Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser Landsförädaren av Anders(?) Jallai och konstaterar snabbt att han precis som vissa andra nu aktuella författare säkert kan en massa om krigsstrategier och underrättelsetjänst, men att han tyvärr inte kan skriva för fem öre. Karaktärerna är otroligt platta och stereotypa. Om någon är ledsen, då gråter denne rätt och slätt, om någon är arg blir denne röd i ansiktet.
Meningarna är staccatokorta och kommer oftast i fel ordning så att spänningen stegras fyra meningar från slutet på kapitlet för att sedan dala tillbaka till en ointressant nivå precis innan man vänder sida.
Nästa kapitel kan börja två dagar efter föregående, men ändå passar meningarna in i varandra exakt som om huvudpersonerna aldrig hade slutat prata tidigare.
Familjeförhållanden upprepas gång på gång, "Astrid, min dotter!" tänker en person trots att det står utom allt tvivel för läsaren att Astrid är just hans dotter.
Alla huvudpersoner beskrivs också med exakt längd och vikt.
"Sven Svensson var 185 centimeter, vägde 85 kilo och var kortklippt på ett sätt som förde tankarna till militären. Han bredde en smörgås som han lade gul ost på. Smörgåsen låg på ett fat med rosor på, ovanpå ett mörkt träbord. Sven Svensson hade varit pilot. Nu riskerade han allt. Sven tog en tugga av den mjuka smörgåsen. Sven hade flugit helikopter."

Jösses, det låter lite som en barnbok, det du citerar.

Edit: Det verkar inte så värst meriterande för en romanförfattare:

ANDERS JALLAI är dykare och före detta stridspilot. Han fann den sovjetiska ubåten S7 på svenskt vatten 1998 och det försvunna Catalinaplanet 2003. För bedriften att finna DC-3:an belönades han med guldmedalj av Hans Majestät Konungen. (adlibris)

Senast ändrad:

Den har dessutom fått fina recensioner. :crazy: En ny Forsyth skriver någon, en annan skriver att den är som Guillou fast bättre, men då måste denna person missat att Guillou faktiskt kan skriva.

I början av boken möter huvudpersonen en tjej han inte känner igen, han blir rent av förvånad när hon kommer fram, men sedan när hon förklarar vem hon är visar det sig att hon inte bara bor på grannön och är underrättelseagent, utan också är hans mycket kära barndomsvän och att hon har kommit till Sverige enbart för att se om hon kan bli ihop med huvudpersonen. Han tycker för övrigt att det är en bra idé och är mycket kär i sin gamla barndomsvän...som han en vecka tidigare inte kände igen.

Jösses, det låter lite som en barnbok, det du citerar.

Edit: Det verkar inte så värst meriterande för en romanförfattare:

ANDERS JALLAI är dykare och före detta stridspilot. Han fann den sovjetiska ubåten S7 på svenskt vatten 1998 och det försvunna Catalinaplanet 2003. För bedriften att finna DC-3:an belönades han med guldmedalj av Hans Majestät Konungen. (adlibris)

Ett fall av "Don't quit your day job" kan man säga. Han är bevisligen oerhört duktig på det han gör inom militären, men han borde ha haft en spökskrivare eller en medförfattare och berättat SIN version av händelserna, istället för att försöka uppfinna en sämre Hamilton.
En av få fördelar med boken kan dock sägas, är att huvudpersonen får ont och blir skadad när någon slår honom hårt i huvudet. Han reser sig inte upp och dödar alla utan hamnar på sjukhus och blir kvar i månader med skadat balanssinne. Lite verkligare än motsatsen.

De böckerna har jag läst som ljudbok. Ok,de var ingen större upplevelse, men jag upplevde dem inte heller fullt så usla som när jag läser citatet här..
Gissar det var uppläsaren som var bra nog att göra boken till i alla fall ok underhållning?

Hamnar han på sjukhus? Typiskt svenskt PK;)

Det du beskriver låter lite likt Midvintermörker av Lars Wilderäng. Har inte läst den men adlibris (eller rättare sagt säkert förlaget) skriver:

Den 26 december 2012 förändras Sverige för all framtid.

Tidigt på annandagens morgon år 2012 vaknar de jullediga svenskarna till en ny värld. Ett strömlöst, mörkt och iskallt Sverige. En dag då allting förändras.

En stor rysk militärövning i Östersjön förvandlas plötsligt till ett regelrätt anfall mot Sverige, som står helt oförberett. Katastrofen är total, statsministern är försvunnen, viktiga samhällsfunktioner slås ut och ett nedbantat försvar är på väg mot kollaps. Allteftersom dödstalen stiger får vi följa ett antal personers kamp under ett dygn som skakar Sverige i grunden.

Midvintermörker är en tät svensk technothriller i högt tempo.

Den är ju dock lite SF

*kl* (jag hatar knappnappning)

Jag fattade inte Hitom Himlen fullt ut. Helt plötsligt ändrade boken perspektiv, och de som den ursprungligen handlat om blev bifigurer. I fel tid dessutom? Vad missade jag? :o

Nu läser jag Samartins bok som heter något med Peregrino. Trevlig "lätt" läsning, utan att vara feelgood. (missbildad mexikanska tar sig till USA)

Kl

Jag vill gärna ha tips på en riktigt bra kärlekshistoria. Den får inte vara banalt kletig utan finstämd och riktigt gripande. Finns det att få tag på överhuvudtaget? Känns som om alla är kletiga.

Det är väl det som är modernismen, antar jag. Kronologin bryts upp, huvudpersonerna växlar, tidigare har berättelser gått från A till B men nu gäller inga regler längre.

Jag tyckte att det var rätt häftigt. Man hade fått veta att det funnits en förlupen kvinna, sen backade kronologin och man fick hennes historia.

Men jag hade velat veta hur det gick när Emma kom fram till sanatoriet - och inte minst om sonen hade en fling med en manlig läkare, vilket möjligen antyddes.

Min spontana tanke blir Busters Öron av Maria Ernestam. Sern inser jag att min syn på en riktigt kärlekshistoria skiljer sig nog stort mot mångas ;).

kl

På mitt sängbord (nu har jag äntlich fått mina progressiva tantglasögon så nu kan jag läsa igen!):

Rikitikitavi - Rikard Wolff
Hungerelden - Jerker Eriksson, Håkan Axlander-Sundquist. - Den här boken som är en del av en trilogi (kråkflickan/hungerelden/pythians anvisningar) sopar banan med Steig Larsson har det sagts. Jag är beredd att hålla med.

Senast ändrad:

Jag tycker inte storyn håller för en trioligi. Mer än en gång tänkte jag "men räcker det inte nu".

Bumpo: En dag av Nicholls, Douglas Kennedys Den andra kvinnan, David Gutersons Öster om bergen?

Mandalaki, tack för förklaringen. Jag kände mig lite snuvad faktiskt. Mitt i den förlupna kvinnans historia ( som tidigare i boken skett typ tio år innan Johns insjuknande) nämndes ju att han var på sanatoriet. Vilket fick mig att tro att jag missuppfattat alltihop...

Hur är Douglas Kennedy? Hans namn poppar upp här och var men jag har aldrig läst honom.

Började på Douglas Öhrlund - Till minne av Charlie K. En skitbok. Som en dålig kioskdeckare från 70 talet.

Jag läste ut Exil av Denise Mina i natt. Jag tvingade korpgluggarna att hålla sig öppna så att jag skulle få läsa klart den - den var spännande och bra. Man fick lära känna karaktärerna och jag både blev arg på huvudspersonen, kände med henne, hejade på henne och allt möjligt. Tackar mandalaki för tipset om författaren! :laugh:

Tillägg: i morse påbörjade jag I midnattens stillhet av samma författare. Jag läste i två timmar innan jag kände mig tvingad att stiga upp och visa mig nere i köket. :D Ska fortsätta på den så snart jag känner att jag har utrymme för att fastna i några timmar igen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 417
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 687
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama