Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?
Båbbe skrev:
många helgkurser för högt utbildade islandshästinstruktörer (såna som tyvärr inte finns i Norrland)
Jo, det är långt till instruktörerna, men de finns och håller kurser (inte alls så ofta som söderut..), och det var ju det som var frågan. Skall man rida lektion varje vecka för islandsinstruktör och bor i örnköldsvik blir det nog krångligt ja.
Jag vet dock att flera norrlandsklubbar har/ eller gör fortfarande? samarbetat med ryttare som Nina Keskitalo som när jag jobbade hos henne flög upp till Kiruna varje vecka och höll lektioner. Om jag inte toltalt missminner mig.
Men nu blev det ett sidospår igen, det finns faktiskt en hel del foderhästar, det gäller bara att hitta dem! De som jag haft (6st, snart 7!) har jag fått genom kontakter, dels genom en turridningsfirma, dels genom att jag varit medryttare på dem och dels genom bekanta i klubben plus att jag nu troligen komemr att ta en häst på foder från gården jag jobbar på. Har även hittat en på annons. Men den blev det inte av olika aledningar att jag fick hem.
Jag har dock ridit islandshäst regelbundet i sådär 8-9år och även jobbat med dem på olika sätt och får kanske lite fler att välja mellan.
Nämn för alla Islandshästmänniskor du träffar att du letar Islandshäst på foder, tillsist dyker den upp!
Det är inte alla som kräver ens att deras hästar skall kunna tölta utan är fullständigt nöjda med att den bär dem ut i skogen. Och en sådan häst är mycket lättare att hitta än en tävlingshäst. Och förstnämnda häst kan du kanske tom lämna tillbaka i ett bättre skick än du lånat den i.
Det finns lite då och då annonser på Buke om hästar som utlånas på foder, bland annat är det en turrdningsfirma i Dalarna som lämnar sin hästar på foder över vintern (eller hyr ut, eller vad de gör) som brukar annonsera på hösten. Men vad du gör ring inte runt på saluannonser och fråga om du får låna hästen på foder, det brukar inte vara populärt.
Men det vet du nog. Samma sak gäller att på måfå ringa runt till diverse flerhästägare (turfirmor/ stuterier mm). har varit många heta diskussioner genom tiderna här på Buke om ämnet.
Sök på "låna, hyra eller fodervärd" på Islandshästforumet..
Medryttarhästar har jag också hittat genom vänner och bekanta, och bekantas bekanta, plus att jag annonserat och fått svar, på diverse hästsidor på nätet och lokalklubbars annonstorg. (Har haft ungefär sju olika där med sedan -96) Allt från tregångare till fina tävlingshästar.
Lycka till!