Vad kostar det att leva?

Sv: Vad kostar det att leva?

Mycket mer varierat än vad jag kunde ana först ^^
Jag får göra som såhär : ena månaden fylla på skafferiet och andra månaden fylla på frysen och däremellan endast köpa mejerivaror vid behov. De gånger jag försökt storhandla allt har jag ju fått tanka efteråt o då tanka minus. Vilket ej fungerar i längden.
Nu har jag kört denna varann månads varianten sedan i somras och inte behövt gå minus och har alltid saker kvar i frys/kyl/skafferi i månadsskiftet :)

Tro mig, jag letar jobb som en dåre men det är inte lätt här omkring så därav har jag inte så mycket till val.
Har sökt närmre 60 jobb sedan i somras, heltid/deltid/extra/helger och inom allt ! En enda intervju har jag fått :/ Man bor rätt låst här ute så då måste det löna sig att pendla en bit och då behövs ett väldigt välbetalt jobb.

Nu har det blivit off topic här känner jag.
Jag vill bara säga till TS att det går om man måste även om det är tröttsamt :)

Du kan ta csnlån för bara en period.
Så gjorde jag förut, tog lån för vårterminen bara.
I ditt fall känns det nog ändå värt och ta lån, 2800 är ju ingenting.

Jag skulle nog hellre ta lån än att leva så pass snålt eller behöva ta av sparade pengar.
En buffert är ju bra att ha ifall något händer. Vi blev tvungna att skaffa ny tvättmaskin nu, eftersom den gamla tvärdog. Jättekul precis före jul och med två småbarn, men vi är rätt glada att vi har en sparad buffert och ta av då.

Senast ändrad:

Jag lägger drygt 1500:- på mat. Mestadels helfabrikat, lagar så gott som aldrig mat hemma.

Det låter ju som att det faktiskt funkar men att man får dra in på det roliga liksom. Känns inte som ett alternativ för min del just nu faktiskt. Så jag är nog lite inne på att söka lån också. Kanske 50% och det som eventuellt blir över varje månad (om det blir vill säga.. hehe) kan man ju faktiskt spara. Även om jag är superkass på det!

Vi har massor av kurslitteratur att köpa, ca 4 böcker till varje kurs. :( Men där är bank-pappa snäll och hjälper till emellanåt.

Jag ska läsa alla era svar om och om igen sedan fundera tills det är dags att söka! Tack alla! :)

Jag räknar på minst 1500 kr/person/månad. Sen varierar det dock från månad till månad. Vissa månader är det väldigt mycket bra erbjudanden vilket innebär att jag fyller frys, kyl och skafferi, det innebär att jag överstiger budgeten. Men då ligger jag istället under budget månaden därpå - eftersom jag har det mesta hemma.

För denna summa äter jag varierat, mycket lagat från grunden, hembakat bröd osv.

2800 kr skulle jag inte klara mig på utan att kapa bort väldigt många kostnadsposter... Men visst skulle det kanske fungera kortsiktigt om jag inte behövde betala hyra samt inte hade häst och bil.

Prio för mig är mat, A-kassa, (hem)försäkring, el, telefon och tyvärr måste man även räkna med TV-licens eftersom den rackaren inte går att komma undan från.

Ca summa för mig på dessa poster:
Mat: 1 500
A-kassa: 96
Hemförsäkring (inkl. sjuk och olycksfall): 230
TV-licens: 173 kr

El: 350 kr. Detta är dock ett något dyrt elavtal, nästa räkning kommer landa närmare 250 kr/månad, så jag beräknar summan på det.

Telefon: Jag ligger strax under 350 kr då telefonen är på avbetalning. Men billigaste abonnemanget som finns skulle jag satsa på om jag vore dig.

Summa: 2 599 kr

Så det går ju runt, men man kan inte göra allt för stora utsvängningar... Ett litet läkarbesök eller en kallelse till tandläkaren och du sitter i skiten.

Det låter lite som att du både äter och behåller kakan :p

Dra ner på det roliga är väl svaret på hur man får det att gå ihop.. :)

kl

Jag skulle påstå att det faktiskt går att leva på 2800, inga problem alls om det är bara mat(1000kr), kläder(150kr) och förbrukningsvaror(inkluderat i maten) som ska bekostas på de pengarna. Jag har levt på mindre än så och då också betalt för mobil(200kr), buss(250kr) och fritidsintresse/fest(400kr). Min ungefärliga budget i parenteserna. Såhär levde jag mina två sista år på gymnasiet(boende i egen lägenhet), hyran betalde min hemkommun/föräldrar. Första året efter studenten var inte heller ekonomin så fett på grund av låg lön(19 åringars timlön är inte så hög och ingen heltidstjänst heller).
Fast på sommarloven jobbade jag(och betalde hyran själv) och hade då massor med pengar i mitt tycke ;) Vilket i verkligheten rörde sig om max 6000. Så då fick jag ju passa på att fylla på garderoben ;)

Kan du faktiskt "rätta munnen efter matsäcken" så klarar du dig på 2800kr. Men det kräver nog en hel del disciplin och planering, ganska stora ändringar från ditt nuvarande levande för dig verkar det som ;)
Jag pluggar nu med fullt CSN och extrajobb, jag ska plugga 2,5 år till och jag vill leva lite lyxigt denna tid. Jag har råd att resa och skulle något viktigt gå sönder(tex dator) har jag råd att laga/köpa ny utan att behöva svälta.

Kan tilläga att jag är ganska tacksam över mina "fattiga" år, man blir väldigt prismedveten och bra på att prioritera av att leva på begränsad inkomst.

Jag tycker att jag lever tight på fullt CSN, men det går för jag har en megastrikt budget och olika poster i internetbanken för varje ändamål. Nu är jag sambo, och vi delar på alla hushållsgemensamma kostnader, så det är ju lite billigare än att bo själv, men något överflöd kan man inte unna sig på CSN. 2800 kr täcker knappt de hushållsgemensamma kostnaderna för mig.
Hushållskostnader: (avgift, parkering, ränta+ammortering, hemförsäkring, el, tv/bredband) är 2700 kr/person. Vi har visserligen personalränta på våra banklån och betalar mer eller mindre ingenting i just ränta, annars hade vi hamnat på runt 3000kr/mån per person, kanske mer.
Mat: 1500-2000 kr/person (hade lätt kunnat leva på 1000k/person, men jag är lite kinkig med att det är BRA mat, ekologiska råvaror, bra kött, lite tillsatser osv. Det är lätt att ha låga matkostnader om man inte är så noga med kvaliteten)
Skönhet/hygien: 500 kr
Kläder: 1000 kr
Bilförsäking+bensin: ca. 800 kr
Sparande: 1000 kr
Övrigt/nöjen: 1000 kr
Gymkort: 279 kr
Telefon: 59 kr
Jag har som sagt CSN, fulla lån. Det är inte jättekul, men utan jobb har man inte så mycket att välja på. Du går runt på CSN, men SPARA! Så mycket som du har möjlighet till! Du vet aldrig när något händer, som sjukdom, disk/tvättmaskinen pajjar, skorna går sönder, ny kurslitteratur osv. Det är aldrig fel att ha ett litet kapital för nödsituationer.
Gör en budget och en sparplan och håll den, då har du alltid full koll på ekonomin.

KL

Bara som en liten jämförelse så får en vuxen person som har försörjningsstöd 2 950 kr att leva på exklusive hyra och exklusive gemensamma hushållskostnader.
Dessa 2 950 kr ska räcka till livsmedel, kläder/skor, fritid och hygien.
De gemensamma hushållskostnaderna ligger på 930 kr om man är ensamstående och det ska räcka till förbrukningsvaror, dagstidning, telefon, tv-avgift m.m.

Första 2 åren jag pluggade levde jag på enbart bidragsdelen.
Bidraget gick till hyra, hade 2800 i varmhyra.
Hade 100k sparat och levde på det. Inget extrajobb under studietiden. Levde inte direkt snålt heller. En häst och en katt. Hästen blev dessutom sjuk och fick spendera väldigt mycket tid på djursjukhuset, som inte försäkringen täckte :mad: Det blev dyrt..

Efter 2 år flyttade min kille upp, vi skaffade större lägenhet och jag tog halvt lån.

Allt handlar om prioriteringar.
Hur ofta behöver man köpa nya sängkläder osv? Inte speciellt ofta. Önska i julklapp, födelsedagspresent, inflyttningspresent..
Städgrejer? Grönsåpa räcker länge och är sjukt effektivt.
Hygien? Storpack är en bra uppfinning. Stora flaskor balsam, räcker länge.

Just nu har jag två hästar och 75 % CSN (ca 7000). Jag vet inte hur det går ihop, men det gör det. Man får ju tänka femtielva varv innan man köper något. Man köper sällan något. Prioriteringar helt enkelt. Hade jag inte haft hästarna och katterna hade jag ju varit stenrik vid det här laget!
Varenda öre som blir över hamnar på sparande. Sätter undan 100 kr/mån på ett fondkonto.
Har 10 000 på vanligt sparkonto, en buffert om något skulle hända.

Nästa termin kommer jag ha fullt CSN plus större möjligheter att jobba. Jag kommer leva som en kung! :D

KL
Allt beror på hur man är van att leva. Köper jag mat för 1500:- i månaden, då äter jag i mina ögon ganska lyxigt. Men nu när jag har börjat jobbat efter studierna har jag inte fått riktig ordning på ekonomin, man har bara fått en lön än. ;) Så ekonomin har inte blivit som den ska än.

Men har kommit fram till att man ska ha så lite räkningar som möjligt. Hade bara bredband och telefon i regelbundna utgifter förutom hyra.

Fast 2800 är ju inte jättelite om det bara är till lyx och förbrukningsvaror. Man kan självklart inte äta ute varje dag och köpa nya kläder varje månad, men nog kan man ut och festa endel på de pengarna utan att gå under. :D
Jag lägger 2500 på nöjen, mat, kattmat och förbrukningsvaror. Ibland mer, ibland mindre. Jag KAN lägga mycket mer, men jag försöker hålla mig inom det eftersom jag vill ha mina pengar till annat. Jag slösar väldigt mycket på onödiga saker så jag skulle lätt kunna hamna på hälften.

Skriv upp ALLT du lägger pengarna på så du verkligen har 100% koll under ett par månader. Se efter om det är något du kan eller vill ändra på. Typ mobil och bredband kan man ju ibland få ner, kanske du köper mer onödigt än du inser osv..
Om det absolut inte finns något du vill förändra så tycker jag inte det är fel om du överväger att ta CSN lån till viss del.
CSN lånen är inte så dyra så jag tycker inte att man ska behöva leva skitliv under studietiden bara för att undvika det.

Men innan man tar ett lån tycker jag nog att man ska ha lite mer koll på sin ekonomi så att man inte tar det i onödan.

Jag lägger ca 1500 på mat.

Om du klarar dig på enbart bidrag beror ju på utgifter osv.

Mina budgetposter är
(Hyra)
Mat
Djur
Mobil
Gym
Övriga räkningar (tex el, försäkring och bredband)
Busskort
Shopping och nöjen
Sparande

Kurslitteratur tillkommer ju också när du pluggar.

Kan du inte försöka hitta ett extrajobb? :) Jag jobbar 6 timmar i butik på lördagar och får ut 4800 efter skatt.

Om jag tänker rätt nu så hade jag ca 4000 efter hyra och sparande när jag pluggade. Då kände jag inte att jag levde snålt (men så började jag plugga direkt efter gymnasiet så jag hade aldrig vant mig vid mer pengar heller).

Idag hade det blivit svårt med dyrare gym, dyrare djur och lite dyrare vanor. Idag gör jag väl av med ca 10000/månad.

Tillägg: 2800 går men då får man snåla, skulle jag säga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 102
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 892
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur