Sv: Vad kan ha hänt med min häst?
Kan också tillägga att min förra hund var med om något liknande,kom helt plötsligt när vi skulle gå ut till bilen,hade han jämt lös då (bodde då hemma hos mamma,som bor i hus) varpå han får syn på en tant som kommer,och han blir aldeles stel,jag ropar på han,men han kommer inte,går tillslut fram för att ta tag i han,då slänger han sig ner på marken och börjar skaka,jag får panik,springer in till mamma igen med han i famnen och skriker att hon ska ringa veterinären,vilket hon gör,jag sitter med min hund genom hela anfallet,tillslut släpper det,och han börjar reagera på oss igen,får äntligen tag på vet,och åker in.
Får 2-3 anfall till på vägen in,och jag märker när dom ska komma,för då fick han ett speciellt uttryck i ansiktet,öronen hängde rakt ut på sidorna,och ögonen spärrades upp,och huvudet gick fram och tillbaka,antagligen för att han skulle försöka fokusera blicket på något,sen kröp han ihop,vart alldeles stel i kroppen,sen började skakningarna. Han dregglade vääääldigt mycket också.
Väl framme så trodde vet att det var ep,och skulle skicka hem oss igen,eftersom "unghundar kan få ett par anfall då,och då i unga år,sen växer det bort,så det är ingen idé att börja behandla!" Naturligtvis så var man ju orolig,men man litade ju på vad veterinären sa,och det hade ju gått ett par timmar nu efter senaste anfallet,så vi trodde att det var över,så vi fick ju åka hem igen.
När vi nästan kom hem så började han igen,anfallen kom oftare,och vart längre och längre,han började även att kräkas,var bara att vända igen,DÅ tog dom oss på allvar,och han lades in. Dagen efter när dom ringer upp ägarna och meddelar hur djuren haft det under natten,så får jag reda på att han haft 12 anfall efter att vi kom in,det senaste 5 på morgonen,nu var klockan efter lunch,så dom trodde att dom fått bukt på det,men ville endå behålla för observation,så skulle vi få hämta han dagen efterr,alla prover såg bra ut,dock lite lite blod i avföringen,men det var inget som oroade dom. Sen på kvällen strax efter elva så ringer telefonen,visste direkt att det inte bådade gott,svarar,och dom säger att det är från djursjukhuset,att allt har brustit,blodet kommer ut överallt där det kan komma ut,och att dom har provat att ge han nått som ska koagulera blodet,normalt tar det 5 min innan dom får stopp på det,nu hade det gått 20 min,utan att det hänt något,så dom hade bara alternativet att ta bort honom,bröt ihop totalt efter att vi lagt på....
Åkte in dagen efter för att hämta min lilla vovve,pratade med vet som sa att dom hade ingen aning om vad som hänt,men troligvis en förgiftning.
Det var det värsta jag varit med om i mitt liv! jag hoppas verkligen att du slipper vara med om liknande med din häst! Hoppas att allt löser sig! Lycka till!