Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Endast Färjan, vilken jag faktiskt tyckte var underhållande, nästan hela vägen iaf :p
Från Wilderäng har jag läst midvintermörker också, men den var lite för militärisk för mig, Jag får hålla koll om det kommer något nytt från honom :)

Sankta Psyko har jag påbörjat att läsa för längesen, men av nån anledning kom jag inte mer än 1/3, kanske ska ge den en ny chans i ljudformat...
Jag uppskattade ju Hemmet ner än Färjan - så den kanske kan vara något?

Och visst är det väl Höstsol som är Wilderängs senaste (inlästa iaf). För Midvintermörker är väl äldre? Tänker att Höstsol kanske kan leva upp till stjärn-serien :)

Sen kanske Bakom stängda dörrar skulle kunna vara värd att kolla upp? Den verkar ju bra iaf.

Och hm, dom 7 nycklarna har jag sett många läsa under hösten och deras recensioner har varit positiva.

Senast ändrad:
Jag uppskattade ju Hemmet ner än Färjan - så den kanske kan vara något?

Och visst är det väl Höstsol som är Wilderängs senaste (inlästa iaf). För Midvintermörker är väl äldre? Tänker att Höstsol kanske kan leva upp till stjärn-serien :)

Sen kanske Bakom stängda dörrar skulle kunna vara värd att kolla upp? Den verkar ju bra iaf.

Och hm, dom 7 nycklarna har jag sett många läsa under hösten och deras recensioner har varit positiva.
Ska kolla upp Hemmet!
Ja det stämmer, Höstsol är senaste inlästa, jag har kanske vart lite fördomsfull efter midvintermörker :o

Bakom stängda dörrar la jag faktiskt till i bokhyllan tidigare idag när jag satt och letade, men kände inte ett sug att lyssna just nu, men den verkar helt klart intressant :)

De sju nyclklarna har jag missat! Tack för tipset, ska lägga till den i bokhyllan :) Tack för att du försöker hjälpa mig att hitta nått :bow:

Tack för att du försöker hjälpa mig att hitta nått :bow:
Alltså jag älskar att berätta för folk vad dom kan läsa - så det här är det roligaste jag gjort idag :o :D
Ja det stämmer, Höstsol är senaste inlästa, jag har kanske vart lite fördomsfull efter midvintermörker :o
Jag tänker att han förhoppningsvis utvecklat sitt skrivande eller iaf har kommit fram till att det mimitära behövs i lagom dos :D så ge den en chans (säger jag utan att ha läst den :angel: )

Sen finns väl senaste Dan Brown inläst? Om du gillar hans böcker allså :)

Boken Hon som kom före av J.P Delaney var en av dom nominerade till årets bästa thriller på Goodreads, den kan ev vara väldigt bra. (Jag har den som ”att läsa”)

Sen älskade jag Du av Kepnes - men vet inte riktigt om den hamnar i rätt kategori. Sjukt obehaglig iaf!

Såg också Isola - vet inte om den kan vara något? Svensk dystopi

Avslutade året med att läsa Den utvalda, Orkidépojken och Flora Banks enda minne.

Älskade Orkidépojken! Så vacker, underlig och fint skriven. Men sorglig och mörk.

Flora Banks enda minne var absolut bra, men jag upplevde den otroligt tragisk. Troligtvis mer tragisk än vad som avsetts, men det var så många grejer som är lite för nära min verklighet som jag har svårt att förhålla mig till och som skaver - så ja, då blir den svår.

Den utvalda var ungefär lika förutsägbar och dålig som jag hade förväntat mig. Fattar inte varför jag fortsätter läsa den serien, men det är som att jag måste få reda på hur det slutar även om jag är rätt säker på utgången samt att jag tröttnar efter bara några sidor :o :D

Av det jag lyssnat på den sista tiden är det nog bara Momo- eller kampen om tiden (Michael Ende) som är värt att nämna. Resten har mest varit tidsspillan. O_o Tur att jag lyssnat när jag gör andra saker så det inte är helt bortkastat. :laugh:

Just nu lyssnar jag på Medan mörkret faller av Anna Lihammer. Lite av en utmaning för mig då jag normalt undviker böcker av svenska författare. Egentligen har jag ingen bra anledning till detta så jag har tänkt att det här året ska jag plocka in fler svenska böcker i min lista. Så ni får gärna tipsa mig om bra svenska böcker. Inte allt för snyftiga historier, rått våld eller tragiska öden som man mår dåligt av. Tyvärr orkar min hjärna med sådant.

Så kan du ju inte skriva utan att berätta om böckerna! Vi andra kanske borde undvika dom liksom :D
Joho, det kunde jag ju visst. Det gick hur bra som helst. :D

Nåja, Kiaras saga av Margit Sandemo. 3 delar totalt bortkastad tid. Outlander del vilken det nu är i ordningen. Jag önskar fortfarande att jag hade slutat efter del 3. :laugh: Den perfekte mannen av Sheila O'Flanagan. :meh: Och så sista Rosengädda. Men den kan jag ha nämnt tidigare. :p

Av det jag lyssnat på den sista tiden är det nog bara Momo- eller kampen om tiden (Michael Ende) som är värt att nämna. Resten har mest varit tidsspillan. O_o Tur att jag lyssnat när jag gör andra saker så det inte är helt bortkastat. :laugh:

Just nu lyssnar jag på Medan mörkret faller av Anna Lihammer. Lite av en utmaning för mig då jag normalt undviker böcker av svenska författare. Egentligen har jag ingen bra anledning till detta så jag har tänkt att det här året ska jag plocka in fler svenska böcker i min lista. Så ni får gärna tipsa mig om bra svenska böcker. Inte allt för snyftiga historier, rått våld eller tragiska öden som man mår dåligt av. Tyvärr orkar min hjärna med sådant.
Stjärnfall-serien av Lars Wilderäng :p
Isvittring och nässelvrede av Solveig Vidarsdotter gillade jag.
Katarina Wennstam gör bra böcker.
Markus Lutteman's Blodmåne var också bra.
Anders de la Motte har också gjort bra böcker, inte så mycket "ond bråd död" i höstdåd och i slutet av sommaren som är dom två jag läst av honom.
Kanske någon är för mycket thriller för dig, men dessa är vad jag kommer på just nu.

Stjärnfall-serien av Lars Wilderäng :p
Isvittring och nässelvrede av Solveig Vidarsdotter gillade jag.
Katarina Wennstam gör bra böcker.
Markus Lutteman's Blodmåne var också bra.
Anders de la Motte har också gjort bra böcker, inte så mycket "ond bråd död" i höstdåd och i slutet av sommaren som är dom två jag läst av honom.
Kanske någon är för mycket thriller för dig, men dessa är vad jag kommer på just nu.
Stjärnfall har jag kikat lite på, men tror inte den är något för mig.
Höstdåd har jag lyssnat på och tyckte sådär om. Inget som har lockat mig till att vilja läsa fler.
De andra ska jag kika på. Tack för tips. :up:

Kommer antagligen lägga ner Det är inte jag, det är du, de var så konstig =S

Läser just nu istället Kristina Appelqvists Svart löpare. I början gillade jag den inte, men den har blivit bättre och bättre och känns nästan som en bra bok nu^^

O så har jag reserverat två till av Tana French <3 Trodde inte de fanns på min bibbla, aldrig sett dem i hyllan, men när jag sökte nu så fanns de!

//r

Är så sjukt dålig på att uppdatera här :o Får bli ett nytt samlingsinlägg :angel:

- Dumplin av Julie Murphy. En fin ungdomsbok om en tjej som försöker gå sin egen väg och anmäler sig till en skönhetstävling. Hennes mamma är med och ordnar tävlingen och tycker inte hon ska vara med för hon är för kraftig. Tyckte mycket om den, och hoppas på en fortsättning (på goodreads är den angiven som en serie, så hoppas på det!)

- The immortal life of Henrietta Lacks av Rebecca Skloot. En historia om en kvinna som indirekt förändrat världen, som jag inte hade en aning om har funnits. Boken är skriven av en journalist som gör efterforskningar om Henriettas liv. Henrietta hade en väldigt aggressiv typ av livemoderhalscancer. Läkarna tog (utan lov) cellprover från cancern, och dessa har sedan kunnat leva vidare i oändlighet och möjliggjort mycket forskning och nya mediciner. Väldigt intressant!

- Hjärtslaget i rosengäddda av Emma Hamberg. Jag håller med det som sagts i tråden i stort. Var så arg på karaktärerna större delen av boken. Men samtidigt är jag en sucker för slut där allt knyts ihop på ett feelgoodigt slut, så kunde inte låta bli att gilla den lite ändå :o

- Ditt livs affär och Varje dag blir vägen hem längre och längre av Fredrick Backman. Kortromaner eller noveller. Trevliga att lyssna på, men inget jättebestående intryck.

- Krokas av Elin Olofsson. Sett så mycket tips om denna på FB, men den blev en besvikelse. Väldigt tunn i storyn tycker jag och inget som grep mig tyvärr, även om det är en bok som "borde" tilltallat mig :p

- Gregorius av Bengt Ohlsson. Efter tips från någon här? Handlar om prästens sida av historien i Doktor Glas. Tyckte väldigt mycket om den! Oväntat då jag inte brukar gilla böcker med osympatiska karaktärer. Denna var dock sjukt välskriven och även om han är en mansgris så kunde man glimta annat emellanåt, och också förstå lite vad som gjort honom till den han är...

Varit lite för mycket det sista så jag har gått tillbaks till att lyssna om böcker. Klarar inte riktigt att påbörja någon ny och fokusera.

Lyssnat på Harry Potter alla böcker och de var faktiskt bättre än jag trodde. Lite mörkare läsning än sett filmerna

Stephen Kings - dr sömn uppföljaren till the shining. Gillade den mycket, Enkel att följa med i
Stephen Kings - Väckelsen - Tråkig som fasen. Kom aldrig in riktigt i boken och innan jag visste ordet av var den slut. Fattade knappt vad som hänt
Dean R Koontz - Serien om Odd Thomas - enkel, lättlyssnad och intressant med alla sina döingar runt sig som han ser :)

Nu har jag börjat på Väktare av Dean R Koontz senast jag läste den var jag 15 så ska bli spännande att se om jag upplever samma känsla.

Att gå tillbaks och lyssna på redan lästa/lyssnade böcker ger mig lite sinnesro då jag inte behöver följa med så intensivt hela tiden.

Börjar året med #2 Maria Lang, "Farligt att förtära". Fick en flipp innan jul att jag vill läsa alla Maria Langs deckare och halva nöjet är att jaga omkring efter dom på diverse antikvariat :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
121
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 077
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 672
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 144
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur