Killaloe
Trådstartare
Hörreni, jag skrev ju ett mail till förlagen angående Caroline-boken som var så himla sunkig och har fått svar från båda förlagen som gett ut den.
Mailet från Lind&co var bara en besvikelse (och kanske inte helt oväntad), väldigt avfärdande och inte särskilt trevligt heller för den delen.
Men så kom det här mailet från Bonnier idag och gjorde mig ändå lite glad
Jag inser ju att det är svårt för någon att ta ansvar för något hen inte varit delaktig i samt förklara tankegångarna bakom beslutet samt att hen inte kan hållas ansvarig för vad recensenter tycker (om en usel bok) Men jag tycker att det är ett bra svar och jag är imponerad över att hen ändå tar sig tiden att svara på mitt mail och inte bara avfärda det.
Mailet från Lind&co var bara en besvikelse (och kanske inte helt oväntad), väldigt avfärdande och inte särskilt trevligt heller för den delen.
Men så kom det här mailet från Bonnier idag och gjorde mig ändå lite glad
Stort tack för ditt mail, och ursäkta att du har fått vänta så på ett svar. Det är några år sedan boken Jag är Caroline utkom, och just de personer som arbetade med boken arbetar idag på andra förlag. Men jag ska försöka bemöta dina tankar och frågor så gott jag kan.
Låt mig först säga att jag tycker du har många poänger i ditt resonemang. Att som manlig författare skildra en tonårstjej går naturligtvis bra, men eftersom du reagerar som du gör har författaren inte lyckats hamna rätt i tonläget här. Peter Barlachs tidigare böcker om pojken John tycker jag är mycket säkra i sin skildring av sorg och starka känslor, och här ville författaren utmana sig själv genom att se världen genom ett ögonpar han inte själv upplevt, och berätta en historia om en stark kvinnlig karaktär. Caroline uppfattades av flera recensenter som en frisk fläkt i tonårsboksfloden - då boken kom ut för fem år sedan upplevde många att starka tjejer att identifiera sig med saknades, och Caroline kunde då ses som något efterlängtat.
Det har utkommit fler böcker om Caroline, dock inte hos Bonnier Carlsen utan på ett annat förlag. På Bonnier Carlsens redaktion diskuterar vi idag ofta hur de böcker vi ger ut förhåller sig till normer, minoriteter eller fördomar. Mail som ditt värdesätter vi högt, vi behöver ständigt få nya perspektiv och tankar från kloka läsare, de hjälper oss att se till att de böcker som ges ut idag och framöver har en hög kvalitet, ett inkluderande perspektiv och är berättelser som en kan känna igen sig i.
Så återigen, tack för ditt mail! Jag ska dela dina kloka synpunkter med mina kollegor. Hör gärna av dig om du har fler frågor eller tankar.
Jag inser ju att det är svårt för någon att ta ansvar för något hen inte varit delaktig i samt förklara tankegångarna bakom beslutet samt att hen inte kan hållas ansvarig för vad recensenter tycker (om en usel bok) Men jag tycker att det är ett bra svar och jag är imponerad över att hen ändå tar sig tiden att svara på mitt mail och inte bara avfärda det.