Vad krävs för att inte få tävla?

Sv: Vad krävs för att inte få tävla?

Men hej, om veterinär bedömer hästen som tävlingsbar och man får intyg på det, så är det väl inget att gnälla om?

Håller helt och hållet med dig.

Dessutom är väl de flesta islandshästtävlingar under SM-nivå inte speciellt påfrestande? Du kanske bara rider en klass och oftast ligger finalerna på dagen efter. Att rida ett tex 4-gångsprogram är ju inte jobbigare för hästen än när du är ute och träningsrider.

/Åsa

Besiktningar brukar gå rätt snabbt & det finns saker som kan missas.Det man skulle önska sig var att hästägarna själv hade lite kurage & insåg att deras hästar inte har ngt på en tävlingsbana att göra.

Nej själva tävlandet är inte så ansträngande, beroende på hur många klasser man är med i, men hästen ska ju värmas upp.
Dessutom kan man undra varför vissa hästägare inte inser att deras hästar inte är i tävlingsbart skick & hur mkt dessa pressar sina, egentligen, icke tävlingsbara hästar på träningarna under ala månader & dagar det inte är tävling.

I specifikt fall som omfrågades, vet vi inte något alls om situationen. Därför ska hästägare konsultera en veterinär, förslagsvis den man brukar anlita som förhoppningsvis känner hästen. Endast en veterinär kan bedöma om hästen är påverkad i sina luftvägar, långt ifrån alla luftvägsproblem ger hästen problem. Därför är det endast denna väg man kan gå, på så sätt får man en diagnos och intyget gäller max 12 månader men veterinären kan rekommendera försnyelse var 6:e månad.

Missljud i lungstjälkarna behöver inte betyda att hästen har en nedsatt användbarhet, däremot kan ett kvickdrag vara en väsentlig skillnad.

Nu förstod jag inte.Menar du att ljuden inte behöver vara farliga eller att kvickdrag inte är det?:confused:
& hur ska en veterinär alltid kunna avgöra om hästen har ngt tillfälligt eller ej?det bästa är ju att stryka alla hästar som inte är helt friska så slipper man såna problem.

Missljud behöver inte betyda att hästen har en minskad användbarhet, kvickdrag å andra sidan kan ge hästen en ordentligt nedsatt användbarhet. Det finns hästar som får allergiska reaktioner under en viss del av året, detta behöver inte betyda nedsatt användbarhet.

Man måste göra skillnad på användbarheten och sjuk, en sjuk häst ska inte tävlas eller tränas medan en häst som iofs kan uppvisa en symptom men ändå bibehålla sin användbarhet kan knappast betraktas som sjuk.

Oavsett så vet inte vi förhållandena, och det är endast en veterinär på plats som kan göra en sådan bedömning. Skulle veterinären bli osäker, kan denne alltid remmitera hästen för att arbetsprov på löpband. På så sätt ser man om användbarheten minskar pga hästens symptom.

Mne det bästa är väl att anlita en veterinär före & inte ställa dessa krav på en veterinär som har hand om en tävlingsbesiktning?

Ja jag vet ett & annat om luftvägsproblem hos häst tyvärr.
& om det handlar om kvickdrag så har ju lungorna förlorat sin elasicitet/kapacitet & då har inte en sån häst på banan att göra, den ska motionera efter vad lungorna klarar av.
När det är illa ser man dubbla flankslag men kan tänka mej att många missar detta eller ignorerar det.

Mne det bästa är väl att anlita en veterinär före & inte ställa dessa krav på en veterinär som har hand om en tävlingsbesiktning?

Men snälla du, har du ens läst vad jag har skrivit?
Detta ska utföras innan tävling, och ett intyg om hästens status kan då skrivas antingen per 6:e eller 12:e månad. Skulle frågetecken uppstå ang en symptom, så finns intyget från undersökande veterinär tillgängligt.
ALLTSÅ STÄLLER MAN INGA KRAV PÅ TÄVLINGSVETERINÄREN, utan denna kan besikta hästens status för dagen.

Dåså, men fortfarande skulle ju inte ett sånt intyg behövas om hästen var helt frisk, det är det jag vill få fram.& man ska inte tävla med hästar som inte är helt friska.

Dåså, men fortfarande skulle ju inte ett sånt intyg behövas om hästen var helt frisk, det är det jag vill få fram.& man ska inte tävla med hästar som inte är helt friska.

Men det är vitsen med intyget alltså, ett friskintyg. Så då är hästen frisk om den får ett sådant.

Såg att den här tråden var skitgammal, men min ena häst (import 2002 från Island) har kronisk bronkit (utav dåligt hö - vet ej om det har med "importsjukan" att göra?) men är nu symptomfri på lösdrift och hössilage. Till saken : när han är symptomfri ser jag inget hinder att tävla/rida honom hårt. bronkithästar ska hållas i bra kondition, då har min haft bäst andning än när han har stått några veckor. DÄREMOT när han har varit hostig/dålig och snorat/slemmat upp mkt så undviker jag att ha med honom på träning/tävling, dels mår ju hästen inte bra och dels skäms man som ryttare över att rida en så hostig häst. Folk tror väl att man rider slut på honom och det hela känns nästan som djurplågeri :crazy:. Ser man såna hästar på tävlingar kan man väl helt enkelt bara gå fram och fråga? Man behöver inte döma folk för att de har en host-häst, har jag lärt mig efter mina år med hosthäst :smirk:.

Så jag tycker att har man en hosthäst i BRA kondition/hälsa så är det helt OK att tävla, min pålle bukandas lite men det är ju inget extremt när han är symptomfri.

Så istället för att döma nån på förhand - gå fram och fråga istället!! ;)

Okej, nu måste jag ju verkligen berätta hur det ligger till.

Hästens ägare (jag är fodervärd) gav den dåligt hö förra vintern och det resulterade i att hon vid vet besiktning hade ljud på båda lungorna. När jag i höstas åter kollade den ver det bara ljud på ena. Och jag frågade vetrinären flera gånger under checken om hon ansåg att jag skulle kunna andvända hästen fullt ut alltså även tävla SMÅtävlingar, och det sa hon att det skulle inte vara ngt problem så länge jag inte märkte något av det i den dagliga ridningen och det gör jag inte. Hästen är fullr frisk i övrigt. :eek:

Jag undrade bara helt allmänt om man kunde hindras från att start. :confused:

Det var inte min mening att vi skulle bli så upprörda över att jag frågade? Jag skulle alldrig tänka på det om hästen var dålig och led av det men det gör h*n inte alls! Alldrig ngt flås!:smirk:

Hoppas ni har ngn hjälp av svaret!:confused:

Såg att den här tråden var skitgammal, men min ena häst (import 2002 från Island) har kronisk bronkit (utav dåligt hö - vet ej om det har med "importsjukan" att göra?) men är nu symptomfri på lösdrift och hössilage. Till saken : när han är symptomfri ser jag inget hinder att tävla/rida honom hårt. bronkithästar ska hållas i bra kondition, då har min haft bäst andning än när han har stått några veckor. DÄREMOT när han har varit hostig/dålig och snorat/slemmat upp mkt så undviker jag att ha med honom på träning/tävling, dels mår ju hästen inte bra och dels skäms man som ryttare över att rida en så hostig häst. Folk tror väl att man rider slut på honom och det hela känns nästan som djurplågeri :crazy:. Ser man såna hästar på tävlingar kan man väl helt enkelt bara gå fram och fråga? Man behöver inte döma folk för att de har en host-häst, har jag lärt mig efter mina år med hosthäst :smirk:.

Så jag tycker att har man en hosthäst i BRA kondition/hälsa så är det helt OK att tävla, min pålle bukandas lite men det är ju inget extremt när han är symptomfri.

Så istället för att döma nån på förhand - gå fram och fråga istället!! ;)

Tack det var sådant jag ville veta, att inte alla tycker jag är ond som har de tankarna i huvet:angel:
:smirk:

Ja, och mitt svar kvarstår. I händelse av frågetecken, skaffa ett friskintyg som du kan ha med dig vid tävlingar. Det har hänt förr, att hästar varit tvungna att ha intyg. Faktiskt inte pga av veterinär då, utan för att stävja medtävlare.;)

Jag föreslår att du pratar med din ordinarie veterinär först, bedömer denne att din häst är frisk och ok för tävling kan du be om ett intyg på vad problemet består i och att hästen inte är påverkad av detta. Detta intyg kan skrivas ut i samband med årlig vaccination, och den kan du ha med dig på tävlingen om frågeställningen från tävlings veterinär blir aktuell. Det du besktiver är sannolikt missljud på lungstjälkarna eller ev lungorna, är hästen inte allmänpåverkad så kan som sagt din egen vet skriva intyget för tävling.

Okej då ska jag fråga henne nästa gång :smirk:

Jag dömer folk för att de ska släpa med deras hosthästar på tävlingar till varje pris.
En häst som har såna problem att den slemmar & hostar har inget på en tävling att göra.
Jag har själv haft bronkit häst så jag vet vad det innebär.

Visst ska man motionera dessa hästar så de får rensa lungorna men en sån här häst kan inte ha superkondis då den just har problem med sina lungor, man ska inte kräva det av dessa hästar utan hålla träningen på deras egen nivå, vilket brukar vara promenadridning/fritidsridning & inte hårdare träning med mål att tävla.Då ska man se till att köpa sig en frisk häst.

Om du rider din häst normalt & den får sina hostattacker så är vanlig ridning inte att rekommendera då vi människor oxå har svårt attmotionera när vi har hostbesvär, bättre att promenera med hästen de perioderna.
& så hoppas jag att den medicineras så den får slemlösande & kortison så den inte står & lider dessa perioder.

Du beskriver ju själv att det hästen har inte är naturligt.

Den fick dåligt hö vilket resulterat i lungproblemet, ljuden på lungorna.Alltså är den inte frisk & ska inte pressas på samma nivå som en frisk häst.

Inom islandshästsporten finns inte småtävlingar, det finns klubbtävlingar, regionala & lokala & alla klasser är desamma på en klubb som på en regional, alltså ingen lättare tävling/ansträngning för hästen för det.

Vår häst hostar inte på hostprovokation, däremot brukar han hosta till två tre gånger vid igångsättning. Veterinären säjer att det är sviter efter en förkylning, då hans slemhinnor blivit känsliga, men att han ska hållas igång, det är det bästa för honom! Han är inte sjuk, utan har en funktionsnedsättning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 650
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar