Vad kostar det att äga en Islandshäst?

H

Heja Freya

Hej

Jag drömmer om en egen Islandshäst men jag vet att tiden inte riktigt räcker till ännu för att sköta den helt själv. Inte pengarna heller för den delen. Däremot finns det goda vänner till mig som är i samma situation och kan tänka sig att dela på ansvaret.

Istället för att köpa en häst finns tanken på att hyra, vara fodervärd eller medryttare till en islandshäst.

Jag undrar, vilka kostnader bör jag räkna med? Finns det någon i Örnsköldsvik som har någon islandshäst som vill ha en extra ryttare?

Eller kanske är det någon som kan tänka sig att låna ut sin häst och stå för foder osv och jag står för stall och skötsel?

Många frågetecken...?????????

//Heja Freya

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kostar det att äga en Islandshäst?

Däremot finns det goda vänner till mig som är i samma situation och kan tänka sig att dela på ansvaret.

Min erfarenhet av detta, om inte personlig så på annat håll är. Att har man inte varit ovän förr med sina vänner, så kommer man antagligen att bli det så smånigom.

Istället för att köpa en häst finns tanken på att hyra, vara fodervärd eller medryttare till en islandshäst.

Hyra kan du kanske, det finns en och annan som hyr ut islandshästar. Fast kvaliten på dessa är säkert diskutabel, på de jag har sett. Fodervärd, ja då krävs det som oftast mycket goda kontakter eftersom det är få som lämnar ut sin häst till vilt främmande människor.

Eller kanske är det någon som kan tänka sig att låna ut sin häst och stå för foder osv och jag står för stall och skötsel?

Om du lånar en häst ser jag lika med som fodervärd, då får du stå för alla hästens kostnader under fodervärdstiden. Medryttare innebär att du disponerar pållen x antal dagar per vecka mot en överenskommen summa per månad, ansvar, uppstallning med allt vad det innebär kvarstår då hos ägaren.

Boj skrev:
Min erfarenhet av detta, om inte personlig så på annat håll är. Att har man inte varit ovän förr med sina vänner, så kommer man antagligen att bli det så smånigom.

Hyra kan du kanske, det finns en och annan som hyr ut islandshästar. Fast kvaliten på dessa är säkert diskutabel, på de jag har sett. Fodervärd, ja då krävs det som oftast mycket goda kontakter eftersom det är få som lämnar ut sin häst till vilt främmande människor.

Om du lånar en häst ser jag lika med som fodervärd, då får du stå för alla hästens kostnader under fodervärdstiden. Medryttare innebär att du disponerar pållen x antal dagar per vecka mot en överenskommen summa per månad, ansvar, uppstallning med allt vad det innebär kvarstår då hos ägaren.

Jag håller med dig Boj!

Få klarar den balansen att dela på en häst. Det kräver att man är helt överens om hur hästen skall skötas och ridas, att båda tar lika mycket ansvar för skötseln och att man gör upp ett kontrakt sinsemellan hur skötsel och ridning skall ske. Men vad händer sedan om hästen skadas på något sätt i hagen, pga den kommit lös eller än svårare, när den ena rider ut med den? Det blir garanterat diskussioner om vems felet är att den skadats och vem som då skall betala för hästen vad avser veterinärvård och kostnader och skötsel under skadetiden när ingendera kan rida. Den ena kanske inte har pengar just då att betala sin del och den andra inte att betala hela delen av vetkostnaderna osv.

Jag skulle inte vilja ha medryttare på min häst, undantag inom familjen i så fall, beroende på vilken häst. Inte heller vågar man hyra ut en häst såvida man inte känner personen mycket väl och kan godta såväl hantering, skötsel och ridning. Annars kan man stå med en obrukbar häst för lång tid framåt eller en häst som är fräck, lärt sig skena, blivit hård i munnen, tappat gångarterna och måste ridas till osv. Det är ju lite annorlunda med en islandshäst vad gäller underhållandet av gångarterna. Har funderat på att låna ut en 5-g valack jag har till salu, men nej tack. Jag kan stå med en osäljbar häst med lynnesfel i så fall och då får han faktiskt hellre gå i hingsthagen och skrota! Någon ersättning för lynnesfel får man inte från försäkringsbolaget nämligen.

Jag tror inte många hade ställt upp på det hårda kontrakt jag hade skrivit om jag skulle hyra ut en häst! För jag hade krävt full ersättning eller köptvång om hästen hade blivit märkbart förändrad till det sämre och veterinärbesikting med noga anteckningar om lynnet och hur hästen att rida och hantera innan ett eventuellt uthyrande och motsvarande vid återlämnandet. Det har jag svarat de som mailat och frågat om de får låna när jag haft hästar på annons. De brukar inte svara på det mailet v någon anledning... Och litar de inte på att de själva inte skulle fördärva minhäst, hur skall då jag kunna lita på dem?!

vi tänker helt lika...

när jag har sålt häst så har folket hellre kommit hem till mig flera ggr och låna hästen i fråga och bekanta sig, sen så försöker jag vara ärlig om den, men inte lånar jag ut/hyr ut den.

Sen detta med vänner och ha ihop, så blev jag av med mina bästa vänner, nu har det lappat ihop sig, men vi har hästarna skilda (olika stall), och vi delar inga hästar längre...

Tack, det var många viktiga synpunkter som ni hade och som jag förstår att jag måste ta ställning till.

Jag är helt på det klara med att inte många hästägare bara "lånar ut" sin häst utan vidare. Jag har faktiskt fått flera erbjudanden om att vara medryttare, komma och sköta om hästen när ägarna skall bort osv. Det har jag fått av olika hästägare som är oberoende av varandra.

Jag vill inte framhäva mig själv, men jag har en ganska bra riderfarenhet och jag brukar kunna få hästar (förvisso de jag trivs med) att visa bra sidor av sig själva...
Sen tror jag att det är en fördel att man har några år på nacken och törs visa ödmjukhet i de frågor man inte bemästrar. Som den här tex.

Men min största fråga återstår att ta reda på. Vad kostar det egentligen i kronor och ören att äga en islänning. Om man har en sådan på foder, brukar ägaren eller fodervärden stå för veterinär, hovslagare, försäkring osv. och vad kostar det totalt.

Det här är frågor jag aldrig behövt ställa innan då jag alltid ridit privathästar eller på ridskola.

Tack för era snabba svar!

Kram Heja Freya ;)

Om man har en sådan på foder, brukar ägaren eller fodervärden stå för veterinär, hovslagare, försäkring osv. och vad kostar det totalt.

Om du blir fodervärd då får du stå för hästens alla kostnader, precis på samma sätt som om du skulle ha köpt hästen. Enda skillnaden här är att du slipper inköpspriset, sen är det lite olka hur man löser frågan med försäkringen. Vissa ägare väljer att stå för den fullt ut, och fodervärden får betala självrisken samt övriga kostnader vid veterinär besök. Andra låter även fodervården betala till ägaren vad försäkringen kostar, men försäkringen står kvar på ägaren av juridiska/ekonomiska skäl.

Vad en häst kostar i uppstallning är väldigt olika, skulle säga från 1500-3500 kr, allt beroende på var man stallar in hästen och vilken service man då kräver. Priset skiljer sig också ortvis, ofta betydligt dyrare i storstad med omnejd.

Man kan alltså inte ge en specifik siffra, även hovslagare kan vara väldiga differanser på. Min hovslagare tar 850 kr för en total omskoning inklusive allt, men då vet jag att man kan llita på honom och därför är han värd vareviga krona. Det finns säkert billigare hovslagare, men en god hovvård håller vetrinär en bit bort har jag resonerat så i längden kanske det kan löna sig med en person fullt utbildad med försäkringar etc.

Senast ändrad:

Jag betalar, för min häst, följande:

Stallhyra, inklusive hö/hösilage, havre och torvströ: 1200:- per månad
Hovslagare: Ca 500:- per månad (900:- per gång ca var 8:e vecka)
"Extragrejer" som mineraler och/eller betfor, ev. andra tillskott, plus medel för eksemskötsel och årlig vaccination och tandkoll: Ca 300:- per månad
Försäkring: Ca 200:- per månad

Totalt för att ha hästen: Ca 2200:- per månad

Tillkommer då förstås extra veterinärkostnader om hästen blir sjuk, kostnader för att rida för tränare, ev. åka på tävlingar etc.

Jag har nu egen häst, men hade foderhäst i ett par år innan dess. Enligt fodervärdsavtalet stod jag för alla kostnader utom försäkring, så särskilt mycket billigare blev än egen häst blev det inte. Tidsmässigt är det ju samma insats om man själv skall ta hand om hästen.

Medryttare tycker jag låter jättevettigt om det är så att tiden och pengarna inte räcker till egen häst. Till skillnad från andra här, så skulle jag nog kunna tänka mig att ha medryttare på min häst, om jag kände att jag behövde avlastning. Jag tycker inte man skall ta för givet att alla som vill vara medryttare rider jättedåligt och kommer att förstöra hästen. Däremot hade jag gärna velat ha referenser och/eller få tag på min medryttare genom kontakter. Och eftersom man själv rider hästen regelbundet hinner man ju märka om det nu trots allt skulle vara så att medryttarens ridning försämrar hästens gångarter eller ridbarhet.

Både när det gäller att ta häst på foder och att vara medryttare råder jag dig och hästägaren att skriva kontrakt.

Som Roheryn skriver har jag gärna medryttare till min häst, och bodde du närmre skulle du gärna få komma och provrida :) Du låter vettig tycker jag, så du få säkert inga problem med att hitta en häst som du kan ta hand om.
Vad gäller kostnaderna håller jag också med Roheryn, strax över 2000:-/månad får man väl räkna med. En sak bara, varför tror du att kostnaden blir annorlunda med en islänning? Det är väl i så fall hökostnaden som blir en aning mindre än till en stor brun, och försäkringen förståss... Tror jag betalar 3500:-/år för min försäkring, det var nog dubbelt så dyrt att försäkra en stor brun ;)
Lycka till!

Är du fodervärd står du för allt utom kapitalkostnaden på hästen. Möjligen står ägaren för försäkringen.

Vad det kostar beror förstås på var du har hästen.

Har du den "inhyrd" någonstans på landet så räkna med 2000-3500 /mån inkl allt.

Men varför ska någon annan sponsra din hästhållning?

Räkna inte med att få låna en fin häst :cool: Är du inte en duktig erfaren gångartsryttare så kommer du garanterat sänka värdet på hästen i takt med att tölten försvinner ;)

Köp en egen, inköpskostnaden är det minsta i sammanhanget :p

Eller, kom superbilligt undan och bli medryttare.

Hej

Jag ser det inte som att någon annan ska sponsra min hästhållning. När jag rider på ridskola betalar jag ju också för mig, precis som jag är intresserad av att göra om jag är fodervärd samt medryttare.

Däremot så finns det ett antal hästägare som inte har den tid (eller kanske riktigt råd) att spendera på sin redan inköpta häst. Livet förändras och det är inte alltid så lätt att få vardagen att gå ihop. Ändå kanske inte ägaren vill sälja sin ögonsten som man har många minnen och mycket tid av träning och sällskap med. Det är då det kan vara bra att sätta ut sin häst på foder eller via ett annat arrangemang.

Därför har jag svårt att tänka mig att alla hästar på foder skulle vara av dålig kvalité. Jag har också svårt att tänka mig att endast de mycket duktiga och erfarna kan rida hästen utan att förstöra den.

Det skulle tom kunna vara så att hästen kommer tillbaka och är i bättre form pga regelbunden ridning samt mjukare i sidled och säkrare i sina gångarter då den som skött hästen är motiverad.

Alla varianter finns och du har säkert rätt i vissa av dina farhågor, men att dra alla över samma kam, det tror inte jag på....

Mvh Heja Freya

Hej

Jag menade inte att jag tror att en Islänning är billigare. Jag trodde snarare att försäkringen var dyrare för dessa. Att jag frågade om just dennna ras är att jag är helt sålt på den ridstilen. Jag har mycket längre erfarenhet av stora hästar men sedan jag började med Islandshästar har jag lärt mig mer om hästen än någonsin tidigare. Här tar man vara på hästens instinkter och man lär sig att utnyttja balansen mycket mer än när man rider stor häst. Visst pratar man om detta även på klassiska ridskolor men jag har aldrig tidigare upplevt vilken skillnad det faktiskt gör om du sitter "perfekt".

Kanske beror det på att min kropp passar bättre på en Islandshäst då jag inte väger så mycket eller är speciellt lång.

Åter till pengarna, jag tycker att det är bättre att ta reda på fakta innan man slår till istället för att ångra sig efter och inse att man inte har råd eller tid.

Tack för ditt fina svar, det känns skönt att alla inte tror att man är ute efter att snylta utan att jag vill hitta ett seriöst sätt att utöva min passion, efter mina förutsättningar.

Mvh Heja Freya

Därför har jag svårt att tänka mig att alla hästar på foder skulle vara av dålig kvalité.

Det har ingen påstått heller, däremot kan det vara svårt att finna en häst på foder utan kontakter. Det är nämligen så att inte många lämnar ut sin häst på foder till en människa som de inte vet något om, gångarterna kan förändras på mycket kort tid vilket inte gör att det är fel på hästen utan mer ett ryttarproblem.

Hyreshästar är en väsentlig skillnad, för dessa har i princip bara 2 gångarter, skritt och grisepass de 5-7 jag har sett. Dessa kom från samma ställe men till olika människor, och på olika lång tid. Allt från 6 månader till 2 år.

Jag har också svårt att tänka mig att endast de mycket duktiga och erfarna kan rida hästen utan att förstöra den.

Mycket duktig behöver man inte vara, men känsla måste man ha. Jag har sett ryttare som inte ridit islänning rida dessa på ett mycket bra sätt, men jag har även skådat mycket erfarna ryttare som ridit hästen otroligt dåligt och en kastade sig av i panik trots sin erfarenhet. :eek:

Det skulle tom kunna vara så att hästen kommer tillbaka och är i bättre form pga regelbunden ridning samt mjukare i sidled och säkrare i sina gångarter då den som skött hästen är motiverad.

Om du är en sådan ryttare skulle jag hellre förslå att du tar hästar på tillridning mot betalning istället, varför betala om du kan få betalt. :confused: Det är precis detta många islandshästägare gör, lämnar sin häst på träning trots att de har ridit ett bra tag.

Jag har själv lämnat hästar på foder (till personer med lång erfarenhet jag känner väl och vet fungerar ihop med hästen) av olika anledningar men skulle hellre slakta dem än att lämna dem till någon okänd "förstagångsägare" med endast ringa gångartserfarenhet.

Du skulle bara veta hur fel det kan bli :crazy:

Och varför skulle man chansa som hästägare?

Dessutom - jag håller med om att du betalar för dig när du rider på ridskola eller är medryttare. Men när du lånar en häst på foder, då betalar faktiskt hästägaren - som lånar ut sitt kapital - för dig.

Senast ändrad:

Är inne på min andra islandshäst och har haft stor häst innan, jag skulle kunna ha medryttare igen utan problem om jag hittade någon som var på samma "nivå" och tänkande som mig och om jag kände att jag skulle behöva avlastning. Men inte just nu håller på att tävla min pålle för fullt, min förra häst var mer okomplicerad.

Då hade jag en underbar ungdom som red honom ibland och när man reste bort osv. Funkade jätte bra!

Jag betalar 1000: i kallhyra + mat (ca 300-400 per månad) Hovslagare 900:- varannan månad ( 6-7 vecka)
Försäkring 5000:- per år + tävlingsavgifter, vaccinationer och prylar and it goes on... Men han är värt varenda öre!!!!!!!

Silverkedjan skrev:
Jag har själv lämnat hästar på foder (till personer med lång erfarenhet jag känner väl och vet fungerar ihop med hästen) av olika anledningar men skulle hellre slakta dem än att lämna dem till någon okänd "förstagångsägare" med endast ringa gångartserfarenhet.

Du skulle bara veta hur fel det kan bli :crazy: Jag tror nog att jag kan förstå hur fel det kan bli. Bara för att jag inte själv ägt en egen Islandshäst betyder inte det att jag är helt oerfaren på dessa.
Jag har bla. kompletterat mina ridlektioner (med mkt gångartsträning) med en privattränare som rider in hästar på Island. Dessutom har jag varit med och tävlat en gång och fick bra betyg, så lite insikt i frågan har jag.
Och varför skulle man chansa som hästägare?

Dessutom - jag håller med om att du betalar för dig när du rider på ridskola eller är medryttare. Men när du lånar en häst på foder, då betalar faktiskt hästägaren - som lånar ut sitt kapital - för dig.
Nej, jag håller inte riktigt med om definitionen "låna ut sitt kapital". Jag tycker att man låter en annan person förvalta sitt kapital, och det kan förränta sig eller alternativt minska i värde. Det beror på vem som är förvaltaren. Jag skulle absolut inte vilja ta emot en foderhäst utan att först rida den ett par ggr och känna mig för om vi trivs ihop. Dessutom skulle jag som ägare vara noga att följa upp att allt fungerar och att hästen mår bra. Är inte det självklart?

Ledsen Heya Freyja, även om jag gillar norrlännigar och i synnerhet de från Örnsköldsvik (är ju född där!) skulle jag aldrig låna ut hästen till någon jag inte kände själv eller som min tränare kände. Tror tyvärr många islandshästägare med fina hästar delar min uppfattning. Man kan lätt förstöra en urfin 5-gångare på 1 vecka... (det gjorde jag - tack och lov hade jag tillgång till bra tränare och min häst var tillräckligt gammal för att skadan inte skulle bli så permanent...) Och jag var tämligen erfaren tyckte jag själv efter 15 år på "vanliga hästar" och 3 år som medryttare på islandshäst + många helgkurser för högt utbildade islandshästinstruktörer (såna som tyvärr inte finns i Norrland) och någon termin på ridskola. Min häst som var 4:a i femgång på SM samma år gick bara i grisepass efter 1 vecka iaf...

Min häst kostar 2600/mån inkl stallplats och hö + krafft. Totalt kostar han nog minst 4000/mån och då är inte kurser (inkl transporthyra på 700/helg) inräknade. Jag har dock hästen i Sthlm och kan tänka mig att det är billigare i Norrland - priser i din region bör du ju kunna ta reda på via annonser. Lägg dock till ca 1500/mån i kostnad för skor, utrustning, veterinärer, lektioner etc...

Båbbe skrev:
...högt utbildade islandshästinstruktörer (såna som tyvärr inte finns i Norrland)

Fast där finns faktiskt förhållandevis många duktiga instruktörer ändå.. Nära Östersund bor tillexempel Gudmundur "Gummi" Einarsson och en mycket kompetent tjej som heter Bodil Hort som även instruerar i Centrerad ridning. I Bergsjö finns Maria Berg för att nämna några duktiga instruktörer. Man måste inte heta Häggberg eller Keskitalo för att vara en duktig instruktör. Och man måste inte heller vara utbildad för att vara en bra pedagog. ;) Så lugna ner dig lite med generaliseringarna. För att lägga till några ytterligare kändisar så håller bland andra Johanna Elgholm och Nina Keskitalo regelbundet (gorde förr iallafall, vet inte hur det är nu) kurser långt norrut. Likaså Atli Gudmundsson.

ps. Tack för senast! (Buketräff på VM)

Nina var då upp förra året...
vi norrläningar är duktiga att ta upp instruktörer hit.. jag har även ridigt för hrodmar bjarnasson (ishesatr på island).. det är ju en bra bit för han, men han kom.. flera ggr.. :D

Jadu.
Hos oss kostar det 1750 och då ingår in/utsläpp, morgon och kvällsfodring, spån, hö/hösilage, havre, betfor och salt, samt sommarbete. Sen tillkommer för isläningarna som stått här, hovslagare på ungefär 600 per gång, alger, kommer inte ihåg vad det kostar men men, samt tränings och tävlingsavgifter, försäkring och veterinäravgifter..

Medryttare eller medtränare som jag hellre kallar det. Stoet jag har ridit åt en tjej, är ett förstklassigt femgångssto som när hon kom gått på bete och bara latat sig i ett par år sen hon tävlade SM m.m. Och jag är definitift ingen duktig ryttare, skulle knappt kalla mig hyfsad. Men tjejen som äger henne eller rättare sagt hennes pappa äger henne, lät mig börja rida henne iallafall, hade ridit ett par andra hästar åt henne tidigare. Red henne i ett år ungefär, slutade till sommaren i år, och hon fick upp sin trav rejält iallafall, låg på 5.5 för den och skritten lika så, galoppen var bra men inte formen, men den hade börjat kommit den med, låg på 5.0 i korta tölten och minst 5.5 i ökade när det gick bra för oss på tävlingar, så jag kan säga att hon gick bättre när hon åkte än när hon kom, så trots att jag inte var en duktig ryttare förstörde jag inte hästen, har man bara en bra tränare till hands så kommer man långt, utan tränare kommer man ingen vart.

Heja Freya skrev:
Nej, jag håller inte riktigt med om definitionen "låna ut sitt kapital". Jag tycker att man låter en annan person förvalta sitt kapital, och det kan förränta sig eller alternativt minska i värde. Det beror på vem som är förvaltaren. Jag skulle absolut inte vilja ta emot en foderhäst utan att först rida den ett par ggr och känna mig för om vi trivs ihop. Dessutom skulle jag som ägare vara noga att följa upp att allt fungerar och att hästen mår bra. Är inte det självklart?

Ja, nu är det så att personer som skulle kunna förvalta en islandshäst så kapitalet ökar precis som Boj säger får BETALT för det.

Och att inte förstöra en fin häst kräver mycket lång erfarenhet av gångartsridning.

Vilket det inte låter som du har ;)

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 050
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 414
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar