Vad krävs för att inte få tävla?

Sv: Vad krävs för att inte få tävla?

Men vet du, det är faktiskt anlitad veterinär du ska ifrågasätta.
Om den arrangerande klubben anlitar en vet för att göra dessa besiktningar, så måste man ju någonstans lita på veterinären. Om man i det läget anser personen värdelös, bör den arrangerande klubben bli uppmärksammad på det.

Fast nu är det snarare så att klubbarna tycker det är roligare när alla kan vara med oavsett häst, jag tror knappast ngn tävlingsansvarit skulle vilja diska en häst som nickade på huvudet osv för att de inte vill göra sig ovän med ryttaren, det är ingen som vill säga ifrån.Inte jag heller, för det första har jag inget att säga till om & för det andra vill inte jag heller ryka ihop med ngn. I ett av fallen jag beskrev var dock vet tveksam då han bad mej springa en gång till med hästen.Den var tydligt halt, eller så var den j-igt tygelhalt men eftersom den inte hade ngt motstånd i munnen så kan ajg nog kommentera att den var halt:smirk:
Hursomhelst sa bara vet att ryttaren skulle testa rida hästen, men jag tycker inte en häst är så stel så att den går på det viset den hästen gick för då är det ngt som inte är bra.

Nu är du helt klart ute och seglar, jag har arrangerat tävlingar under många år. Naturligtvis i samarbete med andra människor, och status är olika allt från lätt klass till SM.
För att få fungerande tävlingar krävs att man kan lita på de personer man anlitar, så måste vi kunna lita på den tävlingsveterinär som anlitas. Nu är det så att alla veterinärer inte är godkända för stå som tävlingsveterinär, de måste vara anslutna till jordbruksverket.

För mig verkar det långsökt att en klubb skulle acceptera att halta hästar tävlar, och jag anser absolut att du ska ta den diskussionen med den klubb det avser hellre än att diskutera en felaktighet här som borde redas upp på plats.

Jag ska också skriva så här, jag känner inte alls igen det du skriver för jag har upplevt raka motsatsen. Nämligen att ryttarna har tyckt veterinären för petig när han diskat hästar som ansetts inte vara lämpliga att tävla den dagen. Det har varit allt från linkningar, vissa eksemhästar som varit påverkade osv. Därför anser jag att du bör ta en diskussion med klubben när sådant händer som anses fel, sen kan domarna också hålla inne poängen om de anser att hästen är halt. Först efter en besiktning som anses ok av veterinär ges poäng, annars diskas ekipaget.

Jag tävlar i Distans och har fått startat vid ett par tillfällen med min ena häst trots att han markerat lite grann, men då min häst har spatt och jag förklarat det för veterinären så har han fått starta ändå, för det brukar försvinna när han gått en stund, men har det inte blivit bättre när jag kommit till nästa vet grind så har jag inte fått fortsätta.

Mne det är lite sent nu, dessutom får veterinären ta det på sitt ansvar, andra ska inte behöva påpeka sånt.& bara för att du är prickfri inom tävlingsarrangemang betyder det ju inte att alla är det, det är bra att du som tävlingsledare är observant & troligen har du större vana är många andra att arrangera tävlingar, övervaka besiktningar & fixa bra veterinärer.
Men om man jämför med en vanlig dressyrtävling hade väldigt många av islandshästarna inte blivit godkända på vet.besiktningen,om det sedan beror på dåliga gångarter eller att många hästar faktiskt kan vara halta tänker jag inte försöka utreda ens.

Jag ska också skriva så här, jag känner inte alls igen det du skriver för jag har upplevt raka motsatsen. Nämligen att ryttarna har tyckt veterinären för petig när han diskat hästar som ansetts inte vara lämpliga att tävla den dagen. Det har varit allt från linkningar, vissa eksemhästar som varit påverkade osv. Därför anser jag att du bör ta en diskussion med klubben när sådant händer som anses fel, sen kan domarna också hålla inne poängen om de anser att hästen är halt. Först efter en besiktning som anses ok av veterinär ges poäng, annars diskas ekipaget.

& det beror nog säkert på att ni på era tävlingar skaffat veterinärer & funktionärer som sköter sina uppdrag ordentligt med mer engagemang.
Finns garanterat veterinärer som inte vill förstöra en tävlingsdag för en ryttare & därför lyssnar på denna när den förklarar att hästen är stel, eller har ngn åkomma som gör att den markerar.
Många anser att markering är normalt på vissa hästar, finns ju rörelseströrningar, men dessa beror ju oxå på ngt.
Såklart blir ryttare till diskade hästar irriterade, vem skulle inte bli det?
För det första så tycker de nog att de blir misstrodda & att folk tror att de inte sköter sina hästar eller så tycker de inte att det är ngt fel på hästen.
Att man diskar en häst för att den har gravt eksem tycker jag är vettigt, en häst som kämpar med sitt immunförsvar & har nog mkt problem av mkt eksem ska inte ut på tävlingsbanorna.
men det finns även eksem som hålls i schack där hästar kan tävlas.

Mne det är lite sent nu, dessutom får veterinären ta det på sitt ansvar,

Men därför bör det tas på plats när det sker, prickfri är jag absolut inte. Det finns fortfarande utrymme för att göra misstag, dock kan sådana rättas till förutsatt att de kommer idager. De misstag vi själv upptäcker är ju enkla att fixa till, värre är det för just sådant som du skriver om i de fall tävlingsledningen INTE känner till rådande situation.
Man arbetar utefter de gällande regler som finns, sen lägger man till de tävlandes önskemål samt även publik.
Jag anser absolut att det är de tävlande som bör informera tävlingsledningen om det brister någonstans, det är de tävlande och publik som gör tävlingen inte tävlingsledningen. Så länge man som arrangör INTE får någon indikation på att det felas går man ju i den tron att allt är ok, det är en teknisk omöjlighet att kolla allt. Jag har själv suttit med vid besiktning pga att ryttarna ansåg veterinär för petig. I de fallet gjorde denna veterinär sitt jobb, och det fanns inget att klaga på. De som inte fick tävla den dagen, hade goda skäl att få avstå även om de ansåg veterinärens bedömning felaktig.

Jag tycker det är viktigt att man som tävlande är delaktig i de tävlingar man deltar i, varför? Jo därför att om ingen ville tävla så behövde man helt enkelt inte arrangera några tävlingar, därför att de tävlande i allra högsta grad delaktiga och synpunkter från dessa är viktiga för arrangören.

Senast ändrad:

chrysler;7948249Såklart blir ryttare till diskade hästar irriterade skrev:
Kan tänka mig att det är vanligt, fast tänker man på hästen så skulle man vara glad om en veterinär skulle stoppa den i tid.
När jag har tävlat min spatthäst så har jag varit medveten om att risken finns att jag kan åka ut, vilket jag gjort ett par gånger, men har inte alls varit besviken för det, för jag vet att risken finns.
Min andra tävlingshäst har jag blivit diskad vid målgång 2 gånger vid 8 mils distanser, ena gången pga att han tappade en sko ca 1 km innan mål och jag red försiktigt i mål, fick fast skon, men han markerade ändå lite vid veternär besiktningen. Den andra gången så var också vid en 8-milare vid målgång, och jag kände hur han halkade till lite vid upplopet, och vid veterinärbesiktningen så blev han diskad för han markerade lite. Men trots att jag i första fallet skulle ha kommit 1:a och i andra fallet kommit 2:a om jag inte blev diskad så kan jag inte säga att jag var ett dugg irriterad utan tyckte ändå att det är bra att en veterinär faktiskt kan sätta stopp på en häst som inte är helt fräsch, även om jag själv även utan veterinär inte skulle ha fortsatt att rida på hästarna så tänker tyvärr inte alla i dom banorna.

Haha...så typiskt att de ska komma & tvinga tävlingsledningen att sitta med på vet.besiktning:smirk: .Jag anser nog att där hästar stoppas finns anledning, veterinärerna gör ju sitt jobb & är inte ute efter att jävlas med ngn.
Men det är ju bra att tävlingsledningen lyssnar & iaf kontrollerara att vet gör sitt jobb.
Sedan brukar veterinärer vara lyhörda & lyssna på varför en sak är som den är.Mne samtidigt finns visa regler om hästarnas hälsa & den ska man hålla sig till, oavsett hästens bakgrund.

Haha...så typiskt att de ska komma & tvinga tävlingsledningen att sitta med på vet.besiktning:smirk:

Ja som sagt, tävlingarna är till för de tävlande, utan dem behöver vi inga tävlingar. Är du med? Därför ligger det i arrangörens intresse att allt funkar, får man rapporter om motsatsen så bör man ju ägna sig en stund åt det som påtalas vara ett problem. Nu har inte alltid de tävlande rätt, men det kvittar därför att det vore nonchalant att strunta i frågeställningen när en sådan uppkommer.

Mne nu är det ju så att veterinärer bara gör sitt jobb, klart tävlande blir sura om de inte får tävla men jag tycker fortfarande en veterinär vet mer än Greta 30år fritidsryttare, med halt häst:angel:

nej det har du ju inte:D
Men måste skriva så folk förstår varför jag har mina åsikter.

Jag har då aldrig varit med om att halta hästar släpps igenom. Vad ska man då ha en vet. besiktning för?

Jag tyckte samma sak tills jag upptäckte det

jag vet att detta är en "gammal" tråd, men måste fråga om hästen har ljud på lungorna och tävlingsveterinären lyssnar efter det kan man bli stoppad att starta pga av det?

Jag föreslår att du pratar med din ordinarie veterinär först, bedömer denne att din häst är frisk och ok för tävling kan du be om ett intyg på vad problemet består i och att hästen inte är påverkad av detta. Detta intyg kan skrivas ut i samband med årlig vaccination, och den kan du ha med dig på tävlingen om frågeställningen från tävlings veterinär blir aktuell. Det du besktiver är sannolikt missljud på lungstjälkarna eller ev lungorna, är hästen inte allmänpåverkad så kan som sagt din egen vet skriva intyget för tävling.

Hej & hå...
Om hästen har ljud i lungorna som inte bör finnas där är det ju ngt som inte står rätt till & då förstår jag inte vad man ska med en sån häst på tävlingsbanan?
Varför tävla till varje pris om hästen inte är frisk?

Men hej, om veterinär bedömer hästen som tävlingsbar och man får intyg på det, så är det väl inget att gnälla om?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 650
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar