Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Killaloe Åh, vad kul med Mats Strandberg! Jag har läst hans Bekantas bekanta och Halva liv och vad jag minns så gillade jag dem, särskilt Halva liv. Ska låna Hemmet!
----

Jag har läst Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg och tyckte den var lite konstig, men bra =) Sen läste jag Marita Conlon-McKennas Kockskola för ensamma hjärtan och gillade den, dock lite förvirrande med så många olika personer.
Nu läser jag Det är inte jag, det är du av Mhairi McFarlane. Har tidigare läst hennes You had me at hello och tycker hon skriver roligt.

//r

Jag har läst ut Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson. Tyckte den var svag i början, men sedan blev den bättre och bättre och igår kväll kunde jag inte somna utan att ha läst ut den. Ganska ytlig och sorglig, men samtidigt med lite feel-good och jävlar anamma till slut. Kommer väl inte att läsa om den, men den var värd tiden.

Även utläst är Die russische Herzogin av Petra Durst-Benning. Den tyckte jag mycket om. Jag är ju lite kluven till böckerna efter att ha sett författarinnan live - hon passade inte alls ihop med min bild. Men det ska jag försöka släppa, för böckerna är ju lika bra ändå! :D

Lyssnar på andra delen av Neapel-trilogin och den är jättebra tycker jag. Otroligt dyster å ena sidan - jag blir rätt knäckt av att höra om de unga kvinnornas liv - men samtidigt så har de ju driv på olika sätt. Kommer defintivt att bli tredje delen också.

Har precis börjat på ytterligare en historisk roman av en för mig ny författare. Das kupferne Zeichen av Katia Fox. Men det är min toa-bok och jag har bara kommit några sidor ännu. ;)

Lånade hem en hög böcker på svenska över jullovet: Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld, Sorgmantel av Unni Lindell och Little Bee av Chris Cleave. Kan inte bestämma mig för vilken jag ska börja med...

Jag har läst ut Det femte barnet. Obehaglig och typiskt en sån bok som får mig att sakna en bokklubb. Så småningom vill jag gärna läsa mer av Lessing.
Nu ska jag läsa Monica Isakstuens Var snäll mot djuren.
Det femte barnet är SÅ hemsk. :( Men bra. Den kändes som originalet till Vi måste prata om Kevin, som är det hemskaste jag läst.

Det femte barnet är SÅ hemsk. :( Men bra. Den kändes som originalet till Vi måste prata om Kevin, som är det hemskaste jag läst.
Jag har inte läst Vi måste prata om Kevin och kommer nog aldrig att göra det heller (jag klarade inte av att läsa ut Ett litet liv).

Jag är klar med såväl The Widow som Thirteen Reasons Why och har fortsatt med Kallentofts senaste, Djävulsdoften. Och jag är SÅ besviken! Min pappa har länge sagt att han inte orkar med Kallentofts böcker för att det är så mycket fokus på ångest och självdestruktion, men jag har inte hållit med. Förrän nu.

Egentligen började jag känna det redan i Zack-böckerna, men nu i Djävulsdoften är det verkligen så självlysande ångestladdat att jag får alldeles ont i själen. Det är synd, för språket är som vanligt bra och själva fallet verkar intressant, men guuud den där Malin Fors driver mig till vansinne!

Eftersom jag är envis och vill veta hur själva fallet slutar kommer jag att läsa klart den ändå, men det här får nog bli slutet på min Kallentoft-karriär faktiskt.

Ska läsa Käre ledare av Jang Jin-Sung härnäst tänkte jag, den verkar väldigt intressant och jag vill gärna lära mig mer om Nordkorea.

Jag har kämpat mig igenom Den unge werthers lidande. Inte riktigt min typ av bok, men den hade helt klart sina intressanta delar och jag kan nog ändå förstå varför den blivit så kultförklarad.

Har även sträckläst Tjockdrottningen och den var bra! Men så tragisk, den var rätt jobbig att läsa stundtals alltså. Mem ja, väldigt intressant och en bra samtidsskildring

Jag kämpar med Liv efter liv av Kate Atkinson. Bra men lite för långt mellan höjdpunkterna, jag minns henne som snärtigare.

Längtar dock till att bli klar så att jag får börja med Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse. Serien :heart

Den är f-n så obehaglig. Särskilt slutet

Men alla Atwoods böcker har liknande tema. Alias Grace (serien) finns på Netflix också, kan rekommenderas både i serie och bokform.
Men hallå spoiler för alla som inte läst?? Dölj texten! Wtf!

Jag har läst Monica Isakstuens Var snäll mot djuren och tyckte mycket om den.

Nu väljer jag mellan Jeanette Wintersons Skymningsporten, Daphne du Mauriers Rebecca och Kate Atkinsons En gud i spillror (Jag älskade Liv efter Liv @mandalaki )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 672
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 144
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur