat, inte läst för att den påverkade min sinnesstämning så starkt. Den handlar om Ted som i bokens början är tillsammans med Karin men blir kär i Cecilia och lämnar Karin för henne. Ted är i restaurangbranschen och vi får följa hans klättring på karriärstegen och hans liv med Cecilia.

Jag klarade som sagt inte av att läsa den trots att den är väldigt bra, eller förmodligen just därför och kanske även för att jag befinner mig på samma ställe i livet som Ted och känner igen hans grubblerier.

Boken handlar egentligen om ett helt vanligt liv, det händer väl inget sådär väldigt uppseendeväckande, men den är målad med så grådaskiga färger att jag bara kände livsglädjen rinna iväg.

Som sagt, väldigt bra bok men inget för just mig.

Har även lånat hennes Att ringa Clara som jag hoppas ska passa mig bättre!

En helt annan fråga; får man lägga till en bok som "läst" på goodreads fast man bara skummat den??:confused::angel:

Fortsätter med feelgod och liknande eftersom det är vad min hjärna just nu kan tillgodogöra sig.

Harry Potter och dödsrelikerna
Hundar, hus och hjärtans längtan (Lucy Dillon)
Robin Hood i en ungdomsvariant
Några till Britta och Silver (insåg att inte alla finns inlästa, men de finns här hemma i fysisk form så jag får läsa de sista över jul
Samt nu äntligen den sista Rosengädda som till slut dök upp på Storytel.

Fortsätter med feelgod och liknande eftersom det är vad min hjärna just nu kan tillgodogöra sig.

Harry Potter och dödsrelikerna
Hundar, hus och hjärtans längtan (Lucy Dillon)
Robin Hood i en ungdomsvariant
Några till Britta och Silver (insåg att inte alla finns inlästa, men de finns här hemma i fysisk form så jag får läsa de sista över jul
Samt nu äntligen den sista Rosengädda som till slut dök upp på Storytel.

Jag ska läsa om Svarta Hingsten-böckerna under julhelgen är tanken, får se om det blir så. Men ur mysperspektiv - med katt i knät, nötter och fikon att snaska på och så Svarta Hingsten, Argbiggan, Signal och vilka mer delar det nu finns... Det funkar. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 144
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama